Afdrukken

Attaché A2 financiële inspectie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB080

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het uitvoeren van controles op de nauwkeurigheid en de volledigheid van de boekhouding en de jaarrekening van de landsbonden en de ziekenfondsen evenals op hun administratieve werking en boekhoudkundige organisatie en het toekijken op de doeltreffende werking van het systeem van interne controle en interne audit, alsook op de naleving van door de Controledienst uitgevaardigde richtlijnen

teneinde

de naleving van de terzake geldende wet- en regelgeving, m.i.v. de door de Controledienst uitgevaardigde richtlijnen, na te gaan en eventuele onregelmatigheden te rapporteren in ontwerpen van nota's aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan

 

Resultaatgebieden
Als
financieel analist
    het uitvoeren van de analyse, studie en controle van de jaarrekeningen, de begrotingen, de financiële en boekhoudkundige staten en de verslagen van de revisoren aangesteld bij de mutualistische entiteiten die de ziekenfondsen aan de Controledienst dienen over te maken, alsook het controleren van de in- en uitgaande financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden die afgesloten worden tussen mutualistische entiteiten en andere rechtspersonen met het oog op de organisatie van bepaalde diensten

teneinde

    de naleving van de terzake geldende wet- en regelgeving na te gaan, eventuele onregelmatigheden te rapporteren aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan, het financieel evenwicht te beoordelen en herstelmaatregelen voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • de overgemaakte jaarrekeningen, begrotingen en staten diepgaand analyseren
  • de financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden analyseren
  • het opstellen van ontwerpen van rapporteringen omtrent de resultaten van het analysewerk aan de Raad van de Controledienst
  • het voorstellen van herstelmaatregelen met het oog op het financieel evenwicht
  • het analyseren van de verslagen van de revisoren

 

Als
financieel analist
    het uitvoeren van de analyse, studie en controle van de jaarrekeningen, de begrotingen, de financiële en boekhoudkundige staten en de verslagen van de revisoren aangesteld bij de mutualistische entiteiten die de ziekenfondsen aan de Controledienst dienen over te maken, alsook het controleren van de in- en uitgaande financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden die afgesloten worden tussen mutualistische entiteiten en andere rechtspersonen met het oog op de organisatie van bepaalde diensten

teneinde

    de naleving van de terzake geldende wet- en regelgeving na te gaan, eventuele onregelmatigheden te rapporteren aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan, het financieel evenwicht te beoordelen en herstelmaatregelen voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • de centralisering van de resultaten van de uitgevoerde controles voor verdere statistische verwerking
  • het voorstellen van ontwerpen van onderrichtingen voor de ziekenfondsen in de vorm van omzendbrieven

 

Als
inspecteur
    de uitvoering van controleopdrachten ter plaatse in de ziekenfondsen, ondermeer op basis van de analyse, studie en controle van voormelde jaarrekeningen, begrotingen en financiële en boekhoudkundige staten

teneinde

    de terzake geldende wet- en regelgeving na te gaan en eventuele inbreuken te regulariseren

 

Voorbeelden van taken
  • controles en inspecties uitvoeren met het oog op het opsporen van eventuele inbreuken op de wet- en regelgeving
  • ter plaatse de nodige bijkomende schriftelijke of mondelinge informatie opvragen die relevant is voor de controleopdracht of het opstellen van ontwerpbrieven om deze informatie te bekomen
  • processen-verbaal van verhoor of tot vaststelling van mogelijke inbreuken opstellen wanneer zich een specifiek probleem voordoet
  • opstellen van inspectieverslagen en van ontwerpen van kennisgevingen aan de landsbonden en de ziekenfondsen m.b.t. de tijdens de controles ter plaatste gemaakte vaststellingen

 

Als
analist
    deelnemen aan de evaluatie van de beheersprestaties van de landsbonden en van de Kas voor geneeskundige verzorging van de NMBS Holding op basis van de door de Koning vastgestelde criteria

teneinde

    de werking van de verzekeringsinstellingen te optimaliseren (immers 10% van het bedrag van de administratiekosten voorzien voor de landsbonden en de Kas wordt toegekend in functie van deze evaluatie)

 

Voorbeelden van taken
  • de deelname aan de implementatie van de diverse evaluatiecriteria
  • het analyseren van de documenten overgemaakt door het RIZIV op grond waarvan onderzocht wordt in welke mate de betreffende instellingen aan de diverse criteria beantwoorden
  • het deelnemen aan de vaststelling van de omvang van de door de revisoren uit te voeren steekproeven met het oog op de evaluatie van de beheersprestaties
  • het voorstellen van wijzigingen in de werkmethodes teneinde de vastgelegde evaluatiecriteria verder te ontwikkelen
  • het opstellen van ontwerpen van nota s aan de Raad

 

Als
coach
    raadgevingen doen aan de teamleden en nieuwe leden begeleiden

teneinde

    hen aan te leren de controles en inspecties op een correcte en nauwkeurige wijze uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • begeleiden, ondersteunen en stimuleren van nieuwe leden
  • op methodologisch vlak op een constructieve wijze feedback geven
  • op technisch vlak adviezen uitvaardigen teneinde zijn kennis betreffende de materie, de wetgeving, de reglementering, de werkmethodes en -processen aan hen door te geven
  • oplossingen voorstellen voor problemen die zich kunnen voordoen

 

Als
dossierbeheerder
    beheren van de complexe dossiers met betrekking tot mutualistische entiteiten

teneinde

    de naleving van maatregelen opgelegd ingevolge controles ter plaatse op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • nagaan of gevolg wordt gegeven aan de gevraagde herstelmaatregelen of aan de vaststellingen
  • desgevallend een herinneringsschrijven richten tot de betreffende mutualistische entiteit
  • het opstellen van ontwerpen van nota's aan de Raad betreffende het door de mutualistische entiteiten verleende gevolg aan de opgelegde maatregelen, waarin desgevallend sancties worden voorgesteld bij gebreke aan het nodige gevolg

 

Als
kennisbeheerder
    op elk ogenblik op de hoogte blijven van wijzigingen in de wet- en regelgeving en zijn kennis met anderen delen

teneinde

    geüpdate adviezen te uiten

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de financiële en boekhoudkundige bepalingen van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, de uitvoeringsbesluiten van deze wet en de omzendbrieven
  • het opvolgen van de wettelijke en reglementaire bepalingen en voorschriften inzake de boekhouding en het financieel beheer van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
  • het opvolgen van de wijzigingen in de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adjunct hoofd van de financiële, boekhoudkundige en actuariële dienst

beslissingen, mondelinge en schriftelijke vragen,

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

de revisoren (via hiërarchische weg)

financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen

per brief, e-mail ...

dagelijks

mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg)

financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen, beslissingen, mondelinge en schriftelijke vragen,

persoonlijk contact, per brief, e-mail

dagelijks

RIZIV (via hiërarchische weg)

financiële en boekhoudkundige gegevens, wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

beginnende collega's

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adjunct hoofd van de financiële, boekhoudkundige en actuariële dienst

rapporteringen van projecten en uitgevoerde taken, mondelinge adviezen, mondelinge vragen, schriftelijke adviezen

persoonlijk contact, als dossier

quotidien

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

per brief, e-mail ...

wekelijks

mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg)

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

persoonlijk contact, per brief, e-mail

quotidien

RIZIV (via hiërarchische weg)

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

per brief, e-mail ...

ad hoc

beginnende collega's

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De raad van bestuur

de administrateur-generaal, zijn adviseur-generaal en tweetalig adjunct, het hoofd en een adjunct-hoofd van de dienst boekhouding, financiën en actuariaat

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk (binnen een gestructureerd kader)
  • het uitwerken van de opgedragen controles
  • ter plaatse, het opvragen van alle nodige documenten in het kader van de controleopdracht en het horen van alle personen die zij nodig achten
  • het contacteren van de mutualistische entiteiten o.m. in verband met de gedane vaststellingen
  • de ondertekening van processen-verbaal in geval van vaststellingen die een inbreuken kunnen uitmaken op de wet- of regelgeving
  • adviezen verstrekken aan en wegwijs maken van nieuwe leden

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • verlofaanvragen
  • de inhoud van de ontwerpen van nota s aan de Raad en aan het Technisch comité die door hen zijn opgesteld
  • de inhoud van de uitgaande briefwisseling die door de hiërarchisch meerdere(n) wordt ondertekend (gelet op de opdrachten van de Controledienst die objectiviteit en onpartijdigheid vereisen met het oog op uniformiteit, wordt de ondertekening van de briefwisseling gecentraliseerd bij de voorzitter van de Raad en de administrateur-generaal
  • de overige aspecten van de functie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen
  • de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
  • de wet van 1975 op de boekhouding van de ondernemingen
  • de uitvoeringsbesluiten van deze wetten
  • de omzendbrieven uitgaande van de Controledienst

 

Welke vernieuwingen
  • Het voorstellen aan de hiërarchisch meerdere van nieuwe werkmethodes en van ontwerpen van nieuwe onderrichtingen voor de ziekenfondsen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Eigen werkervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.