Afdrukken

Adviseur-generaal internationale en strategische coordinatie - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP030

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Belast zijn met de definitie van het "ICM"-beleid (Incident & Crisis Management), d.i. Dringende Medische Hulp, Rampengeneeskunde en sanitair toezicht (doelstellingen op korte, middellange en lange termijn); het coördineren van de initiatieven van de afdeling via het beheer van de beleidskaart, het portfolio van de projecten en de verzekering van een bestaande en samenhangende Belgische aanwezigheid op internationaal niveau met betrekking tot deze materies

teneinde

de afdeling in staat te stellen aan de minister een samenhangend en op internationaal niveau gecoördineerd beleid voor te stellen en dit te implementeren via professioneel beheerde projecten

 

De verantwoordelijkheid opnemen voor projecten en subprojecten met betrekking tot de Dringende Medische Hulp, de Rampengeneeskunde en het sanitair toezicht op basis van de samenwerking van een noodketting tussen de nooddiensten van het nummer 100 (beambten), de professionele zorgverleners, de ambulancediensten (EHBO'ers-ambulanciers), de Mobiele Urgentiegroepen (artsen) en de Gespecialiseerde Urgentiediensten (ziekenhuizen), de wetenschappelijke instituten en de andere FOD's

teneinde

de protocollen die gebruikt worden door de FOD Volksgezondheid te structureren en aan te passen voor alles wat te maken heeft met onmiddellijke zorgverlening en aangepaste dringende verzorging aan elkeen wiens gezondheidstoestand een dringende interventie vereist

 

Resultaatgebieden
Als
vertegenwoordiger/contactpersoon
    handelen als internationale interface van het DG; zelf instaan voor en/of ervoor zorgen dat de Belgische aanwezigheid op internationaal niveau in de diensten die zich bezighouden met de desbetreffende disciplines verzekerd is

teneinde

    België een internationale reputatie te bezorgen op technisch niveau, de initiatieven en beleidsopties te voorzien en af te stemmen op de internationale ontwikkelingen; België te vertegenwoordigen en het Belgische standpunt te verdedigen, indien nodig de internationale beslissingen te beïnvloeden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de werkgroepen, advies verlenen en instaan voor de inhoud ervan
  • het vertegenwoordigen van de afdeling / de minister tijdens de internationale zittingen
  • België de rol van
  • het centraliseren en nadien verspreiden van de relevante vragen en/of gegevens van nationale of internationale diensten, beslissen welke maatregelen getroffen moeten worden in antwoord op deze 'verzoeken' en ze implementeren; voorbeeld: de uit te voeren taken definiëren, de middelen toewijzen, het werk en de vertegenwoordigingsmandaten binnen het team verdelen
  • de internationale initiatieven interpreteren en ze omzetten in de beleidsopties van de FOD

 

Als
beleidsadviseur
    het voorstellen en documenteren van beleidslijnen in directe samenwerking en voor rekening van het DG op het vlak van de samenwerking voor de informatieverlening, de gegevensanalyse, de opmaak van plannen en de coördinatie van de betrokken partijen in de sectoren van de dringende medische hulp en het sanitair toezicht

teneinde

    de overheid in staat te stellen duidelijke beslissingen te nemen; de realisatie van het beleid te organiseren voor een uniforme structuur van de dringende medische hulp, het sanitair toezicht en het medisch dispatchingmodel

 

Voorbeelden van taken
  • het definiëren van de beleidskaart van het DG in een werkgroep en het opvolgen van de uitvoering ervan via projecten ; het vastleggen van prestatie-indicatoren en het definiëren van een budget; samen met het DG de voorstellen op beleidsniveau verdedigen
  • het voorstellen van een beleid ter verbetering van de volksgezondheid op basis van de epidemiologische analyse of de proceswerking, op basis van de feedback van het terrein en van andere professionals aan het DG en aan de cel Strategie
  • het definiëren van nieuwe projecten ter regulering van de Dringende Medische Hulp en het toezicht, en het analyseren van de verschillende opties voor de realisatie ervan
  • het analyseren van de risico's binnen een beleid van gezondheidsmonitoring en de evolutie volgen van de gezondheidssituatie in België en in het buitenland, bijvoorbeeld door middel van de epidemiologische studie
  • het verdedigen van de standpunten van de afdeling in beleidsfora die uit vaklui uit de Dringende Medische Hulp en het sanitair toezicht bestaan, alsook uit beleidsmakers

 

Als
projectleider
    het opstarten, coördineren en realiseren van diverse projecten op basis van de beschikbare middelen en de kwaliteitsnormen die vooraf vastgelegd werden met het DG en de FOD, alsook deelnemen aan projecten die beheerd worden door andere projectleiders of deskundige artsen

teneinde

    de globale beleidsvisie op professionele wijze te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de projecten, het opstarten en opvolgen van de werken (voorbeeld: ontwikkeling van een psychosociaal luik in de noodplannen van de Belgische gemeenten)
  • het opstellen van werkplannen voor elk project en een kwaliteitsproces creëren, deze plannen valideren, implementeren en de verkregen resultaten controleren; erop toezien dat de collega's over de nodige vaardigheden en kennis beschikken om de projecten tot een goed einde te brengen; de aan het project toegekende middelen opvolgen (HR en budget)
  • instaan voor het risicobeheer en een geconsolideerd rapport opstellen over alle projecten
  • controleren of de doelstellingen en de gewenste toegevoegde waarde bereikt zijn, de communicatie organiseren, de uiteindelijke levering verzekeren enz.
  • het voorstellen en implementeren van het budget voor het project

 

Als
kennisbeheerder
    het samenvatten en toegankelijk maken van de kennis

teneinde

    de kwaliteit te garanderen van de expertiseprestaties en de aanbevelingen die op beleidsniveau gedaan worden; op termijn de kennis over projecten en materies te delen met de collega's om een duurzaamheid en continuïteit binnen de organisatie te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de ontwikkeling van de collega's die verbonden zijn aan de projecten en vooral van de process manager over de 'coaching on the job'-methode
  • het evalueren van de impact van de actuele onderwerpen op het beheer van de bevoegdheden van de dienst (crises, wetenschappelijk onderzoek, enz.), informatie verlenen over de nationale en internationale literatuur m.b.t. het rationeel gebruik van de middelen voor dringende medische hulp
  • het bezorgen van feedback aan de collega's over de lopende projecten en de internationale initiatieven, vooral aan de personeelsleden van de buitendienst
  • het organiseren van de kennisoverdracht/verdeling; het integreren, opleiden, coachen van de nieuwe medewerkers

 

Als
deskundige/specialist
    het verlenen van advies en deelnemen aan projecten

teneinde

    bij te dragen tot de definitie en nog meer tot de realisatie van het beleid van de ICM-directie

 

Voorbeelden van taken
  • het volgen van de internationale actualiteit (wetenschappelijk onderzoek, EU-reglementering; WHO (Wereldgezondheidsorganisatie); enz.) en het analyseren van de informatie, het evalueren van de relevantie en van de eventuele impact op de nationale reglementering of het politieke standpunt; de relevante diensten op de hoogte brengen van de op internationaal niveau genomen beslissingen zodat die ook in België toegepast worden
  • een hoge kwaliteit verzekeren van de informatie en de analyse
  • het vertegenwoordigen van de FOD Volksgezondheid tijdens de expertisebijeenkomsten (voorbeeld: psychosociaal vlak, dringende en rampengeneeskunde, anamneseprocédés - diagnose van de toestand van de patiënt - installatie van een telecomnet voor de dringende medische hulp - Tetra / Astrid, enz.)
  • het coördineren van het antwoord op / antwoord geven op parlementaire en openbare vragen
  • het verder uitbouwen van deze expertise via voortgezette opleidingen, contacten, fora en seminaries, enz., om uiteindelijk erkend te worden als een geloofwaardige en professionele partner in de interne of externe onderhandelingen (= intellectuele referentie voor de onderwerpen in kwestie)

 

Als
beheerder
    het opvolgen van het budget van de projecten in overeenstemming met de geldende wetgeving en het principe van het prestatiemanagement

teneinde

    een optimaal gebruik van de middelen te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van het projectbudget
  • het definiëren en toewijzen van de lastenboeken
  • het opvolgen van de prestaties en de facturen
  • het invoeren van de boordtabellen

 

Als
dienstdoend arts
    het verzekeren van een sanitaire wachtdienst voor België

teneinde

    te garanderen dat de informatie en de behandeling ervan binnen een optimaal tijdsbestek geanalyseerd worden om een mogelijke crisis snel op te sporen, de impact ervan te evalueren en onmiddellijk maatregelen te organiseren / voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • toezicht 7 dagen per week en 24 uur per dag
  • het analyseren van informatie
  • risicobeoordeling
  • antwoordvoorstellen
  • informatieverlening aan de betrokken partijen

 

Als
verantwoordelijke
    het beheren van de activiteiten en de middelen van de dienst

teneinde

    de naleving te garanderen van de doelstellingen en de plannen die opgesteld werden voor de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de behoeften op het vlak van structuur, organisatie en middelen, het definiëren en verdedigen van het budget bij het DG
  • het bepalen van de KPI's (key performance indicators), de gebruiksaanwijzingen, de planning in overleg met de verantwoordelijken; het opstellen van een boordtabel voor de activiteiten, het opvolgen en evalueren van de resultaten (zowel kwantitatief als kwalitatief); het opvolgen en herzien van de procedures en ze aanpassen aan de evolutie van de context (beslissingscircuits, informatie / opvoeding van het publiek, de ambtenaren, enz.)
  • het beheren van de onvoorziene situaties en het oplossen van de moeilijkheden die ze opleveren (crises, ontstaan van nieuwe dreigingen, enz.)
  • er rekening mee houden dat de gesprekspartners-medewerkers/collega's deskundige artsen zijn, dus een moeilijk te leiden team

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

professionals: dringende medische dienst, ambulanciers

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

brandweer en civiele bescherming

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

federale politie

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

réunion, groupe de pilotage

ad hoc

Kabinet van de Minister

wetgeving (wet, KB, MB ...

réunion, groupe de pilotage

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

idem

idem

idem

idem

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van de eigen arbeidstijd
  • de coaching van de collega's naargelang het eigen expertisegebied
  • de organisatie van de internationale aanwezigheid
  • de operationele organisatie van de projecten waarvoor hij/zij het sponsorship verzekert

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de validatie van de beleidsvisies
  • de validatie van de projectdefinities
  • de validatie van de antwoorden op de parlementaire vragen en de kabinetsnota's

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

120.000.000 euro

 

Eigen werkbudget

ongeveer 2.000.000 euro per jaar wordt geïnvesteerd in ontwikkelingsprojecten

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. beheert 10 artsen en 1 ingenieur

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de programmawet van 7 juli 2004 - Deel VIII - Hoofdstuk VII
  • de wet van 1964 op de dringende medische hulp
  • KB nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen en de medische wachtdienst in het bijzonder (Hoofdstuk III)

 

Welke vernieuwingen
  • het invoeren van een medische dispatchingstructuur
  • de uitbouw van de interventiekwaliteit
  • de ontwikkeling van de reactieplannen
  • de uitbouw van een gezondheidsmonitoring
  • de impact op de regels, de wetten en de KB's (omzetting van de internationale regels en normen, voorstellen tot ordening, actualisering, enz.)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • WHO, deskundigen, SPOC (single point of contact), buitenlandse correspondenten, enz.
  • andere FOD's voor gecoördineerde acties en/of de definitie van de behoeften, bijvoorbeeld opleiding in bescherming tegen bepaalde risico's

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.