Afdrukken

Adviseur-generaal bureau van de voorzitter - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA032

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het rechtstreeks bijstaan van de voorzitter bij het uitvoeren van zijn/haar opdrachten

teneinde

hem/haar expertise en assistentie te bieden bij de ontwikkeling, de toepassing en de opvolging van de strategie van de FOD, bij het coördineren van de acties van de algemene directies en van de stafdirecties, alsook bij het dagelijks beheer van het departement.

 

Het leiden van het bureau van de voorzitter

teneinde

de voorzitter de steun en assistentie te bieden die nodig zijn om een strategie op te stellen en te ontwikkelen in het kader van de opdrachten van de FOD, in functie van de structuur en de noden van deze laatste.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het verlenen van expertise en steun aan de voorzitter inzake strategische en operationele aangelegenheden

teneinde

    de opvolging van de voor de FOD bepaalde strategie te definiëren, in te voeren en te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het verschaffen, op strategisch en operationeel vlak, van voorbereidende raadgevingen betreffende de door en binnen de FOD te voeren prioritaire acties (bijvoorbeeld bij de voorbereiding van de werkzaamheden van het college van de voorzitters van de polen)
  • instaan voor en/of deelnemen aan het beheer van strategische projecten in het kader van het managementproces en ervoor zorgen dat de werkzaamheden van de functionele specialisten tot een goed einde worden gebracht
  • het steunen van de voorzitter en deelnemen aan de overdenkingen betreffende de strategische actielijnen en de structuur van de FOD

 

Als
directeur van het bureau van de voorzitter
    hem/haar technische expertise en een maximale steun van het personeel van het bureau waarborgen

teneinde

    hem/haar bij te staan bij het vervullen van zijn/haar opdracht

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren, beheren en verzekeren van de goede werking en de continue ontwikkeling van het bureau
  • het waarborgen van de samenhang tussen enerzijds de activiteiten van de verscheidene entiteiten van het bureau en anderzijds de strategische en operationele doelstellingen van de FOD, de beslissingen van het directiecomité en de actielijnen van de voorzitter
  • het vertalen van de strategische actielijnen, die door de voorzitter en het directiecomité op middellange en op lange termijn werden bepaald, in duidelijke doelstellingen voor de medewerkers van het bureau
  • het bepalen van de potentiële risico's (bv. op het vlak van de concordantie tussen de te voeren acties, de geschiktheid van de getroffen maatregelen voor het verwezenlijken ervan en de draagwijdte van deze maatregelen) van deze doelstellingen, alsook het voorstellen, toepassen en verzekeren van de opvolging van verbeteringsmaatregelen
  • deelnemen aan de vergaderingen van het college van de voorzitters van polen

 

Als
leidinggevende
    zorgen voor de efficiëntie van het bureau

teneinde

    de vastgelegde doelstellingen te realiseren (bv. inzake coördinatie en opvolging zowel op strategisch en operationeel vlak van de FOD, als op het vlak van de implementatie van de nieuwe structuur en van de nieuwe modellen voor de werking van de FOD)

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen en invoeren van en waken over principes, procedures en methodes voor de werking van het bureau en hierbij rekening houden met de processen die tot stand werden gebracht op het niveau van de andere entiteiten van het departement, met de verworven ervaring en met de beschikbare middelen
  • het verzekeren en evalueren van de ontwikkeling van uitwisselingen en samenwerkingen, zowel op het niveau van de verantwoordelijken als op dat van de teams en de dossierbeheerders
  • het geven van specifieke en constructieve feedback aan de medewerkers om hun competenties te ontwikkelen en hen vorderingen te laten maken
  • ervoor zorgen dat de activiteiten van het bureau permanent worden gevolgd, om eventuele problemen snel te kunnen ontdekken en ze zo spoedig mogelijk te verhelpen
  • het op gang brengen, sturen en ondersteunen van interne projecten ter verbetering van de werking van het bureau

 

Als
personeelsbeheerder
    het superviseren van het personeel van de verscheidene entiteiten van het bureau

teneinde

    hen steun, raad en hulp te bieden bij hun werk

 

Voorbeelden van taken
  • het sturen, motiveren, evalueren en verzekeren van de ontwikkeling van de medewerkers
  • het valoriseren van de teamgeest en het bestrijden van persoonlijke belangen
  • bereid zijn om te luisteren naar de noden, verwachtingen en eventuele problemen van het personeel
  • het voorkomen en regelen van potentiële conflicten

 

Als
vertegenwoordiger van de voorzitter
    het leggen van allerlei contacten in zijn/haar naam of voor zijn/haar rekening en hem/haar vertegenwoordigen, zowel intern als extern

teneinde

    hem/haar te helpen bij het dagdagelijks beheer van het departement en bij de behandeling van ingewikkelde en/of gevoelige dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als schakel tussen de voorzitter en diverse gesprekspartners (leden van de beleidscellen van de ministers, leiders van federaties, leden van de gewestregeringen, directeurs-generaal, vakbondsafgevaardigden, sociale dienst, medische dienst)
  • het ontvangen van bepaalde personen ter voorbereiding van gesprekken met de voorzitter
  • waken over diverse contacten om de behandeling van ingewikkelde en/of gevoelige dossiers voor te bereiden en te vergemakkelijken
  • het ontvangen van bepaalde personen ter voorbereiding van gesprekken met de voorzitter

 

Als
projectleider
    zorgen voor de realisatie en/of de opvolging van projecten die te maken hebben met de strategie van het departement

teneinde

    de voorzitter, het college van de voorzitters van polen en het directiecomité te helpen bij de toepassing en de ontwikkeling van de strategie, de structuur en de werking van de FOD

 

Voorbeelden van taken
  • projectleider zijn in het kader van structurele en operationele veranderingen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van het directiecomité

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.