Attaché analyse overheidsopdrachten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ILO031
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 07. Logistiek en Economaat (LO)
Doel van de functie
Organiseren van de aankoop van diensten en/of goederen van binnen en buiten de overheid
teneinde
een bevoorrading qua uitrusting, materiaal of diensten te realiseren overeenkomstig de kwaliteitsnormen en met de beste prijs-kwaliteitverhouding
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerdertoezien op de behandeling van complexe dossiers of zelf behandelen van de dossiers overeenkomstig de wetgeving
teneinde
snel en doeltreffend te beantwoorden aan de vraag van de hiërarchische meerdere(n) naar uitrusting, materiaal en diensten
Voorbeelden van taken
- opmaken van het administratief gedeelte van de bestekken
- opmaken van alle administratieve documenten met betrekking tot de procedure, met name de nota's die als bewijs dienen, de evaluatierapporten, de bestelbons, enz.
- verzorgen van de publicaties (van offerteaanvragen) die voorzien zijn door de reglementering
- toezien op de naleving van de regels door alle tussenkomende partijen (technische diensten, leveranciers, enz.)
- voorstellen van de gepaste procedure in functie van de reglementaire bepalingen en de desbetreffende bedragen/diensten
Alsintern adviseurgericht informeren en adviseren van de medewerkers of de diensten die diensten/goederen aanvragen
teneinde
ondersteuning te bieden bij hun besluitvorming, vertrouwensrelaties op te bouwen en de correcte toepassing van de procedures, wetten en regels te verzekeren
Voorbeelden van taken
- formuleren van advies in alle stadia van de gunningsprocedure van de overheidsopdracht
- in het kader van de onderhandelde procedures, deelnemen aan het overleg en de contracten opstellen met inachtneming van de reglementering, in nauwe samenwerking met de technische diensten
- meewerken aan het onderzoek van de offertes voor wat betreft de administratieve geldigheid van deze offertes
- opmaken en coördineren van de planning van overheidsopdrachten (een kort overzicht geven van de huidige en de toekomstige overheidsopdrachten volgens prioriteit)
Alsdossierbeheerderondersteunen van de hiërarchisch meerdere tijdens de uitwerking en het beheer van het jaarlijks budget van de (algemene) directie
teneinde
bij te dragen tot het verstandig financieel beheer van de organisatie van het departement
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de ordonnancering van de budgetten die aan de (algemene) directie toegekend zijn voor de onderhoudscontracten, unieke projecten of de aankoop van materiaal
- opmaken en beheren van een draaiboek van de gebeurtenissen die eigen zijn aan elk contract, zoals de betalingsmodaliteiten, de vervaldatum, ...
- actueel houden van het gedetailleerd of samengevoegd verslag van de kosten van de contracten en dit leveren op eenvoudige aanvraag om met name de budgettaire ramingen op te stellen of om de beschikbare marges te schatten
- opmaken van een gestandaardiseerde samenvatting van elk contract dat de belangrijkste informatie bevat en dat men kan samenvoegen
- waken over een permanent klassement opdat de dossiers die men aan het behandelen is of de ongebruikte dossiers onmiddellijk toegankelijk zijn
Alscontroleurpermanent toezien op de contracten in samenspraak met de "technische" verantwoordelijken
teneinde
de contracten aan te passen aan de noden en aan de zorg van een strikt budgettair beheer
Voorbeelden van taken
- volgens de omstandigheden initiatief nemen om het contract te beëindigen, te vernieuwen, aan te passen of te gelegener tijd aanhangsels voor te stellen
- nakijken of een nieuwe offerteaanvraag tot de geplande budgetten behoort en een bijkomende kredietaanvraag doen indien dit niet het geval is
- controleren of de leveranciers regelmatig betalen en bepalen of de betalingen gerechtvaardigd zijn
- controleren van de voorzieningen die door de verleners van diensten of goederen geleverd worden
Alscontactpersoonverzorgen van de contacten met de controle-instellingen
teneinde
zo vlug mogelijk en duidelijk te antwoorden op elke vraag of informatieaanvraag die door een controleorgaan geformuleerd wordt
Voorbeelden van taken
- uit eigen beweging alle bewijsstukken die vereist zijn voor de ondersteuning van dossiers, gerangschikt volgens frequentie, bezorgen aan de inspectie van Financiën, de controle van de vastleggingen en de directie van het Rekenhof
- onmiddellijk de directie op de hoogte brengen van elke opmerking of aanmerking die door een controleorgaan geformuleerd wordt en een gepast antwoord voorstellen of de gevolgde praktijk aanpassen als deze het onderwerp vormt van kritiek
- de directie op de hoogte brengen van de informele contacten (via telefoon of mail bijvoorbeeld) met de controleorganen
- antwoorden op parlementaire vragen in termen van de toewijzing van middelen
Alscontactpersoononderhouden van contacten met de externe firma's
teneinde
de onderhandeling en de opvolging van contracten mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- opstellen van briefwisseling in het kader van procedures en om alle nodige verklaringen af te leggen, met strikte naleving van de gelijke behandeling van de inschrijvers
- ontvangen van de vragen, ze beantwoorden of ze naar de bevoegde personen sturen
- onderhouden van vertrouwensrelaties met de externe firma's en tegelijkertijd onafhankelijk blijven oordelen
Alskennisbeheerderopvolgen van de evolutie van de wetgeving en van de rechtspraak wat betreft overheidsopdrachten
teneinde
geen vergissingen te begaan in verband met de gunningsprocedure (die klachten met zich mee kunnen brengen)
Voorbeelden van taken
- kennen van de wetgeving die van kracht is wat betreft de overheidsopdrachten
- volgen van de ontwikkelingen van de wetgeving (Belgisch Staatsblad)
- opvolgen van de wetgeving die specifiek is voor de gevraagde goederen/diensten en ook de regelgeving betreffende milieubeheer en de wetgeving m.b.t. de mindervaliden (toegang tot gebouwen)
Positionering
De functie krijgt leiding van
functie ter ondersteuning van de directeur-generaal / administrateur-generaal in kleinere instellingen
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|