Afdrukken

Attaché A2 ICM (Incident & Crisis Management) - Projectleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP097

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

De verantwoordelijkheid opnemen voor projecten en subprojecten met betrekking tot de Dringende Medische Hulp, de Rampengeneeskunde en het sanitair toezicht op basis van de samenwerking van een noodketen tussen de nooddiensten van het nummer 100 (beambten), de ambulancediensten (EHBO'ers-ambulanciers), de Mobiele Urgentie- en reamnimatiegroepen (artsen) en de Gespecialiseerde Urgentiediensten (ziekenhuizen)

teneinde

de protocollen die gebruikt worden door de FOD Volksgezondheid te structureren en aan te passen voor alles wat te maken heeft met onmiddellijke zorgverlening en aangepaste dringende verzorging aan elkeen wiens gezondheidstoestand een dringende interventie vereist

 

Als deskundige meewerken, advies verlenen en deelnemen aan projecten, het definiëren van werkplannen en een kwaliteitsprocedure op poten zetten, valideren en implementeren, en de bekomen resultaten controleren; de vaardigheden en kennis van de collega's uitbouwen in die gebieden waar ze ervaring in hebben

teneinde

bij te dragen tot de definitie en nog meer tot de realisatie van het beleid van de Dringende Medische Hulp (dienst 100) bestemd voor Medical, Food Chain & Environnemental Incident & Crisis Management

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het uitbouwen van deze expertise via voortgezette opleidingen, contacten, fora en seminaries, enz.

teneinde

    te kunnen antwoorden op de gestelde gerichte vragen en deelnemen aan de andere projecten

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de werkgroepen, advies verlenen en instaan voor de inhoud ervan
  • het verzekeren van een hoge kwaliteit voor informatie en analyse
  • erkend worden als een geloofwaardige en professionele partner in de onderhandelingen
  • volksgezondheid vertegenwoordigen tijdens de expertisebijeenkomsten (voorbeeld: psychosociaal vlak, dringende en rampengeneeskunde, anamneseprocédés - diagnose van de toestand van de patiënt - installatie van een telecomnet voor de dringende medische hulp - Tetra / Astrid,...)

 

Als
beleidsadviseur
    het voorstellen en documenteren van beleidslijnen op het vlak van de samenwerking voor de informatieverlening, de gegevensanalyse, de opmaak van plannen en de coördinatie van de betrokken partijen in de sectoren van de dringende medische hulp en het sanitair toezicht

teneinde

    strategisch bij te dragen tot de uniforme structuur van de dringende medische hulp, het sanitair toezicht en het medisch dispatchingmodel

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren en voorstellen van projecten voor de informatieregeling binnen de unieke medische dispatching (100 & 101 & 112): bepaling van de oproeper, oproepen filteren, invoering in een systeem dat helpt bij de beslissing van het beste interventietype... teneinde de noodsituatie in real time opnieuw te evalueren en de juiste middelen toe te wijzen (het overmatig uitsturen van zware nooddiensten verminderen en het te lage gebruik corrigeren van middelen aangepast aan de pathologie van de patiënt; upgraden of downloaden van de nodige middelen voor de medische dienst, de brandweer, de civiele bescherming en de politie).
  • Nieuwe projecten definiëren voor de regeling van de Dringende Medische Hulp en voor het toezicht op bijvoorbeeld het risico van epidemieën, en de verschillende opties voor de realisatie van deze projecten analyseren
  • het analyseren van risico's analyseren via een beleid van gezondheidsmonitoring (Balanced Scorecard-project) en de evolutie van de gezondheidstoestand in België en het buitenland opvolgen, bijvoorbeeld het gebruik van de epidemiologische studie
  • het verdedigen van de afdelingsstandpunten in de beleidsfora die zowel professionals van de Dringende Medische Hulp en het sanitair toezicht tellen als politieke besluitvormers

 

Als
projectleider
    het lanceren coördineren en realiseren van projecten op basis van de beschikbare middelen en de kwaliteitsnormen die vooraf werden vastgelegd met de projectleider HFCE-ICM / het diensthoofd en deelnemen aan projecten die beheerd worden door andere projectleiders

teneinde

    de beleidsvisie te ondersteunen van het gehele project rond de invoering en de optimalisatie van de Incident & Crisis Management-structuur

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de projecten, het lanceren en opvolgen van de werkzaamheden; voorbeeld: Projet Stress Team (PST). Evaluatie van het aanbod aan individuele begeleiding van personen die trauma's opgelopen hebben of psychologische symptomen vertonen
  • zorgen voor het risicobeheer, verslag uitbrengen. Voorbeeld: programmering van de ambulanciersmiddelen op basis van criteria inzake subsidiëring, kwaliteit, programmeringsnormen en studie van de rendabiliteitswaarden van de ziekenwagens
  • controleren of de doelstellingen en de gewenste toegevoegde waarde bereikt zijn, de communicatie organiseren, de uiteindelijke levering verzekeren ...

 

Als
kennisbeheerder
    het samenvatten en toegankelijk maken van de kennis, meewerken aan de ontwikkeling van de collega's die verbonden zijn aan de projecten en vooral van de process manager over de coaching on the job'-methode

teneinde

    op termijn de kennis over projecten en materies te delen met de collega's om een duurzaamheid en continuïteit binnen de organisatie te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • Coaching on the job
  • het verlenen van informatie over de nationale en internationale literatuur rond het rationeel gebruik van de middelen voor dringende medische hulp.
  • het documenteren, verspreiden en samenvatten van de databank van de dringende medische hulp (AMURES).

 

Als
leidinggevende
    ervoor zorgen dat alle medewerkers hun kennis en vaardigheden behouden en de globale beleidslijn volgen

teneinde

    te kunnen waken over de kwaliteit, de integriteit en de ontwikkeling van de expertisecellen Toezicht en Dringende Medische Hulp.

 

Voorbeelden van taken
  • het begeleiden van de medewerkers aan de hand van de visie van de dienst en door hun duidelijke richtlijnen te geven (duidelijke operationele doelstellingen)het ontwikkelen van een echte
  • de vaardigheden verder ontwikkelen door samen met de stafdienst P&O en de HR-afdeling een programma voor te stellen voor elke medewerker afhankelijk van diens verwachtingen en de behoeften van de dienst; het voorzien van een voortgezette opleiding op basis van de vooraf besproken planning (ontwikkelcirkels)
  • het evalueren van de medewerkers zowel kwalitatief als kwantitatief op basis van het gerealiseerde werk en de resultaten tegenover de doelstellingen en hen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

professionals: dringende medische dienst, ambulanciers

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

brandweer en civiele bescherming

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

federale politie

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

kabinet van de minister

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

idem

idem

idem

idem

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de projectleider & het diensthoofd

functionele leiding over 10 personen van niveau A

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van de eigen arbeidstijd
  • de coaching van de collega's naargelang het eigen expertisegebied
  • de opleiding van de interveniënten met betrekking tot deze procedures
  • de algemene en vooral administratieve verwerking van de projectdossiers
  • de documentatie van alle projecten waarvoor ze instaat en de actualisering van deze documentatie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • in samenspraak met het diensthoofd ; het voorstellen van projecten met betrekking tot operationele of omkaderingsopdrachten voor de Dringende Medische Hulp, alsook opdrachten in het kader van de rampengeneeskunde of voor het luik Sanitair Toezicht.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Fonds Dringende Medische Hulp: 320.000 euro / jaar; Dienst 100: 7 miljoen; Opleiding van EHBO'ers-ambulanciers & verpleegkundig personeel (medecontractant) en Directeurs Medische Hulpdiensten: 2 miljoen / jaar; Personeelsbudget (225 personen): 9 miljoen e

 

Eigen werkbudget

Het budget situeert zich binnen de grenzen van het volmachtenbesluit.

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Programmawet van 7 juli 2004 - Deel VIII - Hoofdstuk VII ter creatie van een federaal agentschap voor noodoproepen (onder het gezag van de minister van Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid) en een cel voor de dispatching van dringende medische hulp en sanitair toezicht onder het gezag van de minister van Volksgezondheid
  • de wet van 1964 op de dringende medische hulp
  • KB nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en de medische wachtdienst in het bijzonder (Hoofdstuk III)

 

Welke vernieuwingen
  • samenwerking voor de informatieverlening, de gegevensanalyse, de opmaak van plannen en de coördinatie van de betrokken partijen in de gezamenlijke sectoren van de dringende medische hulp en het sanitair toezicht
  • voorstel tot de implementatie van procedures met betrekking tot verwerking van noodoproepen, validatie van de procedures voor verzending van noodhulp, balans ter plaatse, upgrading of downloading van de middelen, validatie van de bestemmingen op basis van de pathologie- en beschikbaarheidsgegevens, medische adviezen in toepassing van de protocollen,...

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • ontvangst van de oproepen die verzonden werden via het agentschap (100 en 112 voor dringende medische hulp).
  • ontvangst van de oproepen die rechtstreeks gevormd worden door beroepsmensen uit de gezondheidssector (KB 78 van 10/11/ 67).
  • opdracht van sanitair toezicht

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.