Directeur-generaal infrastructuur en techniek (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI222
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Meewerken aan de sociale opdracht van de Centrale Dienst
teneinde
de Dienst toe te laten om de strategische doelstellingen te realiseren die opgenomen zijn in de opdrachtbrief die ondertekend werd met de minister van Landsverdediging en volgens de richtlijnen van de voogdijoverheden.
Het organiseren, coördineren, beheren en controleren van de verschillende directies waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
teneinde
de doelstellingen die vermeld zijn in de opdrachten van deze directies te verwezenlijken ten behoeve van de leden van de militaire gemeenschap en hun families: het verhuren van woningen, het onderhoud van het vastgoedpatrimonium en informaticaontwikkelingen.
Resultaatgebieden
Alslid van de directieraadmeewerken aan het beheer van de Centrale Dienst
teneinde
de Dienst toe te laten om de strategische doelstellingen, die bepaald werden door de opdrachtbrief, en de beslissingen van het beheerscomité te realiseren
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het beheer van de opdrachtbrief
- meewerken aan het uitwerkingsproces en aan de mededeling van de strategische doelstellingen van de Dienst, aan de organisatorische structuur en aan de aan te wenden financiële, technische en menselijke middelen
- meewerken aan het beheer van de relaties met de voogdijoverheden en de klanten
- deelnemen aan de vergaderingen van de beheersorganen (beheerscomité, directieraad, kabinet, enz.)
- meewerken aan de inzameling van gegevens
Alsleidinggevendehet organiseren, coördineren en controleren van de opvolging van de werking van de verschillende directies
teneinde
de optimale werking van de diensten te verzekeren door een passende strategie te ontwikkelen in termen van de te bereiken doelstellingen en de aan te wenden financiële, technische en menselijke middelen en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren
Voorbeelden van taken
- het controleren van de coördinatie tussen de verantwoordelijken van de verschillende directies en, indien nodig, optreden als scheidsrechter
- het controleren van het beheer van de terbeschikkingstelling van de nodige informatie en van het beheer van de informaticatoepassingen
- het controleren van het beheer van de organisatie
- het controleren van de aanwerving, de ontwikkeling en het beheer van de prestaties van zijn/haar medewerkers
- het controleren van het budgettair beheer
Alsleidinggevende verantwoordelijk voor de directie Huisvestinghet sturen van de werking van deze directie
teneinde
ervoor te zorgen dat deze directie een maximale bezettingsgraad zou bereiken
Voorbeelden van taken
- het op elkaar afstemmen van het aanbod en de vraag naar woningen
- waken over de opvolging en de aanpassing van de toelatings- en toekenningsprocedures
- waken over de regels voor administratieve vereenvoudiging
- het ontvangen van de klachten en het verzekeren van de opvolging ervan
- het afstemmen van de activiteiten van deze directie met de voorschriften van de directie Werken
Alsleidinggevende verantwoordelijk voor de directie Werkenhet sturen van de werking van deze directie
teneinde
ervoor te zorgen dat de betrokken directie het vastgoedpatrimonium tijdig en met kwaliteitsvolle resultaten in een goede algemene staat kan houden
Voorbeelden van taken
- het bepalen van het beleid van de werken op korte, middellange en lange termijn, rekening houdend met de budgettaire verplichtingen
- waken over de coördinatie en opvolging van de bouw- en/of renovatie- en/of onderhoudswerken
- waken over de naleving van de wetgeving inzake overheidsopdrachten
- waken over de betaalbaarstelling van de uitgaven
- het ontvangen van de klachten en het verzekeren van de opvolging ervan
Alsleidinggevende verantwoordelijk voor de technische middelenwaken over de invoering van gepaste oplossingen, voornamelijk op het vlak van informatica (hardware, software, specifieke toepassingen, netwerk, enz.)
teneinde
te beantwoorden aan de strategische en operationele doelstellingen van de Dienst
Voorbeelden van taken
- het integreren van de behoeften zowel van het management als van de gebruikers door te waken over de coherentie van deze behoeften
- waken over de invoering van een planning van de realisaties
- waken over de invoering van een palnning van de aankopen en, indien nodig, optreden als scheidsrechter
- het onderhouden van zijn/haar kennisniveau
Alsvertegenwoordiger van zijn/haar algemene directiehet beheren van de externe relaties van zijn/haar afdeling
teneinde
het imago van de operationele directie en de informatie die aan derden overgedragen wordt, te controleren en te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het controleren van de officiële vertegenwoordiging van de Dienst, binnen de beperkingen van de toegestane volmachten, in de externe contacten met de kabinetten, de andere instellingen, de andere overheden, enz.
- het mee ondersteunen van de overheden voor de technische dossiers
Alsbeleidsadviseurhet sturen van de informatie
teneinde
de verwezenlijking van de doelstellingen te evalueren en het beslissingsproces inzake strategische doelstellingen te vergemakkelijken
Voorbeelden van taken
- het invoeren van relevante controle-indicatoren
- meewerken aan de opmaak van informatie die bestemd is voor de beslissingsbevoegde personen
- het geven van technisch advies in zijn/haar technische domeinen
- het mee bepalen van de doelstellingen van de organisatie
Alsintern adviseurhet ontwikkelen en toepassen van een controlemethode voor relevant en efficiënt beheer
teneinde
mee te werken aan de opvolging van de operationele doelstellingen die in de opdrachtbrief vermeld worden
Voorbeelden van taken
- het inzamelen van informatie die bestemd is voor de beheerscontrole
- het evalueren van de mogelijkheden om het intern beheer te verbeteren
- het verspreiden van de resultaten van deze evaluatie naar de operationele verantwoordelijken en naar de leidinggevend ambtenaar toe
- deelnemen aan de selectiejury van het technisch personeel van niveau A
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
leidend ambtenaar
|
vordering tech.dossiers + beslissingen
|
persoonlijk contact+nota's
|
dagelijks
|
Kabinet
|
vordering techn.dossiers + vragen
|
persoonlijk contact+nota's
|
ad hoc
|
andere FOD's
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail...+vergaderingen
|
ad hoc
|
klanten/leveranciers
|
klachten
|
als dossier
|
ad hoc
|
klanten/huurders
|
klachten
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
leidend ambtenaar
|
vordering tech.dossiers+vragen
|
persoonlijk contact+nota's
|
dagelijks
|
Kabinet
|
vordering techn. dossiers
|
persoonlijk contact+nota's
|
wekelijks
|
andere FOD's
|
vordering dossiers
|
nota's
|
ad hoc
|
klanten leveranciers
|
antwoord op klachten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
klanten huurders
|
antwoord op klachten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke of mondelinge antwoorden
|
als dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
andere overheidsdiensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de leidinggevende ambtenaar
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het eigen werk
- de organisatie van de interne structuur van de algemene directie
- de controle en evaluatie van de medewerkers
- het toestaan van de verloven en opdrachten van de medewerkers
- het opstellen van nota's en dossiers in het betrokken activiteitendomein
- de vastlegging van uitgaven en de betaling van facturen met inachtneming van de volmachten
De functie moet autorisatie vragen voor
- uitgaven die de toegestane volmachten overschrijden
- de eigen verloven en opdrachten
- de beslissingen die genomen worden met de voogdijoverheden
- de aanwerving van nieuwe medewerkers
Impact
Totaal werkbudget entiteit
35.000.000 euro
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. vastlegging van uitgaven en betaling van facturen max. 10.000 euro
2. budget van de in te vorderen huur: 14.500.000 euro, budget werken: 6.257.000 euro, budget ontwikkeling van technologieën: 400.000 euro
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de opdrachtbrief van de minister van Landsverdediging
- de beslissingen van het beheerscomité
- de richtlijnen van de leidinggevende ambtenaar
- de wetgeving die eigen is aan de activiteitendomeinen
Welke vernieuwingen
- de alternatieven voor de werken
- de optimalisering van de procedures en de administratieve vereenvoudiging
- de invoering van efficiëntere beheersmethodes
- de verbetering van de geboden producten
Gebaseerd op welk referentiekader
- de feedback van de klanten
- de feedback van de militaire overheden
- externe opzoekingen via internet, gespecialiseerde tijdschriften, enz.
|