Adviseur reglementering (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI012
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het coördineren van de activiteiten (die in het proces beschreven zijn ) zowel op strategisch als op inhoudelijk vlak (bijv.: het vergelijken van de bestaande reglementeringen om consistentie en coherentie te garanderen), het maken van een conceptueel ontwerp van de inhoud van de opdracht (bijv.: het bepalen van een visie op de ontwikkeling van een nieuwe reglementering ), beslissen over de noodzaak, de middelen en de vertegenwoordiging tijdens externe beraadslagingen en leiding geven aan de teams die bij het project betrokken zijn
teneinde
te komen tot een consistente en billijke fiscale reglementering en de uitvoering van het gewestelijke, federale en internationale beleid te garanderen
Het opbouwen en beheren van relaties met de verschillende betrokken organisatieniveaus, instaan voor de coördinatie tussen de verschillende pijlers of organisatorische entiteiten en het definitief goedkeuren van het ontwerp van reglementering (wet, besluiten, decreet, ordonnantie, internationale overeenkomst,...) of van het ontwerp van protocol
teneinde
de kwaliteit, consistentie en coherentie van de nieuwe of gewijzigde reglementering te garanderen
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet beheren van de relaties met de verschillende besluitvormingsniveaus (met name de minister, de cel beleidsvoorbereiding, het parlement, de hoogste rechtscolleges (Raad van State, Arbitragehof, Hof van Cassatie, Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen), de andere FOD's, de gewestelijke regeringen, de Europese Commissie en de Europese instellingen, de buitenlandse autoriteiten of organisaties,...) en met de verschillende organisatieniveaus (met name het management van niveaus N, N-1 en N-2; de andere stafdiensten en operationele diensten; de andere FOD's; de gewestelijke en internationale administraties,...) en het op elkaar afstemmen van de activiteiten
teneinde
een optimale en kwaliteitsvolle productie (reglementering) te garanderen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van interne en externe vergaderingen en eraan deelnemen
- het bepalen en volgen van de agenda
- regelmatig overleggen met het management en de cel beleidsvoorbereiding
- overleggen met andere nationale en internationale organisaties
Alsorganisatorhet organiseren van overlegmomenten (bijv.: over de krachtlijnen van de te ontwikkelen reglementeringen) met de verschillende besluitvormings- en organisatieniveaus, de communicatie op inhoudelijk vlak aanmoedigen en over het verloop van het proces waken
teneinde
de verschillende activiteiten van het proces te stroomlijnen om een kwaliteitsvol eindproduct te verkrijgen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van interne en externe vergaderingen
- een beroep doen op kennisgroepen
- het bepalen van de middelen voor beraadslagingen buiten de FOD Financiën
- het aanduiden van de leden van de delegatie tijdens onderhandelingen met de andere administraties of instellingen
- het opstarten van een ander proces
Alsontwikkelaarhet maken van een conceptueel ontwerp van de inhoud van de opdracht en het bepalen van de strategische krachtlijnen van de fiscale en niet-fiscale wetgevingen die een invloed op de organisatie zullen hebben
teneinde
de principiële beslissingen voor te bereiden die de cel beleidsvoorbereiding of de verschillende besluitvormingsniveaus zullen moeten nemen
Voorbeelden van taken
- overleggen met andere nationale en internationale organisaties
- overleggen met de cel beleidsvoorbereiding en/of de minister
- het ontwikkelen van een concept
- het ontwikkelen van operationele strategieën
Alsspecialisthet evalueren van de risico's evalueren en prioriteit verlenen aan de noden van de operationele diensten
teneinde
de productie van het proces te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- overleggen met de stakeholders
- overleggen met andere stafdiensten of andere operationele diensten
- het doorgeven van de prioriteiten
Alsoperationeel leidinggevendehet evalueren en valideren van het eindproduct
teneinde
te garanderen dat de kwaliteit en de vorm aan de gestelde doelstellingen beantwoorden en op die manier de consistentie en coherentie van het ontwikkelde ontwerp van reglementering te waarborgen
Voorbeelden van taken
- beslissen over de noodzaak om een bestaande reglementering te wijzigen
- het valideren van het definitieve verslag betreffende de voorbereidende studie
- het valideren van het eindproduct (wet, koninklijk besluit, ministerieel besluit, decreet, ordonnantie, internationale overeenkomsten, protocol)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere overheden
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding, minister
|
wetsvoorstellen/-ontwerpen
|
officiële documenten
|
ad hoc
|
parlement
|
wetsvoorstellen/-ontwerpen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
buitenlandse overheden
|
buitenlandse reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
questions schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD, collega's
|
conseils oraux et écrits
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding, minister
|
ontwerpen van reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
afdeling commentaren
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
buitenlandse overheden
|
ontwerpen van protocollen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De functie krijgt hiërarchische leiding van een afdelingshoofd
De functie geeft functionele leiding aan ongeveer 55 personen (binnen Patrimoniumdocumentatie: 25 personen) van niveau A
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de prioriteiten van het project
- de ontwikkeling van het concept
- de inhoud van het eindproduct (ontwerpen van reglementeringen, ontwerpen van protocollen, ...
- het bepalen van de marge die hij/zij heeft tijdens onderhandelingen met andere FOD's, internationale organisaties, ...
- het bepalen van de middelen tijdens overleg buiten de FOD Financiën
- het aanstellen van de leden van de delegatie tijdens onderhandelingen met de andere administraties of instellingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de beslissingen die een invloed op het beleid kunnen hebben
- de principiële beslissingen die gevolgen voor de begroting hebben
- aanpassingen in de processen inzake reglementering en extern advies en samenwerking
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De teksten en adviezen moeten een solide juridische basis vormen voor een optimale inning van de fiscale ontvangsten ten gunste van de Europese Unie, de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen, de provincies en gemeenten en de sociale zekerheid, voor een bedrag van:
- directe belastingen: 45.087.615.894 EUR
- indirecte belastingen: 31.389.090.236 EUR
- patrimoniumdocumentatie: 4.604.182.400 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen die van toepassing zijn bij de FOD Financiën
- aan de richtlijnen van de cel beleidsvoorbereiding en de minister
- aan de richtlijnen van de regering
- aan de richtlijnen van de Raad van State
Welke vernieuwingen
- De functie mag procedures, reglementeringen en ondersteuning bijwerken en verbeteren
- voorstellen doen om de toepasbaarheid en efficiëntie van de reglementeringen te verhogen
- het ontwikkelen van nieuwe reglementeringen in het kader van de administratieve vereenvoudiging
- het doen van voorstellen om de processen inzake reglementering, extern advies en samenwerking te verbeteren
- het ontwikkelen van een concept en operationele strategieën
Gebaseerd op welk referentiekader
- het ontwerp en de verdediging van coherente en toepasbare reglementeringen en de onderhandelingen hierover
- de invloed, op de reglementering, van de acties die gevoerd worden door bepaalde (politieke, institutionele, ... autoriteiten
|