Afdrukken

Attaché projectbeheer (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA166

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het beheren en benutten van de nationale en internationale thematische projecten i.v.m. de gelijkheid van vrouwen en mannen

teneinde

op substantiële wijze bij te dragen tot de missie van het Instituut.

 

Bijdragen tot de vertegenwoordiging van het Instituut in Belgische en internationale organen en bij vergaderingen, conferenties, seminaries, enz.

teneinde

het thema van de gelijkheid van vrouwen en mannen te verdedigen.

 

Het geven van input

teneinde

de senior coördinator in zijn/haar taken/functie te ondersteunen.

 

Resultaatgebieden
Als
projectbeheerder
    lanceren en beheren van een project van begin tot einde

teneinde

    het project te realiseren binnen de door de directie bepaalde termijnen en budgettaire middelen en in naleving van de geldende reglementeringen

 

Voorbeelden van taken
  • het leggen van contacten met relevante partners en actoren en het beschrijven van het thema van het project met behulp van studiewerk om zich het toevertrouwde thema eigen te maken
  • het plannen van de uitwerking, begeleiding en de realisatie van projecten op middellange en lange termijn met behulp van een voorafgaande haalbaarheidsstudie opdat de directie het businessplan van de projecten kan bepalen (de beperkingen, de uitvoeringstermijnen, de nuttige hulpmiddelen, het te bereiken resultaat, enz.)
  • het opvolgen en controleren van de realisatie van het project, het vragen van akkoorden aan de directie binnen de grenzen van het toegewezen mandaat (projectplan) en toezien op het resultaat van de projecten op administratief, juridisch en financieel vlak
  • het opvolgen van het evaluatieproces en de werking van de projectcomités in samenwerking met de senior coördinator en de directie
  • het ontwikkelen van een proactieve en reactieve expertise

 

Als
redacteur
    verzamelen, herschrijven, aanpassen en voorstellen van de informatie

teneinde

    de verzamelde informatie op een duidelijke en verstaanbare manier voor te leggen aan de senior coördinator die instaat voor de opvolging van meerdere projecten

 

Voorbeelden van taken
  • het verrichten van onderzoek rond het thema van het lopende project door zich zo volledig mogelijk te documenteren met behulp van de beschikbare middelen (boeken, internet, forums, enz.) om het toevertrouwde thema te beschrijven en er zich maximaal mee vertrouwd te maken
  • kennis hebben van de behoeften van de doelgroep om de gepaste informatie te kunnen verstrekken en de adequate informatie te kunnen opzoeken via verschillende bronnen
  • meewerken aan publicaties, studiedagen, enz., in samenwerking met de communicatieverantwoordelijke en de coördinator Studies & Onderzoeken en het opstellen van algemene informatieve documenten voor klanten en geïnteresseerden (FAQ, informatieve fiches, brochures, folders, enz.)
  • het opstellen van verslagen en het aanpassen van de inhoud van teksten (juridische teksten, diverse publicaties, enz.) om een homogeniteit van de stijl te waarborgen
  • het doorgeven van de resultaten aan collega's en derden bij interne en externe presentaties

 

Als
deskundige/specialist
    ter beschikking stellen van zijn/haar ervaring aan anderen en een referentiepunt zijn voor alle in de projecten behandelde thema's

teneinde

    een adequate informatie te verstrekken in het expertisedomein en zo goed mogelijk te antwoorden op interne en externe vragen

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van advies en informatie aan de interne diensten
  • het opstellen van ontwerpen van antwoord op parlementaire vragen
  • het geven van advies en informatie aan andere deskundigen bij vergaderingen
  • het uitvoeren van haalbaarheidstudies
  • het leren kennen van de media en het creëren van een netwerk van deskundigen

 

Als
vertegenwoordiger in Belgische en internationale organen
    bijdragen aan de voorbereiding van een standpunt van het Instituut en/of België

teneinde

    het Belgische federale beleid te positioneren binnen nationale en/of internationale initiatieven

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan netwerken met alle actoren en deskundigen die betrokken zijn bij het project
  • het meerdere malen per week vertegenwoordigen van het Instituut als deelnemer of spreker op conferenties, seminaries en vergaderingen
  • in samenwerking met de senior coördinator het synthetiseren en vertalen van het Belgisch standpunt
  • het naar voren brengen en verdedigen van het Belgisch standpunt door de situatie uit te leggen of door de aanwezigen te overtuigen van het in te nemen standpunt
  • het bestuderen van de voorgestelde beslissingen

 

Als
contactpersoon
    vergemakkelijken van de uitwisseling van informatie over de gelijkheid van vrouwen en mannen en het contactpunt zijn tussen het Instituut en de medewerkers en de andere overheids- en private organen

teneinde

    een positief beeld op te wekken van het Instituut

 

Voorbeelden van taken
  • zich laten gelden als deskundige of vertegenwoordiger van het Instituut
  • het leggen, uitbreiden en onderhouden van contacten
  • het voorstellen van bepaalde onderwerpen bij ontmoetingen
  • het opnemen van contact met journalisten of antwoorden op hun vragen

 

Als
kennisbeheerder
    vergroten van de in het Instituut aanwezige kennis

teneinde

    deze kennis toegankelijk te maken voor de collega's en, in voorkomend geval, voor personen buiten het Instituut

 

Voorbeelden van taken
  • zich documenteren op het vlak van de nationale en internationale wetgeving
  • zich documenteren op het vlak van de standpunten en meningen van andere deskundigen in de materie
  • het sensibiliseren van de collega's, met de steun van de directie, om de databank aan te vullen en te gebruiken
  • het beheren van catalogussen, de hulpmiddelen en de kennis- / informatiestroom

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

direction

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

informatie, vragen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

collega's

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

organisations/entreprises

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

persoonlijk contact, e-mail

maandelijks

partners

persoonlijk contact, e-mail

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

direction

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

dagelijks

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

collega's

vragen, adviezen

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

organisations/entreprises

persoonlijk contact, e-mail

wekelijks

persoonlijk contact, e-mail

maandelijks

partners

persoonlijk contact, e-mail

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directie van het Instituut

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de concrete organisatie van het werk
  • de redactie van het projectplan, de haalbaarheidstudie
  • het opstellen van een bestek
  • het beheer van de middelen en het budget die na het akkoord met de directie aan het project werden toegewezen
  • het beheer en de opvolging van zijn/haar dossiers, met inbegrip van het leggen van externe contacten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de prioriteit van projecten
  • alles wat afwijkt van het vooraf opgestelde projectplan (budget, planning, hulpmiddelen, ..., van de opgelegde taken en van de eigen competenties
  • de goedkeuring van het projectplan
  • de goedkeuring van de keuze van een leverancier (overheidsopdracht)
  • de grote lijnen van de projecten, de strategische assen van de projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

4.367.000 euro

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het algemeen wetgevend en reglementair kader
  • de technische normen binnen de administratie
  • de richtlijnen van de directie

 

Welke vernieuwingen
  • het ontwikkelen van nieuwe projecten in het domein van de gelijkheid
  • het doen van voorstellen voor wetsontwerpen, KB's en MB's
  • het volgen van de nieuwe tendensen in het domein

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • op basis van de persoonlijke ervaring
  • op basis van de nieuwe tendensen in het domein
  • op basis van studies en onderzoeken
  • op basis van politieke verklaringen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.