Adviseur medische kwaliteit - Diensthoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DMP026
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
Handelen als afdelingshoofd bevoegd voor het sturen van de afdeling kwaliteit
teneinde
de kwaliteit van het onderzoek inzake medische geschiktheid (=arbeidsongevallen, beroepsziekten, vervroegde pensionering, traditionele activiteiten van de Gerechtelijk Geneeskundige Dienst en in het kader van de verkeersveiligheid) te optimaliseren
Resultaatgebieden
AlsQuality managerhet evalueren van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe kwaliteitsprocessen
teneinde
een kwalitatieve en optimale medische kwaliteit te garanderen voor het cliënteel
Voorbeelden van taken
- in samenwerking met de artsen, verpleegkundigen en administratieve medewerkers, het uitwerken van werkingsprocessen( (=in lijn met de evolutie in de wetenschap, ...
- het analyseren, evalueren en bijsturen van interne werkingsprocessen
- het ontwikkelen van een databeheerssysteem (vb. omschakeling van papieren naar elektronische dossiers).
- het communiceren van nieuwe procedures aan de medewerkers
- het waarborgen van de uniformiteit van de dienstverlening
Alsleidinggevendehet organiseren van de werkzaamheden van de dienst
teneinde
de middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten om tot een zo efficiënt mogelijk beleid te komen
Voorbeelden van taken
- het omzetten van de strategie van de dienst in operationele doelstellingen
- het implementeren van managementtools om de doelstellingen te bereiken
- instaan voor de opvolging van de medische dossiers
- het identificeren van prioriteiten en op basis hiervan nieuwe projecten detecteren
- het coördineren van de activiteiten en de taken van de medewerkers
Alscoachhet sturen van de artsen (= 60 medewerkers)
teneinde
de strategische doelstellingen van de dienst te realiseren
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen van de competenties van alle medewerkers door vormingsprogramma's op te stellen
- het begeleiden en evalueren van medewerkers
- in functie van de doelstellingen, doorgroeimogelijkheden geven aan de medewerkers
- het valoriseren van de medewerkers door hen te laten deelnemen aan projecten
Alsdeskundige/specialisthet identificeren van de nieuwe en beschikbare middelen (zowel financiële als materiële)
teneinde
de medische infrastructuur (in de verschillende centra) te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de medische infrastructuur
- het analyseren en evalueren van de bestaande infrastructuur
- in functie van de financiële middelen, prioriteiten voorop stellen
Alsvertegenwoordiger/adviseuradviezen verstrekken aan stakeholders (overheidsinstanties, intern, ...
teneinde
de standpunten in zijn expertisedomein te verdedigen
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de implementatie van richtlijnen
- meewerken aan de uitwerking van de wetgeving
- het verstrekken van adviezen aan andere overheidsinstanties
- voordrachten geven tijdens congressen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
intern (=celhoofden, office management, andere afdelingshoofden, administratieve medewerkers, dienst
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact, vergaderingen
|
dagelijks
|
extern (=stakeholders zoals: belangengroepen, klanten,...)
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
|
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep
|
|
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
kabinetten
|
schriftelijke adviezen
|
informele contacten
|
wekelijks
|
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
intern (=celhoofden, office management, andere afdelingshoofden, administratieve medewerkers, dienst
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact, vergaderingen
|
dagelijks
|
extern (=stakeholders: belangengroepen, klanten,...)
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
réunion, groupe de pilotage
|
|
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
kabinetten
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
informele contacten
|
wekelijks
|
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directrice van Medex
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het werk van de artsen
- de inhoudelijke medische kwaliteit
- het delegeren van richtlijnen naar de artsen
- de organisatie van de centra
- het beheren van het personeel (aanwervingen, verwerking van de vakantieaanvragen )
De functie moet autorisatie vragen voor
- formele contacten met de kabinetten
- eindbeslissingen omtrent voorstellen (in het kader van projecten, budgetten, organisatie van de afdeling)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. 80,000 medische expertises per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- vervroegde pensionering, statutenwijziging van personeel
Welke vernieuwingen
- informatisering van de dienst kwaliteit zoals invoeging van medische elektronische dossiers, elektronische agenda, beslissingsmodellen, ...
Gebaseerd op welk referentiekader
- BPR( Business Process reengineering)
|