Attaché protocol (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO057
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Het (intern en extern) coördineren, organiseren, superviseren, verzekeren en finaliseren van taken betreffende het protocol, alsook expertise ter beschikking stellen van alle interveniënten en meewerken aan vragen van de minister, de magistratuur, enz.
teneinde
de ceremoniële eisen betreffende de activiteiten van de FOD Justitie in ruime zin te verzekeren
Het persoverzicht samenstellen
teneinde
de vereiste of nuttige relevante persinformatie in de diensten van de FOD te verspreiden.
Resultaatgebieden
Alsorganisatorbuitenlandse delegaties (vb. luchthaven) en/of hoge ambtenaren ontvangen
teneinde
ze in de verschillende entiteiten van Justitie (ook de externe diensten) rond te leiden
Voorbeelden van taken
- voorstelling van het programma aan de voorzitter
- het invoeren van het specifieke programma en het reserveren van de gepaste plaatsen en middelen
- toepassing van het eigenlijke protocol
- het bijwonen van de eindevaluatie van de taken met de betrokken partijen: leden van de delegaties (magistraten, griffiers, hoge ambtenaren van de ministeries, ambassades en buitenlandse en/of Belgische vertegenwoordigers) - begeleiding
Alsorganisatorinstaan voor de praktische organisatie van colloquia en conferenties op verzoek van het Kabinet, de voorzitter en de directoraten-generaal, samenwerken met Europese en internationale instellingen en met de federale politie en de verschillende FOD's
teneinde
het goede verloop van deze evenementen te beheren en te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het resereren van zalen en gepaste middelen (tolksysteem, multimedia, ...)
- een beroep doen op onze veiligheidsdiensten, de plaatsverdeling controleren, de terbeschikkingstelling van diverse documentatie (plan, culturele activiteiten, ..., de vereiste documenten betreffende de behandelde onderwerpen ter beschikking stellen
- toezien op de organisatie en de goede werking met de ambtenaren van buiten onze FOD
- selectie, keuze en overhandiging van geschenken aan de delegaties
- de organisatie van culturele bezoeken op vraag van de geïnteresseerden de invoering van protocollen tijdens maaltijden en het onthaal van belangrijke personen
Alsadministratief medewerkerhet beheren van de documenten betreffende protocolgebonden activiteiten
teneinde
de budgettaire opvolging en het administratieve beheer in ruime zin te verzekeren
Voorbeelden van taken
- budgettering (vervoer, maaltijd, hotel, tolk, enz ...
- budgettering van de verschillende posten: geschenken, maaltijden, huur van zalen, hotels, vervoer
- de correcte verzending van de uitnodigingen en de brieven betreffende de protocolverzoeken
Alsverantwoordelijke voor het protocol
teneinde
relevante informatie te verspreiden binnen de FOD, de externe diensten en de verschillende diensten van de magistratuur
Voorbeelden van taken
- het bestuderen van de ochtendpers
- selectie van referentieartikels die betrekking hebben op de nationale en internationale justitie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
voorzitter
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
DG
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
kabinet ( via de voorzitter)
|
schriftelijke adviezen
|
informeel
|
maandelijks
|
dienstchefs
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
gebonden aan de vraag
|
externe diensten
|
invoering
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
voorzitter
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
DG
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen
|
als dossier
|
maandelijks
|
kabinet
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
e-mails
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter van het directiecomité en de adviseur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de uitwerking en invoering van de dagelijkse taken betreffende elk verzoek inzake protocol, het onthaal van de delegaties en de werking van de protocelcel
- het voorleggen van voorstellen aan de aanvrager en goedkeuring( vooral in bugettaire zaken) van de voorzitter, van het kabinet, van de directoraten-generaal
De functie moet autorisatie vragen voor
- de keuze van de plaatsen buiten de FOD , provincies en andere (restaurants, hotels,vergaderzalen,..)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Handleidingen van de protocoldiensten van de Minister van Binnenlandse Zaken. Decreet van 24 Messidor jaar XII (13 juli 1804) en van de Minister van Buitenlandse zaken, die meer bepaald verantwoordelijk is voor de betrekkingen met buitenlandse gasten
Welke vernieuwingen
- In het kader van de oprichting van de dienst Internationale betrekkingen', de coördinatie en het beheer van de bezoeken van buitenlandse delegaties en de invoer in de cel Protocol' van alles wat onder het Protocol in ruime zin valt
Gebaseerd op welk referentiekader
- Bepaalde bestaande protocollen in de verschillende FOD's
|