Directeur-generaal financiën, begroting, statistieken (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA070
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het uitbouwen, coördineren en beheren van de verschillende directies (financiële diensten, statistiek, studies en kennisbeheer en de stafdienst veranderingsmanagement) waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
teneinde
de strategische en operationele doelstellingen opgenomen in de missie van deze directies te realiseren: budgettair en financieel beheer van de RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening), organisatie, opmaak en levering van de statistische informatie, projectmatig beheer van de kennis binnen de organisatie, beheer van veranderingen.
Het informeren van de beheerders van de instelling
teneinde
hen toe te laten het gevoerde beleid te bepalen, te sturen en evalueren.
Het besturen van de RVA krachtens een persoonlijke volmacht in afwezigheid van de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct
teneinde
het dagelijks beheer van de organisatie te kunnen garanderen.
Resultaatgebieden
Alslid van de directieraad van de organisatiehet mee beheren van de RVA
teneinde
de opdrachten en de verbintenissen van de RVA, bepaald in de bestuursovereenkomst, te realiseren volgens de krachtlijnen in het bestuursplan
Voorbeelden van taken
- het mee beheren van de bestuursovereenkomst
- het uitbouwen en communiceren van de strategische visie in lijn met de waarden van de organisatie en de organisatiestructuur en het ter beschikking stellen van middelen, beheersinstrumenten en gestructureerde toegankelijke informatie (statistieken, studies)
- het mee beheren van de strategische partnerschappen van de RVA
- het mee beheren van de relaties met de voogdijoverheden, partners en klanten (FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg, begrotingsinstanties, ...
- deelnemen aan vergaderingen van beheersorganen, overlegorganen, adviesorganen, stagecomissies, ...
Alsverantwoordelijke van een directoraat-generaalhet organiseren, coördineren en verzekeren van de werking en de opvolging van de verschillende diensten
teneinde
het optimaal functioneren van de financiële diensten, de diensten statistieken en studies, de dienst kennisbeheer en de dienst veranderingsmanagement te verzekeren door een adequate strategie te ontwikkelen, door (financiële, technische en menselijke) middelen ter beschikking te stellen en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren
Voorbeelden van taken
- het coördineren van het team van verantwoordelijken van de verschillende directies die behoren tot het directoraat-generaal; het mediëren van alle vragen die niet beantwoord kunnen worden binnen de directies door intern of extern overleg met de medewerkers en met de administratie
- het beheren van de organisatie, het optimaliseren van het functioneren, het definiëren en introduceren van interne procedures en regels rond het functioneren van het directoraat-generaal
- het beheren van de vereiste informatie binnen het directoraat-generaal en het beheren van de informaticatoepassingen binnen het directoraat-generaal
- het ontwikkelen en beheren van de prestaties, het voeren van functioneringsgesprekken met de verantwoordelijken van de verschillende directies die bij het directoraat-generaal behoren, het detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften bij de medewerkers van het directoraat-generaal
- het budgettair beheren van het directoraat-generaal
Alsverantwoordelijke voor het algemeen budgettair en financieel beheerhet sturen van de directie Financiële Diensten
teneinde
ervoor te zorgen dat de betrokken directie de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld
Voorbeelden van taken
- het voorzien van de nodige financiële middelen voor de interne organisatie en voor de uitbetalingsinstellingen zodat zowel de uitbetaling aan sociaal verzekerden als de werking van de organisatie en van de instellingen is verzekerd
- het uitvoeren van de nodige jaarlijkse boekhoudkundige controles in elke afdeling van de uitbetalingsinstellingen
- het respecteren van de opgelegde liquiditeitsmarges binnen de beschikbare tegoeden op de financiële rekening van het globaal financieel beheer
- het opvolgen van de optimale aanwending van de in de begroting voorziene middelen en mogelijkheden
Alsverantwoordelijke voor statistieken en studieshet sturen van de directies Statistieken en Studies
teneinde
ervoor te zorgen dat de betrokken directie de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld
Voorbeelden van taken
- het publiceren van relevante statistische gegevens en het tijdig beschikbaar stellen van de financiële resultaten voor de voorlopige en definitieve rapportering van de uitvoering van de begroting en van het jaarverslag
- het voorzien van informatie en het ter beschikking stellen door de organisatie van een technische bibliotheek
- in samenwerking met de afdelingen die beschikken over de cijfergegevens in verband met de opdrachten van de dienst inzake de toekenning of ontzegging van uitkeringen, het gecentraliseerd verzamelen van de gegevens en ze op een gestructureerde wijze ter beschikking stellen van de geïnteresseerde interne en externe gebruikers in de vorm van betrouwbare en toegankelijke statistische informatie en rapporten
- het analyseren van de cijfergegevens van de sociaal verzekerden die een uitkering van de RVA ontvangen en deze gegevens becommentariëren voor het dagelijks en het algemeen beheer, de voogdijoverheid en alle geïnteresseerden en deze informatie toegankelijk maken voor alle geïnteresseerden in de vorm van studies
- het organiseren van de verzameling, de verwerking en de terbeschikkingstelling van de gegevens van de gewestinstellingen in het kader van het protocol van 22 december 1988
Alsverantwoordelijke voor kennismangementhet sturen van de directie kennismanagement
teneinde
ervoor te zorgen dat de betrokken dienst de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld
Voorbeelden van taken
- het coördineren van de uitvoering van de strategische en operationele doelstellingen inzake kennisbeheer (operationele actieplannen en strategische projecten)
Alsverantwoordelijke voor het veranderingsmanagementsamen met de directeur-generaal Personeel, Organisatie en Communicatie het aansturen van de dienst veranderingsmanagement
teneinde
ervoor te zorgen dat de betrokken dienst de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld
Voorbeelden van taken
- het stimuleren en coördineren van het veranderingsproces binnen de instelling (strategische seminaries)
- het valideren van verbeteringsinitiatieven na toetsing van de conformiteit ervan met de missie en strategie van de instelling
- het beheren van de strategische kalender
- het toepassen van de beheersinstrumenten: het scannen van de omgeving, risicoanalyse en -beheer, sterkte-zwakteanalyse met het oog op het optimaliseren van de organisatie en van de processen (gebruik van het resultaat van de toepassing voor de strategische seminaries)
Alsvertegenwoordiger van de algemene directie bij de RVAhet beheren van externe relaties
teneinde
een goed imago van het directoraat-generaal, van de RVA en van de overgemaakte informatie aan derden te ontwikkelen en op te volgen
Voorbeelden van taken
- het officiëel vertegenwoordigen van de RVA, binnen de grenzen van de toegestane volmacht, bij externe contacten met kabinetten en secretariaten van FOD's, overheden, instellingen, openbare diensten, enz.
- het onderhouden van de nodige contacten met deskundigen inzake organisatieontwikkeling en de ontwikkeling van het financieel en budgettair beheer, risicobeheer, kennisbeheer en e-learning
- het onderhouden van contacten met andere nationale en buitenlandse instellingen met het oog op benchmarking van goede praktijken, o.a. als lid van de organisatiecel van de Conferentie over de Kwaliteit van de Overheidsdiensten in België
- het creëen van een netwerk en benchmarken via de promotie van het geïntegreerd management van de RVA en via de confrontatie van het geïntegreerd management met andere praktijken
- meewerken aan ad-hocwerkgroepen opgericht door het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid
Alsintern beleidsadviseurhet ontwikkelen en realiseren van een pertinente en efficiënte beheerscontrole
teneinde
de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het opstellen en actualiseren van een model gebaseerd op meetbare, objectieve indicatoren om de behoeften aan middelen optimaal te bepalen in budgettaire termen
- het opstellen en actualiseren van een model gebaseerd op meetbare, objectieve indicatoren om de middelen optimaal toe te wijzen aan de organisatie-eenheden
- door de toepassing van het model voor de bepaling van de behoeften aan middelen en met inachtneming van de strategische opties en de daarmee gepaard gaande strategische projecten, het bepalen van de budgettaire middelen en ze als een ontwerp van begroting voorleggen aan het beheerscomité
- meewerken aan de ontwikkeling en aan de implementatie van een boekhoudplan voor de openbare instellingen van sociale zekerheid
- door toepassing van het allocatiemodel het toewijzen van de middelen uit de begroting aan de verschillende organisatieafdelingen en het opvolgen van de aanwending van deze middelen, onder andere door de organisatie van een interne budgetcontrole en kostencalculatie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinetten
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
college van OISZ
|
schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinetten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
college van OISZ
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
persoonlijk contact
|
|
organisations/entreprises
|
|
informeel
|
|
directeurs
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de materie waarvoor een volmacht werd gegeven door het beheerscomité of door de administrateur-generaal
De functie moet autorisatie vragen voor
- andere materies dan die waarvoor een volmacht werd gegeven door het beheerscomité
Impact
Totaal werkbudget entiteit
5.385.867,14 euro (dit budget omvat de personeelskost, de informaticakost en andere werkingskosten, gegevens uit de kostprijscalculatie)
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. opdrachtenbegroting van de RVA: 8210 miljoen euro
2. beheersbegroting van de RVA: 231 miloen euro
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
- de missie en strategie van de RVA
- de sociale zekerheidsreglementering
- de wetgeving overheidsfinanciën
Welke vernieuwingen
- organisatieontwikkeling en veranderingsmanagement
- het leiden van de stuurgroep van strategische projecten
Gebaseerd op welk referentiekader
- autonomie aan en responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid
|