Adviseur financieel advies (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB022
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het formuleren van technische adviezen m.b.t. de financiële aspecten van de dossiers beheerd door de algemene directie die onder andere belast is met de financiële opvolging van preventie- en veligheidsinitiatieven (veiligheids- en preventiecontracten, veiligheidsfondsen, drugplan, ...)
teneinde
te waken over het respecteren van de regelgeving en van de wettelijke bepalingen in dossiers met een financiële impact.
Het bieden van ondersteuning aan het management van de algemene directie m.b.t. de financiële dossiers van de algemene directie inzake preventie (bv. veiligheidsfondsen, veiligheids- en preventiecontracten, coördinatiekredieten van de gouverneurs, ...
teneinde
het management in staat te stellen de doelstellingen van de organisatie te bereiken en het operationeel plan in de financiële aspecten op te volgen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet geven van leiding aan een team van maximum 15 medewerkers en motiverend handelen
teneinde
de opvolging en de goede uitvoering te verzekeren van de richtlijnen die betrekking hebben op de financiële dossiers
Voorbeelden van taken
- het leiden, opvolgen en evalueren van de medewerkers
- het controleren van de juistheid en de kwaliteit van het uitgevoerde werk
- het begeleiden van de medewerkers
Alsdeskundige/specialisthet samenstellen en argumenteren van de hoofdzakelijk financiële en budgettaire dossiers en het ontwikkelen van een vereenvoudigd administratief informaticasysteem dat uniform is voor de opvolging en de financiële controle
teneinde
het management alle informatie te verschaffen die nodig is voor het gebruik van de middelen in het kader van veiligheids- en preventieacties en de dossiers op te stellen voor de betreffende beslissingsorganen (minister, DG, voorzitter van het directiecomité)
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de voorbereiding, de uitvoering en de financiële controle
- toezien op de toepassing van de financiële richtlijnen in de betrokken dossiers
- op het geschikte ogenblik het samenstellen van het financiële en budgettaire dossier
Alsdossierbeheerderhet uitvoeren van allerhande boekhoudkundige taken
teneinde
in te staan voor de uitvoering en het goede verloop van het betalingsdossier (van de gemeenten)
Voorbeelden van taken
- het verstrekken van informatie en uitleg aan de "klanten" (gemeenten, burgemeesters, …)
- het behandelen van de briefwisseling en hierin financiële uitleg vragen
- het verzekeren van de volledige opvolging van het proces ter uitwerking van een financieel dossier
Alscontroleurhet controleren van de financiële gegevens van de veiligheids- en preventiedossiers
teneinde
eventuele anomalieën op te sporen, deze over te maken aan de hiërarchie en er oplossingen voor te zoeken
Voorbeelden van taken
- het verzamelen en analyseren van de stukken van de dossiers
- toezien op de naleving van de bestaande richtlijnen hieromtrent
- het opvolgen, controleren en opsporen van anomalieën in de financiële dossiers die betrekking hebben op de veiligheids- en preventiecontracten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
FOD B&B, Rekenhof, IF...
|
schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), richtlijnen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
allerhande eenheden van openbare organisaties
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, info/gegevens i.v.m. boekhouding
|
puur informeel, per brief, e-mail, ..., formeel akkoord
|
wekelijks
|
management, stuurcomité, kabinet
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, richtlijnen
|
formeel akkoord
|
maandelijks
|
klanten en leveranciers
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen,
|
puur informeel, per brief, e-mail, ..., formeel akkoord
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Rekenhof, FOD B&B, IF...
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen, bilateraal overleg
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
allerhande eenheden van openbare organisaties
|
schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), onderzoeksverslagen
|
puur informeel, per brief, e-mail, ...
|
wekelijks
|
stuurcomité, management, kabinet
|
schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), didactisch mat
|
puur informeel, tijdens de vergaderng
|
ad hoc
|
clienteel en leveranciers
|
informatie over de facturen
|
puur informeel, per brief, e-mail
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van het Vast Secretariaat voor het Preventiebeleid
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de overlegmomenten met andere diensten
- de organisatie van het eigen werk
- de organisatie van de dienst in alle aspecten (o.a. werkverdeling van het team, het doorgeven van dossiers aan de medewerkers, opvolging van de prestaties)
- de prioriteitsbepaling van de dossiers, de opvolging van de voortgang van de dossiers en, zo nodig, de aanpassing van de planning of de acties
- de supervisie en correctie van de dossiers
- adviezen en antwoorden op alle niet-politieke vragen inzake financiën
De functie moet autorisatie vragen voor
- het aanwerven van extra personeel
- de voorstellen van budgettaire wijzigingen
- beslissingen in betwiste dossiers (ten aanzien van externe partners)
- de lancering van nieuwe projecten die de minister of het departement (budgettair en/of politiek) binden
- de contacten met het kabinet
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. opvolging van het veiligheidsfonds (40,9 miljoen euro)
2. 73 veiligheids- en preventiecontracten, 29 drugplannen
3. supralokaal budget van het VSP (450.000 euro)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- strikte richtlijnen i.v.m. procedure
Welke vernieuwingen
- voorstel voor de informatisering van het verificatieproces voor de financiële controle
- voorstel voor een financieel controle-instrument
- voorstel voor financiële richtlijnen m.b.t. de actieplannen
Gebaseerd op welk referentiekader
- eigen ervaring, in samenwerking met de horizontale diensten, externe deskundigen, ...
|