Attaché thesaurie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB106
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het superviseren en/of afhandelen van gemiddeld complexe dossiers (bv. personeels- en weddendossiers, dossiers inzake teruggave van belasting, dossiers inzake controle van de rekenplichtige, schulddossiers, enz.)
teneinde
de correcte, tijdige en klantgerichte uitvoering van de in essentie financiële verrichtingen te waarborgen.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderzorgen voor de afwerking van dossiers samen met het team en eventueel in overleg met de financiële adviseurs en hiërarchie (leidinggevende functies)
teneinde
een correcte en accurate afhandeling van de dossiers te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- het toepassen van de bestaande of nieuwe reglementering en beheer en afhandeling van dossiers (bv. nieuwe loopbanen, implementering van de nieuwe wedden, kinderbijslagdossiers, dossiers inzake controle van de rekenplichtigen, eindregeling van de begroting, teruggave van belastingen, betalingsgeschillen, schulddossiers zoals gewaarborgde leningen inzake sociale huisvesting, schoolgebouwen, NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen), enz., inschrijvingen grootboeken en verzetbetekeningen, pensioendossiers, gerechtelijke consignaties, vrijwillige deposito's, borgtochten, ...)
- het analyseren van het dossier op verschillende elementen
- het voorbereiden van het dossier dat voorgelegd wordt aan de teamleden
- het uitbrengen van verslagen en rapporteren aan het management
- het kritisch onderzoeken van documenten
Alscontactpersoon/deskundigefungeren als referentiepunt voor de interne (bv. hiërarchie, management, andere dienst dan de eigen dienst) en externe klanten (bv. gepensioneerden, andere organisaties, het kabinet) in een bepaald expertisedomein
teneinde
bij te dragen tot een efficiënte werking van een deelgebied van de thesaurie.
Voorbeelden van taken
- zich specialiseren in een kennisdomein van de thesaurie (bv. pensioenen ten laste van de Staat, loonadministratie, begrotingsprocedures, betalingsgeschillen als adjunct van de rekenplichtige, solidaire borgen, …)
- het uitbouwen van een netwerk van informatieverstrekkers
- het beantwoorden van mondelinge en schriftelijke vragen
- instaan voor het kennisbeheer
Alssupervisorhet nakijken en controleren op juistheid van de dossiers die door de teamleden worden voorgelegd
teneinde
de juistheid van de dossiers, waarvoor hij/zij verantwoordelijk is, na te gaan.
Voorbeelden van taken
- het superviseren van de voorgelegde dossiers
- het opvragen van bijkomende informatie
- toetsen op haalbaarheid, eventueel billijkheid
Alsleidinggevendefunctioneel leiding geven aan een groep medewerkers
teneinde
over een team te beschikken dat een optimale werking garandeert.
Voorbeelden van taken
- het geven van instructies en bijkomende uitleg
- het coachen van de medewerkers
- het bespreken van de aanpak van de dossiers
Alsprojectmedewerkermeewerken aan projecten of werkgroepen binnen het expertisedomein of projecten of werkgroepen die het kennisdomein overstijgen
teneinde
het project te doen slagen.
Voorbeelden van taken
- het nagaan van de operationele aspecten (eigen deelname)
- het bespreken van de gevolgen op de eigen dienst met de hiërarchie
- het uitbrengen van verslag
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
|
management
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
|
|
schriftelijke adviezen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
gegevens (betalingen)
|
stortingen
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
als dossier
|
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
management
|
schriftelijke vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
|
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
N-1 administrateur
geeft functioneel leiding aan min. 5 tot max. 30 VTE's (voltijdse equivalenten)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de aanpak van dossierbeheer en de afhandeling van een dossier
- de organisatie van een groep medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- het algemeen beleid inzake openbare financiën (zie vereiste kennis)
- de reglementering die afhankelijk van de taakuitvoering moet worden toegepast
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- reglementering van het kennisdomein (zie vereiste kennis)
Welke vernieuwingen
- door kritisch onderzoek bij de behandeling van dossiers kunnen bepaalde vaststellingen gedaan worden die doorgegeven worden aan de hiërarchie of het management ter verbetering van de organisatie van het werk, de al dan niet geautomatiseerde procedures of de processen (interne en/of externe diensten) in het algemeen
Gebaseerd op welk referentiekader
|