Afdrukken

Adviseur raden en commissies - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP038

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het uitbouwen van een autonome medische expertise binnnen RIZIV en hierin het aansturen van een medisch-technisch expertiseteam van artsen dat de diverse directies en afdelingen ondersteunt, de benodigde medisch-wetenschappelijk kennis en knowhow inbrengt voor het werk in de technische raden en dat een belangrijke rol heeft in het technisch beheer van de diverse (deel)nomenclaturen

teneinde

garant te staan voor
° een goede kwalitatieve inhoudelijke werking van de overlegorganen
° een geïntegreerd technisch beheer en een samenhangende ontwikkeling van de diverse nomenclaturen en reglementering
° een adequate en continue professionele ontwikkeling van de medische discipline binnen de zorgverzekering, transparant en op de praktijk gericht, in het licht van de actuele wetenschap en met een gezondheidseconomische openheid in samenwerking met de Directie Onderzoek, Ontwikkeling & Kwaliteitspromotie

 

Het aansturen van en samen met het medisch-technisch expertiseteam van artsen en het administratief ondersteunend team, instaan voor de organisatie, de inhoudelijke voorbereiding en opvolging van de werking van de werkgroepen van de diverse overlegorganen (talrijke raden, commissies, werkgroepen...) waar de afspraken gemaakt worden over de te vergoeden geneeskundige verstrekkingen en over de kostprijs; het verwerken van deze beslissingen van deze overlegorganen tot praktisch uitvoerbare en eenduidige regelgeving samen met de juridische afdeling en het actuariaat en het organiseren van de gegevens- en communicatiestromen om beslissingen en reglementering kenbaar te maken aan alle intern en extern betrokken partijen

teneinde

inhoudelijk te zorgen voor de optimale werking van de commissies zodat tijdig beslissingen kunnen genomen worden in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen

 

deelnemen aan interne en externe werk - en projectgroepen en het behandelen van specifieke dossiers enerzijds op het niveau van het systeem van de zorgverzekering (overheid, ziekenhuizen, bedrijven…), anderzijds op publiek niveau (op vraag van zorgverstrekkers, patiënten en ondernemingen voor medische hulpmiddelen of apparaten)

teneinde

een correct antwoord te kunnen bieden op vragen rond beleid en de toepassing van de uitgewerkte reglementeringen (aan de beleidscel, ter beantwoording van parlementaire vragen, vragen vanwege de senaat, de minister…) en anderzijds correct en tijdig antwoord te geven op vragen rond specifieke dossiers (aan zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen, patiënten en zorgontvangers en ondernemingen voor medische hulpmiddelen of apparaten)

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het uitbouwen en leiden van een autonome medische expertise binnen het RIZIV via een expertteam van artsen dat op basis van actieve prospectie uit een zorgverzekeringsperspectief en met een permanente feedback vanuit de medische praktijk (nomenclatuur) ° enerzijds mogelijke verstrekkingen en specifieke vergoedingsvoorwaarden aanbrengt en verdedigt in de verschillende technische raden ° anderzijds een medische adviesfunctie vervult ten aanzien van al de directies en afdelingen van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging ten aanzien van hun technische raden en akkoorden- en overeenkomstencommissies en samen met hen de behandelde materies technisch en wetenschappelijk voorbereidt

teneinde

    de partners in de overlegorganen (organisaties van zorgverleners, vertegenwoordigers van verzekeringsinstellingen, medewerkers van de beleidscel van de minister, andere overheidsinstellingen ...) te responsabiliseren tot keuzes die een globaal verzekerd en eenduidig pakket van risicodekking van de zorgverzekering toelaten

 

Voorbeelden van taken
  • het aanzetten van het artsenteam tot prospectie vanuit het standpunt van de zorgverzekering
  • als arts het mee beoordelen van de aanbreng van mogelijke verstrekkingen en specifieke tegemoetkomingen
  • opdracht geven tot en waken over de uitwerking van medisch-technische (aspecten van) dossiers ten behoeve van technische raden of overeenkomstencommissies
  • opdracht geven tot en waken over de toetsing en verdediging van voorstellen in de verschillende technische raden
  • het vervullen van een feedbackfunctie ten aanzien van het artsenteam, de directie van het RIZIV en de zorgverleners

 

Als
extern en intern adviseur (= account manager ?)
    het leiden van en samenwerken met het medisch-technisch expertiseteam van artsen bij het ondersteunen van de diverse overlegorganen (overeenkomstencommissies, technische raden en hun werkgroepen) op conceptueel, secretariaats- en organisatorisch vlak; instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van de diverse interne en externe partijen (eigen diensten van het RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, verzekeringsinstellingen, ...; deelnemen aan de vergaderingen met het naar voren brengen van de standpunten, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen

teneinde

    inhoudelijk te zorgen voor een goede werking van de commissie, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de vergadering met het team, met name de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen, voorstellen ...
  • deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, analyses en gegevens ...
  • het opmaken van het verslag van de vergaderingen
  • het formaliseren (zie 2) en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan
  • aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissies

 

Als
leidinggevende
    het wetenschappelijk-technisch aansturen (plannen, organiseren, opvolgen en bijsturen) van de werking van het medisch-technisch expertiseteam en ervoor zorgen dat de diverse opdrachten en prioriteitsstellingen op elkaar afgestemd zijn en gerealiseerd worden met de gevraagde kwaliteit en binnen de juiste timing
    in het bijzonder:
    ° het bewaken van de strikte uitvoering van diverse procedures ten aanzien van groepen van zorgverleners (o.a. het registreren en opvolgen van dossiers, het bepalen van kostprijzen...)
    ° het bewaken van de uitgaven en prestaties in samenwerking met het actuariaat
    ° het coördineren en stroomlijnen van de interne en externe communicatie (met onder meer de juridische dienst, de dienst actuariaat, ICT)
    ° het opvolgen van probleempunten

teneinde

    ° de administratief-juridische procedures structureel, administratief en juridisch correct uit te voeren en te waken over de eenduidigheid en transparantie
    ° de regelgeving te doen respecteren
    ° de opmaak van ramingen, budgettering en beleidsrapportering hieromtrent te kunnen doen
    ° de (interne en externe) communicatie/ informatiestromen correct te laten verlopen
    ° bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van het medisch-technisch team als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen DGV (Dienst voor Geneeskundige Verzorging of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • ° het stellen van prioriteiten rekening houdend met uitvoeringstermijnen in de reglementering, met de beleidsverklaringen en met de budgettaire mogelijkheden
  • ° intern overleg met de medewerkers met het oog op informeren, bespreking van gesignaleerde problemen en probleemoplossing, informeren rond nieuwe richtlijnen en tegemoetkomingvoorwaarden
  • ° het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie (geneesheer-inspecteur-generaal, leidend ambtenaar) de andere diensten, andere instellingen en overheden
  • ° waken over de contacten met de interne informaticadienst zodat beheerssystemen kunnen gemaakt en bijgewerkt worden voor de dienst

 

Als
coach
    optreden als coach en teamleider van het medisch-technisch expertiseteam, dat bestaat uit artsen en administratief ondersteunende medewerkers

teneinde

    ° de continuïteit van de werkzaamheden te verzekeren en de gewenste professionalisering van de medewerkers actueel te houden
    ° medewerkers optimaal te begeleiden, te responsabiliseren en zodoende hun potentieel en expertise maximaal te benutten en bij te dragen tot hun jobtevredenheid
    ° bij te dragen tot een optimale efficiëntie, kwaliteit en doeltreffendheid zowel in de werking van de eigen sectie als in de samenwerking met andere organisatieonderdelen binnen de DGV of het RIZIV

 

Voorbeelden van taken
  • delegeren naar en het motiveren en opvolgen van medewerkers : specialisten doen samenwerken en hierbij de nodige synergieën creeëren zodat aangepaste en vernieuwende ideeën ontstaan
  • het organiseren van werkoverleg met de verschillende teams
  • het geven van feedback op de bijdragen van de teams en medewerkers
  • het ondersteunen van de artsen bij het relatiebeheer
  • het begeleiden van de medewerkers in geval van problemen

 

Als
kennisbeheerder
    vanuit medische achtergrond het beleidsmatig aansturen, coachen en opvolgen van het medisch-technisch expertiseteam bij het structureel - administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's (KB's, ministeriële besluiten, verordeningen, overeenkomsten, rapporten aan beheersorganen, nomenclatuur ... ter ondersteuning (van de beslissingen) van de externe organen, en dit op een coherente en eenduidige wijze in nauwe samenwerking met de juridische dienst

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen en de belangen van het RIZIV (en de overheid) zodanig dat het dossier bruikbaar is voor de juridische en administratieve instanties (bijv. voor de arbeidsrechtbank)

 

Voorbeelden van taken
  • ° opmaak van koninklijke en ministeriële besluiten, overeenkomsten, juridische en technische teksten
  • ° het bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen
  • ° in overleg met het artsenteam zorgen voor eventuele benodigde aanpassing aan de administratieve verwerkingsprocedures
  • ° eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...
  • ° zorgen dat de interne diensten en externe partijen over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering ingelicht worden (zie 3)

 

Als
coördinator
    waken over de concrete uitvoering van de beslissingen, regelgeving en procedures door het artsenteam en de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen ...via de meest geeïgende kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website ...

teneinde

    alle interne en externe partijen (zorgverstrekkers, ondernemingen voor medische hulpmiddelen, verzekeringsinstellingen, patiënten ... zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in een toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te doen uitvoeren

 

Voorbeelden van taken
  • ° ervoor zorgen dat de informatie die nodig is voor de uitvoering van beslissingen, reglementering, procedures &gestructureerd wordt ingezameld door de medewerkers
  • ° het structureren, coördineren en superviseren van werkzaamheden van artsen en uitvoerende medewerkers en hen opleiden in de betreffende materie
  • ° ervoor zorgen dat informatie opgemaakt/verwerkt en geactualiseerd wordt op permanente wijze (website, informatiebrochures, ...) en publiek ter beschikking wordt gesteld
  • ° het verzorgen van de nodige contacten met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden . ...

 

Als
ontwikkelaar
    het beleidsmatig aansturen, coachen en opvolgen van enerzijds de analyses, documentering en voorlegging aan de bevoegde adviesorganen van de nomenclatuurdossiers en anderzijds van de ondersteuning van de verschillende directies/afdelingen door het medisch-technisch expertiseteam van artsen (voor o.a. het werk in de technische raden of overeenkomstencommissies)

teneinde

    ° ervoor te zorgen dat door de diverse aanspreekpersonen (artsen) één coherente visie wordt uitgedragen wat de medische invalshoek betreft (o.a. nomenclatuur) en methodologische samenhang en synergie te garanderen
    ° ervoor te zorgen dat een goede dienstverlening door het artsenteam geboden wordt in het licht van de actuele wetenschap en met gezondheidseconomische invalshoek en aangepast aan de materie van de directie(s)/afdeling(en) die zij inzake medische expertise dienen te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het aansturen van en waken over de werkzaamheden van het artsenteam binnen de diverse interne teams die de diverse technische raden en overeenkomstencommissies vanuit de medische expertise ondersteunen (o.a. nomenclatuur, sociaal statuut ...
  • het leiden van het artsenteam in een transparante en op de praktijk gerichte bundeling van de benodigde medische expertise, in het licht van de actuele wetenschap en met gezondheidseconomische invalshoek
  • het uitbouwen van een geïntegreerd technisch beheer en samenhangende ontwikkelingen binnen het systeem van de zorgverzekering (o.a. nomenclaturen) en de reglementering
  • het projectmatig leiden wat de toekomstgerichte ontwikkeling en modernisering van de systemen van zorgverzekering betreft vanuit medische expertise (o.a. nomenclatuur) in samenwerking met andere directies
  • als aanspreekpersoon de continue ondersteuning verzekeren van de artsen bij de hen toegewezen afdelingen

 

Als
projectleider
    het aansturen op medisch - conceptueel vlak en op secretariaats- en organisatorisch vlak van interne samenwerkingsplatformen met andere diensten/ directies/ afdelingen, van externe werkgroepen en projecten, hetzij op initiatief van de dienst, hetzij op initiatief van de overlegorganen (zie 1), met betrekking tot fundamentele problemen waarvoor inbreng vanuit de medische discipline van wezenlijk belang is (o.a. de modernisering, methodologische ontwikkeling, forfaitisering, harmonisering en integrale kwaliteitsbewaking van de nomenclatuur; o.a. fundamentele problemen van het systeem van zorgverzekering en beheersinformatie omtrent het systeem van zorgverzekering ...)

teneinde

    toegevoegde waarde te bieden aan de eigen dienst, het RIZIV, de beheersorganen, de externe partners, de voogdijminister(s) en andere overheidsinstanties

 

Voorbeelden van taken
  • ° het maken van studienota's ...
  • ° secretariaat en voorbereiding van de vergaderingen : het organiseren van de vergaderingen, het opmaken van de agenda, inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten en van de vragen, problemen en voorstellen / deelnemen aan de vergaderingen en het verwoorden van standpunten, analyses en gegevens ... verslag opmaken van de vergaderingen / het formaliseren en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan
  • ° het aanspreekpunt zijn voor de leden van werkgroepen, stuurgroepen en projecten ...
  • ° samenwerken met expertisecentra buiten het RIZIV en het uitwerken van contracten met deze instanties (o.a. Kenniscentrum en andere referentiecentra)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

raden en commissies

mondelinge en schriftelijke adviezen en opdrachten

vergadering, als dossier

dagelijks

zorgverleners

schriftelijke adviezen en vragen

vergadering, als dossier

dagelijks

beleidscel

mondelinge en schriftelijke vragen

als dossier, per brief, e-mail, ...

dagelijks

andere diensten/directies/directieraad

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

internationale en nationale verzekeringsinstellingen

mondelinge adviezen

als dossier

dagelijks

andere overheidsinstellingen

mondelinge adviezen

vergadering, als dossier, ...

wekelijks

Kenniscentrum/ IMA (Intermutualistisch Agentschap)

schriftelijke vragen en adviezen

als dossier, vergadering

wekelijks

wetenschappelijke instellingen

schriftelijke vragen en adviezen

als dossier

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

raden en commissies

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

zorgverleners

schriftelijke vragen

per brief, e-mail, informeel

dagelijks

beleidscel

schriftelijke vragen

als dossier, per brief, e-mail ...

dagelijks

nationale en Europese verzekeringsinstellingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

Kenniscentrum, IMA, Wetenschappelijke Instellingen

schriftelijke vragen

als dossier

maandelijks

andere overheidsinstellingen

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

andere diensten, directies, directieraad

schriftelijke vragen

als dossier, per brief, e-mail

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

geneesheer-inspecteur-generaal - Medische directie

leidend ambtenaar van de Dienst voor Geneeskundige Verzorging

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het aanbrengen van aandacht voor tariefzekerheid doorheen alle medische prestaties
  • het bijeenroepen van vergaderingen en het opstellen van de agenda
  • in een aantal gevallen het geven van interpretaties aan de reglementering
  • de juistheid van gegevens binnen het expertisedomein van het medisch-technisch expertiseteam
  • organisatie, planning, prioriteiten, ... van de werkzaamheden van het medisch-technisch expertiseteam
  • interne en externe communicatie, beperkt tot de betrokken zorgverleners (bvb. niet met de pers zonder langs de eigen persdienst te gaan)
  • het delegeren van activiteiten en opdrachten
  • studieopdrachten in samenwerking met de Directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie (afstemming nodig inzake jaarplanning)
  • kennis- en informaticabehoeften (afstemming nodig inzake jaarplanning)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het overmaken van nota's aan Medicomut,Verzekeringscomité, Algemene Raad, beleidscel...
  • toelating tot vertegenwoordiging van het RIZIV in externe vergaderingen
  • het voorzitten van overeenkomstencommissies in delegatie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. gevolgen van fouten :

2. ° onnodige uitgaven, foutieve toepassing van reglementering, onduidelijke risicodekking
° verkeerde perceptie van beleidsnoden
° verkeerde signalen die het beleid betreffende gezondheidszorg beslissingen kunnen doen nemen met belangrijke financiële en kwalitatieve weerslag : verkeerde prioritisering, minder tariefzekerheid
° beschadiging van het imago van het RIZIV en vermindering van de geloofwaardigheid

3. Indien de werking van de organen niet goed ondersteund wordt of de voorstellen niet correct omgezet worden in wettelijke bepalingen of reglementaire teksten, kan dit leiden tot een verkeerde toepassing, het opnieuw moeten doorlopen van complexe onderhandelingsprocedures voor de verschillende advies- en beheersorganen en eventuele budgetoverschrijdingen voor de sector.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • reglementering betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging
  • financieringsbesluiten
  • protocols van akkoorden tussen de Federale Overheid en de gemeenschappen / gewesten
  • besluiten van gemeenschappen / gewesten

 

Welke vernieuwingen
  • het aansturen en uitbouwen van een medisch team in het licht van de actuele medische wetenschap en van daaruit werken aan de verdere ontwikkeling en implementatie van de wetenschappelijke processen in de verschillende domeinen van de gezondheidszorg
  • Het werk situeert zich binnen een kader en context die sterk getekend is door de sociale geschiedenis van de laatste 50 jaren, maar vereist een gezonde dosis nieuwsgierigheid en creativiteit om de gezondheidszorg en -verzekering te oriënteren naar een grotere efficiëntie met de nodige aandacht voor de continuïteit van het overleg en de principes van de sociale zekerheid.
  • het coördineren en uitbouwen van intern en extern kennismanagement omtrent de medische discipline en omtrent de ziekteverzekering samen met de Directie Onderzoek, Ontwikkeling en Kwaliteitspromotie
  • het verzoenen van tegengestelde belangen binnen de commissies en de resultaten doen consolideren in concrete en formele wetgeving
  • het uitwerken van een vlot gestroomlijnde communicatie met alle partijen van de ziekteverzekering is beheersmatig en organisatorisch een must

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de prioriteiten zoals bepaald in het strategisch plan en de operationele doelstellingen
  • de regelgeving
  • het kader aangereikt door de beleidscel van de minister ...
  • medische wetenschappelijke gegevens en wetenschappelijke experten van universiteiten, wetenschappelijke organisaties, andere overheidsinstellingen, IMA ...
  • De raden en commissies die de beslissingen nemen, de belangen die de diverse partners verdedigen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.