Afdrukken

Adviseur grote bouwkundige projecten - Projectmanager (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI019

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Het beheren en opvolgen van één of meerdere grote bouwprojecten op technisch en administratief vlak

teneinde

een grote tevredenheid van de toekomstige klanten en de geldschieter te garanderen

 

Resultaatgebieden
Als
projectleider
    het leiden van het studiegedeelte van een groot infraproject

teneinde

    tot een goede afwikkeling van het project te komen

 

Voorbeelden van taken
  • Instaan voor de opmaak van de aanbestedingsovereenkomst voor de selectie van een studiebureel en na toewijzing instaan voor de coördinatie met het studiebureel dat de plannen en technische studies opmaakt voor het infraproject
  • Het beantwoorden van alle technische vragen van het studiebureel en het vastleggen van de prioriteiten
  • Het constant opvolgen en bijsturen van de diverse fasen van de gefaseerde bouwprojecten ( het opvolgen, analyseren en bijsturen van de wijzigingen aan het voorontwerp, ontwerp, ...)
  • Het nemen van beslissingen inzake problemen die opduiken, rekening houdende met de diverse parameters als onder meer de behoeften van de toekomstige gebruiker en budgettaire marges ( eventuele meerkost)
  • Het oplossen van geschillen die opduiken in de loop van het contract met het studiebureel en het onderhandelen over bijkomende bepalingen aan het contract met het studiebureel

 

Als
analist
    het bepalen van de behoeften van de toekomstige klanten

teneinde

    maximale tevredenheid te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • Het verzamelen van de behoeften van de toekomstige gebruikers ( aantal lokalen, grootte van de lokalen, noodzakelijk vast meubilair ( liften, ...), technische uitrusting van het gebouw, indeling van het gebouw, ...
  • Het analyseren van de behoeften. Na afweging ( met als referentie de bestaande normen van MRInfra) deze vastleggen in een behoeftendossier voor het studiebureel.
  • Het opmaken van het behoeftendossier voor het studiebureel en het voortdurend bijsturen van dit dossier in de fasen van voorontwerp, ontwerp, ...
  • Het opmaken van de definitieve aanbestedingsopdrachten en het evalueren van de ingediende inschrijvingen

 

Als
administratief projectleider
    het voorzien van alle administratieve noodzakelijke documenten en het opvolgen van de werkzaamheden

teneinde

    de werkzaamheden vlot te kunnen laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • Het aanvragen van alle milieuvergunningen bij de bevoegde administratie (Brussels Instituut voor Milieubeheer, Vlaams Gewest, Waals Gewest) en het voorzien van alle nodige opgelegde maatregelen
  • Het aanvragen van alle noodzakelijke bouwvergunningen bij de bevoegde administratie (steden , gemeenten, ...
  • Het onderhouden van de noodzakelijke contacten met de diverse bevoegde administraties om het proces zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen
  • Het aanvragen van de noodzakelijke vergunningen bij de diensten Monumenten en Landschappen inzake het uitvoeren van werken aan beschermde gebouwen ( patrimonium) en sites
  • He regelmatig bijwonen van de werfvergaderingen met de aannemers, die de aanbestede werken uitvoeren ten einde op de hoogte te blijven van de vooruitgang van de werken

 

Als
projectbeheerder
    het opstellen van de noodzakelijke budgetten en het voorzien van de noodzakelijke kredieten

teneinde

    de vlotte vooruitgang van de werken te verzorgen

 

Voorbeelden van taken
  • Het nagaan of het studiebureel zijn contractuele verplichtingen nakomt en het geven van de toestemming tot betaling van de facturen
  • Het opstellen van de noodzakelijke budgetten
  • Verantwoordelijk zijn voor de opstelling van het Infraplan en het jaarlijks Infraprogramma voor zijn project
  • Voorziet in de opvolging en bijsturing van het Infraplan en Infraprogramma

 

Als
leidinggevende
    het aansturen en adviseren van het personeel

teneinde

    over beter inzetbaar en gemotiveerd personeel te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • Het bepalen van individuele opleidingsbehoeften in samenspraak met de medewerkers en voorzien in de nodige aanvragen om deze op te lossen
  • Het sporadisch coachen van het personeel ( raad geven over technische en intermenselijke problemen)
  • Het begeleiden van het personeel in het zoeken naar efficiënte werkwijzen
  • Het evalueren van de medewerkers.

 

Als
coördinator
    het sturen en organiseren van de Sectie Grote Projecten door het efficiënt en effectief beheren en controleren van tijd, activiteiten en middelen

teneinde

    de werkzaamheden, opdrachten van de dienst optimaal op elkaar af te stemmen en uit te voeren.

 

Voorbeelden van taken
  • Het behandelen en eventueel geven van de nodige toestemmingen aan allerlei aanvragen van de medewerkers ( zendingen, vormingen, activiteiten, sport, ...
  • Het opstellen van de werkverdeling, het bepalen van de uit te voeren taken en het vastleggen van de dagelijkse en wekelijkse prioriteiten.
  • Nagaan of de opdrachten op een correcte manier werden uitgevoerd

 

Als
informatieambtenaar
    het verstrekken van de nodige informatie over het project aan bezoekers

teneinde

    het project de nodige publiciteit en uitstraling te bezorgen

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van rondleidingen aan bezoekers in de gerealiseerde en te realiseren bouwprojecten

 

Als
kennisbeheerder
    zichzelf constant bijscholen door voortdurend op de hoogte te blijven van nieuwe bouwtechnieken en materialen

teneinde

    de "nieuwste" technieken te kunnen toepassen

 

Voorbeelden van taken
  • Het bijwonen van studiedagen
  • regelmatig zich op de hoogte houden van nieuwe materialen en technieken ( binnen de limieten voorzien door de wetgeving op de overheidsopdrachten)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Kwartiercommandant en staf van de eenheid waar bouwproject wordt uitgevoerd

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

informeel, vergadering, dossier

wekelijks

Studiebureau (privé-partner)

schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen

alle vormen

wekelijks ( afh. van de fase van het project

Directeur RCI

schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen en beslissingen

alle vormen

wekelijks

andere fed. overh. diensten: stedewbouw, BIM ( Brussels Milieu instituut)

schriftelijke vragen en beslissingen

dossier, brief, e-mail

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Kwartiercommandant en staf van de eenheid waar bouwproject wordt uitgevoerd

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

informeel, vergadering, geformaliseerd

wekelijks

Studiebureau (privé-partner)

schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen en beslissingen

alle vormen

wekelijks ( afh. van de fase van het project

Directeur RCI

schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen

alle vormen

wekelijks

andere fed. overh. diensten: Stedebouw, BIM ( Brussels instituut voor milieubeheer)

schriftelijke vragen

als dossier, brief

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Korpscommandant RCI ( Regionaal Centrum voor infrastructuur)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Alle noodzakelijke onderhandelingen voeren met het studiebureau
  • In het kader van de open sourcecontracten bestellingen plaatsen tot 5000 ¬

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Enkel bij grote problemen dient de goedkeuring van korpscommandant van een RCII te worden gevraagd

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

Kan contracten tekenen tot 5000 EURO

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Het contract met het studiebureau betreft 1,6 miljoen euro voor drie jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving op de overheidsopdrachten
  • Milieuwetgeving ( Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaamse, Waalse of Europese)
  • Wetgeving op de stedenbouw en kennis van de reglementering op beschermde gebouwen en landschappen
  • Technische richtlijnen van MR Infra
  • Normen van MrInfra inzake de vertaling van behoeften ( bv aantal m² per individu)

 

Welke vernieuwingen
  • Toepassing van nieuwe technieken uit de bouwwereld ( domotica, ...
  • Facility management (= nieuwe beheerstechnieken )
  • Innovaties inzake invoering nieuwe principes als duurzaam bouwen, isolatienormen ( door wetgeving overheidsopdrachten dienen er eerst voldoende fabrikanten beschikbaar te zijn vooraleer er kan worden toegepast)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Normen opgelegd door de Federale of Regionale overheid
  • Informatie verworven op studiedagen
  • Interne richtlijnen van MR Infra/T
  • Leveranciers die nieuwe concepten of materialen komen voorstellen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.