Afdrukken

Adviseur-generaal relaties verzorgingsinstellingen - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD159

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het organiseren en sturen van (de inhoudelijke en praktische ondersteuning) van de overlegorganen en hun werkgroepen verantwoordelijk voor de diverse types van verzorgingsinstellingen en voor de diensten voor thuisverpleging.

teneinde

* de betrokken zorgverleners en verzekeringsinstellingen (via een adequate werking van de talrijke commissies, raden en colleges) in staat te stellen deel te nemen aan het beheer van de verplichte ziekteverzekering en op een actieve en creatieve manier tijdig beslissingen te nemen
* tijdig te zorgen voor adequate afspraken over: verstrekkingenpakketten, normen, tegemoetkomingen, tarieven, de (qua zorg en producten) te leveren kwaliteit en de voorwaarden waaronder de ziekteverzekering kan tussenkomen
* te zorgen dat de afspraken of beslissingen van de overlegorganen enerzijds in overeenstemming zijn met de wettelijke bepalingen en beleidsverklaringen en anderzijds binnen de budgettaire mogelijkheden blijven.

 

Het organiseren, plannen, opvolgen en bijsturen van de werking van de directie (afdelingen en cellen) die de werking van de sector van de verzorgingsinstellingen en de thuisverpleging ondersteunt en de problemen van de sector oplost

teneinde

* de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen (van deze afdelingen en cellen) op elkaar af te stemmen en binnen de juiste timing te realiseren
* een correcte berekening en tijdige mededeling van de tegemoetkomingsbedragen aan de instellingen te garanderen voor alle opdrachten die betalingen als einddoel hebben
* te komen tot een uniforme en zo objectief mogelijke controle van de zorgbehoevendheid van de residenten in de ROB's (rustoorden voor bejaarden) en RVT's ( rust- en verzorgingstehuizen) en de desbetreffende aanpassingen binnen de vooropgestelde termijnen mee te delen aan de verzekeringsinstellingen.

 

Als verantwoordelijke voor de relaties met de externe partners (zie 3.1) en via de aansturing van de medewerkers (zie 3.3)
het op actieve en georganiseerde wijze verzorgen van externe communicatie ten aanzien van zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen (ziekenfondsen), de politieke en administratieve overheden en dit voornamelijk wat betreft tegemoetkomingsbedragen, honoraria, terugbetalingstarieven, rechten en plichten van zorgverleners in het kader van de verplichte ziekteverzekering

teneinde

te verzekeren dat alle betrokkenen tijdig geïnformeerd zijn over de beslissingen van de overlegorganen of over beslissingen in uitvoering van de regelgeving.

 

Resultaatgebieden
Als
account manager
    het onderhouden van permanente contacten en van permanent overleg met de externe partners
    (Het betreft hier contacten en overleg met o.a.: organisaties van zorgverleners, vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen, medewerkers van de beleidscel van de Minister van Sociale Zaken, interkabinettenwerkgroepen, medewerkers van andere overheidsdiensten.Dit overleg betreft zowel de sectorale problemen van de verplichte ziekteverzekering als het beheer en de uitvoering van de werkzaamheden)

teneinde

    * problemen en tegengestelde belangen tijdig te detecteren en het overleg erover vlot te laten verlopen, zodat tijdig tot een adequate beslissing kan worden gekomen
    * de betrokken partners op basis van juiste informatie een totaalbeeld van de sector te schetsen; dit met inbegrip van de praktische context en met een duidelijk (al dan niet formeel / juridisch) beslissingskader
    * het beleid inzake de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in te passen in een ruimer kader van algemene volksgezondheid en kwaliteit van zorg.

 

Voorbeelden van taken
  • * het actief opvolgen van de actualiteit en de evolutie van de sector via onder meer de gespecialiseerde pers (en andere media zoals het internet) en op basis van vaststellingen bij het beheer en de uitvoering van de werkzaamheden door de dienst
  • * als contactpersoon ruim beschikbaar zijn ten aanzien van alle partners
  • * het opmaken van nota's met voorstellen tot oplossing, desgevallend formeel in de vorm van (ontwerp van een ) regelgeving;
  • * het informeren van de externe partners en de eigen interne medewerkers over de bereikte oplossingen en de implementatie ervan, over de toepassingen en interpretaties van regelgevingen, met het oog op bijsturing
  • * verantwoordelijk zijn voor administratieve vereenvoudiging en transparantie

 

Als
voorbereider van werkgroepen
    het inhoudelijk, vaktechnisch en procesmatig voorbereiden en sturen van de vergaderingen van organen en werkgroepen Hierbij, met aandacht voor de gevoeligheden van de diverse deelnemers, de verschillende standpunten en nuances benoemen en resumeren; opportuniteiten ontdekken / gebruiken om beslissingen te vergemakkelijken en tussenkomsten die beslissingen bemoeilijken, te vermijden.

teneinde

    * een efficiënt en doeltreffend verloop van (de werksessies) van de genoemde organen te bevorderen.
    * deze organen in staat te stellen adviezen / afspraken / beslissingen te formuleren over:
    ° problemen in de sector,
    ° het tot stand komen en/of opvolgen van regelgeving, tarieven, nomenclatuur,
    ° te leveren kwaliteit op gebied van zorg en producten,
    ° de voorwaarden waaronder kan worden terugbetaald
    en daarbij te zorgen dat dit alles tijdig gebeurt, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen en binnen de budgettaire mogelijkheden

 

Voorbeelden van taken
  • * het inhoudelijk-technisch documenteren van de problematiek en van voorstellen die in de pipeline  zitten
  • * het voorbereiden van de vergaderingen van de organen (met collega's, vertegenwoordigers van de zorgverleners, ziekenfondsen of andere overheidsdiensten) op relationeel, conceptueel, technisch, juridisch, budgettair en administratief vlak, ook het concreet voorbereiden van het verloop van de vergadering, met werkplan en doelstellingen
  • * waken over het juridisch, technisch, politiek en financieel kader waarbinnen beslissingen kunnen worden genomen
  • * het voorzitten of actief sturen van de vergadering, het opmaken van verslagen, nota's met voorstellen ...;
  • * het verzorgen van de opvolging in de diverse overlegorganen, het formaliseren van de beslissingen met inachtname van de juridische en budgettaire mogelijkheden en beperkingen.

 

Als
leidinggevende in het managementteam van DGV
    samen met de andere leden van het managementteam van de DGV (directeur-generaal, adviseurs - generaal en directeurs van de directies en stafdiensten)
    ° fungeren als drijvende kracht in de modernisering en continue professionele ontwikkeling van de DGV
    ° het formuleren en/of vastleggen van de strategische en operationele doelstellingen van de dienst, in samenhang met deze van het RIZIV en het stimuleren en bewaken van de succesvolle realisatie ervan
    ° het definiëren van transparante en duidelijke beleidsopties en het ontwerpen en/of goedkeuren van goed hanteerbare beslissingskaders en werksystemen en het stimuleren en bewaken van de succesvolle implementatie ervan
    ° op hoofdlijnen (niveau managementteam) sturing geven aan de organisatieontwikkeling, en aan het middelenbeleid en - beheer van de DGV (HRM, ITC, financiën, infrastructuur en logistiek)
    ° tijdig en adequaat beslissen omtrent de initiatieven, acties, probleemoplossingen of andere voorstellen waarover het managementteam van de DGV een beslissing moet nemen
    ° ruime aandacht besteden aan spontane en efficiënte rapportering aan de hiërarchie, aan de collega's en de medewerkers.

teneinde

    * een maximale synergie en samenhang tussen de diverse opdrachten van de DGV te helpen realiseren
    * een optimale samenwerking en synergie tussen de DGV en de overige RIZIV-diensten te bevorderen
    * de motivatie, personeelstevredenheid en professionele voldoening van de medewerkers te helpen maximaliseren door middel van adequate werkomstandigheden en samenwerkingsvormen kortom, teneinde de opdracht, visie en modernisering van de DGV succesvol te realiseren en continu voort te zetten.

 

Voorbeelden van taken
  • * bijdragen aan het goede verloop van de vergaderingen van het managementteam/ de directieraad en mee beslissen over zowel ad-hocsituaties als strategische keuzes
  • * als gemandateerde van de leidend ambtenaar van de DGV de dienst vertegenwoordigen in de beslissingsorganen van het RIZIV
  • * het bewaken en coördineren van projectrealisaties (o.a. in het kader van zowel de bestuursovereenkomst als van het strategisch en operationeel plan van het RIZIV/ de DGV)
  • * samen of in overleg met de directeur-generaal bijdragen tot een optimale organisatie-ontwikkeling
  • * verantwoordelijkheid dragen voor de administratieve transparantie en vereenvoudiging in relatie tot de externe partners, de vergaderingen van de organen en werkgroepen en binnen de werkorganisatie van de eigen directie en haar organisatieonderdelen.

 

Als
leidinggevende
    het inhoudelijk en planmatig aansturen (plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen) van de werking van de verschillende afdelingen en cellen (ca. 35 medewerkers) en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste timing.
    In het bijzonder:
    * het bewaken van het strikt uitvoeren van diverse procedures ten aanzien van zorgverstrekkers (o.a. in verband met het opvragen van gegevens en het toekennen van akkoorden, het al dan niet laten toetreden tot bestaande overeenkomsten, het registreren of opvolgen van het erkenningsdossier, het bepalen van het al of niet recht hebben op een voordeel en het rechtstreeks uitbetalen aan de verstrekkers)
    * het coördineren en stroomlijnen van de interne en externe communicatie (met onder meer de juridische dienst, de dienst actuariaat, ICT)
    * het opvolgen van probleempunten

teneinde

    * de administratief-juridische procedures structureel, administratief en juridisch correct uit te voeren
    * de regelgeving te doen naleven
    * de (interne en externe) communicatie / informatiestromen correct te laten verlopen
    * bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • het stellen van prioriteiten rekening houdend met de uitvoeringstermijnen in de reglementering, met de beleidsverklaringen en met de budgettaire mogelijkheden
  • * intern overleg met de medewerkers met het oog op informeren, bespreking van gesignaleerde problemen en probleemoplossing, informeren rond nieuwe richtlijnen en tegemoetkomingsvoorwaarden
  • het administratief beheer van gesignaleerde problemen
  • het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden
  • waken over de contacten met de interne informaticadienst zodat beheerssystemen kunnen gemaakt en bijgewerkt worden voor de dienst.

 

Als
coach
    optreden als coach en teamleider van de directie Relaties met Verzorgingsinstellingen

teneinde

    * de continuïteit van de werkzaamheden te verzekeren
    * medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten om bij te dragen tot hun jobtevredenheid
    * bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de verschillende afdelingen en cellen binnen de eigen directie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • delegeren naar en het motiveren en opvolgen van medewerkers
  • het organiseren van werkoverleg met de verschillende teams
  • het geven van feedback op de bijdragen van teams en medewerkers
  • het begeleiden van individuele medewerkers in geval van problemen
  • het ondersteunen van de medewerkers bij het relatiebeheer.

 

Als
financieel verantwoordelijke
    leiding geven aan de cel die de totale loonkost bepaalt die als basis dient voor de berekening van de tegemoetkoming in de ROB's, de RVT's, de CDV's( centra voor dagverzorging), de PVT's (psychiatrische verzorgingstehuizen), de eindeloopbaan en in de loonharmonisering.
    Toelichting:
    * op basis daarvan betaalt de dienst een groot aantal individuele tegemoetkomingen via jaarlijkse, semestriële en trimestriële procedures uit 1800 rustoorden, diensten voor thuisverpleging, 2000 werkgevers in het kader van eindeloopbaan.
    * de uitgaven en de consumptie in de verblijfssectoren worden continu opgevolgd (orde van grootte op jaarbasis: 1,3 miljard euro aan individuele goedkeuringen en 250 miljoen euro aan directe betalingen).

teneinde

    diverse akkoorden en betalingsprocedures tijdig en correct uit te voeren en dit op basis van een correct beheerd bestand.

 

Voorbeelden van taken
  • * organisatie van een duidelijke, uniforme en objectieve gegevensopvraging en toezicht op de kwaliteit van deze gegevens (in samenwerking met de Dienst voor Administratieve Controle)
  • * het opmaken van werkplannen in functie van betalingsdata en de systematische opvolging ervan
  • * mededeling van de beslissingen voor tegemoetkoming aan de betrokken zorgverleners en dit binnen de termijnen die voorzien zijn in de besluiten, met ruime aandacht voor de motivering van de beslissing
  • * het accuraat oplossen van werkorganisatorische problemen
  • * het systematiseren en oplossen van problemen na de betaling

 

Als
controleur
    zowel intern als extern de nodige maatregelen nemen en als dienst medewerking verlenen aan een systeem voor intermutualistische controle, in een sector die jaarlijks 1,5 miljard euro kost aan de ziekteverzekering

teneinde

    * te voorkomen dat de tegemoetkoming aan verstrekkers of werkgevers zou gebaseerd zijn op (eventueel zelfs bewust) foutief overgemaakte gegevens
    * te voorkomen dat systematisch door de verstrekker de zorgbehoevendheid verkeerd wordt ingeschat
    * de resultaten van de controles te briefen aan de beleidsorganen zodat eventuele bijsturingen kunnen gebeuren.

 

Voorbeelden van taken
  • * samenwerking met de controlediensten van het RIZIV en met de diensten bij de Gemeenschappen en Gewesten die bevoegd zijn inzake erkenning
  • opbouw van interne kennis inzake sociale wetgeving
  • continue briefing aan de leden van de overeenkomstencommissie en van het nationaal college van adviserend geneesheren met het oog op de bijsturing van de reglementering en de ontwikkeling van nieuwe controlemechanismen
  • strikte uitvoering van het sanctiemechanisme, met bijzondere aandacht voor de juridische vormgeving en de motivering van de beslissing
  • samenwerking met de juridische afdeling van de dienst.

 

Als
deskundige/specialist
    het zich op vaktechnisch gebied specialiseren in de technische, financiële, juridische en organisatorische context van de gezondheidszorg voor de toegewezen beroepsgroepen van zorgverleners eigen aan de sector

teneinde

    * werkwijzen, tegemoetkomingen en verstrekkingen continu te kunnen evalueren en aan te passen in functie van de behoeften van de rechthebbenden, de continu evoluerende sector, de medische en technologische vooruitgang
    * bij te dragen tot een erkenning als expert in de uitvoering van beleidsopdrachten en tot een positief imago van het RIZIV / de DGV / de functiehouder; dit zowel extern bij de leden van de overlegorganen als intern bij de eigen medewerkers.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van studies, deelnemen aan werkgroepen, specifieke beleidsopdrachten; budgettaire en financiële analyses en adviezen;
  • het controleren van studieresultaten
  • het continu formuleren van voorstellen en adviezen om werkwijzen, tegemoetkomingen of verstrekkingen aan te passen aan evoluties in de sector, de medische en technologische vooruitgang, wijzigende reglementering
  • het ondersteunen van de eigen medewerkers
  • * het opstellen van nota's en rapporten omtrent evaluaties en voorstellen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

gemeenschappen/gewesten

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

verstrekkers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

Cel Beleidsvoorbereiding

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Leidend ambtenaar DGV en Administrateur-generaal van het RIZIV

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het bijeenroepen van vergaderingen en het opstellen van de agenda
  • in aantal gevallen het geven van interpretaties van de reglementering
  • te nemen controlemaatregelen inzake gegevens die worden ontvangen - de controle van de inrichtingen
  • de juistheid van berekeningen, simulaties, ...
  • organisatie, planning, prioriteiten, ... werkzaamheden van de directie
  • interne en externe communicatie, beperkt tot de betrokken zorgverleners (bv. niet met de pers zonder langs de eigen persdienst te gaan).
  • het delegeren van activiteiten en opdrachten
  • het organiseren van opleidingen, feedback, individuele begeleiding van de medewerkers, ...
  • studieopdrachten voor andere afdelingen binnen de dienst

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het versturen van omzendbrieven aan verstrekkers en verzekeringsinstellingen
  • het overmaken van nota's aan het Verzekeringscomité en aan de Algemene Raad en de beleidscel
  • alle beslissingen in het kader van interkabinettenvergaderingen en vergaderingen van de beleidscel
  • toelating tot vertegenwoordiging van het RIZIV in externe vergaderingen
  • het voorzitten van overeenkomstencommissies in delegatie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. zie punt 3 - resultaatsgebieden - nr 6

2. De directie leidt een cel die de totale loonkost bepaalt die als basis dient voor de berekening van de tegemoetkoming in de ROB's, de RVT's, de CDV's, de PVT's, de eindeloopbaan en in de loonharmonisering.
* Op basis daarvan betaalt de directie een groot aantal individuele tegemoetkomingen via jaarlijkse, semestriële en trimestriële procedures uit 1800 rustoorden, diensten voor thuisverpleging, 2000 werkgevers in het kader van eindeloopbaan.
* de uitgaven en de consumptie in de verblijfssectoren worden continu opgevolgd (orde van grootte op jaarbasis: 1,3 miljard euro aan individuele goedkeuringen en 250 miljoen euro aan directe betalingen).

3. De werkplannen worden opgemaakt in functie van betalingsdata en systematische opvolging
° jaarlijks : individuele tegemoetkoming voor 1.800 rustoorden en de diensten voor thuisverpleging; regularisatie van de betaalde voorschotten in het kader van de eindeloopbaan en de loonharmonisering, forfaitbepaling in uitvoering van de nationale overeenkomst met de ziekenhuizen voor het dagziekenhuis
° trimestrieel : voorschot aan meer dan 2.000 werkgevers in het kader van de eindeloopbaan en aan 1.800 rustoorden in het kader van de harmonisering van de barema's
° semestrieel : het berekenen van de budgettaire twaalfden, op basis van een bestand van de FOD Volksgezondheid, die de ziekenfondsen moeten storten aan de ziekenhuizen

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging
  • financieringsbesluiten van ziekenhuizen, rustoorden en overeenkomsten inzake revalidatie
  • protocols van akkoorden tussen Federale overheid en de gemeenschappen/gewesten
  • besluiten van gemeenschappen/gewesten m.b.t. de verblijfssectoren

 

Welke vernieuwingen
  • Gelet op de beschikbare informatie binnen de dienst van de betrokkene, gelet op de functie als voorzitter van overeenkomstencommissies waar financieringssystemen en voorwaarden om recht te hebben op die financiering worden onderhandeld gelet op de vele andere externe contacten, voornamelijk op vlak van de beleidscel van de minister, kan deze functie een belangrijke rol spelen op vlak van de bepaling van de verzekeringstegemoetkoming, administratieve vereenvoudiging, informatie-uitwisseling, controle, ...

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Het referentiekader wordt voornamelijk gevormd door de overeenkomstencommissies die bevoegdheden hebben in uitvoering van de gecoordineerde wet van 7 augustus 1987.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.