Afdrukken

Adviseur medische kwaliteit - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP026

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Handelen als afdelingshoofd bevoegd voor het sturen van de afdeling kwaliteit

teneinde

de kwaliteit van het onderzoek inzake medische geschiktheid (=arbeidsongevallen, beroepsziekten, vervroegde pensionering, traditionele activiteiten van de Gerechtelijk Geneeskundige Dienst en in het kader van de verkeersveiligheid) te optimaliseren

 

Resultaatgebieden
Als
Quality manager
    het evalueren van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe kwaliteitsprocessen

teneinde

    een kwalitatieve en optimale medische kwaliteit te garanderen voor het cliënteel

 

Voorbeelden van taken
  • in samenwerking met de artsen, verpleegkundigen en administratieve medewerkers, het uitwerken van werkingsprocessen( (=in lijn met de evolutie in de wetenschap, ...
  • het analyseren, evalueren en bijsturen van interne werkingsprocessen
  • het ontwikkelen van een databeheerssysteem (vb. omschakeling van papieren naar elektronische dossiers).
  • het communiceren van nieuwe procedures aan de medewerkers
  • het waarborgen van de uniformiteit van de dienstverlening

 

Als
leidinggevende
    het organiseren van de werkzaamheden van de dienst

teneinde

    de middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten om tot een zo efficiënt mogelijk beleid te komen

 

Voorbeelden van taken
  • het omzetten van de strategie van de dienst in operationele doelstellingen
  • het implementeren van managementtools om de doelstellingen te bereiken
  • instaan voor de opvolging van de medische dossiers
  • het identificeren van prioriteiten en op basis hiervan nieuwe projecten detecteren
  • het coördineren van de activiteiten en de taken van de medewerkers

 

Als
coach
    het sturen van de artsen (= 60 medewerkers)

teneinde

    de strategische doelstellingen van de dienst te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van de competenties van alle medewerkers door vormingsprogramma's op te stellen
  • het begeleiden en evalueren van medewerkers
  • in functie van de doelstellingen, doorgroeimogelijkheden geven aan de medewerkers
  • het valoriseren van de medewerkers door hen te laten deelnemen aan projecten

 

Als
deskundige/specialist
    het identificeren van de nieuwe en beschikbare middelen (zowel financiële als materiële)

teneinde

    de medische infrastructuur (in de verschillende centra) te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de medische infrastructuur
  • het analyseren en evalueren van de bestaande infrastructuur
  • in functie van de financiële middelen, prioriteiten voorop stellen

 

Als
vertegenwoordiger/adviseur
    adviezen verstrekken aan stakeholders (overheidsinstanties, intern, ...

teneinde

    de standpunten in zijn expertisedomein te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de implementatie van richtlijnen
  • meewerken aan de uitwerking van de wetgeving
  • het verstrekken van adviezen aan andere overheidsinstanties
  • voordrachten geven tijdens congressen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

intern (=celhoofden, office management, andere afdelingshoofden, administratieve medewerkers, dienst

mondelinge adviezen

persoonlijk contact, vergaderingen

dagelijks

extern (=stakeholders zoals: belangengroepen, klanten,...)

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

mondelinge vragen

als dossier

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

kabinetten

schriftelijke adviezen

informele contacten

wekelijks

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

intern (=celhoofden, office management, andere afdelingshoofden, administratieve medewerkers, dienst

mondelinge adviezen

persoonlijk contact, vergaderingen

dagelijks

extern (=stakeholders: belangengroepen, klanten,...)

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

schriftelijke adviezen

als dossier

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

réunion, groupe de pilotage

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

kabinetten

mondelinge en schriftelijke adviezen

informele contacten

wekelijks

schriftelijke en mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directrice van Medex

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk van de artsen
  • de inhoudelijke medische kwaliteit
  • het delegeren van richtlijnen naar de artsen
  • de organisatie van de centra
  • het beheren van het personeel (aanwervingen, verwerking van de vakantieaanvragen )

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • formele contacten met de kabinetten
  • eindbeslissingen omtrent voorstellen (in het kader van projecten, budgetten, organisatie van de afdeling)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 80,000 medische expertises per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving inzake:
  • arbeidsongevallen
  • verkeersveiligheid
  • beroepsziekten
  • vervroegde pensionering, statutenwijziging van personeel

 

Welke vernieuwingen
  • informatisering van de dienst kwaliteit zoals invoeging van medische elektronische dossiers, elektronische agenda, beslissingsmodellen, ...

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • BPR( Business Process reengineering)
  • privé-sector
  • vakliteratuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.