Afdrukken

Attaché A2 monitoring (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DCO015

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Het beheren van de sectorale repertoria en de elektronische gegevensstromen

teneinde

bij te dragen tot een kwaliteitsvolle genormeerde én genormaliseerde dienstverlening van de kinderbijslagsector aan de sociaal verzekerden.

 

Het vertegenwoordigen van de kinderbijslagsector ten aanzien van de instellingen van de sociale zekerheid en de vrije kinderbijslagfondsen

teneinde

een continu overleg en samenwerking met deze instellingen te bewerkstelligen op basis van de behoeften van de sector.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het beheren van de sectorale repertoria (Kadaster van de Kinderbijslag en het Nationaal Repertorium van de Werkgevers)

teneinde

    de operationele doelstellingen binnen het kader van het beleidsplan te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • het superviseren van het beheer en de invoering van gegevens in de sectorale repertoria
  • het coördineren van alle problemen, klachten en anomalieën van deze repertoria, op basis van een grondige kwaliteitsanalyse, om deze in overleg met alle betrokken partijen (kinderbijslagfondsen) te verhelpen
  • het voorstellen van oplossingen inzake structurele problemen
  • het behandelen van specifieke anomalieën

 

Als
deskundige/specialist
    instaan voor een kwaliteitsvolle organisatie van de voor de kinderbijslagsector belangrijke elektronische gegevensstromen

teneinde

    de dienstverlening van de kinderbijslagsector ten aanzien van de sociaal verzekerde te verbeteren (o.a. door vermindering van bevraging en verzameling van authentieke informatie) en te komen tot een administratieve vereenvoudiging door bv. een betere afstemming van de in de verschillende sectoren gehanteerde definities

 

Voorbeelden van taken
  • het beantwoorden van alle vragen van de sector over de bestaande, in ontwikkeling zijnde en nog niet voorziene gegevensstromen
  • overleggen op permanente basis met de interne informaticadienst en de externe instellingen
  • het nemen van initiatieven om algemene informatie op te maken voor de kinderbijslagsector via de opmaak van omzendbrieven of de organisatie van overlegvergaderingen
  • rapporteren aan de directie wanneer de situatie dit vereist

 

Als
analist
    het analyseren van de behoeften inzake informatiedoorstroom in de kinderbijslagsector

teneinde

    de doelstelling en de toegevoegde waarde van nieuwe projecten in het kader van het kinderbijslagbeheer af te bakenen en te komen tot een normalisering van de tak kinderbijslag

 

Voorbeelden van taken
  • het beschrijven van de behoeften in samenwerking met de gebruikers
  • het opstellen van werkdocumenten
  • het organiseren van contacten met externe instellingen en de interne informaticadienst
  • het opstellen van een project

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de Rijksdienst ten aanzien van alle instellingen van sociale zekerheid opgenomen in het netwerk van de Kruispuntbank alsook van andere overheidsinstellingen die geen deel uitmaken van dit netwerk

teneinde

    de belangen en de behoeften van de Rijksdienst en de kinderbijslagsector te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • fungeren als frontoffice voor alle nieuwe projecten die binnen of buiten het netwerk van de Kruispuntbank worden voorgesteld
  • de Rijksdienst vertegenwoordigen vanaf de start tot en met de eigenlijke realisatie van een project
  • op regelmatige basis rapporteren aan de directie van de Rijksdienst en de kinderbijslagsector

 

Als
projectleider
    het begeleiden en coördineren van de projecten opgestart conform de behoeften van de kinderbijslagsector inzake elektronische gegevensstromen

teneinde

    tot een kwaliteitsvolle realisatie van deze projecten te komen

 

Voorbeelden van taken
  • als administratief verantwoordelijke instaan voor het goede verloop van alle projecten die officieel zijn opgestart
  • op autonome basis alle maatregelen nemen die nodig zijn om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren
  • op regelmatige basis aan de directie rapporteren inzake de voortgang en de eventuele problemen
  • op regelmatige basis overleggen met de interne informaticadienst en leden van de interne en externe werkgroepen

 

Als
beleidsadviseur
    zorgen voor een homogene interpretatie van de vigerende principes betreffende de elektronische gegevensstromen en sectorale repertoria

teneinde

    de bestaande procedures te vereenvoudigen en waar nodig een beleidsverandering te adviseren

 

Voorbeelden van taken
  • voorstellen doen om aan de behoefte om te vereenvoudigen te beantwoorden
  • het inschatten van de haalbaarheid van voorstellen of projecten

 

Als
kennisbeheerder
    het verspreiden van de beschikbare kennis inzake de repertoria en de elektronische gegevensstromen op een gestructureerde en gecoördineerde manier

teneinde

    bij te dragen tot een kwaliteitsvolle dienstverlening van de kinderbijslagsector

 

Voorbeelden van taken
  • het centraliseren en beschikbaar maken van kennis
  • het informeren van alle gebruikers (zowel intern als extern)
  • het opleiden van potentiële gebruikers

 

Als
leidinggevende
    instaan voor het dagelijks beheer van de dienst Monitoring

teneinde

    de continue dienstverlening te verzekeren inzake de dossiers met betrekking tot werkgeversaansluitingen, de gegevens van de repertoria en medische vaststellingen en de vragen en anomalieën inzake de elektronische gegevensstromen

 

Voorbeelden van taken
  • het delegeren van taken die ressorteren onder de bevoegdheid van de dienst Monitoring
  • het bijsturen en vormen van de dienst Monitoring inzake bestaande en nieuwe taken
  • het opnemen van de verantwoordelijkheid voor alle aspecten van de dienst Monitoring
  • het sturen, coachen en motiveren van de medewerkers
  • algemene organisatie (bv. verlofregeling)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

voorstellen, vragen, documentatie

per brief, persoonlijk contact, informeel, vergadering, stuurgroep

wekelijks

management

richtlijnen, adviezen, mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, per brief, vergadering

dagelijks

kinderbijslagfondsen

mondelinge en schriftelijke vragen en adviezen

persoonlijk contact, e-mail, per brief, vergadering, stuurgroep

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, e-mail, brief

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

voorstellen, vragen, documentatie

per brief, persoonlijk contact, informeel, vergadering, stuurgroep

wekelijks

management

richtlijnen, adviezen, mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, per brief, vergadering

dagelijks

kinderbijslagfondsen

mondelinge en schriftelijke vragen en adviezen

persoonlijk contact, e-mail, per brief, vergadering, stuurgroep

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge adviezen

persoonlijk contact, e-mail, brief

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur Controle

de Directeur-Generaal Controle

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • specifieke problemen betreffende de repertoria en elektronische gegevensstromen die niet afwijken van de gekende principes binnen de kinderbijslagsector
  • technische en informatieve aspecten gelinkt aan het beheer van de repertoria en de elektronische gegevensstromen
  • de termijnen en procedures inzake de implementatie van elektronische gegevensstromen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • specifieke problemen die een afwijkende interpretatie van de gekende principes vergen
  • het verstrekken van informatie aan de kinderbijslagsector zoals omzendbrieven, strategische beslissingen en dwangmaatregelen
  • het vaststellen van het algemeen en strategisch kader van een vooropgesteld project
  • formele beslissingen inzake personeelsbeheer, aanwervingen, ontslagen, affectaties, uitgaven
  • formele administratieve en financiële beslissingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

geen specifiek eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. jaarlijks aantal elektronische attesten: 19.000.000

2. kadaster van de kinderbijslag: 2.500.000 dossiers

3. nationaal repertorium van de werkgevers: 230.000 aangesloten werkgevers

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Kinderbijslagwetgeving
  • Wet Kruispuntbank (15/01/1990)
  • Wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
  • Handvest van de Sociaal Verzekerde (11/04/1995)
  • Richtlijnen Algemeen Bestuur en directie Controle

 

Welke vernieuwingen
  • de vereenvoudiging van administratieve procedures in het belang van de sociaal verzekerden
  • verdere ontwikkeling van een volledig elektronische verwerking van de informatie binnen de kinderbijslagsector

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • alle informatie die kan bijdragen tot de vereenvoudiging van administratieve procedures

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.