Afdrukken

Attaché algemene zaken - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA039

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het beheren van de dienst algemene zaken

teneinde

te zorgen voor de legalisatie van officiële documenten, het aanbrengen van 's Lands zegel, de externe vertalingen en de informatieve dienstorders.

 

Het concipiëren en implementeren van transversale materies

teneinde

het beleid duurzame ontwikkeling (DO) en de projecten mobiliteit verder te ontwikkelen.

 

Het bijstaan van het management en het vervangen van de hiërarchisch meerdere

teneinde

de projecten in het centraal bestuur te faciliteren en taken van de hiërarchisch meerdere over te nemen.

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    toezicht houden op de verwerking van de administratieve documenten (namelijk voor de interne en externe klanten)

teneinde

    te beantwoorden aan de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn en een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening te verzekeren aan interne en externe klanten

 

Voorbeelden van taken
  • het legaliseren van handtekeningen op stukken die meestal bestemd zijn voor het buitenland (documenten bestemd voor de burgers)
  • het aanbrengen van 's Lands zegel op perkamenten van wetten en geloofsbrieven
  • het inbinden en bewaren van originele teksten van wetten en besluiten
  • het behandelen van verzoeken tot externe vertaling
  • het verdelen van de dienstorders en het organiseren van de bloedinzameling RK (Rode Kruis) (2xjaar)

 

Als
medewerker
    meewerken bij het opstellen van het actieplan van Justitie en het bewust maken van het personeel

teneinde

    duurzame ontwikkeling en milieubeheer te ontwikkelen in het beleid

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan interne en interdepartementale vergaderingen
  • het organiseren van infosessies
  • het analyseren van het managementplan en de beleidsnota's i.v.m. de opvolging
  • het opmaken van verslagen

 

Als
coördinator
    meewerken bij het opstellen van de wettelijk verplichte bedrijfsvervoerplannen (Brusselse sites)

teneinde

    de duurzame mobiliteit te bevorderen in de FOD Justitie (project niet opgenomen in managementplan

 

Voorbeelden van taken
  • onderhandelen met de mobiliteitspartners
  • het coachen van de leden van de werkgroep
  • het analysen van verplaatsingen en het voorstellen van maatregelen
  • het verstrekken van informatie en het organiseren van enquêtes over verplaatsingsgedrag
  • het uitbouwen van netwerken in de entiteiten

 

Als
facilitator
    het vergemakkelijken en versoepelen van diverse processen in opdracht van de voorzitter

teneinde

    bij te dragen tot de harmonisatie van de administratieve procedures

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de aanstelling van vertrouwenspersonen OGW (Ongewenst Gedrag op het Werk)
  • het verzorgen van het secretariaat en de verslaggeving van het Comité OGW (2004 - 3 mandagen)
  • zetelen als jurylid bij de selectie van medewerkers van niveau C (2004 - 4 mandagen)
  • het rapporteren van principedossiers inzake de werking van de verschillende diensten
  • het opstellen/herformuleren en occasioneel vertalen van teksten

 

Als
deskundige
    het verlenen van advies over aangelegenheden betreffende de interne organisatie

teneinde

    bij te dragen tot de ontwikkeling van een kwalitatieve bedrijfscultuur

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een advies inzake de aanstellingsbesluiten van de preventieadviseurs
  • adviseren over de reglementering inzake welzijn op het werk (ARAB (Algemeen Reglement voor de arbeidsbescherming), Codex)
  • adviseren inzake de werking, samenstelling en evolutie van overlegstructuren
  • deelnemen aan vergaderingen van de IDPB (Interne dienst voor

 

Als
leidinggevende
    het aansturen van het teamwork

teneinde

    het werk van de medewerkers en hun evolutie te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden van individuele gesprekken
  • het evalueren van de medewerkers
  • het oplossen van problemen
  • het geven van adviezen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

personeelsdienst RO I

hoedanigheid ondertekenaar

persoonlijk contact

telkens als nodig

kabinet/diensten FOD

originele tekst wetten/KB

per drager

dagelijks/wekelijks

Belgisch Staatsblad

publicatiegegevens

telefoons

telkens als nodig

diensten FOD (vooral DGWFR)

verzoek vertaling

standaardformulier

dagelijks/wekelijks

staf voorzitter/P&O

dienstorder

binnenpost

wekelijks/maandelijks

Rode Kruis

bloedzinzameling

schriftelijk

tweemaal/jaar

POD DO, ICDO

acties DO

vergadering, mail

maandelijks

BIM, vervoersmaatschappij

acties mobiliteit

vergadering, mail

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Burgers

legalisatie akten

stempel en handtekening

dagelijks

andere fed. overh. diensten

toestemming publicatie

schriftelijk, tel, e-mail

dagelijks/wekelijks

kabinet, parlement, MR

aanbrengen zegel

standaardbrief

wekelijks

extern vertaalbureau

vertaaldossier

fax, e-mail

degelijks/wekelijks

algemene comptabiliteit

factuur vertaalwerk

nota in tweevoud

wekelijks

externe boekbinderij

originelen van wetten/kb's

persoonlijk contact

jaarlijks

voorzitter van het directiecomité

overzicht wetten

e-mail

tweemaandelijks

cel DO/Werkgroep mobiliteit

opvolging acties

vergaderingen - e-mail

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van het directiecomité

de (waarnemend) adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de werkverdeling in het team en de opvolging van de dossiers
  • het bepalen van de fasering en prioriteitenstelling van de dossiers, het verbeteren van eventuele fouten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het inschakelen van extra personeel
  • het aanvragen van jaarlijks verlof

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

100.000 euro

 

Eigen werkbudget

neen

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 30 bezoekers per dag

2. 200 wetten, 400 vertalingen, 25.000 legalisaties, 50 dienstnota's per jaar

3. vergaderingen: equivalent 17 mandagen, opleiding: equivalent 5 mandagen

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het referentiekader inzake algemene zaken wordt aangevuld en bijgestuurd naar gelang van de omstandigheden
  • de legalisatieprocedures berusten op het gewoonterecht in afwachting dat nadere regels worden bepaald
  • het aanbrengen van 's Lands zegel is een handelwijze die teruggaat op traditie en juridische bescherming geniet
  • specifieke regels inzake archivering moeten nog worden vastgelegd, in samenwerking met de betrokken diensten
  • vertaalwerk: nieuwe overeenkomst met een extern bureau, en protocol met interne vertaaldienst in 2005

 

Welke vernieuwingen
  • veranderingsactiviteiten inzake DO en mobiliteit
  • meewerken aan het verbeterproject interne communicatie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • zie bijlage

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.