Adviseur PMO (Program Management Office) - Diensthoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO126
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Het besturen en coördineren van de cel PMO (Project Management Office)
teneinde
alle activiteiten van de afdeling op een zo efficiënt mogelijke manier te realiseren, en dit in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten
Verantwoordelijk zijn voor de volledige BPR-oefening (Business Process Reengineering)
teneinde
de uitgevoerde verbeterprogramma's binnen de FOD Buitenlandse Zaken tot een goed einde te brengen
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet verzekeren van de goede functionering van de afdeling PMO
teneinde
deze de mogelijkheid te bieden om de taken toevertrouwd door de hiërarchie tot een goed einde te brengen
Voorbeelden van taken
- het omzetten van het strategisch managementplan in concrete actieplannen en het verdelen van de taken onder de medewerkers
- een overzicht waarborgen teneinde de taken te coördineren en de werkefficiëntie te doen stijgen
- het bepalen van een visie van de prioriteiten van de afdeling
- het superviseren van de activiteiten en beslissen over de nodige heroriëntaties
- het opstellen van evaluatieverslagen over de lopende projecten
Alsprojectleiderhet beheren van het project van de verbeterprogramma's in zijn totaliteit
teneinde
de uitgevoerde verbeterprogramma's binnen de FOD Buitenlandse Zaken te kunnen finaliseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren en besturen van het project van verbeterprogramma's in zijn totaliteit
- het voorbereiden en voorzitten van de vergaderingen die betrekking hebben op het onderwerp
- het superviseren van de ontwikkeling van de methodologie en de planning van de projecten
- waken over de kwaliteit van de uitvoering van de projecten
Alsprojectleiderhet ontwikkelen en beheren van het communicatieplan verbonden aan het werk van de afdeling PMO
teneinde
een goede verspreiding van de informatie te waarborgen en de mobilisatie van de leidinggevende ambtenaren en van alle beambten van het departement betreffende de uitgevoerde verbeterprogramma's te bevorderen
Voorbeelden van taken
- het ontwikkelen en superviseren van de implementatie van het communicatieplan van de verbeterprogramma's
- het waarborgen van de coördinatie tussen de afdeling PMO en de communicatiediensten van de FOD
Alsdeskundige/specialisthet begeleiden van de projectleiders van de verschillende verbeterprogramma's
teneinde
de opvolging van de implementatie en het welslagen van de uitgevoerde verbeteringsprogramma's te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het bijstaan en opvolgen van de stuurgroepen
- het ontwikkelen van interne instrumenten voor projectmanagement om een optimale uitvoering te verzekeren
- het houden van regelmatige coördinatievergaderingen met elke projectleider
- het inrichten van de helpdesk die ter beschikking gesteld wordt van de projectleiders
Alstussenpersoonhet waarborgen van de verbinding tussen het ministerie en de externe interveniënten
teneinde
relevante informatie en een optimale bijdrage vanwege de externe middelen te bekomen
Voorbeelden van taken
- instaan voor de verbinding met het team van externe consultants
- het onderhouden van de relaties, gericht op de behandelde onderwerpen (verbeterprogramma's, projectbeleid, etc &), met de FOD P&O of elke andere dienst
Alsprojectleiderinstaan voor de verbinding met het netwerk van diplomatieke posten in het buitenland en toezien op de sensibilisering ervan
teneinde
het netwerk van 130 diplomatieke posten te betrekken bij de verbeterprogramma's en het beleid per project
Voorbeelden van taken
- het informeren van het personeel over de externe loopbanen aangaande de verbeterprogramma's en het beleid per project
- het netwerk van diplomatieke posten concreet betrekken bij de verbeterprogramma's en de opvolging ervan waarborgen
- het creëren van middelen die toelaten het netwerk van diplomatieke posten bewust te maken van die problematiek
- rekening houden met de aspecten van de posten in de ontwikkeling en het actualiseren van de intranet BPR-site (Business Process Reengineering)
- het sensibiliseren van het personeel van het hoofdbestuur tot een reële en efficiënte deelname van de posten
Alsinformatieambtenaar/deskundige-specialisthet (doen) overdragen van de nodige kennis binnen de FOD Buitenlandse Zaken inzake het beleid per project en inzake verbetering
teneinde
bij te dragen aan het ontwikkelen van een managementcultuur per project en van organisatieontwikkeling, binnen de FOD
Voorbeelden van taken
- het organiseren van interne vormingen over het beleid (project, wijziging) bestemd voor doelgroepen (projectleiders, verbeteringpromotoren, diensthoofden)
- het voorbereiden van samenvattings- en interventienota's over de verbeterprogramma's
- het beantwoorden van brieven en informatieverzoeken over de behandelde onderwerpen
- het ontwikkelen van een systeem voor kennismanagement
Alscoachhet begeleiden en adviseren van de medewerkers van de cel
teneinde
bij te dragen aan de ontwikkeling van de medewerkers
Voorbeelden van taken
- het begeleiden van nieuwe medewerkers en het uitleggen van de procedures
- het begeleiden van de medewerkers en het formuleren van een opbouwende feedback over hun manier van werken
- het formuleren van voorstellen tot permanente vorming van de medewerkers
- waken over de ontwikkeling van een teamgeest binnen de afdeling
Positionering
De functie krijgt leiding van
Voorzitter: N
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|