Afdrukken

Adviseur gezondheidsinspectie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP096

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het garanderen van volledig uitgeruste en bevoegde medische interventiegehelen met een dynamische methodologische en technische aanpak; naast de crisissituaties deelnemen aan diverse procedures: "preparedness"(voorbereiding), namelijk planning, opleiding en training, "risk management"(risicobeheer), beoordeling en actualisering (inclusief kwaliteitsbeheer); het vertegenwoordigen van de minister en bij volmacht handelen

teneinde

de crisis/ramp goed te beheren volgens de opgestelde plannen en in het kader van de bevoegdheden van de discipline; elke burger de toegang te garanderen tot de meest aangepaste verzorging met betrekking tot de behoeften inzake het behoud van de volksgezondheid, conform de wet op de Dringende Medische Hulpverlening (wet van 8/7/1964); teneinde de bij wet voorziene inspectieprocedures in te voeren zodat de vereiste kwaliteit en kwantiteit voor elke materie aanwezig is (Dringende Medische Hulpverlening, bloed- & weefselbanken, enz.)

 

Doorlopend en ononderbroken deelnemen aan het verzamelen en interpreteren van informatie over fenomenen die negatieve gevolgen zouden kunnen hebben op de gezondheid van zowel individuen als de bevolking op korte, middellange of lange termijn; het onderhouden en bevorderen van een erg ruime medische expertise om zich voor te bereiden op elke onvoorziene noodsituatie en indien mogelijk eender welk gezondheidsprobleem op te lossen, ongeacht of dit zich voordoet binnen het medisch ambt, of om de negatieve gevolgen ervan te beperken

teneinde

de goede toepassing te garanderen van de wetgeving betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen (KB nr. 78) wat betreft het behoud van de gezondheid enerzijds en de medische expertise anderzijds

 

Het opbouwen en onderhouden van een netwerk van lokale contacten als lokale contactpersoon

teneinde

de FOD te vertegenwoordigen in de provincies en bij lokale actoren en ze voorstellen als één van de contactpunten voor de bevolking en de gezondheidszorgberoepen naar de overheid toe

 

Resultaatgebieden
Als
controleur/inspecteur
    het implementeren van de wettelijk voorziene proactieve en reactieve controleprocedures op de dringende medische hulpverlening (1964) in de provinciale medische commissies en tegelijkertijd een monitoring van de gezondheid invoeren

teneinde

    te waken over de toepassing van de wetten die behoren tot de bevoegdheden van de FOD Volksgezondheid, hoofdzakelijk maar niet exclusief met betrekking tot het provinciale grondgebied van zijn/haar ambtsgebied

 

Voorbeelden van taken
  • preventieve inspectie in het kader van de dringende medische hulpverlening:via adviesverlening aan de autoriteiten en aan de sector het stimuleren van de invoering en naleving van goede praktijken, met name ook het uitwerken van adequate reactievoorzieningen en -modellen;het implementeren van de federale procedures die bedoeld zijn om de reflexen inzake autocontrole en performant intern beheer bij de partijen op het terrein te bevorderen;het bewustmaken van de lokale autoriteiten voor en hen opleiden en informeren over de bezigheden van het federale beleid van de FOD Volksgezondheid, de problematiek van de inspecties en de toe te passen wetgeving;het voorzitterschap waarnemen van de CoDMH (Commissie voor de Dringende Medische Hulpverlening);het verlenen van advies in het kader van de erkenningsaanvragen van het beroep
  • preventieve inspectie in het kader van de provinciale medische commissies (voorzitter, vice-voorzitter, 4 leden die elke beroepscategorie vertegenwoordigen):de regelmatige en normale gezondheidszorgverlening garanderen aan de bevolking, zowel in ziekenhuizen als thuis, via wachtdiensten zoals voorzien in artikel 9 van het KB 78( van 10/11/1967 en van 10/10/1976;advies verlenen over de toekenning, de gedeeltelijke of totale opschorting, de intrekking van goedkeuringen op lokaal of centraal niveau (controle van de fysieke en psychologische competenties van de praktiserende artsen, verpleegkundigen, verloskundigen, dierenartsen, tandartsen, apothekers, paramedische beroepen). Voorbeeld: beslissing om de goedkeuring tijdelijk in te trekken na een negatieve expertise (drug- of drankprobleem);overgaan tot de wettelijke registratie;preventieve inspectie in het algemeen;het benadrukken van de mogelijke
  • het beheren van de monitoring: het invoeren van federale richtlijnen en meewerken aan de uitwerking ervan met betrekking tot de representatieve boordtabellen van de bevoegdheidssector;werken aan de verbetering van het beleid aan de hand van feedback vanuit het terrein;verslag uitbrengen op centraal niveau over wat de provinciale medische commissie aanbelangt

 

Als
deskundige & intern en extern adviseur
    het verlenen van advies en het interpreteren, opstellen en verbeteren van de methodologie m.b.t. het verzamelen van gegevens en de opmaak van richtlijnen

teneinde

    een strikte en uniforme toepassing van de geldende normalisatieregels te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het verlenen van advies aan de dienst Monitoring om hen te helpen met de gegevensverwerking
  • het organiseren van informatie- en opleidingsvergaderingen voor de ontvangende partijen: ambulance-uitbater, hoofdarts, ziekenhuisdirecteur, normalisatiedienst, enz.
  • als deskundige fungeren in de analyse van indicatoren (Diagnose Related Group: methodologie die de diagnoses - longontsteking, infectie van de urinewegen - koppelt aan de criteria voor ernst en sterfte per leeftijdsgroep naargelang de duur van het verblijf)
  • het opstellen en actualiseren van een register van de gezondheidszorgberoepen (gegevens van praktiserende artsen, poliopatiënten, drugsverslaafden, ...

 

Als
crisisbeheerder
    het coördineren van een multidisciplinair team in het kader van de discipline 2 (medisch)

teneinde

    samenhangende, uniforme en adequate noodmiddelen te garanderen die geïmplementeerd kunnen worden in crisis- en noodsituaties

 

Voorbeelden van taken
  • het precies evalueren en opvolgen van de lokale toestand; het onderhouden en opvolgen van de contacten met de centrale eenheden met betrekking tot ramppreventie; het bijhouden van de expertises inzake rampgeneeskunde en van de bijbehorende risicoanalyses; het bijstaan van de administratieve autoriteiten (burgemeester (fase 2), gouverneur (fase 3), minister (fase 4)) in ramppreventie op provinciaal niveau en bij de uitvoering van het rampenplan; verslag uitbrengen over elke medische interventie aan de centrale dienst volgens een vooraf opgesteld schema en regelmaat
  • bij afwezigheid optreden als contactpersoon voor de discipline 2 (ter plaatse/in de crisiscel) tegenover de autoriteiten en voor de leiding van de activiteiten (crisis volgens het schema van
  • het opvolgen van de activiteiten van de Directeur Medische Hulpdiensten en de Psychosociale Manager
  • het voorbereiden van het lokale team op eender welke interventie door het uitwerken en houden van trainingssessies die ontwikkeld, gevalideerd en geëvalueerd werden door een team van deskundigen, in het kader van de federale richtlijnen (ook voor preparedness -missies, zie hierboven)

 

Als
account manager
    optreden als contactpersoon tussen de lokale bevolking en de administratieve autoriteiten (burgemeester, gouverneur, minister)

teneinde

    een efficiënte communicatie en de opvolging ervan te garanderen tussen de ontvangende partijen voor wat de volksgezondheid aanbelangt

 

Voorbeelden van taken
  • het opvangen, analyseren en sorteren van de behoeften/vragen van het lokale niveau en van de bevolking t.o.v. de federale structuur
  • het ondersteunen van het lokale niveau via een duidelijke communicatie van de wettelijke bepalingen en van het federale beleid
  • deelnemen aan het communicatienetwerk van de FOD als lokaal contactpersoon voor die materies waarvoor men bevoegd is

 

Als
leidinggevende
    het leiden van een lokaal team

teneinde

    te waken over de kwaliteit, de integriteit en de uitbouw van de personeelssamenwerking tijdens periodes van normale waakzaamheid

 

Voorbeelden van taken
  • het leiden van lokale workshops en motiveren
  • het verder ontwikkelen van de vaardigheden door in samenwerking met de stafdienst P&O en de HR-correspondent een opleidingsprogramma voor te stellen voor alle medewerkers afhankelijk van hun verwachtingen en de noden van de dienst; het voorzien van een voortgezette opleiding op basis van de vooraf besproken planning (ontwikkelingscirkels)
  • het duidelijk definiëren van de rollen en functies van iedereen; het coördineren van de activiteiten en taken van elkeen; het plannen en verdelen van de taken in overleg met de centrale diensten, waarbij een permanent contact wordt georganiseerd met permanentie-uren die bepaald worden door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
  • het evalueren van de medewerkers op kwantitatief en kwalitatief vlak over het gerealiseerde werk en de resultaten vergeleken met de doelstellingen en hen
  • het sturen van de medewerkers door hen de visies van de dienst mee te delen en door hen duidelijke richtlijnen te geven (duidelijke operationele doelstellingen); het creëren van een echte teamgeest

 

Als
projectleider & -medewerker
    het leiden van projecten (of subprojecten) die uitgewerkt werden op FOD-niveau

teneinde

    de realisatie ervan te verzekeren volgens de door de FOD bepaalde projectbeheerprincipes en de door het diensthoofd voorgestelde werkmethodes

 

Voorbeelden van taken
  • het aansturen van het tijdelijk projectteam door middel van matrices tijdens de duur van het project
  • het lanceren van lokale projecten volgens een goedkeuringscyclus met o.a. het beheren en bepalen van de prioriteiten van een projectportfolio op centraal niveau
  • als projectmedewerker zijn/haar expertise en praktische kennis aanreiken voor de realisatie van projecten volgens de principes voor projectbeheer bepaald door de FOD en de werkmethodes voorgesteld door het diensthoofd
  • het evalueren van de medewerkers op kwantitatief en kwalitatief vlak over het gerealiseerde werk en de resultaten vergeleken met de doelstellingen en hen

 

Als
kwaliteitsbeheerder
    het ondersteunen, opvolgen en evalueren van het verloop van alle dringende medische interventies

teneinde

    de normen inzake " kwaliteit van dienstverlening" die door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu gedefinieerd werden voor de externe diensten (de diensten voor dringende medische hulpverlening), na te leven

 

Voorbeelden van taken
  • het opstarten en uitbouwen van een echt netwerk in en rond de dienst in functie van de expertisegebieden ervan; deze communicatiemogelijkheid stimuleren bij alle medewerkers
  • meewerken aan de uitbouw en analyse van grote databanken in de gezondheidszorgsector om er de nodige informatie uit te halen voor de opmaak van planningen of voor voorspellingen
  • het evalueren en verbeteren van de beslissingsprocedures (reactietijd, prestaties, enz.) , met name op het niveau van de 100-oproepcentrale
  • het evalueren en verbeteren van de communicatieprocedures in samenwerking met de cel Communicatie van het DG
  • het valideren van de dragers en van de inhoud van de uitgaande documenten (verslagen, bepaalde mails, diverse belangrijke documenten, ....

 

Als
budgetbeheerder
    in samenwerking met het Directoraat-Generaal en de begrotingsmedewerker van de Directie, het controleren van de financiën en het budget van de dienst bestemd voor de functie

teneinde

    de controle en opvolging te garanderen van de volledige beheersboekhouding en van het budget dat is toegekend aan de inspecteur via goede werkende financiële tools

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van een budget voor de provincie samen met de directeur-generaal, de correspondent inzake budget, de
  • het controleren van het budget (inkomsten & uitgaven) in samenwerking met de correspondent inzake budget en de
  • de financiële rapportage voeren in samenwerking met de begrotingsmedewerker & de Budget Controller

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Diensthoofd "Gezondheidsinspectie"

"Aantal functionele ondergeschikten: administratief team: (5)- 1 psychosociaal manager niv. A- 1 verpleegkundige niv. B- 1 tot 3 administratief medewerkers niv. C&D
Extra teams (extern) voor de medische commissie (25)- CoDMH (100); inclusief artsen, brandweerlui, lokale vertegenwoordigers, enz…"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.