Afdrukken

Attaché algemene coördinatie en controlecel (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV027

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Als expert instaan voor de coördinatie tussen de gesloten centra, tussen de centra en de uitvoeringsbureaus en tussen derden (organisaties, instellingen, overheden, personen), de begeleiding van specifieke projecten van de gesloten centra en de controle op het regime en de werkingsmaatregelen van de centra zoals vastgesteld in het Koninklijk Besluit van 02.08.02

teneinde

erop toe te zien dat de centra werken binnen de wettelijke bepalingen en binnen de internationale normen bij de uitvoering van hun missie inhoudende een humane opvang van vreemdelingen in afwachting van hun verwijdering enerzijds en de realisatie van een maximaal aantal verwijderingen anderzijds.

 

Als expert instaan voor de coördinatie van het personeel en het budget voor de gesloten centra, in samenspraak met de hiërarchie en met respect voor de geldende strategische en operationele doelstellingen, alsook zorgen voor de nodige omkadering, ondersteuning en opvolging

teneinde

een zo optimaal mogelijke werking van de centra op dit vlak te realiseren.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het ondersteunen van de centra bij de uitvoering van hun missie in al haar aspecten

teneinde

    deze missie op een efficiënte manier te kunnen volbrengen.

 

Voorbeelden van taken
  • bemiddelen tussen de centra onderling in probleemsituaties teneinde in gemeenschappelijk overleg een oplossing te vinden die voor de betrokken partijen aanvaardbaar is en bemiddelen tussen de centra en de uitvoeringsbureaus betreffende individuele dossiers met als doel de gevraagde feedback aan de centra te geven, de afhandeling van deze dossiers te bespoedigen of een gepaste oplossing te zoeken voor de betrokken bewoners (oplossing die, in bepaalde gevallen, intensieve contacten met andere instellingen, overheidsdiensten, enz., en een nauwgezette opvolging van deze dossiers kan vereisen)
  • fungeren als contactpersoon voor DVZ (Dienst Vreemdelingenzaken) ten aanzien van de centra teneinde een passend gevolg te geven aan hun verzoeken (verzoeken om algemene en specifieke informatie, aanvragen voor bezoek door derden) en fungeren als contactpersoon voor de centra ten overstaan van personen, organisaties en instanties teneinde hun verzoeken voor te leggen aan de hiërarchie en er een passend gevolg aan te geven (aanvragen voor bezoek, accreditatieaanvragen van organisaties en instellingen, stage en thesis van studenten, enz.)
  • het opvolgen van de dossiers aangaande de infrastructuur van de centra en, indien nodig, het ondernemen van de nodige stappen naar de Regie der Gebouwen toe met het oog op het realiseren van de noodzakelijke aangepaste infrastructuur
  • het begeleiden en opvolgen van de opmaak en uitvoering van de vormingsplannen voor het centrumpersoneel

 

Als
coördinator personeelsbeleid
    het zetten van de nodige stappen, in samenspraak met de betrokken interne en externe partners, en het bijhouden van de nodige gegevens

teneinde

    een uniform en duidelijk personeelsbeleid en personeelsbeheer mogelijk te maken en de personeelsformatie van de gesloten centra te allen tijde optimaal in te vullen

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen aan de ontwikkeling van een gemotiveerd personeelsplan voor de gesloten centra en de opvolging ervan
  • het actief leveren van bijdragen op het vlak van het functioneren van het personeel en op het vlak van tuchtgebonden materies
  • het opstellen van nota's en brieven aan diverse interne en externe instanties in verband met de ruimere personeelsgebonden problematiek van de centra, alsook het aanpassen van instructies met algemene verspreiding aan de specifieke situatie van de centra
  • het verlenen van advies aan de hiërarchie en de centrumdirecties in verband met deze problematiek
  • rapporteren aan de hiërarchie over al deze activiteiten, alsook deelnemen als jurylid aan selectietesten

 

Als
coördinator budget
    het zetten van de nodige stappen en het bijhouden van de nodige gegevens, in samenspraak met de bevoegde interne en externe instanties

teneinde

    een correcte en optimale benutting van het budget van de gesloten centra mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van begrotingsvoorstellen en het coördineren en opvolgen van de motivering.
  • instaan voor de budgetverdeling, in samenspraak met de dienst Boekhouding, voor de centra op basis van objectieve gegevens en de vastgelegde prioriteiten
  • het uitwerken van uniforme procedures en duidelijke instructies, alsook bijsturen waar nodig
  • het beoordelen van de opportuniteit van aankoopdossiers
  • rapporteren aan de hiërarchie over al deze activiteiten

 

Als
controleur
    het uitoefenen van controle op de werking van de centra in al zijn aspecten (waaronder de toepassing van het KB van 02.08.2002, de wettelijke bepalingen en internationale normen en de vigerende reglementeringen inzake personeelszaken, enz.)

teneinde

    de eventueel noodzakelijke bijsturingen mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de correcte en eenduidige toepassing van het KB in de centra en zo zorg dragen voor de humane opvang van centrumbewoners en de voorbereiding op hun vertrek (via o.a. bezoeken en analyse van zowel interne als externe rapporten, bijvoorbeeld door het Centrum voor Gelijkheid van Kansen);
  • het uitoefenen van specifieke controle op onder meer de orde- en veiligheidsmaatregelen die genomen werden ten overstaan van bewoners, deze eventueel bijsturen en voorleggen aan de hiërarchie om te beantwoorden aan de bepalingen van het KB en, in voorkomend geval, het opstellen en voorleggen van bijkomende instructies
  • het opvolgen van het (dis)functioneren van het personeel van de centra in het licht van de vigerende reglementeringen en in het licht van de gedragscode en de waarden van de FOD (Federale Overheidsdienst)
  • het opvolgen van klachten van bewoners en meer in het bijzonder het opvolgen van de individuele, aan de Klachtencommissie gerichte klachten
  • rapporteren aan de hiërarchie

 

Als
projectleider of -begeleider
    het verzekeren van de opvolging van specifieke projecten in de gesloten centra

teneinde

    de goede werking van de gesloten centra te bevorderen en te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorzitten van de werkgroep in verband met de problematiek van de continudiensten in de gesloten centra
  • het begeleiden en opvolgen van de werking van het stressteam ( STEAM') ten behoeve van het personeel van de centra en van Bureau T
  • het begeleiden van de werkgroep Geweldbeheersing (momenteel in CIM (Centrum voor Illegalen Merksplas)) en het opvolgen van de uitgewerkte maatregelen
  • het opvolgen van projecten m.b.t. de gesloten centra

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie Centra van de Dienst Vreemdelingenzaken bij de contacten met interne en externe partners en/of deelnemen aan officiële en officieuze overlegmomenten, fungeren als aanspreekpunt voor de vakbonden en, indien nodig, het vertolken, verduidelijken en verdedigen van het standpunt van de hiërarchie

teneinde

    een bijdrage te leveren tot het correct beeld van de centra en ondersteuning te bieden aan de centra bij de uitvoering van hun missie en ervoor te zorgen dat de beleidsvisie in alle centra gekend is en op een gelijkaardige manier wordt uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • bereid zijn om te luisteren en actief deelnemen aan (overleg)vergaderingen met interne en externe diensten en daarover feedback geven
  • het onderhouden van contacten met derden (organisaties, instellingen, andere overheidsdiensten, e.d.) en het verstrekken en uitwisselen van informatie
  • het voorbereiden en opvolgen van dossiers voor overleg, zowel overkoepelend als op lokaal niveau; instaan voor het secretariaat TOC 220 (technisch overlegcomité) en BOC 225 (basisoverlegcomité)
  • het voorbereiden en begeleiden (het verzamelen, samenstellen en vertalen van de nodige teksten) van bezoeken door derden (delegaties, organisaties, instellingen, e.d.) aan de centra
  • het formuleren van antwoorden en adviezen op vraag van de hiërarchie, het kabinet en de minister en het voorbereiden van antwoorden op parlementaire vragen

 

Als
rapporteur
    het geven van feedback, als expert, aan de hiërarchie aangaande de werking van de centra

teneinde

    de werkzaamheden van de centra in kaart te brengen om beleidsbeslissingen te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het melden van specifieke problemen aangaande de centra (zoals: incidenten in de breedste zin, orde- en veiligheidsmaatregelen ten overstaan van bewoners, hinderpalen bij de behandeling, bij de opvolging van bepaalde individuele dossiers of bij prioritaire categorieën) aan de hiërarchie op permanente basis, (mondeling en schriftelijk) naargelang het geval
  • het doen van voorstellen, adviseren en het geven van feedback aan de hiërarchie door middel van mondelinge duidingen, nota's, tabellen, e.d., en het maken van analyses over de werking van de centra met als doel de beleidsbeslissingen te ondersteunen
  • het opstellen van verslagen van zendingen naar de centra, van interne en externe vergaderingen met als doel deze informatie te gebruiken voor een efficiëntere werking van de centra en/of samenwerking met de uitvoeringsbureaus
  • het opvolgen, controleren, opstellen, verwerken en eventueel bijsturen van de dagelijkse, maandelijkse en jaarlijkse statistische gegevens van de centra

 

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

centra

mondeling en schriftelijk

alle communicatievormen

dagelijks

hiërarchie

opdrachten en richtlijnen

alle communicatievormen

dagelijks

algemene diensten en uitvoeringsbureaus DVZ

vragen, info en adviezen

alle communicatievormen

ad hoc

NGO's

informatie over de centra

schriftelijk en mondeling

ad hoc

andere fed. overh. diensten

beslissingen, vragen en adviezen

schriftelijk

ad hoc

algemene diensten FOD

vragen, info en adviezen

alle communicatievormen

ad hoc

Vakbonden

vragen

alle communicatievormen

ad hoc

gespecialiseerde firma's

info over opleidingen

bestekken

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

centra

adviezen, info en beslissingen

alle communicatievormen

dagelijks

hiërarchie

informatie en adviezen

alle communicatievormen

dagelijks

algemene diensten en uitvoeringsbureaus DVZ

vragen, info en adviezen

alle communicatievormen

ad hoc

andere fed. overh. diensten

vragen, info en adviezen

schriftelijk

ad hoc

NGO's

informatie over de centra

schriftelijk en mondeling

ad hoc

algemene diensten FOD

vragen, info en adviezen

alle communicatievormen

ad hoc

Vakbonden

voorstellen, beslissingen

schriftelijk en mondeling

ad hoc, maandelijks

gespecialiseerde firma's

schriftelijke vragen

schriftelijk

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur verwijderingen - gesloten centra - inspectiediensten

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het initiatief bij de ontwikkeling en de uitbouw van nieuwe projecten
  • het beheer en de organisatie van het werk, de werkplanning en de werkverdeling
  • het organiseren en bijwonen van vergaderingen
  • het verzamelen, verwerken en rapporteren van informatie
  • het beantwoorden en stellen van vragen
  • het uitbouwen van een netwerk voor de uitoefening van de functie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • complexe dossiers waarin de bestaande reglementering, richtlijnen, e.d., geen afdoend antwoord / oplossing bieden
  • uitzonderingen in de dagelijkse werking van de dienst
  • de aanvraag tot vormingen
  • deelname aan bepaalde vergaderingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

budget gesloten centra

 

Eigen werkbudget

geen

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 15/12/1980 en het uitvoerend KB van 08/10/1981
  • het Koninklijk Besluit van 02/08/2002
  • de dienstnota's en instructies hiërarchie
  • internationale normen
  • de gedragscode en de normen en waarden van de FOD Binnenlandse Zaken

 

Welke vernieuwingen
  • het formuleren van voorstellen om nieuwe procedures vast te leggen of bestaande procedures aan te passen of bij te sturen
  • het voorbereiden van interne instructies naar aanleiding van de aangepaste en gewijzigde regelgeving
  • het formuleren van voorstellen om bestaande reglementering, richtlijnen en dienstnota's aan te passen
  • het aankaarten van principekwesties
  • initiatieven m.b.t. de organisatie van het bureau

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • overlegvergaderingen met de centrumdirecteurs
  • overlegvergaderingen met de hiërarchie
  • MPM (moderniseringsprojecten) gesloten centra
  • interne overlegmomenten op de dienst
  • overlegvergaderingen met andere FOD's

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.