Afdrukken

Attaché A2 analyse farmaca (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP068

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het organiseren, inhoudelijk voorbereiden en opvolgen van de advies- en beslissingsprocedure, enerzijds via de ondersteuning van de werking van de overlegorganen met de externe partners (commissie, werkgroepen ... , waarin de therapeutische en gezondheidseconomische evaluatie wordt gemaakt van de farmaceutische specialiteiten en de voorwaarden worden bepaald waaronder deze vergoedbaar zouden kunnen zijn door de ziekteverzekering, anderzijds via de samenwerking met beleidscellen, andere administratieve diensten, farmaceutische bedrijven en zorgverstrekkers; het verwerken van de evaluaties en de voorstellen van deze overlegorganen tot praktisch uitvoerbare en eenduidige regelgeving en deze gegevens- en communicatiestromen organiseren om voorstellen, beslissingen en reglementering kenbaar te maken aan alle intern en extern betrokken partijen

teneinde

enerzijds te zorgen voor de optimale werking van de commissie zodat deze binnen de wettelijk vastgelegde termijn voorstellen kan formuleren en anderzijds ervoor te zorgen dat de minister binnen de wettelijk vastgelegde termijn zijn beslissing kan nemen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen om zo de efficiënte en correcte werking van de betrokken sector te garanderen conform de genomen beslissingen en uitgewerkte reglementering

 

Het verwerken van de gegevensstromen en reglementering met hun historiek in de geïnformatiseerde databestanden

teneinde

op elk moment correcte gegevens en beleidsinformatie te kunnen leveren en de innings- en betalingsopdrachten correct en tijdig te kunnen opbouwen en uitvoeren

 

Deelnemen aan werk- en projectgroepen en individuele punctuele dossiers behandelen enerzijds op niveau van de sector (overheid, ziekenhuizen, bedrijven …), anderzijds op publiek niveau (op vraag van zorgverstrekkers, patiënten en farmaceutische bedrijven)

teneinde

een correct antwoord te kunnen bieden op vragen rond beleid en de toepassing van de uitgewerkte reglementeringen (aan het kabinet, ter beantwoording van parlementaire vragen, …) en anderzijds correct en tijdig antwoord te geven op vragen rond individuele dossiers (aan zorgverstrekkers, mutualiteiten, patiënten, en farmaceutische bedrijven)

 

Resultaatgebieden
Als
extern en intern adviseur (= account manager ?)
    het ondersteunen van diverse overlegorganen (commissies en werkgroepen ...) op conceptueel, secretariaats- en organisatorisch vlak; instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van de diverse interne en externe partijen (de eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten, ...; deelnemen aan de vergaderingen waarin de standpunten naar voren gebracht worden, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen

teneinde

    te zorgen voor een optimaal verloop van de advies- en beslissingsprocedure waarbij de besprekingen leiden tot technisch uitvoerbare en coherente voorstellen op basis waarvan de minister gefundeerde beslissingen kan nemen en dit in overeenstemming met de wettelijke bepalingen (doorlooptijd, motivering op basis van objectieve criteria), de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering en het opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen, voorstellen ...
  • deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...
  • het verslag opmaken van de vergaderingen
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de voorstellen en beslissingen en het uitvoeren ervan
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissies

 

Als
kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond het structureel-administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's (KB's, ministeriële besluiten, rapporten aan beheersorganen, vergoedingsmodaliteiten ... ter ondersteuning (van de beslissingen) van de externen en dit op een coherente en eenduidige wijze

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen, zodanig dat het dossier bruikbaar is voor de juridische en administratieve instanties (bijv. voor de arbeidsrechtbank)

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van koninklijke en ministeriële besluiten, juridische en technische teksten
  • het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen; het opvolgen van de advies- en beslissingsprocedures en van de daaraan verbonden timings
  • in overleg met de leidinggevende zorgen voor de eventuele nodige aanpassingen aan de administratieve verwerkingsprocedures
  • het uitvoeren van eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...
  • het informeren van de interne diensten en externe partijen over het brede kader van vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten, procedures en praktische uivoering (zie 3)

 

Als
coördinator
    het concreet uitvoeren van de beslissingen, regelgeving en procedures via het gestructureerd inzamelen en verifiëren van de informatie nodig voor de uitvoering, het creëren van gegevensstromen en het organiseren en uitwerken van de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen & via de meest gepaste kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website ...

teneinde

    alle interne en externe partijen (zorgverstrekkers, farmaceutische bedrijven, mutualiteiten, patiënten ... zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in een toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te laten uitvoeren

 

Voorbeelden van taken
  • °het gestructureerd inzamelen van informatie die nodig is voor de uitvoering van beslissingen, reglementering, procedures ...° het structureren, coördineren en superviseren van werkzaamheden van uitvoerende medewerkers in collegiale samenwerking
  • het verifiëren van informatie
  • opmaken/verwerken van informatie, deze continu actueel houden houden (website, informatiebrochures, ...) en ter beschikking stellen van het publiek
  • het opmaken van omzendbrieven voor zorgverstrekkers en van typebrieven
  • het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden . ...

 

Als
gegevensbeheerder
    het opvolgen van de verschillende stappen in de advies- en beslissingsprocedures in het informaticasysteem; hiertoe het structureren (bepalen van inhoud en structuur van databestanden ..., voorbereiden, organiseren, verifiëren, uitvoeren en opvolgen van de collectieve gegevensverwerking

teneinde

    permanent en met behoud van historiek, de stand van zaken in de dossiers te kunnen opvolgen, met het oog op beleidsrapportering, interne kwaliteitscontrole, verdediging bij geschillen,

 

Voorbeelden van taken
  • vanuit de kennis van de vereisten van het vakgebied/de sector meewerken aan het opstarten van informaticaprojecten
  • het beheren en actueel houden van een correct bestand voor dossieropvolging
  • het opbouwen van bestanden voor innings- en betalingsopdrachten
  • het op punt stellen van controlesystemen
  • het maken van berekeningen en simulaties

 

Als
dossierbeheerder
    het aanspreekpunt zijn voor individuele dossiers (aanvragen i.v.m. vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten, punctuele vragen van patiënten, zorgverstrekkers) en uitgaande van de problemen die gedetecteerd worden bij de behandeling van deze individuele dossiers en die niet op het niveau van de administratie kunnen worden opgelost, deze correct analyseren en documenteren (op juridisch, technisch-wetenschappelijk en budgettair vlak) en voorleggen aan het bevoegde overlegorgaan

teneinde

    ° een passende oplossing te bekomen op conceptueel niveau (zie 1) die desgevallend omgezet wordt in een aanpassing van de reglementering (zie 2)
    ° als aanspreekpunt tijdig en correct een antwoord te voorzien voor de vragende partijen (zorgverstrekkers, fabrikanten, mutualiteiten, patiënten, overheid ... in overeenstemming met de geldende reglementering en het beleid

 

Voorbeelden van taken
  • vraagstellers een duidelijk en (juridisch) correct antwoord/informatie geven, zowel via telefonisch contact als via geïndividualiseerde briefwisseling
  • de volledige planning en inhoudelijke opvolging van de aanvraagdossiers voor vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten gaande van de ontvangst van het dossier (incl. nazicht), de inhoudelijke en vormelijke voorbereiding voor de commissie en de minister (zie 1), en het informeren van alle betrokkenen (zie 3)
  • zorgen voor het werkkader van de uitvoerende medewerkers door de problemen waarmee zij geconfronteerd worden op te vangen en te structureren
  • zorgen voor de nodige communicatie binnen het team zodat de informatiedoorstroming en onderlinge afstemming tijdig en correct verloopt

 

Als
projectmedewerker
    meewerken op conceptueel vlak en op secretariaats- en organisatorisch vlak aan werkgroepen en projecten, hetzij op initiatief van de dienst, hetzij op initiatief van de overlegorganen (zie 1), evenals de dienst vertegenwoordigen met betrekking tot onder meer fundamentele problemen van de sector en beheersinformatie omtrent de sector

teneinde

    een toegevoegde waarde te bieden aan de eigen dienst, het RIZIV, de beheersorganen, de externe partners en de voogdijminister(s)

 

Voorbeelden van taken
  • het maken van studienota's ...
  • ° instaan voor het secretariaat en de voorbereiding van de vergaderingen : het organiseren van de vergaderingen, het opmaken van de agenda, inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, en van de vragen, problemen en voorstellen/deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...het verslag opmaken van de vergaderingen/het formaliseren en opvolgen van de genomen beslissingen en het uitvoeren ervan
  • ° het aanspreekpunt zijn voor de leden van werkgroepen, stuurgroepen en projecten ...° de dienst vertegenwoordigen o.a. op externe congressen...
  • samenwerken met expertisecentra buiten het RIZIV en het uitwerken van contracten met deze instanties
  • ° het uitwerken van experimentele financieringen met potentiële ontvangers (voorwerp, hoe, ...)° het mee begeleiden van economische haalbaarheidsstudies ....

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de 'sectorverantwoordelijke farmaca' (is niveau diensthoofd - apotheker)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.