Attaché training (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO904
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het ontwikkelen, plannen, voorbereiden en doceren van lespakketten op maat van de behoeften van de klanten (de federale organisaties)
teneinde
de competenties van de federale ambtenaren verder te ontwikkelen
Resultaatgebieden
Alsopleiderverantwoordelijk voor het geven van opleidingen (dit zowel intern als extern), op interactieve wijze, ondersteund door didactische hulpmiddelen
teneinde
de competenties van de deelnemers te ontwikkelen en hun interesse te wekken
Voorbeelden van taken
- het begeleiden van het klassikaal lesgeven, van e-learning of van het leren op afstand
- het individueel begeleiden van deelnemers, zowel tijdens als na de lessen
- het voorbereiden en verbeteren van oefeningen
- het vooraf testen van het competentieniveau en de behoefteanalyse van de deelnemers
- het voorbereiden van de lessen en het verzamelen van didactisch materiaal, het evalueren en bijsturen van de opleiding
Alsontwikkelaarvanuit een sterk pedagogisch inzicht het ontwikkelen van trainingen/leerinterventies en het ontwikkelen van didactisch materiaal dat voldoet aan de behoeften van de klanten
teneinde
trainingen te kunnen geven naargelang de vraag
Voorbeelden van taken
- het zoeken naar en implementeren van nieuwe didactische inzichten
- het ontwikkelen en opzoeken van nieuw didactisch materiaal
- het ontwerpen van evaluatieinstrumenten
- het ontwikkelen van trainingen
Alsorganisatorop basis van beschikbaarheden en competenties van de opleiders, het plannen van de opleidingen als input voor het secretariaat
teneinde
op efficiënte wijze een opleiding op maat te organiseren
Voorbeelden van taken
- het samenstellen van de groepen deelnemers rekening houdend met behoeften, competentieniveau en beschikbaarheid van de deelnemers
- het opmaken van opleidingsfiches voor de brochure
- het mee evalueren van offertes bij overheidsopdrachten
- het bezorgen van de nodige informatie aan de externe opleiders
Alskennisbeheerderhet continu op peil houden en verbeteren van de eigen competenties en het ter beschikking stellen van de technische expertise aan de collega's
teneinde
de kennisontwikkeling van de medewerkers te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het weergeven van de omvang van het kennisdomein
- actief meewerken aan studies in dit expertisedomein
- op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied
- het blijven ontwikkelen van de eigen expertise via opleiding, vakliteratuur, ...
- het begeleiden van workshops voor externe opleiders
Alsaccount managerhet leggen van contacten met individuele klanten op vraag van de opleidingsadviseur in het kader van specifieke vragen binnen het vakdomein
teneinde
hun behoeften in te schatten en de opleidingen aan te passen en te laten evolueren in functie van de noden
Voorbeelden van taken
- het zoeken naar specifieke oplossingen voor bepaalde behoeften
- het analyseren van een specifieke opleidingsbehoefte
- het signaleren van noden die duidelijk worden in opleidingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
opleidingsadviseur
|
opdrachten, info
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
deelnemers
|
informatie, vragen
|
persoonlijk contact, tel, mail
|
dagelijks
|
een andere FOD
|
info
|
mail, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
collega's
|
expertise
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
opleidingsadviseur
|
info, rapportering
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
deelnemers
|
info, advies
|
persoonlijk contact, tel, mail
|
dagelijks
|
een andere FOD
|
info
|
mail, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
collega's
|
expertise
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
opleidingsadviseur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- eigen werkorganisatie i.f.v. de organisatie van de dienst
- voorstellen voor nieuwe opleidingen
- keuze van methoden en didactische middelen
- operationele routinebeslissingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- goedkeuring over de inhoud van het lessenpakket
- nieuwe opleidingen op maat
- wijzigingen in prioriteiten
- beslissingen met impact op de organisatie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- richtlijnen geldend binnen OFO
- het managementplan van OFO
Welke vernieuwingen
- vernieuwing inzake opleidingen
- innovatie van de methodologie van opleidingen
Gebaseerd op welk referentiekader
- tendensen inzake opleiding
|