Afdrukken

Attaché A2 administratieve vereenvoudiging - Projectleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA951

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het opstarten, organiseren, plannen, coördineren, begeleiden, aanmoedigen en ondersteunen van projecten inzake administratieve vereenvoudiging die gericht zijn op de ondernemingen en burgers, zowel op federaal als op regionaal, lokaal en internationaal niveau

teneinde

de administratieve lasten voor de doelgroepen te verminderen, ongeacht de behandelde materies of de te wijzigen wetgevingen.

 

Instaan voor het beheer van een meetsysteem of -instrument voor de administratieve lasten, zowel ex ante als ex post,

teneinde

de impact van de bestaande en nieuwe reglementeringen te meten wat de administratieve lasten voor de burgers en ondernemingen betreft.

 

Het uitbouwen van een netwerk binnen de overheid, op internationaal niveau en bij de sectorale instellingen en organen

teneinde

de informatie en gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de vereenvoudigingsprojecten in te zamelen en te verspreiden en voorstellen uit te werken voor seminaries of opleidingen inzake administratieve vereenvoudiging.

 

Resultaatgebieden
Als
initiator
    het opstarten van projecten inzake administratieve vereenvoudiging in de ruime betekenis van het woord

teneinde

    de administratieve lasten te verminderen.

 

Voorbeelden van taken
  • nagaan op welke gebieden administratieve vereenvoudiging wenselijk is
  • het formuleren van voorstellen voor het sturingscomité van de DAV (Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging) of voor de beleidscel
  • instaan voor de opvolging van de moderniseringen en BPR's (Business Process Reengineering) binnen de FOD's, meer bepaald inzake IT (informatietechnologie), teneinde op gepaste wijze vereenvoudigingsprojecten op te starten die op een positief onthaal kunnen rekenen

 

Als
expert/specialist
    het grondig bestuderen van de wetteksten en reglementeringen, alsook van de werkstroom binnen de besturen en de bestaande technische mogelijkheden (m.n. IT)

teneinde

    de meest geschikte oplossingen uit te werken om de vereenvoudigingsprojecten tot een goed einde te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • het opzoeken en bestuderen van de wetteksten en reglementeringen, alsook van de administratieve procedures
  • het vooraf analyseren van de haalbaarheid
  • het uitwerken van wettelijke en technische oplossingen
  • samenwerken met de specialisten van de diverse FOD's die betrokken zijn bij de vereenvoudigingsprojecten
  • het beheren van de complexiteit van de projecten

 

Als
coördinator/projectleider
    het plannen, beheren, evalueren, vergemakkelijken en coördineren van specifieke vereenvoudigingsprojecten en projecten die een structurele vereenvoudiging beogen met een variabele complexiteit

teneinde

    de opgestarte vereenvoudigingsprojecten te concretiseren vanaf de aanvang tot het einde ervan.

 

Voorbeelden van taken
  • het inzamelen van informatie en het bestuderen van processen
  • het oprichten en beheren van verticale en transversale werkgroepen en instaan voor de samenwerking met externe consultants, wat het opmaken van bestelbons impliceert in het kader van de overheidsopdrachten
  • het vastleggen van het traject van de projecten, de haalbaarheid ervan, de kritieke factoren, de behoeften inzake ICT en de noodzakelijke wettelijke aanpassingen
  • coördineren en nagaan of de wettelijke en IT-aanpassingen verenigbaar zijn met de uitvoeringstermijnen
  • instaan voor een projectplan, de tijdsplanning en monitoring, indien nodig, het voorzien van een begroting en nagaan of de te leveren prestaties in overeenstemming zijn met de nagestreefde doelstelling, de menselijke middelen voor de realisatie en implementering als front en back office, alsook met de communicatie naar de doelgroepen toe

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de DAV op elk beleids- en werkgroepniveau

teneinde

    de administratieve vereenvoudiging te bevorderen, de ervaringen op Belgisch niveau mee te delen en, in voorkomend geval, de goede praktijken te bestuderen en ze trachten toe te passen.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan forums, platforms, seminaries
  • deelnemen aan interregionale werkgroepen of comités (fed/reg)
  • deelnemen aan internationale werkgroepen (EU, OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ), enz.)
  • het verstrekken van informatie over de stand van zaken van de projecten

 

Als
redacteur/dossierbeheerder
    het samenstellen van een geheel van teksten in verband met de vereenvoudiging en het beheren van de per project ingezamelde gegevens en informatie

teneinde

    de vereenvoudigingsvoorstellen en -projecten te structureren en te concretiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het opzoeken van informatie in interne documentatiebronnen, bij doelgroepen en sectorale federaties, op de websites van de diverse betrokken FOD's, bij internationale instellingen, in onderzoeksverslagen of rechtstreeks bij de ambtenaren van de betrokken FOD's
  • het uitwerken van nota's, notulen van vergaderingen, voorstellen, antwoorden op vragen in verband met de vereenvoudiging (geschreven brieven, berichten ontvangen op het contactpunt Kafka, verzoeken van de beleidscel, helpdesk van de Kafka-test, enz.)
  • deelnemen aan de uitwerking van actieplannen en jaarverslagen
  • het opstellen van presentatieslides en teksten voor de website van de DAV

 

Als
communicator
    het verspreiden en bevorderen van de administratieve vereenvoudiging

teneinde

    de diverse betrokkenen en doelgroepen te informeren over de vereenvoudigingsacties.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen en ter beschikking stellen van teksten voor de website van de DAV
  • het verspreiden van informatie via het netwerk van de vereenvoudigingsambtenaren
  • het verspreiden van informatie en richtlijnen via omzendbrieven
  • het opstellen van persmededelingen

 

Als
opleider
    het voorbereiden en verstrekken van opleidingen

teneinde

    de back office zo goed mogelijk te informeren over de weerslag van de vereenvoudigingsprojecten op hun dagelijks werk.

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van opleidingen
  • het uitwerken van presentatieslides
  • het voorstellen van slides en documenten of brochures
  • het stimuleren van

 

Als
gegevensbeheerder
    instaan voor het beheer van alle soorten wetgevingen, statistieken, kosten, doelgroepen, enz.

teneinde

    steeds over betrouwbare informatie te beschikken voor het onderzoek van de projecten.

 

Voorbeelden van taken
  • het verzorgen van de opmaak van de gegevens teneinde ze bruikbaar te maken in het kader van de projecten
  • instaan voor de opvolging en de bijwerking van de gegevens
  • deelnemen aan enquêtes bij de ondernemingen (planbureau)
  • deelnemen aan de uitwerking van een kadaster van de bestaande statistieken
  • het inzamelen van de nodige gegevens met het oog op de evaluatie van de vermindering van de administratieve lasten (het ontwikkelen van een standaardmodel voor de evaluatie van de kosten, het vastleggen van benchmarks op Europees niveau)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

vragen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

vragen en beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

lagere beleidsniveaus

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

wekelijks

Europese Unie/Benelux

beslissingen

vergadering, stuurgroep, dossier ...

maandelijks

medewerkers dienst

vragen, resultaten, advies

persoonlijk, mond., schrift.

dagelijks

commissie OO

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

adviezen

per brief, e-mail ...

andere fed. overh. diensten

adviezen, antwoorden

en tant que dossier

andere fed. overh. diensten

voorstellen

contact personnel

lagere beleidsniveaus

antwoorden en adviezen

informeel

Europese Unie/Benelux

wetgeving, vragen, advies

vergadering, stuurgroep, dossier

medewerkers dienst

advies, beslissingen, resultaten

persoonlijk, mond., schrift.

commissie OO

advies, notulen, agenda...

schrift., mond., dossier

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal van de DAV (mandaat)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het dagelijks beheer van de projecten
  • de samenstelling van de werkgroepen
  • de voorstellen om projecten op te starten
  • de inhoud van de opleidingen
  • de analyses en inzameling van de gegevens

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de vastlegging van begrotingen voor opdrachten in het buitenland, het bekomen van de medewerking van externe consultants, de vastlegging van uitgaven voor interne investeringen, met name inzake IT
  • het opstarten van projecten en de vastlegging van de prioriteitsgraad ervan

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

de begroting varieert volgens de aard van het project

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de uitvoering van macro- en micro-economische maatregelen met het oog op de evaluatie van de vermindering van de administratieve lasten voor de ondernemingen en burgers

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de richtlijnen van het sturingscomité van de DAV
  • de richtlijnen van de beleidscel
  • de opdracht vastgelegd in de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap en in het uitvoeringsbesluit ervan
  • de interne richtlijnen ingevolge de aan de DAV toegekende initiatiebevoegdheid
  • de wetgeving in het algemeen en de Europese richtlijnen, alsook specifieke reglementeringen die van toepassing zijn op de vereenvoudigingsprojecten

 

Welke vernieuwingen
  • het ontwikkelen van een meetsysteem van de administratieve lasten
  • het ontwikkelen van een methodologie die eigen is aan de vereenvoudigingsprojecten, alsook het ter beschikking stellen van vereenvoudigingstechnieken en -hulpmiddelen
  • het vergelijken van de verschillende nationale en internationale reglementeringen teneinde de goede praktijken te identificeren
  • het ontwikkelen van vergelijkingshulpmiddelen (benchmarks) en vereenvoudigingstechnieken
  • het wijzigen en aanpassen van de reglementeringen en back-officeprocessen vanuit het oogpunt van de implementatie van nieuwe regels die leiden tot een vermindering van de administratieve lasten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het strategisch plan van de DAV
  • het jaaractieplan van de DAV dat werd goedgekeurd door het sturingscomité
  • beleidsplannen
  • regeerakkoorden

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.