Attaché A2 infrastructuur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI009
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Verantwoordelijk zijn voor het geïntegreerd beheer van de infrastructuur - toevertrouwde beheerstaken en voor de samenwerking en coördinatie met andere bureaus en diensten binnen en buiten de O/Sectie van alle activiteiten die aan hem/haar toegewezen worden
teneinde
zowel een functionele en moderne infrastructuur als de fysieke veiligheid van het personeel tewerkgesteld in deze infrastructuur te waarborgen en de beschikbare middelen efficiënt te beheren
Resultaatgebieden
Alsbeheerderinstaan voor het geïntegreerd beheer en het onderhoud van de infrastructuur die onder zijn/haar bevoegdheid valt
teneinde
deze op een optimale en functionele manier ter beschikking te stellen met de noodzakelijke waarborgen voor de fysieke veiligheid
Voorbeelden van taken
- het uitvoeren van afgebakende beheerstaken met betrekking tot infrastructuur & materieel behorende tot de infrastructuur die onder zijn bevoegdheid valt ( bvb. spoorwegen, omheiningen, runways, taxis, rioleringstelsels, containerparken, NAVOInfra, US Infra, gedenktekens, kamperende troepen, schietstanden, sportinfrastructuur, ...)
- het beheren van desgevallend meerjarige en open contracten ( bv inzake onderhoud
- het uitvoeren van afgebakende beheerstaken met betrekking tot infrastructuur die onder zijn/haar bevoegdheid valt in het kader van een consessieovereenkomst in het kader van bilaterale - ministeriële akkoorden ( bv Fedasil [Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers] ...
- het uitvoeren van desgevallend afgebakende beheerstaken met betrekking tot NAVO-, CEPS- [Central Europe Pipeline System] of nationale infrastructuur, ingevolge bestaande dienstbaarheden en dit na afsluiting van bijzondere overeenkomsten ( bvb. verplaatsing van een NATO-pipeline, ...
- Kent aan de bestekken het MP-I/besteknummer toe volgens de informatie van het Bureau S & P( Systems and Procurement)
Alsdeskundige/specialistverantwoordelijk zijn voor de planificatie van de infrastructuur die onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt
teneinde
deze te verbeteren en in stand te houden
Voorbeelden van taken
- verantwoordelijk zijn voor de planificatie met name de evaluatie van de behoeften aan infrastructuur en de CIL ( Construction Information Listing = lijst met de uit te voeren infrastructuurwerken binnen zijn/haar bevoegdheidsdomein )
- verantwoordelijk zijn voor de actualisatie van de beheersplannen & de inputs dientengevolge in het vijfjarenplan ( wordt jaarlijks opgesteld) en het programmavoorstel X+1 in het functioneel domein
- Hij/zij voert de programmaposten in in het LBCA (programma voor de opvolging van de budgetten) en waakt over het studieproces van deze posten ( techniek, termijnen, budget, ...
- het opstellen van de AA ( Aankoopaanvragen) op in samenwerking met het verantwoordelijke RCI ( Regionaal Centrum voor Infrastructuur) & de minimaal vereiste technische specificaties in de bestekken
- het bepalen van de functionele, technische, architecturale en budgettairre invulling van de behoeften ( = het technisch luik) bij het opstellen van het bestek of naar aanleiding van modificaties (inclusief de technische input voor integratie in het administratief gedeelte)
Alsleidinggevendehet sturen en organiseren van de dienst door het efficiënt en effectief beheren en controleren van tijd, activiteiten en middelen
teneinde
de werkzaamheden en opdrachten van de dienst optimaal op elkaar af te stemmen en uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het coördineren van de planning van de werklast met de adjuncten of collega's
- het opmaken van een werkverdeling van de leden van de dienst, het bepalen van de uit te voeren taken en het vastleggen van de dagelijkse en wekelijkse prioriteiten
- het behandelen en eventueel geven van de nodige toestemmingen voor allerlei aanvragen van de medewerkers ( zendingen, vormingen, activiteiten, sport, ...
- nagaan of de opdrachten op een correcte manier werden uitgevoerd
- zorgen voor de externe afstemming op de andere diensten
Alsdossierbeheerderin nauwe samenwerking met de ondersecties van de sectie MP-I ( Marché public - Infrastructure ) van de divisie overheidsopdrachten het afsluiten en uitvoeren van de overeenkomsten ter verwerving van werken, leveringen en diensten, noodzakelijk voor de hem/haar toegewezen infrastructuur
teneinde
deze op een efficiënte en doeltreffende wijze tot een goed einde te brengen
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van alle aspecten van dit proces in ILIAS BP ( P12-P9) [ PC-applicatie voor beheer van Material Resources en Infrastructuur]
- het bewaken en controleren van het correcte technische verloop van de werken (volgt de modificaties op en de conformiteit met de contractuele afspraken)
- controle op het correcte budgettaire verloop van de werken, leveringen en diensten ( volgt de toekenning van de verlening van de visa op)
- controle van het correcte financiële verloop van de werken, leveringen en diensten (volgt de toekenning van de verlening van de ordonnanceringen op)
- waken over het afsluiten en het uitvoeren van de overeenkomsten
Alsdeskundige/specialistraad geven inzake infrastructuur die tot zijn/haar verantwoordelijkheid behoort aan de diensthoofden
teneinde
deze te ondersteunen inzake hun beslissingen
Voorbeelden van taken
- raad geven aan de diensthoofden bij het nemen van beslissingen in het domein van de infrastructuur die tot zijn/haar bevoegdheid behoort en waarvan hij/zij het beheer uitvoert
- het overmaken van de rapporten volgens een voorziene planning
- het regelmatig op de hoogte houden van zijn/haar oversten over allerhande wijzigingen, ...
- het inlichten van zijn/haar oversten over de mogelijke risico's en moeilijkheden in bepaalde domeinen en raad geven bij het nemen van beslissingen die zijn/haar verantwoordelijkheid overschrijden zoals bij het maken van keuzes tussen te nemen opties ( prioriteiten bepalen binnen het budget,...)
Alsbeheerderhet beheren van een aantal hem/haar toebedeelde budgettaire catalogen in het kader van meerjarige en open contracten
teneinde
een goede financiële opvolging te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het beheren van de hem/haar toebedeelde catalogen ( bv onderhoud van gebouwen, wegen, instandhouding van geklasseerde sites, ..baggerwerken)
- het inventariseren van de uitbestede bedragen en ze invoeren in de database
- het opvolgen van de gebruikte kredieten met name: het uitbaten van de budgettaire opvolging van de uitgaven in verband met de infrastructuur waarvoor men verantwoordelijk is, het bestuderen van de structuur van de kosten en uitgaven en het bestuderen en voorstellen van mogelijkheden om de uitgaven te verminderen
- het opvolgen van de betaling van de facturen aan privé-ondernemingen en erop toezien dat de facturen tijdig binnen zijn om de nodige betalingen te kunnen verrichten
- In het kader van budgetaanpassingen eventueel het aanpassen van het beheersplan
Alscoachhet aansturen en adviseren van het personeel
teneinde
over beter inzetbaar en gemotiveerd personeel te beschikken en goede resultaten te bereiken
Voorbeelden van taken
- adviseren inzake evaluaties van het personeel aan de evaluatoren
- het sporadisch coachen van het personeel ( raad geven over technische problemen, ...) om tot betere resultaten te komen
- het bepalen van individuele opleidingsbehoeften in een technisch domein en voorzien in de middelen om deze te verhelpen
- het verstrekken van technische raad aan het personeel in het kader van concrete dossiers en het begeleiden van het personeel bij het zoeken naar efficiënte werkwijzen om de kwaliteit van de verwerking van de dossiers te bevorderen
- het opvolgen en controleren van de werkzaamheden van de medewerkers
Positionering
De functie krijgt leiding van
Ondersectiechef MR Infra…( die zelf leiding krijgt van het hoofd MRInfra)
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|