Lead manager HR generalist (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO130
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Bijdragen tot het uitstippelen van een globale en langetermijnvisie inzake het P&O-beleid binnen de organisatie
teneinde
een operationeel plan uit te werken dat de strategische doelstellingen vertaalt
Het integereren en coordineren van bepaalde operationele P&O-activiteiten
teneinde
de efficiëntie te maximaliseren en de coherentie te behouden in het kader van het algemeen strategisch P&O-beleid
Adviseren en deskundigheid ter beschikking stellen
teneinde
de stafdirecteur P&O bij te staan in de uitoefening van zijn/haar opdracht
Resultaatgebieden
Alsals adjunct van de stafdirecteur P&O van de FOD Financiën het autonoom organiseren van het permanent overleg met de lijn- en andere stafmanagers
teneinde
bijstand te verlenen aan de lijndiensten om een optimaal HR-beleid te verwezelijken
Voorbeelden van taken
- het leiden van interne vergaderingen met lijn- en andere stafmanagers
- het nemen van maatregelen om de lijn- en stafmanagers te ondersteunen
- het opvolgen van en toezien op de uitvoering van de beleidsbeslissingen
- eventueel het bijsturen van de beleidsbeslissingen
- terugkoppelen naar de stafdirecteur P&O omtrent de operationalisering van het P&O- beleid
Alsadjunct van de stafdirecteurhet aansturen van de experts van de stafdienst P&O bij het ontwikkelen van de strategie en de operationalisering van bepaalde HR-activiteitsdomeinen
teneinde
een professionele, efficiënte, doeltreffende en klantgerichte werking van de stafdienst P&O te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het organiseren en monitoren van de opdrachten toegewezen aan de experts
- het organiseren van de samenwerking tussen de leden van de stafdienst P&O en de lijn-stafdiensten bij de uitvoering van de opdracht
- het voorzitten van de werk-en stuurgroepen
- het coachen van de experts van de stafdienst P&O
Alsadjunct van de stafdirecteur P&Ohet adviseren en bijstaan van de stafdirecteur bij het ontwikkelen van de globale en langetermijnvisie inzake het P&O-beleid en dit beleid plaatsen binnen het globaal beleid van de FOD Financiën
teneinde
Voorbeelden van taken
- het bepalen van doelstellingen inzake P&O-beleidsdomeinen (selectie, personeels-en organisatieontwikkeling, beloning-arbeidsvoorwaarden, personeelsadministratie, kennismanagement &)
- het organiseren, opvolgen en bijsturen van de actieplannen in de P&O activiteitsdomeinen
- het sensibiliseren en coordineren van afdelingshoofden en teamchefs
- het terugkoppelen van de operationalisering van het P&O -beleid naar de stafdirecteur P&O
Alsprogrammamanagerhet autonoom beheren, plannen, leiden, opvolgen en coördineren van grote HR-programma's
teneinde
op een optimale wijze de realisatie van een geïntegreerd HR-beleid te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het autonoom plannen en opvolgen van het budget, de middelen, het projectplan, draagwijdte, mijlpalen en delivrables
- het organiseren en leiden van de opvolgingsvergaderingen, het leiden van stuurgroepen
- instaan voor de coaching en ontwikkeling van de programmaleden
- het proactief rapporteren van de voortgang aan de stafdirecteur P&O
- het beheren van de risico's
Alschange managerhet identificeren van opportuniteiten inzake HR-beleid
teneinde
nieuwe concepten uit te werken en systemen, methodes en processen te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de visie en de praktische krijtlijnen voor de implementatie van de nieuwe methodes en systemen
- het aansturen van haalbaarheidstudies en het evalueren van de concretisering van de nieuwe concepten
- het sensibiliseren en ondersteunen van de organisatie bij de invoering
- het coordineren van de interne en externe consultants
Alsals adjunct van de stafdirecteur P&Ohet vertegenwoordigen van de stafdirecteur P&O
teneinde
een uniform P&O beleid te waarborgen binnen de FOD Financiën
Voorbeelden van taken
- lid van de personeelscomités van de fiscale en niet-fiscale administraties (delegatie door het directiecomité van alle bevoegdheden inzake personeelsbeleid cf. de omvang van de FOD Financiën)
- het voorzitten bij delegatie van de stafdirecteur van het personeelscomité van de stafdiensten
- het verwoorden van het HRM-beleid zowel binnen als buiten de FOD
- het organiseren van seminaries, werksessies, opleidingen
- het uitbouwen van netwerken zowel binnen als buiten de FOD
Alskennisbeheerderhet actualiseren en verder uitbouwen van de eigen kennis
teneinde
grondige kennis te bewaren en te vergroten
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van nieuwe ontwikkelingen
- het raadplegen van vakliteratuur
- het uitwisselen van ervaring en informatie met zowel de collega's van de eigen stafdienst als met de collega's van de andere lijn - en stafdiensten
Alsleidinggevendehet leiden, motiveren en evalueren van medewerkers
teneinde
een vlotte en optimale samenwerking te bekomen
Voorbeelden van taken
- het evalueren en motiveren van de medewerkers
- het coachen van de medewerkers
- het delen van kennis en ervaring
- het motiveren, stimuleren en begeleiden van de medewerkers
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|