Attaché A2 administratieve vereenvoudiging - Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA951
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het opstarten, organiseren, plannen, coördineren, begeleiden, aanmoedigen en ondersteunen van projecten inzake administratieve vereenvoudiging die gericht zijn op de ondernemingen en burgers, zowel op federaal als op regionaal, lokaal en internationaal niveau
teneinde
de administratieve lasten voor de doelgroepen te verminderen, ongeacht de behandelde materies of de te wijzigen wetgevingen.
Instaan voor het beheer van een meetsysteem of -instrument voor de administratieve lasten, zowel ex ante als ex post,
teneinde
de impact van de bestaande en nieuwe reglementeringen te meten wat de administratieve lasten voor de burgers en ondernemingen betreft.
Het uitbouwen van een netwerk binnen de overheid, op internationaal niveau en bij de sectorale instellingen en organen
teneinde
de informatie en gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de vereenvoudigingsprojecten in te zamelen en te verspreiden en voorstellen uit te werken voor seminaries of opleidingen inzake administratieve vereenvoudiging.
Resultaatgebieden
Alsinitiatorhet opstarten van projecten inzake administratieve vereenvoudiging in de ruime betekenis van het woord
teneinde
de administratieve lasten te verminderen.
Voorbeelden van taken
- nagaan op welke gebieden administratieve vereenvoudiging wenselijk is
- het formuleren van voorstellen voor het sturingscomité van de DAV (Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging) of voor de beleidscel
- instaan voor de opvolging van de moderniseringen en BPR's (Business Process Reengineering) binnen de FOD's, meer bepaald inzake IT (informatietechnologie), teneinde op gepaste wijze vereenvoudigingsprojecten op te starten die op een positief onthaal kunnen rekenen
Alsexpert/specialisthet grondig bestuderen van de wetteksten en reglementeringen, alsook van de werkstroom binnen de besturen en de bestaande technische mogelijkheden (m.n. IT)
teneinde
de meest geschikte oplossingen uit te werken om de vereenvoudigingsprojecten tot een goed einde te brengen.
Voorbeelden van taken
- het opzoeken en bestuderen van de wetteksten en reglementeringen, alsook van de administratieve procedures
- het vooraf analyseren van de haalbaarheid
- het uitwerken van wettelijke en technische oplossingen
- samenwerken met de specialisten van de diverse FOD's die betrokken zijn bij de vereenvoudigingsprojecten
- het beheren van de complexiteit van de projecten
Alscoördinator/projectleiderhet plannen, beheren, evalueren, vergemakkelijken en coördineren van specifieke vereenvoudigingsprojecten en projecten die een structurele vereenvoudiging beogen met een variabele complexiteit
teneinde
de opgestarte vereenvoudigingsprojecten te concretiseren vanaf de aanvang tot het einde ervan.
Voorbeelden van taken
- het inzamelen van informatie en het bestuderen van processen
- het oprichten en beheren van verticale en transversale werkgroepen en instaan voor de samenwerking met externe consultants, wat het opmaken van bestelbons impliceert in het kader van de overheidsopdrachten
- het vastleggen van het traject van de projecten, de haalbaarheid ervan, de kritieke factoren, de behoeften inzake ICT en de noodzakelijke wettelijke aanpassingen
- coördineren en nagaan of de wettelijke en IT-aanpassingen verenigbaar zijn met de uitvoeringstermijnen
- instaan voor een projectplan, de tijdsplanning en monitoring, indien nodig, het voorzien van een begroting en nagaan of de te leveren prestaties in overeenstemming zijn met de nagestreefde doelstelling, de menselijke middelen voor de realisatie en implementering als front en back office, alsook met de communicatie naar de doelgroepen toe
Alsvertegenwoordigerhet vertegenwoordigen van de DAV op elk beleids- en werkgroepniveau
teneinde
de administratieve vereenvoudiging te bevorderen, de ervaringen op Belgisch niveau mee te delen en, in voorkomend geval, de goede praktijken te bestuderen en ze trachten toe te passen.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan forums, platforms, seminaries
- deelnemen aan interregionale werkgroepen of comités (fed/reg)
- deelnemen aan internationale werkgroepen (EU, OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ), enz.)
- het verstrekken van informatie over de stand van zaken van de projecten
Alsredacteur/dossierbeheerderhet samenstellen van een geheel van teksten in verband met de vereenvoudiging en het beheren van de per project ingezamelde gegevens en informatie
teneinde
de vereenvoudigingsvoorstellen en -projecten te structureren en te concretiseren.
Voorbeelden van taken
- het opzoeken van informatie in interne documentatiebronnen, bij doelgroepen en sectorale federaties, op de websites van de diverse betrokken FOD's, bij internationale instellingen, in onderzoeksverslagen of rechtstreeks bij de ambtenaren van de betrokken FOD's
- het uitwerken van nota's, notulen van vergaderingen, voorstellen, antwoorden op vragen in verband met de vereenvoudiging (geschreven brieven, berichten ontvangen op het contactpunt Kafka, verzoeken van de beleidscel, helpdesk van de Kafka-test, enz.)
- deelnemen aan de uitwerking van actieplannen en jaarverslagen
- het opstellen van presentatieslides en teksten voor de website van de DAV
Alscommunicatorhet verspreiden en bevorderen van de administratieve vereenvoudiging
teneinde
de diverse betrokkenen en doelgroepen te informeren over de vereenvoudigingsacties.
Voorbeelden van taken
- het opstellen en ter beschikking stellen van teksten voor de website van de DAV
- het verspreiden van informatie via het netwerk van de vereenvoudigingsambtenaren
- het verspreiden van informatie en richtlijnen via omzendbrieven
- het opstellen van persmededelingen
Alsopleiderhet voorbereiden en verstrekken van opleidingen
teneinde
de back office zo goed mogelijk te informeren over de weerslag van de vereenvoudigingsprojecten op hun dagelijks werk.
Voorbeelden van taken
- het organiseren van opleidingen
- het uitwerken van presentatieslides
- het voorstellen van slides en documenten of brochures
Alsgegevensbeheerderinstaan voor het beheer van alle soorten wetgevingen, statistieken, kosten, doelgroepen, enz.
teneinde
steeds over betrouwbare informatie te beschikken voor het onderzoek van de projecten.
Voorbeelden van taken
- het verzorgen van de opmaak van de gegevens teneinde ze bruikbaar te maken in het kader van de projecten
- instaan voor de opvolging en de bijwerking van de gegevens
- deelnemen aan enquêtes bij de ondernemingen (planbureau)
- deelnemen aan de uitwerking van een kadaster van de bestaande statistieken
- het inzamelen van de nodige gegevens met het oog op de evaluatie van de vermindering van de administratieve lasten (het ontwikkelen van een standaardmodel voor de evaluatie van de kosten, het vastleggen van benchmarks op Europees niveau)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen en beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
lagere beleidsniveaus
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
wekelijks
|
Europese Unie/Benelux
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep, dossier ...
|
maandelijks
|
medewerkers dienst
|
vragen, resultaten, advies
|
persoonlijk, mond., schrift.
|
dagelijks
|
commissie OO
|
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
andere fed. overh. diensten
|
adviezen, antwoorden
|
en tant que dossier
|
|
andere fed. overh. diensten
|
voorstellen
|
contact personnel
|
|
lagere beleidsniveaus
|
antwoorden en adviezen
|
informeel
|
|
Europese Unie/Benelux
|
wetgeving, vragen, advies
|
vergadering, stuurgroep, dossier
|
|
medewerkers dienst
|
advies, beslissingen, resultaten
|
persoonlijk, mond., schrift.
|
|
commissie OO
|
advies, notulen, agenda...
|
schrift., mond., dossier
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal van de DAV (mandaat)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het dagelijks beheer van de projecten
- de samenstelling van de werkgroepen
- de voorstellen om projecten op te starten
- de inhoud van de opleidingen
- de analyses en inzameling van de gegevens
De functie moet autorisatie vragen voor
- de vastlegging van begrotingen voor opdrachten in het buitenland, het bekomen van de medewerking van externe consultants, de vastlegging van uitgaven voor interne investeringen, met name inzake IT
- het opstarten van projecten en de vastlegging van de prioriteitsgraad ervan
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
de begroting varieert volgens de aard van het project
Andere kwantitatieve gegevens
1. de uitvoering van macro- en micro-economische maatregelen met het oog op de evaluatie van de vermindering van de administratieve lasten voor de ondernemingen en burgers
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de richtlijnen van het sturingscomité van de DAV
- de richtlijnen van de beleidscel
- de opdracht vastgelegd in de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap en in het uitvoeringsbesluit ervan
- de interne richtlijnen ingevolge de aan de DAV toegekende initiatiebevoegdheid
- de wetgeving in het algemeen en de Europese richtlijnen, alsook specifieke reglementeringen die van toepassing zijn op de vereenvoudigingsprojecten
Welke vernieuwingen
- het ontwikkelen van een meetsysteem van de administratieve lasten
- het ontwikkelen van een methodologie die eigen is aan de vereenvoudigingsprojecten, alsook het ter beschikking stellen van vereenvoudigingstechnieken en -hulpmiddelen
- het vergelijken van de verschillende nationale en internationale reglementeringen teneinde de goede praktijken te identificeren
- het ontwikkelen van vergelijkingshulpmiddelen (benchmarks) en vereenvoudigingstechnieken
- het wijzigen en aanpassen van de reglementeringen en back-officeprocessen vanuit het oogpunt van de implementatie van nieuwe regels die leiden tot een vermindering van de administratieve lasten
Gebaseerd op welk referentiekader
- het strategisch plan van de DAV
- het jaaractieplan van de DAV dat werd goedgekeurd door het sturingscomité
|