Afdrukken

Attaché nalatenschap - Projecten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI042

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het uitvoeren van allerlei welomschreven taken in het beheer en de afwikkeling van erfloze nalatenschappen en het opvolgen van de diverse nalatenschappen

teneinde

een globaal overzicht te behouden over het geheel van de diverse dossiers en de opvolging ervan te verzekeren

 

Het aansturen van anderen

teneinde

een correcte en accurate afhandeling van de dossiers te garanderen

 

Resultaatgebieden
Als
projectmedewerker
    nagaan of de nalatenschap deficitair is of niet vacant

teneinde

    het dossier zo nodig terug te zenden naar de pijler Rechtszekerheid of naar het parket

 

Voorbeelden van taken
  • de evaluatie van het actief / passief nalatenschap
  • nakijken of deze al dan niet vacant is
  • indien nodig het dossier terugzenden

 

Als
projectmedewerker
    het opstellen van de voorlopige en definitieve verzoeken tot inbezitstelling

teneinde

    van de rechtbank toestemming te krijgen voor het beheer van de nalatenschap

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van diverse verzoeken tot inbezitstelling

 

Als
coach
    het inschakelen en begeleiden van medewerkers voor bepaalde opdrachten

teneinde

    de welomschreven taken inzake het beheer en de afwikkeling van de erfloze nalatenschap uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • het inschakelen van medewerkers
  • het begeleiden van medewerkers

 

Als
projectmedewerker
    interageren met andere projectbeheerders en betrokken instanties ( bv advocaten, rechtbank, deurwaarder,..)

teneinde

    de afwikkeling van de erfloze nalatenschappen gecontroleerd en geverifieerd te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • interactie met andere projectbeheerders
  • interactie met andere instanties

 

Als
projectmedewerker
    analyseren en taxeren van het actief en passief van de nalatenschap

teneinde

    de successieaangifte op te stellen en de successierechten te betalen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een successieaangifte
  • het betalen van de successierechten

 

Als
projectmedewerker
    het uitvoeren en coördineren van bepaalde administratieve taken

teneinde

    een optimaal beheer van de nalatenschap te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van de optie
  • aanvraag van het ontslag van de mogelijk reeds aangestelde curator
  • het in ontvangst nemen van onlichamelijke roerende goederen

 

Als
projectmedewerker
    het beheren van de nalatenschap

teneinde

    het actief te gelde te maken en het passief te betalen

 

Voorbeelden van taken
  • het beheer van het nalatenschap
  • aanvraag tot realisatie ' immeubles en péril'

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

persoonlijk contact

wekelijks

management

mondelinge vragen

informeel

maandelijks

eigen organisatie

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

gemeenschappen/gewesten

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

andere fed. overh. diensten

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

eigen organisatie

mondelinge vragen

als dossier

maandelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

gemeenschappen/gewesten

administratieve informatie

beslissingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

teamchef erfloze nalatenschappen

geeft functioneel leiding aan 5 à 20 personen van niveau B

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de uitvoering en coördinatie van de administatieve taken en beheer van ongeveer 200 nieuwe dossiers per jaar met een doorlooptijd van 2 tot 5 jaren
  • de opvolging van de nalatenschapsdossiers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het terugzenden van het dossier naar de pijler Rechtszekerheid of naar het parket
  • Diverse welomschreven taken worden gecontroleerd door de senior projectbeheerder.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • aan de algemene interne richtlijnen en instructies en aan de wettelijke bepalingen van de diverse kennisgebieden

 

Welke vernieuwingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.