Afdrukken

Adviseur ICT - Projectmanager (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IIC002

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Leiden van een complex ICT-project (dat kan bestaan uit meerdere subprojecten)

teneinde

de projectdoelstellingen te realiseren, rekening houdend met de wensen van de klant en de beperkingen inzake technologie, mandagen, tijdsplanning, budget, enz.

 

Resultaatgebieden
Als
organisator
    afstemmen en opvolgen van het werk van de projectmedewerkers die aan hem/haar rapporteren

teneinde

    de verschillende deelprojecten op elkaar af te stemmen en het project binnen de vooropgestelde criteria (tijd, budget, kwaliteit, enz.) af te ronden

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van overlegvergaderingen
  • bepalen van de prioriteiten
  • oplossen van conflicten tussen de projectmedewerkers
  • opvolgen van het werk van externen

 

Als
organisator
    vertalen van de algemene projectplanning in concrete actieplannen

teneinde

    de te behalen doelstellingen per periode duidelijk te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van overlegvergaderingen met de betrokkenen
  • nagaan van de impact van aanpassingen aan de projectplanning op andere projecten, enz.
  • vertalen van de langetermijnplanning naar de kortetermijnplanning per project.
  • doornemen van de nieuwe planning met de projectmedewerkers en de hiërarchie/klant
  • opmaken van concrete doelstellingen per subproject met tijdsplanning

 

Als
contactpersoon
    rapporteren over de voortgang van het project aan de hiërarchie/klant en aan het projectteam

teneinde

    hen een overzicht te bieden van de stand van zaken van het project

 

Voorbeelden van taken
  • afdwingen van beslissingen indien nodig
  • geven van presentaties en realisaties
  • gebruik maken van de rapporteringsinstrumenten

 

Als
beleidsadviseur
    in samenwerking met de klant, de scope van het project definiëren en in functie van de projectdoelstellingen, bepalen welk budget en hoeveel medewerkers en middelen nodig zijn

teneinde

    het project en de voorziene middelen duidelijk af te bakenen

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van een lastenboek.
  • instaan voor de coördinatie en verzamelen en analyseren van de nodige gegevens
  • afbakenen van het project (scope) en beschrijven van de randvoorwaarden, de risico- en assumptieanalyse
  • bevragen van klanten over hun behoeften en aansluitend formuleren van voorstellen
  • opmaken van ramingen en begrotingsvoorstellen betreffende projecten en deze toetsen aan het beschikbare budget

 

Als
methodoloog
    uitwerken van de procesmethodologie en de projectmanagementinstrumenten voor de eigen projecten en de FOD/instelling/enz.

teneinde

    de uitvoering van een project te baseren op een correcte inschatting van de kostprijs, tijdsplanning, verwachtingen, enz.

 

Voorbeelden van taken
  • standaardiseren van de projectmanagementinstrumenten
  • ontwikkelen en opleiden van de projectmedewerkers inzake de methodologie en de instrumenten
  • verzekeren van de coherentie bij de toepassing van de methodologie en de instrumenten

 

Als
coach
    beheren en coördineren van de competenties van de aan hem/haar toegewezen projectmedewerkers

teneinde

    de aanwezige competenties optimaal in te zetten

 

Voorbeelden van taken
  • verdelen van de taken, rekening houdend met de aanwezige competenties
  • opvolgen van het werk van de medewerkers
  • bijstaan van de medewerkers bij moeilijke opdrachten

 

Als
kennisbeheerder
    de eigen vakkennis en algemene vorming verhogen en ter beschikking stellen

teneinde

    de knowhow en de interne bekwaamheden binnen de afdeling te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • zijn/haar eigen technische kennis in werkgroepen ter beschikking stellen
  • opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR, ICT, enz.
  • bestuderen van documentatie en vakliteratuur
  • contacten leggen met gespecialiseerde binnen- en buitenlandse instanties
  • geven en volgen van opleidingen en deelnemen aan studiedagen en seminaries

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

verantwoordelijke ICT of coördinator ICT

functioneel: eventueel van de programmamanager ICT

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.