Afdrukken

Attaché gebouwen (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI121

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Evaluatie en programmatie van de behoeften inzake de gebouwen van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming, coördinatie met de Regie der Gebouwen voor nieuwe bouwprojecten, onderhoud en exploitatie van de installaties, uitrustingen en infrastructuren van de Civiele Bescherming als huurder van de gebouwen

teneinde

aan het personeel van de Civiele Veiligheid en in het bijzonder aan de personeelsleden van de Civiele Bescherming een infrastructuur te bieden die aangepast is aan hun voortdurend evoluerende behoeften en toe te zien op hun veiligheid.

 

Onderzoek van de bouwprojecten van nieuwe brandweerkazernes, controle van de bestaande infrastructuren van de brandweerdiensten

teneinde

op basis van richtlijnen, adviezen en raadgevingen op te stellen voor de burgemeesters en voor de brandweercommandanten en zo aan elke brandweerdienst infrastructuren voor te stellen die aan hun behoefte aangepast zijn, conform de geldende reglementering, en die opgetrokken en onderhouden worden op basis van gemeenschappelijke concepten op nationaal niveau.

 

Resultaatgebieden
Als
conceptmedewerker
    het ontwerpen en uitwerken van het behoefteprogramma voor de bouw van nieuwe infrastructuur voor de Civiele Bescherming

teneinde

    een duidelijke, gedetailleerde en gepaste beschrijving (noodzakelijk uitgangspunt voor het project) te geven aan de Regie der Gebouwen voor de indiening van een dossier inzake bouwvergunning bij nieuwe constructies

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de behoeften inzake gebouwen
  • het vertalen van de behoeften in duidelijke en meetbare doelstellingen
  • het maken van de eerste ontwerpen en schetsen van het project
  • het controleren van de overeenstemming met de reglementering (ARAB, andere)
  • kennis nemen van de nieuwe uitrustingen en mogelijke vernieuwing inzake hulpverleningsmaterieel en -technieken

 

Als
Controleur
    het controleren van de infrastructuur van de brandweerdiensten en het behandelen van de dossiers van nieuwe kazernes

teneinde

    aan de brandweerdiensten een kritisch advies te geven over het nieuwe kazerneringsproject en op nationaal niveau, de aanwezigheid van kazernes die gebouwd worden volgens gemeenschappelijke principes te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de overeenstemming van het project met de richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken, met de reglementering, ...
  • het voorstellen van een analyse van het project voorstellen vanuit het oogpunt van het beheer van de personeels- en voertuigstromen in de gebouwen
  • het voorstellen van alternatieve oplossingen voor diverse uitrustingen
  • het controleren van de plaats van de kazernes in het interventiegebied
  • elke brandweerkazerne inspecteren en de installaties controleren

 

Als
coördinator
    het verzekeren van de follow-up van de werkzaamheden op de werf bij het bouwen van nieuwe infrastructuur

teneinde

    bij elke constructiefase de afstemming tussen het behoefteprogramma (dat soms met de tijd evolueert) en de constructiewerkzaamheden te controleren.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de werfvergaderingen en ze voorbereiden
  • tijdens de vergaderingen snelle beslissingen nemen
  • het contacteren van de ondernemingen en het geven van de gepaste inlichtingen
  • raad geven tijdens de uitwerking van het project
  • het opmaken van specifieke plannen

 

Als
beheerder
    het beheren en onderhouden van de installaties, uitrusting en infrastructuur van de operationele eenheden van de Civiele Bescherming

teneinde

    het personeel van de Civiele Bescherming veilige en aan hun opdracht aangepaste werkinstrumenten te bieden

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van de onderhoudscontracten van de verschillende instanties (verwarming, elektriciteit, perslucht, ... en de follow-up ervan verzekeren
  • het opstellen en bijwerken van exploitatie- en milieuvergunningen (in overeenstemming brengen met de desbetreffende gewestelijke reglementering)
  • het programmeren van onderhouds- en herstellingswerkzaamheden
  • het volgen van de werkzaamheden voor de realisatie van nieuwe uitrustingen (bestek, offerteaanvragen, analyse van de offertes, controle van de werkzaamheden, opstelling van post-interventiedossiers)
  • waken over de overeenstemming van de installaties met de reglementering inzake de arbeidsbescherming (ARAB)

 

Als
deskundige/specialist
    het inlichten van verschillende instanties over de keuze van de installaties en uitrusting (gemeenten, brandweerdiensten, ambtenaar van de Civiele Bescherming, Regie der Gebouwen, ...

teneinde

    een efficiënte en aangepaste uitrusting voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • het verzamelen van gegevens over diverse uitrustingen (zuivering, lozing van vuil water, reiniging en ontsmetting van interventietenues
  • het bezorgen van de informatie aan de juiste gesprekspartners
  • het kiezen van een gepaste uitrusting
  • de nodige contacten leggen met bepaalde leveranciers
  • de conformiteit van de ontvangen offertes op technisch niveau analyseren

 

Als
informatieambtenaar
    het beheren van de informatie inzake de bouw van kazernes van de brandweerdiensten en van de Civiele Bescherming

teneinde

    de nodige instrumenten voor de uitwerking van hun project aan de ontwerpers van de gebouwen voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • de richtlijnen inzake de bouw van brandweerkazernes opstellen
  • de behoefteprogramma's up-to-date houden
  • zich ervan vergewissen dat er duidelijke boodschappen binnen de verschillende projectteams verspreid worden

 

Als
kennisbeheerder
    het up-to date houden van de kennis inzake technische vooruitgang en die kennis doorgeven

teneinde

    zijn eigen expertise te verbeteren en de autonomie van de verschillende medewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorstellen van zijn kennis van de materies, methodes en processen
  • zich opleiden in de nieuwe technieken door middel van opleidingen of lectuur
  • het voorstellen van technische oplossingen die niet technisch achterhaald zijn

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

persoonlijk contact

maandelijks

burgemeesters/brandweerdienst

schriftelijke vragen

werfvergadering

wekelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

als dossier

Regie der Gebouwen

beslissingen

per brief, e-mail ...

wetgeving (wet, KB, MB ...

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

wekelijks

organisatise/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

hiërarchie

kritisch advies

als dossier

ad hoc

Brandweer/Burgemeester

constructieprogramma

werfvergadering

Regie der Gebouwen

bestekelementen

beslissingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

dienstchef brandpreventie en inspectie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • dringende beslissingen, tijdens werfvergaderingen, die het werk zouden vertragen
  • mondelinge adviezen met interne en externe medewerkers betreffende het ontwerp, de planning en de realisatie van een bouwwerk

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • schriftelijke communicatie buiten de dienst
  • principiële beslissingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Budget beschikbaar voor de Regie der Gebouwen per sector

2. Budget beschikbaar voor de aankoop van uitrustingen en materieel

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Dienstnota van 26 augustus 1977, brandweerinspectie
  • Wetgeving betreffende de overheidsopdrachten
  • ARAB
  • AREI
  • Reglementering betreffende de bouwvergunning

 

Welke vernieuwingen
  • Technologische vernieuwing
  • Wijziging van de behoeften
  • Evolutie van het materieel, hulpverleningsuitrusting en -technieken

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.