Adviseur Projectmanager (generiek) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ISA012
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Beheren van een of meerdere grote, vaak multidisciplinaire projecten van de begin- tot de eindfase, volgens de overeengekomen normen wat betreft tijdsplanning, kwaliteit en budget (eventueel volgens de richtlijnen van de programmamanager)
teneinde
door de realisatie van de afgesproken projectdoelstellingen nuttige toepassingen te bieden aan de interne medewerkers en de klanten.
Resultaatgebieden
Alsprojectleiderbeheren en plannen van het project van de begin- tot de eindfase
teneinde
het project te realiseren binnen de termijn en het budget en in overeenstemming met de specificaties en de richtlijnen
Voorbeelden van taken
- bepalen van de procedure van de projecten, de tijdsplanning, het toepassingsgebied, de middelen en het te verwachten resultaat
- plannen van de uitwerking en de realisatie van de projecten
- opstarten van het project, nemen van beslissingen binnen de grenzen van het toegekende mandaat (projectplan) bij de uitvoering van het project en verzekeren van het resultaat van de projecten
- meewerken aan de evaluatie van de projecten
- anticiperen op risico's en veranderingen in het project en ze identificeren om tijdig aanpassingen in de planning aan te brengen
Alscoördinatorinstaan voor de coördinatie en planning van het projectteam, het budget en andere middelen die voor het project ingezet worden
teneinde
de efficiëntie van de werkgroep en het gebruik van de middelen te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- opmaken en uitvoeren van de projectplanning (met tijdsplanning) en opvolgen van de lopende projecten
- samenstellen van het projectteam en coördineren van de activiteiten, stimuleren van de samenwerking onder de teamleden en bepalen van de verdeling van de taken onder de verschillende medewerkers, rekening houdend met de aanwezige competenties
- organiseren en leiden van vergaderingen (kick-off, stuurcomité, evaluatievergadering, enz.)
- regelmatig verslag uitbrengen over de voortgang van de projecten bij het stuurcomité
- bepalen van de prioriteiten in de dagelijkse activiteiten en ze op een heldere manier meedelen
Alscoachondersteunen, coachen en opvolgen van de projectmedewerkers
teneinde
ervoor te zorgen dat de aanwezige ervaring en competenties optimaal ingezet worden
Voorbeelden van taken
- bijstaan van de medewerkers bij de complexe taken
- opleiden van de medewerkers over de methodologie van het project
- begeleiden van de projectmedewerkers in hun ontwikkeling
- geven van feedback aan de medewerkers
Alsverslaggeverregelmatig verslag uitbrengen over de stand van zaken van het project (of de projecten) aan de programmamanager, het management en/of de eindklanten van het project
teneinde
de betrokkenen op de hoogte te houden van de kwaliteit en de voortgang van het project (of de projecten)
Voorbeelden van taken
- alle informatie met betrekking tot het project consolideren
- regelmatig een rapportering opmaken op basis van Key Performance Indicators (KPI's)
- zich ervan vergewissen dat alle interne en externe kwaliteitsprocedures en methodes goed toegepast worden
- de inhoud van de uitgaande documenten (rapporten, bepaalde mails, verschillende belangrijke documenten, enz.) valideren
Alsbemiddelaarbijdragen tot de kennis- en informatieoverdracht en tot de communicatie tussen de verschillende projectteams en projectmanagers en naar de klanten van het project (of de projecten)
teneinde
te zorgen voor een evenwichtige en transparante samenwerking met de verschillende betrokken partijen en de samenhang van zijn/haar project met de andere projecten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- zich informeren over bestaande projecten
- overleggen met andere chefs om de middelen onderling te verdelen (ICT, personeel, documentatie, enz.)
- overleggen en samenwerken met andere projectleiders om een gemeenschappelijke benadering en methodologie te bepalen en dubbele informatie of dubbel werk te vermijden
- vergaderingen beleggen met de partners en de eindklanten
- informatie doorgeven binnen het projectteam
Alsadviseurverlenen van technisch advies en ontwikkelen van oplossingen binnen een specifiek kennisdomein
teneinde
operationele of beleidsmatige beslissingen te ondersteunen met een gefundeerd advies, rekening houdend met de beschikbare middelen (medewerkers, budgetten, enz.)
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van haalbaarheidsstudies
- verzekeren van de coördinatie en de uitvoering van de functionele en technische analyses waarop de implementatie van de projecten gebaseerd is
- evalueren van de oplossingen die op technisch vlak door de teamleden weerhouden worden
- verlenen van technisch advies in zijn/haar expertisedomein
Alsontwikkelaarontwikkelen van de methodologie en de instrumenten voor projectbeheer
teneinde
ervoor te zorgen dat alle projecten op een gestructureerde en gelijkaardige manier verlopen
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen en standaardiseren van de instrumenten voor projectbeheer (opvolging van het budget, risicoanalyse, communicatieplan, enz.)
- opleiden van de medewerkers in de systematiek
- maatregelen nemen voor de communicatie betreffende de projecten
- verzekeren van de coherentie in de toepassing van de methodologie en de instrumenten
Alskennisbeheerdergespecialiseerde kennis verwerven, onderhouden en uitbreiden op basis van de actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakdomein
teneinde
te kunnen optreden als aanspreekpunt met betrekking tot het eigen vakdomein
Voorbeelden van taken
- zich inwerken in de gespecialiseerde materie van de projecten onder de eigen verantwoordelijkheid
- opvolgen van de actualiteit en deelnemen aan seminaries en evenementen die betrekking hebben op de projecten en programma's
- opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR, ICT, enz.
- ervaring, kennis en technische expertise delen met de projectmedewerkers en de verantwoordelijken van andere FOD's
- een netwerk uitbouwen rond gelijkaardige initiatieven/projecten bij de overheid
Positionering
De functie krijgt leiding van
manager of programmamanager
de functie geeft functioneel leiding aan 1-10 personen van alle niveaus
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|