Afdrukken

Attaché A2 coördinatie protocol en veiligheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA018

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Dienen als vaste contactpersoon voor de verschillende diensten van de directie van Protocol en Veiligheid (P&V) alsook voor deze directie en diverse publieke en private instanties

teneinde

a) gezamenlijke acties in de verschillende diensten van de directie te coördineren; b) de samenwerking tussen enerzijds, zijn/haar Directie en, anderzijds, het secretariaat van het Directiecomité, de strategische cellen, de directies-generaal, de andere stafdirecties van de FOD en andere FODs te bevorderen; c) de relaties met de operator die instaat voor de productie van identiteitskaarten, uitgebracht door de directie Protocol en Veiligheid ten gunste van buitenlanders genietende van voorrechten, te waarborgen; d) de eenheid en de samenhang binnen de directie te bevorderen.

 

Het beheren van de administratieve en logistische materies van de directie Protocol en Veiligheid

teneinde

a) haar toe te laten haar verplichtingen tegenover het directiecomité (managementplan) en haar institutionele cliënten (diplomatieke afvaardigingen gevestigd in Brussel en internationale organisaties gevestigd in België) na te komen; b) haar te voorzien van menselijke, financiële en technische middelen die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar opdrachten; c) alle structurele en functionele problemen die opduiken te midden van de Directie op te lossen; d) de verandering van de werkwijzes en de mentaliteit te bevorderen

 

Resultaatgebieden
Als
assistent
    het helpen van de directeur Protocol en Veiligheid bij zijn/haar administratieve, plannings- en beheerstaken

teneinde

    hem/haar te helpen de door de hiërarchie omschreven doelstellingen te behalen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van coördinatievergaderingen
  • deelnemen, in zijn/haar naam, aan verschillende vergaderingen binnen de FOD of in andere instellingen
  • het uitwerken en ontvouwen van gedragslijnen inzake Protocol en Veiligheid
  • nadenken, het opmaken van statistieken, rapporten, enz.

 

Als
strategisch raadgever
    het bestuderen en voorstellen van nieuwe methodes inzake elektronisch administratief beheer

teneinde

    de accomodatie, procedures en diensten te moderniseren

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan reflectie- en onderzoeksgroepen inzake ICT
  • het bestuderen van de mogelijkheden tot het downloaden van identiteitskaarten van het Protocol
  • meewerken aan vergaderingen BPR (business process reengineering) met als doel de communicatiewijzen met de institutionele cliënten te moderniseren
  • het bevorderen van de elektronische raadpleging op afstand, de digitalisering van administratieve formulieren, enz.

 

Als
coördinator
    het coördineren van collectieve acties/stappen in de verschillende diensten van de directie Protocol en Veiligheid

teneinde

    op een coherente en efficiënte manier de belangen en de posities van de directie en haar diensten inzake management te verdedigen en bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van en deelnemen aan de interne en externe vergaderingen
  • het opstellen van mondelinge en schriftelijke mededelingen
  • diverse tussenkomsten ten gunste van verschillende diensten
  • het opstellen van functiebeschrijvingen, interviews en de personeelsselectie

 

Als
leidinggevende
    het verzekeren van het beheer van het secretariaat en de algemene zaken van de directie

teneinde

    de personeelsleden verantwoordelijk voor de bezoekers en de hoofdindicator te superviseren, alsook te waken over de snelle behandeling van de briefwisseling, documenten en dossiers evenals hun verzending.

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van het personeel
  • het waarborgen van logistieke hulp
  • het opstellen en aanpassen van gedragslijnen en het verzekeren van de toepassing ervan

 

Als
coach
    het begeleiden van collega's en medewerkers in de nieuwe projecten inzake wijziging

teneinde

    ze te doen aanvaarden en ze te betrekken in de verandering van de werkingswijzen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van vergaderingen met als doel het op gang brengen en opvolgen van de
  • het stimuleren van bijeenkomsten in het kader van de BPR

 

Als
beheerder
    het voorbereiden en aanwenden van nieuwe procedures en het voorzien van de bijbehorende budgetten

teneinde

    te waken over de duurzaamheid van diverse klantendiensten

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken en opvolgen van procedures met betrekking tot de productie van identiteitskaarten van het Protocol (meer dan 20.000 per jaar)
  • het superviseren van overdrachten van elektronische en fysieke gegevens
  • het bestuderen van de nieuwe opmaak van de kaarten
  • het budgetteren en superviseren van boekhoudkundige handelingen betreffende de protocolkaarten

 

Als
contactpersoon
    dienen als contactpunt binnen de FOD, voor andere publieke Belgische administraties en ten opzichte van "cliënten" van de directie Protocol en Veiligheid

teneinde

    het aanbod op de vraag af te stellen met respect voor de bijzondere statuten van die "cliënten"

 

Voorbeelden van taken
  • het aanpassen van bepaalde algemene ordemaatregelen aan de specifieke statuten van de cliënten; informatie van de buitenlandse gemeenschap in België naar aanleiding van de
  • het waarborgen van de rol van tussenpersoon van de directie Protocol en Veiligheid bij de beheerders van de website van de FOD (directie Pers en Communicatie), rekruteringsprocedures van het personeel (Personeel en Organisatie), van de ICT-strategie, enz.
  • samenwerken met de juridische directie van de FOD in het kader van de reglementaire aanpassingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

management

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

medewerkers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

medewerkers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

medewerkers

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter: N

de directeur Protocol en Veiligheid N-1

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van het secretariaat
  • de organisatie van vergaderingen en medewerking aan de vergaderingen
  • tussenkomsten bij derden in het kader van reglementeringen
  • de organisatie van het eigen werk

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het voorstellen of aanvaarden van veranderingen van de reglementen en de procedures betreffende het cliënteel en/of die buiten het kader van de dienst, bestuurd door de functie, vallen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

1.233.389.000 EUR

 

Eigen werkbudget

nihil

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. nihil

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Verdrag van Wenen over de diplomatieke (1961) en consulaire (1963) betrekkingen, KB van 1961 over de speciale identiteitskaarten en het gewijzigd KB van oktober 2000

 

Welke vernieuwingen
  • Quick Win: nieuwe aanvraagformulieren van identiteitskaarten
  • wijzigingen aan de overdracht van elektronische gegevens
  • elektronische versies van de Gids van het Protocol en andere handboeken en documenten
  • herwerking van de groep Protocol en Veiligheid van de website Buitenlandse Zaken

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • managementplan van de voorzitter van het directiecomité
  • reflectiegroep ICT van Ankara
  • BPR van de directies Protocol en Veiligheid en ICT

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.