Adviseur-generaal reglementering - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DEC536
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 03. Economie (EC)
Doel van de functie
Het beheren van de afdeling Reglementering
teneinde
een optimale vervulling van haar opdracht mogelijk te maken: een reeks van wetgevingen uit te werken om de toegang tot bepaalde zelfstandige beroepsactiviteiten te regelen of om er de uitvoering van te controleren in samenwerking met de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO. Deze wetgevingen hebben vooral tot doel de uitoefening van zelfstandige beroepen te promoten en de markt ervan te regelen om het concurrentiële evenwicht te behouden.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet leiden, coördineren en controleren van de medewerkers
teneinde
op de optimale werking van de dienst toe te zien door de middelen en de opdrachten (aantal medewerkers, vereiste profielen, permanente opleiding, coaching, motivatie, technische voorzieningen)
Voorbeelden van taken
- kwaliteitscontrole van de dossiers betreffende de regelgeving
- controle van de medewerkers
- vergaderingen met de medewerkers
- vergaderingen met de hiërarchie
Alsstrategisch adviseurdeelnemen aan de externe vergaderingen op een hoog niveau (Europese vergaderingen van hoge functionarissen, vergaderingen op het niveau van de leiders van beroepsorganisaties, ...
teneinde
de beslissingsbevoegde personen zo goed mogelijk te adviseren
Voorbeelden van taken
- het opstellen van de verslagen van de vergaderingen
- het aanleggen van een databank
- het lezen van de gespecialiseerde publicaties betreffende de regelgevingen
Alsintern adviseurhet verschaffen van adviezen aan de Algemene Directie KMO-beleid
teneinde
zich te informeren over de specifieke materies
Voorbeelden van taken
- zijn mening geven betreffende dossiers van de afdeling Reglementering
- het beantwoorden van de aanvragen op een relevante manier
- deelnemen aan het overleg inzake de organisatiestructuur en het proces
- het verschaffen van adviezen aan de directie inzake de specifieke materie
- deelnemen aan colloquia, conferenties en verschillende vergaderingen
Alsafdelingshoofdhet coördineren en leiden van de organisatie van de verschillende diensten die tot de afdeling behoren
teneinde
de operationele doelen van het strategisch plan te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- met de Directeur-Generaal samen het jaarlijks actieplan voor de afdeling vertalen
- het verspreiden van de dienstnota's onder de medewerkers
- het verduidelijken van de operationele doelstellingen (op korte en lange termijn)
- het organiseren van de afdeling en het verhogen van de efficiëntie ervan
- het jaarlijks uitwerken van de actieplannen met de diensthoofden
Alscoachzich met de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de afdelingschefs bezighouden
teneinde
hun motivatie te stimuleren
Voorbeelden van taken
- het voeren van individuele gesprekken, het definiëren van de delicate punten, de huidige en nog te ontwikkelen competenties
- het begeleiden van de afdelingschefs in hun ontwikkeling
- Zhet leveren van zowel positieve als negatieve feedback op hun functioneren
Alsvertegenwoordiger van de directiede dienst vertegenwoordigen in samenwerking met de afdelingschefs en communiceren met de tussenpersonen (de federale en internationale functionarissen, de professionele en interprofessionele verenigingen, de politieke macht en de burgers (het publiek))
teneinde
de interface met de afdelingschefs te waarborgen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan nationale en internationale vergaderingen
- het verdedigen van de belangen van de FOD Economie en van de Algemene Directie KMO-beleid
- het voorleggen en verdedigen van de standpunten in de externe vergaderingen
- onderhandelen over deze standpunten met de andere belanghebbenden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particuliers/citoyens
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
afdelingschef
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- organisatie van de afdeling Reglementering
- principiële vragen over de materie van de afdeling Reglementering
- toekenning van de attesten Europese Economische Commissie
- verlof van de medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- erkenning van de toeristische gemeenten
- wettelijke en reglementaire ontwerpteksten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgevingen betreffende de reglementering van zelfstandige beroepen en de organisatie van de Middenstand
Welke vernieuwingen
- de wet Kruispuntbank voor Ondernemingen
- de reglementering van landmeters
Gebaseerd op welk referentiekader
- economische reglementering
- administratieve vereenvoudiging
|