Afdrukken

Adviseur jaarlijkse vakantie - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA112

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het leiden en opvolgen van de groepen beheerders en het organiseren van het werk van de verschillende groepen en van de medewerkers

teneinde

de opdrachten van de directie te realiseren in naleving van de wetten en overeenkomstig de strategische doelstellingen van de instelling, rekening houdend met de richtlijnen van het algemeen bestuur.

 

Het verzekeren van de coördinatie van de communicatie tussen de groepen, de celverantwoordelijken en de directie

teneinde

de afdeling een geschikte werkomgeving te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    het coördineren en sturen van de activiteiten van de celverantwoordelijken, alsook van hun medewerkers (dossierbeheerders)

teneinde

    de dossiers en de verschillende taken optimaal te beheren

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de personeelsbehoeften van de afdeling om een geschikte staf te bekomen
  • meewerken aan de uitwerking van het personeelsplan en deelnemen aan de selectie van het personeel
  • waken over de correcte communicatie en overdracht van informatie

 

Als
departementschef
    het bepalen en aansturen van de organisatie van het departement en het beheren van het personeel

teneinde

    de uitvoering van de opdrachten van de afdeling te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de taken van de medewerkers om de werking van het departement, de taakverdeling en de prioriteit van de taken te optimaliseren
  • het bepalen van de prioriteiten van het departement in samenwerking met de verantwoordelijke van de afdeling en/of het algemeen bestuur
  • het behandelen van organisatorische, intermenselijke (of andere) vragen van ambtenaren en het optimaliseren van de informatiedoorstroming binnen de afdeling, alsook het behandelen van de vragen van de medewerkers met de hulp van de andere afdelingen
  • het zoeken van geschikte oplossingen voor intermenselijke conflicten, alsook het leiden, motiveren, sturen en evalueren van de medewerkers
  • waken over de strikte naleving van de verplichtingen betreffende de doelstellingen en termijnen die opgelegd worden door de bestuursovereenkomst

 

Als
people manager
    meewerken aan het goede verloop van de ontwikkelcirkels

teneinde

    de doelstellingen van deze maatregel te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het verschaffen van adviezen
  • het begeleiden en ontwikkelen van de teamchefs om hun prestaties op een hoger niveau te brengen
  • het invoeren van individuele gesprekken met de celhoofden om de belangrijke punten, de richtlijnen, de vereiste ondersteuning en de te ontwikkelen bekwaamheden (prioritair of niet) te bepalen
  • het verschaffen van constructieve feedback over de werking, zowel positief als negatief
  • bereid zijn om te luisteren naar de medewerkers en hen helpen om geschikte oplossingen te vinden

 

Als
projectbeheerder
    het initiëren en/of leiden van projecten

teneinde

    te waken over het goede werking van de Rijksdienst

 

Voorbeelden van taken
  • het verschaffen van advies
  • het verzekeren van de goede uitvoering van de projecten
  • deelnemen aan de overleg- en stuurgroep

 

Als
deskundige/specialist
    voortdurend op de hoogte blijven van de evolutie van de wetgeving en de reglementering betreffende de voor de organisatie relevante domeinen

teneinde

    op elk ogenblik een weldoordacht en snel advies te kunnen verschaffen

 

Voorbeelden van taken
  • het raadplegen van gespecialiseerde literatuur
  • het verlenen van hulp bij complexe dossiers en het sturen van medewerkers die moeilijkheden ondervinden met een dossier
  • het geven van aanwijzingen aan de medewerkers met betrekking tot de behandeling van dossiers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen, adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

medewerkers

vragen

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

vragen, adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

adviezen, beslissingen,

persoonlijk contact

ad hoc

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

adviezen, projecten

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

medewerkers

adviezen, beslissingen,

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

adviezen, beslissingen,

als dossier, e-mail, telefoon

ad hoc

andere fed. overh. diensten

vragen, projecten

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de coördinator (niveau N-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk van het departement
  • de relatie met de groepen, het secretariaat, ...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de interpretatie van nieuwe reglementeringen
  • op het vlak van rekrutering en selectie
  • het instellen van nieuwe procedures

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de functie hangt hoofdzakelijk af van de reglementering, de bestuursovereenkomst, de algemene directie, het directiecomité en de afdelingsverantwoordelijke

 

Welke vernieuwingen
  • nieuwe voorstellen voor organisatorische of structurele veranderingen met het oog op een grotere efficiëntie van de afdeling gezinsbijslag

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • wettelijke normen, bestuursovereenkomst

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.