Afdrukken

Directeur-generaal reglementering en geschillen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA063

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het uitbouwen, coördineren en beheren van de verschillende directies (directie werkloosheidsreglementering, directie reglementering tijdskrediet en buurtdiensten en directie geschillen) waarvoor hij/zij verantwoordelijk is

teneinde

de strategische en operationele doelstellingen opgenomen in de missie van deze directies te realiseren wat betreft werkloosheid, brugpensioen, activering, PWA (plaatselijk werkgelegenheidsagentschap), tijdskrediet en loopbaanonderbreking, dienstencheques, ... : het voorbereiden van wetsvoorstellen en voorstellen tot besluiten, het opmaken van administratieve omzendbrieven en richtlijnen met het oog op een correcte, uniforme en efficiënte toepassing van de reglementering door de werkloosheidsbureaus, de uitbetalingsinstellingen (vakbonden en Hulpkas voor werkloosheidsuitkering), de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen en de gemeenten, het opleiden van de medewerkers van de hiervoor vermelde diensten, het opmaken van formulieren en informatiedocumenten (op papier en elektronisch) voor werkgevers en sociaal verzekerden, het voeren van promotie, het opvolgen en evalueren van bepalingen, het beheren van alle geschillen ingediend door sociaal verzekerden en werkgevers.

 

Het informeren van de beheerders van de instelling

teneinde

hen toe te laten het gevoerde beleid te bepalen, te sturen en evalueren.

 

Het besturen van de RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) krachtens een persoonlijke volmacht in afwezigheid van de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct

teneinde

het dagelijks beheer van de organisatie te kunnen garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van de directieraad van de organisatie
    het mee beheren van de RVA

teneinde

    de opdrachten en de verbintenissen van de RVA, bepaald in de bestuursovereenkomst, te realiseren volgens de krachtlijnen in het bestuursplan

 

Voorbeelden van taken
  • het mee beheren van de bestuursovereenkomst
  • het uitbouwen en communiceren van de strategische visie in lijn met de waarden van de organisatie en de organisatiestructuur en het ter beschikking stellen van middelen, beheersinstrumenten en gestructureerde toegankelijke informatie
  • het mee beheren van de strategische samenwerkingsverbanden van de RVA
  • het mee beheren van de relaties met de voogdijoverheden, partners en klanten (FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg, Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid, UI (uitbetalingsinstelling), ...)
  • deelnemen aan vergaderingen van beheersorganen, overlegorganen, adviesorganen, stagecommissies, ...

 

Als
verantwoordelijke van een directoraat-generaal
    het organiseren, coördineren en verzekeren van de werking en de opvolging van de verschillende diensten

teneinde

    het optimaal functioneren van de directies werkloosheidsreglementering, reglementering tijdskrediet en buurtdiensten en geschillen te verzekeren door een adequate strategie te ontwikkelen, door (financiële, technische en menselijke) middelen ter beschikking te stellen en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van het team van verantwoordelijken van de verschillende directies die tot het directoraat-generaal behoren; het mediëren van alle vragen die niet beantwoord kunnen worden binnen de directies door intern of extern overleg met de medewerkers en met de administratie
  • het beheren van de organisatie, het optimaliseren van het functioneren, het definiëren en introduceren van interne procedures en regels rond het functioneren van het directoraat-generaal
  • het beheren van de vereiste informatie binnen het directoraat-generaal en het beheren van de informaticatoepassingen binnen het directoraat-generaal
  • het ontwikkelen en beheren van de prestaties, het voeren van functioneringsgesprekken met de verantwoordelijken van de verschillende directies die bij het directoraat-generaal behoren, het detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften bij de medewerkers van het directoraat-generaal
  • het budgettair beheren van het directoraat-generaal

 

Als
verantwoordelijke voor de werkloosheidsreglementering
    het sturen van de directie Werkloosheidsreglementering

teneinde

    ervoor te zorgen dat de betrokken directie de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld

 

Voorbeelden van taken
  • het verzekeren en opvolgen van de voorbereiding en de realisatie van de wettelijke teksten en reglementeringen over de werkloosheidsverzekering en het brugpensioen, de activering en andere specifieke uitkeringen (jeugdvakanties, onthaalouders, ...)
  • het verzekeren en opvolgen van de realisatie, evaluatie en optimalisering van de instrumenten (administratieve omzendbrieven, richtlijnen, ...) voor 30 werkloosheidsbureaus, 4 uitbetalingsinstellingen en voor 589 gemeenten die toelaten om op een correcte en uniforme manier de wetgeving en reglementering toe te passen
  • het verzekeren en opvolgen van de realisatie, evaluatie en optimalisering van informatie en formulieren (op papier en elektronisch) over de rechten en verplichtingen van de sociaal verzekerden en werkgevers
  • het verzekeren en opvolgen van de opleidingen voor de medewerkers van de hierboven vermelde diensten
  • het verzekeren en opvolgen van de promotie, opvolging en evaluatie van bepalingen

 

Als
verantwoordelijke voor de reglementering tijdskrediet en buurtdiensten
    het sturen van de directie Reglementering tijdskrediet en buurtdiensten

teneinde

    ervoor te zorgen dat de betrokken directie de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld

 

Voorbeelden van taken
  • het verzekeren en opvolgen van de voorbereiding en de realisatie van de wettelijke teksten en reglementeringen over loopbaanonderbreking/tijdskrediet en buurtdiensten (PWA, lokale werkwinkels, dienstencheques, ...) en andere specifieke uitkeringen (uitkeringen EGKS (Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal), uitkeringen aan grensarbeiders, ... )
  • het verzekeren en opvolgen van de realisatie, evaluatie en optimalisering van de instrumenten (administratieve omzendbrieven, richtlijnen, ...) voor 30 werkloosheidsbureaus, 580 Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen en Werkwinkels die toelaten om op een correcte en uniforme manier de wetgeving en reglementering toe te passen
  • het verzekeren en opvolgen van de realisatie, evaluatie en optimalisering van informatie en formulieren (op papier en elektronisch) over de rechten en verplichtingen van de sociaal verzekerden en werkgevers
  • het verzekeren en opvolgen van de opleidingen voor de medewerkers van de hierboven vermelde diensten én van de promotie, opvolging en evaluatie van de bepalingen
  • het organiseren en coördineren van de activiteiten van het secretariaat van de adviescommissie dienstencheques

 

Als
verantwoordelijke voor geschillen
    het sturen van de directie Geschillen

teneinde

    ervoor te zorgen dat de betrokken dienst de opdrachten kan realiseren en de doelstellingen kan behalen die haar werden toebedeeld

 

Voorbeelden van taken
  • het verzekeren en opvolgen van het beheer van de geschillen voor de gerechtelijke rechtscolleges (4252 vonnissen en uitspraken in 2004): evaluatie van vonnissen en uitspraken, opmaak van verzoekschriften in hoger beroep en cassatieberoepen, opleiding en opvolging van advocaten, verspreiding van de rechtspraak en opleiding van de medewerkers van de diensten geschillen en sociale inspectie, opmaak van modellen van administratieve beslissingen, ...
  • het organiseren en coördineren van de activiteiten van de Nationale Administratieve Commissie belast met de behandeling van de administratieve beroepen van de werklozen betreffende schorsing voor langdurige werkloosheid (3400 behandelde beroepen in 2004) en betreffende de activering van het zoekgedrag naar werk
  • het verzekeren en opvolgen van de realisatie van administratieve omzendbrieven en richtlijnen (vademecum) en de organisatie van opleidingen, van coördinatievergaderingen en evaluatievergaderingen met de 115 facilitatoren belast met het voeren van opvolgingsgesprekken met 270.000 werklozen in het kader van de activering van het zoekgedrag naar werk; het verzekeren en opvolgen van de opmaak van informatiedocumenten, standaardbrieven en beslissingsmodellen in dit kader

 

Als
vertegenwoordiger van de algemene directie bij de RVA
    het beheren van externe relaties

teneinde

    een goed imago van het directoraat-generaal, van de RVA en van de overgemaakte informatie aan derden te ontwikkelen en op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het officieel vertegenwoordigen van de RVA, binnen de grenzen van de toegestane volmacht, bij externe contacten met kabinetten, sociale partners, FOD's, federale en gewestoverheden (parlementairen, gewestelijke en gemeenschapsdiensten voor werkgelegenheid en opleiding, ...), enz.; het onderhouden van de contacten met de controle-instanties (Rekenhof, regeringscommissaris, inspectie van Financiën), bemiddelingsinstanties (federale ombudsman), instanties ter vereenvoudiging en modernisering, ...
  • het onderhouden van de nodige contacten met deskundigen inzake de reglementering en wetgeving, met de rechterlijke wereld, de academische wereld, ...
  • het onderhouden van contacten met andere nationale en buitenlandse instellingen met het oog op benchmarking van goede praktijken, o.a. de Internationale Vereniging voor Sociale Zekerheid, het Europees Instituut voor sociale zekerheid, de Administratieve Commissie voor de sociale zekerheid voor migrerende werknemers, instellingen bevoegd voor werkloosheid in buurlanden, ...
  • het creëen van een netwerk en benchmarken via de promotie van het geïntegreerd management van de RVA en via de confrontatie van het geïntegreerd management met andere praktijken
  • meewerken aan ad-hocwerkgroepen opgericht door College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid

 

Als
intern beleidsadviseur
    het ontwikkelen en realiseren van een pertinente en efficiënte beheerscontrole

teneinde

    de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de oprichting van een plaatselijk eenheidsloket in samenwerking met federale, gewestelijke en lokale instanties
  • meewerken aan de administratieve vereenvoudiging onder coördinatie van de Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid door het gebruik van de computernetwerken te optimaliseren
  • het voorzitten van de cel van beleidsadviezen om tot een vereenvoudiging van het stelsel of van onderdelen van het stelsel te komen
  • projectleider zijn van e-government van de sociale zekerheid voor het aspect werkloosheid

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur-generaal en zijn/haar adjunct

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.