Afdrukken

Adviseur integrale veiligheid - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV109

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Leiding geven aan en organiseren van de dienst en het personeel

teneinde

in te staan voor de uitvoering van de opdrachten van de dienst (voorbereiding en opvolging van het veiligheidsbeleid, verwezenlijking van een geïntegreerde databank voor de gehele algemene directie; uitvoering van een programma voor wetenschappelijk onderzoek; coördinatie van de transversale thematieken voor de gehele algemene directie, verantwoordelijkheid voor een interne werkgroep)

 

Formuleren van voorstellen inzake integrale en geïntegreerde veiligheid en verzekeren van de uitvoering van de opdrachten die hieruit voortvloeien, op het gebied van het wetenschappelijk onderzoek inzake Justitie en Politie, zowel op federaal als op lokaal niveau

teneinde

de operationele directeur, andere federale departementen (met name Justitie en Buitenlandse Zaken), de lokale overheid en de politiediensten (federale en lokale politie) te ondersteunen in het kader van het integrale en geïntegreerde veiligheidsbeleid.

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    organiseren en leiden van de dienst

teneinde

    de operationele doelstellingen van de dienst te verwezenlijken (vaststelling, evaluatie, begeleiding en verbetering van de processen die gericht zijn op de uitvoering op alle niveaus van een integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid)

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de operationele doelstellingen en de operationele prioriteiten in concrete acties
  • organiseren van de dienst en het constant verhogen van de doeltreffendheid ervan: verbeteren van de interne werkprocedures: procedure voor de opvolging en de toepassing van de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken; informatiebeheer en proactief opsporen van prioritaire criminaliteits- of onveiligheidsfenomenen; verbeteren van de interne communicatie binnen de directie met behulp van nieuwe technologieën; time management
  • beheren van het correct bijhouden van de boordtabellen en andere instrumenten voor managementorganisatie
  • tijdig informeren van de operationele directeur omtrent de tussentijdse resultaten en de gevoelige punten, en hem/haar op de hoogte brengen, in voorkomend geval, van voorgenomen heroriëntatie- of remediërende maatregelen

 

Als
leidinggevende
    beheren van de coördinatie en de aansturing van de activiteiten van de directe medewerkers

teneinde

    de operationele doelstellingen doeltreffend te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen aan de directe medewerkers, en ervoor zorgen dat elke medewerker in een context van duidelijke richtlijnen en heldere doelstellingen kan werken; definiëren en uitvoeren van de rollen van eenieder (piloot of back-up) in de verschillende te behandelen materies; organiseren van het overleg en de verslaggeving van eenieder m.b.t. deze materies
  • optimaal verdelen en coördineren van de verantwoordelijkheden en de activiteiten van de medewerkers, rekening houdend met hun specialismen en individueel potentieel en door de polyvalentie van de medewerkers en van het team te verzekeren
  • opvolgen van de resultaten van de medewerkers, hen in voorkomend geval corrigeren en toezien op de kwaliteit van het geleverde werk.
  • organiseren van teamvergaderingen en de verspreiding van de nuttige informatie binnen het team
  • opnemen van de eindverantwoordelijkheid van alle beslissingen m.b.t. de toevertrouwde materies en domeinen

 

Als
deskundige/specialist
    verstrekken van advies aan alle partners en aan de operationeel directeur

teneinde

    bij te dragen tot de verwezenlijking van de opdrachten van de algemene directie

 

Voorbeelden van taken
  • omzetten van de algemene beleidslijnen in concrete doelstellingen
  • voeren van diepgaand overleg teneinde de mogelijke opties ter beoordeling voor te leggen aan experts, partners, aandeelhouders, enz.
  • toezien op de coherentie met de keuzes van de andere diensten
  • verstrekken van advies en uitwerken van specifieke reglementen in de behandelende materies
  • voortdurend opvolgen van de verbeteringen die aangebracht zijn aan de behandelende problematieken

 

Als
leidinggevende
    verzekeren van het dagelijkse beheer van het personeel m.b.t. alle aspecten van HRM en toezien op de beroepsontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    het bestaan van een evenwichtig, gemotiveerd en doeltreffend team te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • voeren van individuele gesprekken en gesprekken in teamverband (motivatie, delegatie, coaching, ontwikkelcirkels, enz.) teneinde zowel positieve als negatieve feedback m.b.t. het functioneren te geven
  • aandacht hebben voor de individuele en de loopbaanontwikkeling van de medewerkers door toe te zien op een goede balans tussen de individuele kwaliteiten en de toegekende taken, in voorkomend geval, door te stimuleren, door het oplossen van lacunes, door het verstandig delegeren van verantwoordelijkheden en door constant het niveau van al deze aspecten te verhogen
  • organiseren van het kennismanagement binnen de dienst

 

Als
vertegenwoordiger
    onderhouden van regelmatig contact met de partners, de doelgroepen en de overlegorganen

teneinde

    de visie en de standpunten van de dienst uit te drukken en de definitieve standpunten uit te werken

 

Voorbeelden van taken
  • voeren van of deelnemen aan overlegvergaderingen en onderhandelingen
  • opzetten van een netwerk van contacten
  • ontwikkelen van een actief communicatie- en informatiebeleid naar de partners toe

 

Als
coördinator
    verzekeren van de verantwoordelijkheid over een interne werkgroep binnen de algemene directie die is samengesteld uit een lid van elke dienst

teneinde

    toe te zien op een optimale coördinatie van alle projecten en dossiers van de algemene directie met betrekking tot het veiligheidsbeleid

 

Voorbeelden van taken
  • verzekeren van het voorzitterschap van de vergaderingen van de werkgroep
  • indien nodig, erop toezien dat de verschillende binnen de algemene directie beheerde dimensies worden voorgesteld in de ontwikkelde projecten vanaf hun ontwerp
  • betrekken van de andere diensten bij de voorbereiding van een geïntegreerde aanpak inzake veiligheidsmateries
  • formuleren van voorstellen en advies aan de operationele directeur
  • ervoor zorgen dat de informatie wordt verspreid binnen de werkgroep en onder de betrokken personen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten, regionaal en lokaal

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de operationele directeur (DBV147)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk in het kader van de operationele richtlijnen
  • de verdeling van het werk onder het team, de overdracht van dossiers naar de medewerkers, de opvolging van de prestaties, het personeelsbeheer in al zijn aspecten
  • de vastlegging van de prioriteiten van de dossiers
  • de opvolging van de voortgang van de dossiers en, in voorkomend geval, de heroriëntering van de planning of van de acties
  • de supervisie van de dossiers, de correctie
  • het geven van advies en antwoord op elke niet-beleidsmatige vraag m.b.t. de behandelde materies
  • het onderhandelen van de standpunten die de dienst, of zelfs de FOD, verbinden binnen de grenzen van het toegekende mandaat

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het aanwerven van bijkomend personeel
  • het aanwenden van buitengewone budgetten
  • het nemen van een beslissing in geschillendossiers (ten opzichte van externe partners)
  • het opzetten van nieuwe projecten die de minister of het departement verbinden (op budgettair en/of politiek vlak)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

programma voor wetenschappelijk onderzoek (510.488 euro), budget voor personeelskosten voor de coördinatie van de wetenschappelijke onderzoeken (146.764 euro), beheer van het documentatiecentrum (61.753 euro), enz.

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 7 à 8 wetenschappelijke onderzoeken/jaar, ongeveer 15 werkgroepen, 12 beleidsnota's, 40 fora en seminaries, enz.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • richtlijnen uitgaande van de minister, de voorzitter of de directeur-generaal of van de operationele directeur

 

Welke vernieuwingen
  • suggesties voor het verbeteren van de werkprocessen
  • suggesties voor het opzetten van nieuwe projecten
  • suggesties voor het verbeteren van de algemene werking van de algemene directie (horizontale aspecten) door middel van deelname aan de directiestaf

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • algemene beleidsnota's, beslissingen van de ministerraad
  • toekenning van bevoegdheden die eigen zijn aan de dienst
  • de eigen ervaring en expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.