Afdrukken

Adviseur-generaal medische expertise (Medex) - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP088

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van het beleid, het implementeren en het coördineren van de activiteiten van de MEDEX

teneinde

een kwalitatieve dienstverlening te garanderen op vlak van medische expertises (= evaluatie van medische geschiktheid in het kader van arbeidsongeval, invaliditeit, het vervroegen van de oppensioenstelling,...) voor zowel de privé- als de overheidssector (700.000 ambtenaren)

 

Resultaatgebieden
Als
strateeg
    het bepalen van de strategie van de dienst op korte, middellange en lange termijn

teneinde

    de strategische doelstellingen op het niveau van het Directoraat-Generaal, voorzitter, kabinet en ambtenarenbeleid te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het omzetten van het strategisch plan op DG-niveau naar de dienst MEDEX; het uittekenen van veranderingsprocessen, het implementeren van managementtools om doelstellingen te bereiken
  • het implementeren van het strategisch en managementplan op het niveau van de dienst MEDEX
  • op basis van de behoeften, analyseren wat de prioriteiten zijn
  • het ontwikkelen van structuren met betrekking tot de strategie ter ondersteuning van de operationele doelstellingen
  • het plannen van de doelstellingen en het toewijzen van de werkingsmiddelen (= personeels-, financiële en materiële middelen) overeenkomstig de planning

 

Als
Quality Manager
    instaan voor de kwaliteit van het werk van de dienst Medex

teneinde

    een kwalitatieve dienstverlening te garanderen voor het intern en extern cliënteel (=700.000 ambtenaren)

 

Voorbeelden van taken
  • het evalueren en verbeteren van de beslissingsprocessen (reactietijd, prestatie,...) aan de hand van een beheerssyteem
  • het evalueren en verbeteren van het communicatieproces in samenwerking met de cel communicatie van DG 2
  • het valideren van de inhoud van de uitgaande documenten (=rapporten, mails, documenten,...).
  • het verzekeren van een correcte doorstroom van informatie naar de medewerkers, zodat zij op een kwalitatieve manier kunnen werken
  • het evalueren van de resultaten ten opzichte van de doelstellingen

 

Als
leidinggevende
    het doeltreffend beheren van de werkingsmiddelen (personeel, budget, ...)

teneinde

    eeb optimale en kwalitatieve werking van de dienst te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het implementeren, onderhouden en uitstellen van goedgekeurde management tools (bvb. BSC [balanced scoreboard])
  • leiding geven aan de verschillende afdelingshoofden en deze entiteiten coördineren
  • het organiseren van de werking van de interne cellen (=HRM, begroting, economaat, communicatie,...)
  • zorgen voor een efficiënt en doeltreffend beheer van de toegewezen middelen
  • het doorvoeren van veranderingsprocessen binnen de dienst MEDEX

 

Als
coach
    het sturen (=begeleiden, motiveren en evalueren) van de medewerkers

teneinde

    de doelstellingen van de dienst te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het motiveren en opvolgen van medewerkers door hun ontwikkelingsmogelijkheden te bieden
  • in samenwerking met de stafdienst P&O, het opstellen van een vormingsprogramma voor de medewerkers dat afgestemd is op de verwachtingen van de medewerkers en de behoeften van de dienst MEDEX
  • het evalueren van de resultaten van de medewerkers
  • het geven van constructieve feedback

 

Als
vertegenwoordiger
    het onderhouden van contacten met andere overheidsinstanties (andere DG's, stakeholders,...), lidstaten, beroepsverenigingen, ...

teneinde

    de standpunten van MEDEX te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • het vertegenwoordigen van de dienst MEDEX en van de FOD Volksgezondheid of van België op diverse nationale en internationale bijeenkomsten of evenementen
  • bij internationale vertegenwoordiging, de relevante referentiepersonen (=experts in internationale betrekkingen) aansporen tot medewerking
  • het opstarten en uitwerken van een netwerk rond de dienst MEDEX
  • deelnemen aan diverse werkgroepen

 

Als
budgetbeheerder
    het aanwenden van de juiste financiële middelen (=werkingsmiddelen, prijszetting,...)

teneinde

    de rentabiliteit (= correcte verdeling) van MEDEX te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van een begroting samen met de DG, de correspondent Budget en Beheerscontrole en andere referentiepersonen
  • het controleren van het budget (inkomsten en uitgaven)
  • instaan voor de financiële verslaggeving samen met de correspondent Budget en Beheerscontrole
  • zorgen voor een efficiënt en doeltreffend beheer van de toegewezen middelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

medewerkers van MEDEX

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

DG, voorzitter, kabinet, minister

schriftelijke vragen

informeel

dagelijks

klanten van MEDEX

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

stakeholders (= minister van ambtenarenzaken, vakbonden, besturen van de publieke sector,...)

mondelinge vragen

als dossier

ad hoc

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

beslissingen

parlementaire vragen, groene nota's

klachten

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

medewerkers van MEDEX

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

DG, voorzitter, kabinet, minister

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

klanten van MEDEX

schriftelijke adviezen

als dossier

dagelijks

stakeholders (=minister van ambtenarenzaken, besturen van de publieke sector, vakbonden,...)

mondelinge vragen

als dossier

ad hoc

Juridische instanties (=rechtbanken, advocaten,...)

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

beslissingen

parlementaire vragen, groene nota's

klachten

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-Generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 201-500 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • interne organisatie van Medex op het vlak van :
  • personeel (aanwervingen, opleidingen, opvolgingen, evaluaties, het opstellen van het jaarlijks personeelsplan,...)
  • budget (goedkeuring van budget tot 25.000 EUR)
  • projecten (initiatief, analyse, uitbouw, implementatie, evaluatie,...)
  • verdediging van projecten bij het kabinet, andere overheden, de Raad van State, enz ...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • goedkeuring vaneen budget hoger dan 25.000 EUR
  • beslissingen rond besluiten die politiek gevoelig liggen
  • beslissingen waarbij meer werkingsmiddelen nodig zijn dan het voorziene budget

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

23.000.000 EUR

 

Eigen werkbudget

23.000.000 EUR

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. decentralisatie van de medische centra (14 in totaal, geografisch verspreid).

2. meer dan 700.000 klanten

3. 100.000 medische expertises per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving betreffende arbeidsongevallen, beroepsziekten, vervroegde oppensioenstelling, ziektecontrole, welzijn op het werk
  • wetgeving omtrent geschiktheid in het kader van de verkeersveiligheid
  • diverse personeelsstatuten
  • publiek recht
  • medische deontologie

 

Welke vernieuwingen
  • implementatie van de verbeteringsprojecten van de BPR (=call center, Elektronisch Medisch Dossier, centrale postbus, beslissingsmodellen, elektronische agenda,...)
  • het uitbouwen van een interne gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk voor alle federale ambtenaren
  • herstructurering van MEDEX
  • implementatie van managementtools (managementplan, operationele plannen, balanced scorecards, HR - tools, ...

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • BPR
  • de markt (als dienstverlener in medische expertises moet men zijn concurrenten kennen)
  • organisatie van de overheidssector

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.