Afdrukken

Adviseur-generaal ICT - Programmamanager (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IIC001

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Beheren van een portefeuille van projecten en programma's inzake ICT met een lange doorlooptijd en met een strategische impact

teneinde

de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie op het vlak van ICT te verwezenlijken, rekening houdend met de wensen van de klant en de beperkingen inzake technologie/mandagen/tijdsplanning/enz.

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    in samenwerking met de klant de omvang van strategische projecten en programma's inzake ICT definiëren en in functie van de doelstellingen van het project/programma bepalen welk budget en welke medewerkers en middelen hiervoor nodig zijn

teneinde

    de uitvoering van de projecten/programma's te kunnen starten, gebaseerd op een correcte inschatting van de kostprijs, tijdsplanning, verwachtingen, enz., van het project

 

Voorbeelden van taken
  • (laten) uitwerken van lastenboeken.
  • instaan voor de coördinatie en verzamelen en analyseren van de nodige gegevens
  • afbakenen van het project (scope) en beschrijven van de randvoorwaarden, de risico- en assumptieanalyse
  • bevragen van klanten over hun behoeften en aansluitend formuleren van voorstellen
  • opmaken van ramingen en begrotingsvoorstellen betreffende projecten/programma's en toetsen van projecten/programma's en voorstellen aan het beschikbare budget

 

Als
organisator
    aansturen en ondersteunen van projectteams en projectmedewerkers

teneinde

    de verschillende deelprojecten op elkaar af te stemmen en het project of het programma binnen de vooropgestelde criteria (tijd, budget, kwaliteit, enz.) af te ronden

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van overlegvergaderingen
  • bepalen van prioriteiten, duidelijk bepalen en coördineren van de taken en de functies van de projectmedewerkers
  • begeleiden van projectleiders en projectmedewerkers door met hen de visie van de projecten te delen en door hen duidelijke richtlijnen, informatie en raad te geven
  • opvolgen van werk van externen

 

Als
planner
    autonoom meerdere projecten en programma's beheren, plannen, leiden en coördineren van concept tot realisatie

teneinde

    projecten en programma's te realiseren conform de doelstellingen en binnen de vastgelegde termijnen, budgetten en specificaties

 

Voorbeelden van taken
  • een gedetailleerd plan (laten) opstellen voor alle projecten waarvoor men veranwoordelijk is of waarvan men de verantwoordelijke superviseert
  • in geval van een verandering van de context, alternatieven voor het ingediende plan (laten) bestuderen en (laten) voorstellen aan de sponsors
  • beslissen over conflicten inzake prioriteiten van de projecten en procedures
  • ervoor zorgen dat de nodige middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen te realiseren en de middelen optimaal aanwenden
  • toewijzen van doelstellingen aan de verschillende medewerkers van de projecten waarvoor men verantwoordelijk is of waarvan men de verantwoordelijke superviseert

 

Als
promotor
    regelmatig aan het directiecomité, de sponsors en de eindklanten van de projecten verslag uitbrengen over de stand van zaken van de verschillende projecten

teneinde

    hen enerzijds een overzicht te bieden van de stand van zaken van het project en anderzijds te zorgen voor een evenwichtige en transparante samenwerking met de verschillende betrokken partijen

 

Voorbeelden van taken
  • afdwingen van beslissingen indien nodig
  • consolideren van alle informatie met betrekking tot de projecten
  • gebruik maken van de rapporteringsinstrumenten
  • organiseren van/deelnemen aan de verschillende steering committees van de projecten

 

Als
methodoloog
    uitwerken van de procesmethodologie en projectmanagementinstrumenten voor de eigen projecten en de FOD/instelling/enz.

teneinde

    alle projecten gestructureerd en op dezelfde manier te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • standaardiseren van de projectmanagementinstrumenten
  • opleiden van de projectmedewerkers in de systematiek
  • verzekeren van de coherentie in de toepassing ervan

 

Als
coach
    beheren en coördineren van de competenties van de aan hem/haar toegewezen projectmedewerkers

teneinde

    de aanwezige competenties optimaal in te zetten

 

Voorbeelden van taken
  • verdelen van de taken, rekening houdend met de aanwezige competenties
  • opvolgen van het werk van de medewerkers

 

Als
kennisbeheerder
    gespecialiseerde kennis verwerven, onderhouden en uitbreiden op basis van actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakdomein

teneinde

    te kunnen optreden als aanspreekpunt met betrekking tot het eigen vakdomein

 

Voorbeelden van taken
  • zich inwerken in de gespecialiseerde materie van de projecten en programma' s onder de eigen verantwoordelijkheid
  • opvolgen van de actualiteit en deelnemen aan seminaries en evenementen die betrekking hebben op de projecten en programma s
  • opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR, ICT, enz.
  • ervaring, kennis en technische expertise delen met de projectmedewerkers en de verantwoordelijken van andere FOD's
  • uitbouwen van een netwerk rond gelijkaardige initiatieven/projecten bij de overheid

 

Als
programmamanager
    een portefeuille van gerelateerde projecten beheren, risico's en afhankelijkheden beheersen

teneinde

    deze complexe programma's tot een goed einde te brengen en zo de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie op het vlak van ICT te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • autonoom prioriteiten stellen voor meerdere gerelateerde projecten binnen het programma
  • beheren van complexe interdependenties en risico's
  • afwegen van en beslissen over projectprioriteiten en programmaprioriteiten
  • organiseren en leiden van vergaderingen met de verschillende projectmanagers in het programma
  • proactief rapporteren over de uitvoering van het hem/haar toegewezen e- governmentprogramma

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

verantwoordelijke ICT of coördinator ICT

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • planning en organisatie binnen de eigen projecten en programma's: wie doet wat wanneer, hoe en de aanwending van tijd en middelen
  • technische aspecten en functionele beslissingen die eigen zijn aan het project
  • goedkeuren van project deliverables
  • afwegen van en beslissen over prioriteiten tussen meerdere gerelateerde programma's en projecten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • budgetgebonden materies (toewijzing van projecten, enz.)
  • persoonsgebonden materies (vakantie en verlof, loopbaan, enz.)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

nvt

 

Eigen werkbudget

nvt

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. nvt

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving inzake projecten waaraan gewerkt wordt
  • wetgeving inzake overheidsopdrachten
  • richtlijnen van Fedict
  • wetgeving inzake privacy
  • richtlijnen eigen aan de FOD/instelling/enz.

 

Welke vernieuwingen
  • uitvoering van het project
  • plan van aanpak van het project
  • verbetering en verdere ontwikkeling van bestaande procedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • interne en externe documenten
  • protocollen
  • extern advies
  • eigen ervaring in vroegere functies

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.