Attaché nalatenschap - Projecten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI042
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het uitvoeren van allerlei welomschreven taken in het beheer en de afwikkeling van erfloze nalatenschappen en het opvolgen van de diverse nalatenschappen
teneinde
een globaal overzicht te behouden over het geheel van de diverse dossiers en de opvolging ervan te verzekeren
Het aansturen van anderen
teneinde
een correcte en accurate afhandeling van de dossiers te garanderen
Resultaatgebieden
Alsprojectmedewerkernagaan of de nalatenschap deficitair is of niet vacant
teneinde
het dossier zo nodig terug te zenden naar de pijler Rechtszekerheid of naar het parket
Voorbeelden van taken
- de evaluatie van het actief / passief nalatenschap
- nakijken of deze al dan niet vacant is
- indien nodig het dossier terugzenden
Alsprojectmedewerkerhet opstellen van de voorlopige en definitieve verzoeken tot inbezitstelling
teneinde
van de rechtbank toestemming te krijgen voor het beheer van de nalatenschap
Voorbeelden van taken
- het opstellen van diverse verzoeken tot inbezitstelling
Als coachhet inschakelen en begeleiden van medewerkers voor bepaalde opdrachten
teneinde
de welomschreven taken inzake het beheer en de afwikkeling van de erfloze nalatenschap uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het inschakelen van medewerkers
- het begeleiden van medewerkers
Alsprojectmedewerkerinterageren met andere projectbeheerders en betrokken instanties ( bv advocaten, rechtbank, deurwaarder,..)
teneinde
de afwikkeling van de erfloze nalatenschappen gecontroleerd en geverifieerd te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- interactie met andere projectbeheerders
- interactie met andere instanties
Alsprojectmedewerkeranalyseren en taxeren van het actief en passief van de nalatenschap
teneinde
de successieaangifte op te stellen en de successierechten te betalen
Voorbeelden van taken
- het opstellen van een successieaangifte
- het betalen van de successierechten
Alsprojectmedewerkerhet uitvoeren en coördineren van bepaalde administratieve taken
teneinde
een optimaal beheer van de nalatenschap te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het onderzoeken van de optie
- aanvraag van het ontslag van de mogelijk reeds aangestelde curator
- het in ontvangst nemen van onlichamelijke roerende goederen
Alsprojectmedewerkerhet beheren van de nalatenschap
teneinde
het actief te gelde te maken en het passief te betalen
Voorbeelden van taken
- het beheer van het nalatenschap
- aanvraag tot realisatie ' immeubles en péril'
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
maandelijks
|
eigen organisatie
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
gemeenschappen/gewesten
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
andere fed. overh. diensten
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
eigen organisatie
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
gemeenschappen/gewesten
|
administratieve informatie
|
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
teamchef erfloze nalatenschappen
geeft functioneel leiding aan 5 à 20 personen van niveau B
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de uitvoering en coördinatie van de administatieve taken en beheer van ongeveer 200 nieuwe dossiers per jaar met een doorlooptijd van 2 tot 5 jaren
- de opvolging van de nalatenschapsdossiers
De functie moet autorisatie vragen voor
- het terugzenden van het dossier naar de pijler Rechtszekerheid of naar het parket
- Diverse welomschreven taken worden gecontroleerd door de senior projectbeheerder.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de algemene interne richtlijnen en instructies en aan de wettelijke bepalingen van de diverse kennisgebieden
Welke vernieuwingen
Gebaseerd op welk referentiekader
|