Afdrukken

Attaché algemene zaken - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA039

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het beheren van de dienst algemene zaken

teneinde

te zorgen voor de legalisatie van officiële documenten, het aanbrengen van 's Lands zegel, de externe vertalingen en de informatieve dienstorders.

 

Het concipiëren en implementeren van transversale materies

teneinde

het beleid duurzame ontwikkeling (DO) en de projecten mobiliteit verder te ontwikkelen.

 

Het bijstaan van het management en het vervangen van de hiërarchisch meerdere

teneinde

de projecten in het centraal bestuur te faciliteren en taken van de hiërarchisch meerdere over te nemen.

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    toezicht houden op de verwerking van de administratieve documenten (namelijk voor de interne en externe klanten)

teneinde

    te beantwoorden aan de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn en een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren aan interne en externe klanten

 

Voorbeelden van taken
  • het legaliseren van handtekeningen op stukken die meestal bestemd zijn voor het buitenland (documenten bestemd voor de burgers)
  • het aanbrengen van 's Lands zegel op perkamenten van wetten en geloofsbrieven
  • het inbinden en bewaren van originele teksten van wetten en besluiten
  • het behandelen van verzoeken tot externe vertaling
  • het verdelen van de dienstorders en het organiseren van de bloedinzameling RK (Rode Kruis) (2xjaar)

 

Als
medewerker
    meewerken bij het opstellen van het actieplan van Justitie en het bewust maken van het personeel

teneinde

    duurzame ontwikkeling en milieubeheer te ontwikkelen in het beleid

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan interne en interdepartementale vergaderingen
  • het organiseren van infosessies
  • het analyseren van het managementplan en de beleidsnota's i.v.m. de opvolging
  • het opmaken van verslagen

 

Als
coördinator
    meewerken bij het opstellen van de wettelijk verplichte bedrijfsvervoerplannen (Brusselse sites)

teneinde

    de duurzame mobiliteit te bevorderen in de FOD Justitie (project niet opgenomen in managementplan

 

Voorbeelden van taken
  • onderhandelen met de mobiliteitspartners
  • het coachen van de leden van de werkgroep
  • het analysen van verplaatsingen en het voorstellen van maatregelen
  • het verstrekken van informatie en het organiseren van enquêtes over verplaatsingsgedrag
  • het uitbouwen van netwerken in de entiteiten

 

Als
facilitator
    het vergemakkelijken en versoepelen van diverse processen in opdracht van de voorzitter

teneinde

    bij te dragen tot de harmonisatie van de administratieve procedures

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de aanstelling van vertrouwenspersonen OGW (Ongewenst Gedrag op het Werk)
  • het verzorgen van het secretariaat en de verslaggeving van het Comité OGW (2004 - 3 mandagen)
  • zetelen als jurylid bij de selectie van medewerkers van niveau C (2004 - 4 mandagen)
  • het rapporteren van principedossiers inzake de werking van de verschillende diensten
  • het opstellen/herformuleren en occasioneel vertalen van teksten

 

Als
deskundige
    het verlenen van advies over aangelegenheden betreffende de interne organisatie

teneinde

    bij te dragen tot de ontwikkeling van een kwalitatieve bedrijfscultuur

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een advies inzake de aanstellingsbesluiten van de preventieadviseurs
  • adviseren over de reglementering inzake welzijn op het werk (ARAB (Algemeen Reglement voor de arbeidsbescherming), Codex)
  • adviseren inzake de werking, samenstelling en evolutie van overlegstructuren
  • deelnemen aan vergaderingen van de IDPB (Interne dienst voor

 

Als
leidinggevende
    het aansturen van het teamwork

teneinde

    het werk van de medewerkers en hun evolutie te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden van individuele gesprekken
  • het evalueren van de medewerkers
  • het oplossen van problemen
  • het geven van adviezen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van het directiecomité

de (waarnemend) adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.