Afdrukken

Attaché A2 analyse farmaca (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP068

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het organiseren, inhoudelijk voorbereiden en opvolgen van de advies- en beslissingsprocedure, enerzijds via de ondersteuning van de werking van de overlegorganen met de externe partners (commissie, werkgroepen ... , waarin de therapeutische en gezondheidseconomische evaluatie wordt gemaakt van de farmaceutische specialiteiten en de voorwaarden worden bepaald waaronder deze vergoedbaar zouden kunnen zijn door de ziekteverzekering, anderzijds via de samenwerking met beleidscellen, andere administratieve diensten, farmaceutische bedrijven en zorgverstrekkers; het verwerken van de evaluaties en de voorstellen van deze overlegorganen tot praktisch uitvoerbare en eenduidige regelgeving en deze gegevens- en communicatiestromen organiseren om voorstellen, beslissingen en reglementering kenbaar te maken aan alle intern en extern betrokken partijen

teneinde

enerzijds te zorgen voor de optimale werking van de commissie zodat deze binnen de wettelijk vastgelegde termijn voorstellen kan formuleren en anderzijds ervoor te zorgen dat de minister binnen de wettelijk vastgelegde termijn zijn beslissing kan nemen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen om zo de efficiënte en correcte werking van de betrokken sector te garanderen conform de genomen beslissingen en uitgewerkte reglementering

 

Het verwerken van de gegevensstromen en reglementering met hun historiek in de geïnformatiseerde databestanden

teneinde

op elk moment correcte gegevens en beleidsinformatie te kunnen leveren en de innings- en betalingsopdrachten correct en tijdig te kunnen opbouwen en uitvoeren

 

Deelnemen aan werk- en projectgroepen en individuele punctuele dossiers behandelen enerzijds op niveau van de sector (overheid, ziekenhuizen, bedrijven …), anderzijds op publiek niveau (op vraag van zorgverstrekkers, patiënten en farmaceutische bedrijven)

teneinde

een correct antwoord te kunnen bieden op vragen rond beleid en de toepassing van de uitgewerkte reglementeringen (aan het kabinet, ter beantwoording van parlementaire vragen, …) en anderzijds correct en tijdig antwoord te geven op vragen rond individuele dossiers (aan zorgverstrekkers, mutualiteiten, patiënten, en farmaceutische bedrijven)

 

Resultaatgebieden
Als
extern en intern adviseur (= account manager ?)
    het ondersteunen van diverse overlegorganen (commissies en werkgroepen ...) op conceptueel, secretariaats- en organisatorisch vlak; instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van de diverse interne en externe partijen (de eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten, ...; deelnemen aan de vergaderingen waarin de standpunten naar voren gebracht worden, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen

teneinde

    te zorgen voor een optimaal verloop van de advies- en beslissingsprocedure waarbij de besprekingen leiden tot technisch uitvoerbare en coherente voorstellen op basis waarvan de minister gefundeerde beslissingen kan nemen en dit in overeenstemming met de wettelijke bepalingen (doorlooptijd, motivering op basis van objectieve criteria), de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering en het opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen, voorstellen ...
  • deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...
  • het verslag opmaken van de vergaderingen
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de voorstellen en beslissingen en het uitvoeren ervan
  • het aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissies

 

Als
kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond het structureel-administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's (KB's, ministeriële besluiten, rapporten aan beheersorganen, vergoedingsmodaliteiten ... ter ondersteuning (van de beslissingen) van de externen en dit op een coherente en eenduidige wijze

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen, zodanig dat het dossier bruikbaar is voor de juridische en administratieve instanties (bijv. voor de arbeidsrechtbank)

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van koninklijke en ministeriële besluiten, juridische en technische teksten
  • het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen; het opvolgen van de advies- en beslissingsprocedures en van de daaraan verbonden timings
  • in overleg met de leidinggevende zorgen voor de eventuele nodige aanpassingen aan de administratieve verwerkingsprocedures
  • het uitvoeren van eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...
  • het informeren van de interne diensten en externe partijen over het brede kader van vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten, procedures en praktische uivoering (zie 3)

 

Als
coördinator
    het concreet uitvoeren van de beslissingen, regelgeving en procedures via het gestructureerd inzamelen en verifiëren van de informatie nodig voor de uitvoering, het creëren van gegevensstromen en het organiseren en uitwerken van de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen & via de meest gepaste kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website ...

teneinde

    alle interne en externe partijen (zorgverstrekkers, farmaceutische bedrijven, mutualiteiten, patiënten ... zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in een toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te laten uitvoeren

 

Voorbeelden van taken
  • °het gestructureerd inzamelen van informatie die nodig is voor de uitvoering van beslissingen, reglementering, procedures ...° het structureren, coördineren en superviseren van werkzaamheden van uitvoerende medewerkers in collegiale samenwerking
  • het verifiëren van informatie
  • opmaken/verwerken van informatie, deze continu actueel houden houden (website, informatiebrochures, ...) en ter beschikking stellen van het publiek
  • het opmaken van omzendbrieven voor zorgverstrekkers en van typebrieven
  • het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden . ...

 

Als
gegevensbeheerder
    het opvolgen van de verschillende stappen in de advies- en beslissingsprocedures in het informaticasysteem; hiertoe het structureren (bepalen van inhoud en structuur van databestanden ..., voorbereiden, organiseren, verifiëren, uitvoeren en opvolgen van de collectieve gegevensverwerking

teneinde

    permanent en met behoud van historiek, de stand van zaken in de dossiers te kunnen opvolgen, met het oog op beleidsrapportering, interne kwaliteitscontrole, verdediging bij geschillen,

 

Voorbeelden van taken
  • vanuit de kennis van de vereisten van het vakgebied/de sector meewerken aan het opstarten van informaticaprojecten
  • het beheren en actueel houden van een correct bestand voor dossieropvolging
  • het opbouwen van bestanden voor innings- en betalingsopdrachten
  • het op punt stellen van controlesystemen
  • het maken van berekeningen en simulaties

 

Als
dossierbeheerder
    het aanspreekpunt zijn voor individuele dossiers (aanvragen i.v.m. vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten, punctuele vragen van patiënten, zorgverstrekkers) en uitgaande van de problemen die gedetecteerd worden bij de behandeling van deze individuele dossiers en die niet op het niveau van de administratie kunnen worden opgelost, deze correct analyseren en documenteren (op juridisch, technisch-wetenschappelijk en budgettair vlak) en voorleggen aan het bevoegde overlegorgaan

teneinde

    ° een passende oplossing te bekomen op conceptueel niveau (zie 1) die desgevallend omgezet wordt in een aanpassing van de reglementering (zie 2)
    ° als aanspreekpunt tijdig en correct een antwoord te voorzien voor de vragende partijen (zorgverstrekkers, fabrikanten, mutualiteiten, patiënten, overheid ... in overeenstemming met de geldende reglementering en het beleid

 

Voorbeelden van taken
  • vraagstellers een duidelijk en (juridisch) correct antwoord/informatie geven, zowel via telefonisch contact als via geïndividualiseerde briefwisseling
  • de volledige planning en inhoudelijke opvolging van de aanvraagdossiers voor vergoedbaarheid van farmaceutische specialiteiten gaande van de ontvangst van het dossier (incl. nazicht), de inhoudelijke en vormelijke voorbereiding voor de commissie en de minister (zie 1), en het informeren van alle betrokkenen (zie 3)
  • zorgen voor het werkkader van de uitvoerende medewerkers door de problemen waarmee zij geconfronteerd worden op te vangen en te structureren
  • zorgen voor de nodige communicatie binnen het team zodat de informatiedoorstroming en onderlinge afstemming tijdig en correct verloopt

 

Als
projectmedewerker
    meewerken op conceptueel vlak en op secretariaats- en organisatorisch vlak aan werkgroepen en projecten, hetzij op initiatief van de dienst, hetzij op initiatief van de overlegorganen (zie 1), evenals de dienst vertegenwoordigen met betrekking tot onder meer fundamentele problemen van de sector en beheersinformatie omtrent de sector

teneinde

    een toegevoegde waarde te bieden aan de eigen dienst, het RIZIV, de beheersorganen, de externe partners en de voogdijminister(s)

 

Voorbeelden van taken
  • het maken van studienota's ...
  • ° instaan voor het secretariaat en de voorbereiding van de vergaderingen : het organiseren van de vergaderingen, het opmaken van de agenda, inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, en van de vragen, problemen en voorstellen/deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...het verslag opmaken van de vergaderingen/het formaliseren en opvolgen van de genomen beslissingen en het uitvoeren ervan
  • ° het aanspreekpunt zijn voor de leden van werkgroepen, stuurgroepen en projecten ...° de dienst vertegenwoordigen o.a. op externe congressen...
  • samenwerken met expertisecentra buiten het RIZIV en het uitwerken van contracten met deze instanties
  • ° het uitwerken van experimentele financieringen met potentiële ontvangers (voorwerp, hoe, ...)° het mee begeleiden van economische haalbaarheidsstudies ....

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

farmaceutische bedrijven

mondelinge en schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

interne partners

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

externe partners

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

andere fed. overh. diensten

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

leden werkgroep/ studieproject

mondelinge en schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

dagelijks

hiërarchie

schriftelijke rapportering

rapport, nota, brief, ontwerp reglementering

dagelijks

juristen

schriftelijke standpunten

vergaderingen, breif, mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

farmaceutische bedrijven

schriftelijke en mondelinge rapportering

als dossier

dagelijks

interne partners

schriftelijke en mondelinge rapportering

als dossier

dagelijks

externe partners

schriftelijke en mondelinge rapportering

als dossier, per brief, persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke en mondelinge rapportering

per brief, e-mail ... website

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge rapportering

als dossier, per brief, e-mail

dagelijks

leden werkgroep/ studieproject

schriftelijke en mondelinge rapportering

als dossier, brief, persoonlijk contact

dagelijks

hiërarchie

schriftelijke rapportering

rapport, nota, brief, ontwerp reglementering

dagelijks

juristen

schriftelijke standpunten

vergadering, brief, mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de 'sectorverantwoordelijke farmaca' (is niveau diensthoofd - apotheker)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de agenda's van de vergaderingen (met de instemming van de voorzitter of van de leidinggevende)
  • bij de werkzaamheden van de commissie en werkgroepen, grote autonomie inzake het formuleren van suggesties voor werkmethodes, voorstellen, adviezen aan de voorzitter en aan de leden om gemakkelijker tot een akkoord te komen, ervoor te zorgen dat verplichtingen worden nageleefd
  • rekening houdende met het door de reglementering of door een andere autoriteit gecreëerde kader, het opstellen van voorstellen van koninklijke, ministeriële besluiten, wetswijzigingen, begeleidende nota's, eventueel na mondeling overleg met de leidinggevende
  • informatie die op de website moet worden geplaatst
  • het antwoord op de meeste mails, brieven, vragen om informatie
  • de ontwerpen van antwoord op de mondelinge of eventueel schriftelijke parlementaire vragen, indien mogelijk na mondeling overleg met de leidinggevende, in uitzonderlijke gevallen met de leidend ambtenaar
  • instaan voor de opvolging van de betalingen in het kader van de overeenkomsten, akkoorden, bijdragen en heffingen (termijnen, beoordelen van de facturering, enz. ...)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • doorgaans formele zaken (ondertekening door de leidend ambtenaar), zodat de ontwerpen van koninklijk besluit, van ministerieel besluit, ontwerpen van antwoord op parlementaire vragen, officiële nota's, belangrijke brieven naar de beleidscel van de minister kunnen worden doorgestuurd
  • de toestemming betreft vooral belangrijke opties, "meer politiek getinte" beleidslijnen, de tenuitvoerlegging ervan wordt eerder gedelegeerd

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De impact van de functie moet voor een zeer belangrijk deel kwalitatief geëvalueerd worden, de contacten, het overleg en de vergaderingen vereisen een inzet van een zeker niveau, waarbij op een juiste manier gewerkt wordt met de juiste informatie (resultaatgebied 1).
Indien de aanvragen niet correct de procedure doorlopen qua timing en beoordeling van de inhoud om uiteindelijk te worden omgezet in wettelijke bepalingen of reglementaire teksten (KB, verordeningen ... kan dit leiden tot een ongewenste toepassing, het opnieuw moeten doorlopen van de volledige procedure en complexe onderhandelingsprocessen teneinde de fout recht te zetten en eventuele budgetoverschrijdingen voor de betrokken sector te vermijden (resultaatgebieden 2, 3 en 4).
Indien gegevens, reglementeringen en procedures (met hun historiek) onjuist worden omgezet in informaticabestanden, kan dit schade veroorzaken op zowel sectorniveau (budgetoverschrijdingen, procedurefouten, rechtszaken, fouten in grote betalingsopdrachten, imago tegenover de overheid en publiek ..., als op het niveau van het beheer van individuele dossiers (verkeerde betalingen ... (resultaatgebied 5).

2. De functie vereist een sterke mate van autonome verantwoordelijkheid, binnen de omkadering door de functioneel leidinggevende en met nog slechts marginale toetsing van opvallende gegevens door de functioneel leidinggevende.

3. Door de strikte procedures en wettelijk vastgelegde deadlines is er geen systematische controle door de leidinggevende meer mogelijk, waardoor fouten met zware juridische en/of financiële impact zich kunnen voordoen.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
  • de wetgeving inzake de uitvoering van de geneeskunde en de registratie van de farmaceutische specialiteiten
  • de richtlijnen en/of instructies van de beleidcellen van de ministers van Sociale zaken, Begroting, Economische zaken, richtlijnen van de Raad van State
  • De EU-Transparantierichtlijn
  • EU- regelgeving, richtlijnen i.v.m. o.a. weesgeneesmiddelen

 

Welke vernieuwingen
  • In deze functie is het mogelijk invloed uit te oefenen, voorstellen of adviezen te formuleren in verband met vragen rond de vergoeding van de farmaceutische specialiteiten op het niveau van de commissie en van de beleidscel van de minister; met betrekking tot de preventiecampagnes op het niveau van de beleidscel van de minister
  • De functie biedt de mogelijkheid aanpassingen, verbeteringen te formuleren, om aldus een antwoord te bieden op de moeilijkheden bij het toepassen van de bestaande procedures en teksten, vooral op het vlak van de reglementeringen, vergoedingsvoorwaarden en de te volgen procedures, voorstellen tot aanpassingen te formuleren teneinde coherent te blijven met de reglementaire wijzigingen op het niveau van de volksgezondheid en/of op economisch niveau, sommige koninklijke, ministeriële besluiten, soms aanpassingen aan de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.
  • In de algemene en individuele communicatie met de zorgverleners (patiënten, ziekenfondsen, farmaceutische bedrijven ...: ontwikkeling en verbetering van de informaticatoepassingen, vooral on line

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Het referentiekader wordt gevormd door de commissie die initiatieven kan nemen, voorstellen of adviezen kan formuleren in verband met wijzigingen van de lijst van de vergoedbare specialiteiten.
  • maken eveneens deel uit van het referentiekader : de wet, de instructies komende van de beleidscel, de vernieuwingen die een antwoord moeten bieden op eisen vanwege, bijvoorbeeld, het beroep, instructies, wetgevingen, die soms moeilijk met elkaar te verenigen zijn

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.