Adviseur-generaal B&B - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB998
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Vastleggen van de doelstellingen en prioriteiten van een van de drie afdelingen van de stafdienst B&B (Budget & Beheerscontrole), hetzij 'Boekhouding' (wat betreft de correcte rapportage van de kosten en uitgaven van de FOD Financiën), hetzij 'Budget' (wat betreft de verwerving van de nodige budgetten voor de realisatie van de doelstellingen van de FOD Financiën), hetzij 'Ondersteuning van het management/de gebruikers' (wat betreft de efficiënte ondersteuning van de interne en externe klanten enz.), in overeenstemming met het beleid van de directeur van de stafdienst B&B en de eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen en de afdeling leiden op operationeel vlak
teneinde
de doelstellingen van de afdeling effectief en efficiënt te bereiken.
Resultaatgebieden
Alsdeskundige/specialistmeewerken aan de strategische analyse van de stafdienst B&B, vastleggen van strategische doelstellingen, zowel van de werkwijze als van de evaluatie en de analyse van de financiële gevolgen, in het kader van de toepassing van de beslissingen met betrekking tot de budgettaire politiek en omzetten van de strategische doelstellingen in ontwikkelingsdoelstellingen en operationele doelstellingen zoals bijvoorbeeld voor de afdeling 'Budget': verzekeren dat het budget in overeenstemming is met de wijzigingen beslist door de regering, de FOD B&B of als gevolg van de wijzigingen aangebracht in het beheer van de FOD Financiën; voor de afdeling 'Boekhouding': verzekeren van de betaling van de goedgekeurde uitgaven binnen de termijn; voor de afdeling "Ondersteuning van het management/gebruikers": misbruik en fraude binnen de FOD voorkomen
teneinde
die mee te delen aan de medewerkers en de afdeling te laten meewerken aan de best mogelijke werking van de entiteit
Voorbeelden van taken
- analyseren van de behoeften van de interne klanten op het gebied van financiële noden, enz.
- hieruit conclusies trekken
- vastleggen van de prioriteiten van de afdeling
- bestuderen van de beslissingen genomen door de regering of de regionale of internationale overheden op het gebied van budget, enz.
Alsorganisatorde acties bepalen die door de teams van zijn/haar afdeling moeten worden uitgevoerd in functie van de beschikbare middelen
teneinde
de gestelde doelstellingen te verwezenlijken en duidelijke richtlijnen te geven aan het personeel
Voorbeelden van taken
- beoordelen van het werkvolume en/of de verdeling van de diensten
- vastleggen van de uit te voeren acties en de te bereiken resultaten
- organiseren van het werk waar meerdere teams bij betrokken zijn
Alsplannerin een plan organiseren van de concrete acties die door de teams moeten worden uitgevoerd binnen een opgegeven termijn en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering ervan verdelen onder de teamchefs
teneinde
de goede en volledige uitvoering ervan te verzekeren
Voorbeelden van taken
- vergaderingen met teamchefs organiseren
- duidelijke en precieze opdrachten toekennen aan alle teams
- een continu contact met de teamchefs verzekeren
Alsleidinggevendemotiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamchefs
teneinde
een optimale inzet van elk van hen op te wekken
Voorbeelden van taken
- alle oorzaken van demotivatie aanpakken
- zowel op individueel niveau als op het niveau van het team handelen
- de medewerkers bij het werk betrekken door te delegeren
- deelnemen aan seminaries m.b.t. opleiding en individuele coaching
Alscontroleurde kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van de groepschefs en de eventuele medewerkers waarborgen
teneinde
het werk van de teamchefs en eventueel hun medewerkers kwalitatief en kwantitatief op te volgen
Voorbeelden van taken
- de boordtabel van de afdeling regelmatig bekijken
- conclusies trekken en de teamchefs ondervragen
- aansporen om verbeteringen te vinden
- de inspanningen en positieve resultaten erkennen en appreciëren
- waken over de naleving van de regels inzake het beroepsgeheim
Alscontactpersoonde vereiste interne en externe, formele en informele contacten leggen met de instanties, instellingen, federale, regionale en internationale autoriteiten op het gebied van boekhouding, budget, enz.
teneinde
de goede werking en permanente vernieuwing te garanderen binnen de afdeling en geïnformeerd te blijven over de meest recente ontwikkelingen in zijn/haar specialiteit
Voorbeelden van taken
- zich spontaan richten tot experten om geïnformeerd te blijven
- de afdeling vertegenwoordigen op interne en externe vergaderingen
- deelnemen aan conferenties
- de ontvangen informatie verspreiden onder de medewerkers
Alsverslaggeverregelmatig en gericht feedback geven aan de directeur van de stafdienst B&B over de activiteiten en de resultaten van de afdeling
teneinde
hem/haar in staat te stellen om ze te evalueren en te integreren in zijn managementbeleid
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan vergaderingen
- informele ontmoetingen met de directeur van de stafdienst B&B hebben
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van de stafdienst B&B
voor de afdeling 'Budget' geeft de functie de leiding aan een groep van minimum 30 personen /
voor de afdeling 'Boekhouding', geeft de functie de leiding aan een groep van minimum 30 personen / voor de afdeling 'Ondersteuning voor het management/de gebruikers' geeft de functie de leiding aan een groep van minimum 30 personen
De functie leidt : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|