Afdrukken

Attaché A2 infrastructuur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI009

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Verantwoordelijk zijn voor het geïntegreerd beheer van de infrastructuur - toevertrouwde beheerstaken en voor de samenwerking en coördinatie met andere bureaus en diensten binnen en buiten de O/Sectie van alle activiteiten die aan hem/haar toegewezen worden

teneinde

zowel een functionele en moderne infrastructuur als de fysieke veiligheid van het personeel tewerkgesteld in deze infrastructuur te waarborgen en de beschikbare middelen efficiënt te beheren

 

Resultaatgebieden
Als
beheerder
    instaan voor het geïntegreerd beheer en het onderhoud van de infrastructuur die onder zijn/haar bevoegdheid valt

teneinde

    deze op een optimale en functionele manier ter beschikking te stellen met de noodzakelijke waarborgen voor de fysieke veiligheid

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van afgebakende beheerstaken met betrekking tot infrastructuur & materieel behorende tot de infrastructuur die onder zijn bevoegdheid valt ( bvb. spoorwegen, omheiningen, runways, taxis, rioleringstelsels, containerparken, NAVOInfra, US Infra, gedenktekens, kamperende troepen, schietstanden, sportinfrastructuur, ...)
  • het beheren van desgevallend meerjarige en open contracten ( bv inzake onderhoud
  • het uitvoeren van afgebakende beheerstaken met betrekking tot infrastructuur die onder zijn/haar bevoegdheid valt in het kader van een consessieovereenkomst in het kader van bilaterale - ministeriële akkoorden ( bv Fedasil [Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers] ...
  • het uitvoeren van desgevallend afgebakende beheerstaken met betrekking tot NAVO-, CEPS- [Central Europe Pipeline System] of nationale infrastructuur, ingevolge bestaande dienstbaarheden en dit na afsluiting van bijzondere overeenkomsten ( bvb. verplaatsing van een NATO-pipeline, ...
  • Kent aan de bestekken het MP-I/besteknummer toe volgens de informatie van het Bureau S & P( Systems and Procurement)

 

Als
deskundige/specialist
    verantwoordelijk zijn voor de planificatie van de infrastructuur die onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt

teneinde

    deze te verbeteren en in stand te houden

 

Voorbeelden van taken
  • verantwoordelijk zijn voor de planificatie met name de evaluatie van de behoeften aan infrastructuur en de CIL ( Construction Information Listing = lijst met de uit te voeren infrastructuurwerken binnen zijn/haar bevoegdheidsdomein )
  • verantwoordelijk zijn voor de actualisatie van de beheersplannen & de inputs dientengevolge in het vijfjarenplan ( wordt jaarlijks opgesteld) en het programmavoorstel X+1 in het functioneel domein
  • Hij/zij voert de programmaposten in in het LBCA (programma voor de opvolging van de budgetten) en waakt over het studieproces van deze posten ( techniek, termijnen, budget, ...
  • het opstellen van de AA ( Aankoopaanvragen) op in samenwerking met het verantwoordelijke RCI ( Regionaal Centrum voor Infrastructuur) & de minimaal vereiste technische specificaties in de bestekken
  • het bepalen van de functionele, technische, architecturale en budgettairre invulling van de behoeften ( = het technisch luik) bij het opstellen van het bestek of naar aanleiding van modificaties (inclusief de technische input voor integratie in het administratief gedeelte)

 

Als
leidinggevende
    het sturen en organiseren van de dienst door het efficiënt en effectief beheren en controleren van tijd, activiteiten en middelen

teneinde

    de werkzaamheden en opdrachten van de dienst optimaal op elkaar af te stemmen en uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de planning van de werklast met de adjuncten of collega's
  • het opmaken van een werkverdeling van de leden van de dienst, het bepalen van de uit te voeren taken en het vastleggen van de dagelijkse en wekelijkse prioriteiten
  • het behandelen en eventueel geven van de nodige toestemmingen voor allerlei aanvragen van de medewerkers ( zendingen, vormingen, activiteiten, sport, ...
  • nagaan of de opdrachten op een correcte manier werden uitgevoerd
  • zorgen voor de externe afstemming op de andere diensten

 

Als
dossierbeheerder
    in nauwe samenwerking met de ondersecties van de sectie MP-I ( Marché public - Infrastructure ) van de divisie overheidsopdrachten het afsluiten en uitvoeren van de overeenkomsten ter verwerving van werken, leveringen en diensten, noodzakelijk voor de hem/haar toegewezen infrastructuur

teneinde

    deze op een efficiënte en doeltreffende wijze tot een goed einde te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van alle aspecten van dit proces in ILIAS BP ( P12-P9) [ PC-applicatie voor beheer van Material Resources en Infrastructuur]
  • het bewaken en controleren van het correcte technische verloop van de werken (volgt de modificaties op en de conformiteit met de contractuele afspraken)
  • controle op het correcte budgettaire verloop van de werken, leveringen en diensten ( volgt de toekenning van de verlening van de visa op)
  • controle van het correcte financiële verloop van de werken, leveringen en diensten (volgt de toekenning van de verlening van de ordonnanceringen op)
  • waken over het afsluiten en het uitvoeren van de overeenkomsten

 

Als
deskundige/specialist
    raad geven inzake infrastructuur die tot zijn/haar verantwoordelijkheid behoort aan de diensthoofden

teneinde

    deze te ondersteunen inzake hun beslissingen

 

Voorbeelden van taken
  • raad geven aan de diensthoofden bij het nemen van beslissingen in het domein van de infrastructuur die tot zijn/haar bevoegdheid behoort en waarvan hij/zij het beheer uitvoert
  • het overmaken van de rapporten volgens een voorziene planning
  • het regelmatig op de hoogte houden van zijn/haar oversten over allerhande wijzigingen, ...
  • het inlichten van zijn/haar oversten over de mogelijke risico's en moeilijkheden in bepaalde domeinen en raad geven bij het nemen van beslissingen die zijn/haar verantwoordelijkheid overschrijden zoals bij het maken van keuzes tussen te nemen opties ( prioriteiten bepalen binnen het budget,...)

 

Als
beheerder
    het beheren van een aantal hem/haar toebedeelde budgettaire catalogen in het kader van meerjarige en open contracten

teneinde

    een goede financiële opvolging te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van de hem/haar toebedeelde catalogen ( bv onderhoud van gebouwen, wegen, instandhouding van geklasseerde sites, ..baggerwerken)
  • het inventariseren van de uitbestede bedragen en ze invoeren in de database
  • het opvolgen van de gebruikte kredieten met name: het uitbaten van de budgettaire opvolging van de uitgaven in verband met de infrastructuur waarvoor men verantwoordelijk is, het bestuderen van de structuur van de kosten en uitgaven en het bestuderen en voorstellen van mogelijkheden om de uitgaven te verminderen
  • het opvolgen van de betaling van de facturen aan privé-ondernemingen en erop toezien dat de facturen tijdig binnen zijn om de nodige betalingen te kunnen verrichten
  • In het kader van budgetaanpassingen eventueel het aanpassen van het beheersplan

 

Als
coach
    het aansturen en adviseren van het personeel

teneinde

    over beter inzetbaar en gemotiveerd personeel te beschikken en goede resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • adviseren inzake evaluaties van het personeel aan de evaluatoren
  • het sporadisch coachen van het personeel ( raad geven over technische problemen, ...) om tot betere resultaten te komen
  • het bepalen van individuele opleidingsbehoeften in een technisch domein en voorzien in de middelen om deze te verhelpen
  • het verstrekken van technische raad aan het personeel in het kader van concrete dossiers en het begeleiden van het personeel bij het zoeken naar efficiënte werkwijzen om de kwaliteit van de verwerking van de dossiers te bevorderen
  • het opvolgen en controleren van de werkzaamheden van de medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten

beslissingen

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge en schriftelijke adviezen

alle vormen

ad hoc

particulieren/burgers (consessiehouders)

mondelingen en schriftelijke vragen

alle vormen

ad hoc

directeurs van de RCI

mondelingen en schriftelijke vragen

alle vormen

wekelijks

management

beslissingen, mondelinge en schriftelijke vragen

alle vormen

dagelijks

kwartiercommando's, milieucoördinator

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

alle vormen

wekelijks

DG's , ACOS [Assistant Chief Of Staff]

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

alle vormen

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten: parastatalen van MDN

mondelinge en schriftelijke vragen, beslissingen

alle vormen

maandelijks

derden: (gemeentebesturen, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten

mondelingen en schriftelijke vragen

als dossier

maandelijks

directeurs van de RCI

mondelinge en schriftelijke vragen en adviezen, beslissingen

alle vormen

wekelijks

particulieren/burgers ( consessies,..)

mondelinge en schriftelijke vragenadviezen

als dossier

wekelijks

kwartiercommandanten, milieucoördinatoren

mondelinge en schriftelijke vragen en adviezen, beslissingen

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge en schriftelijke vragen, beslissingen

als dossier

wekelijks

management

mondelinge en schriftelijke adviezen

alle vormen

dagelijks

DG's (MRMP/I [Material Resources- Marché public-Infrastructure], MRSYS [Material Resources divisie

mondelinge en schriftelijke vragen en adviezen, beslissingen

alle vormen

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Ondersectiechef MR Infra…( die zelf leiding krijgt van het hoofd MRInfra)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Hij/zij is verantwoordelijk voor de medewerkers
  • Hij/zij staat in voor een budget en neemt deel aan de uitwerking van het investerings- en werkingsbudget voor het inframaterieel waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
  • Hij/zij neemt alle beslissingen inherent aan de verantwoordelijkheden van materieelbeheerder en in toepassing van de richtlijnen van DGMR
  • Binnen het kader van het budget dat hem/haar toegekend is voor een periode van één jaar, kan hij/zij vrij alle activiteiten uitoefenen die noodzakelijk zijn voor het beheer van het materieel waarvoor hij/zij verantwoordelijk is ( aankopen laten doen, noodzakelijk onderhoud laten uitvoeren,...) en dit via open contracten,...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Hij/zij vraagt toestemming wanneer de te nemen beslissingen zijn/haar niveau overschrijden ( bvb. budgetten buiten zijn/haar cataloog, ... en/of wanneer samenwerking en activiteiten van andere diensten vereist is.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

kan contracten tekenen tot 5000 euro

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. beschikt over een budget voor één jaar ( grootte is afhankelijk van de infrastructuur waarvoor hij/zij verantwoordelijk is)

2. beheert een aantal catalogen met uiteenlopende budgetten

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • veiligheid ( ARAB, brand, veiligheid op de werven) en milieuwetgeving, wetgeving op de overheidsopdrachten
  • welzijnswetgeving
  • bouwreglementering ( oa. wetgeving op de stedenbouw en kennis van de reglementering inzake beschermde gebouwen en landschappen) of specifieke technische richtlijnen van toepassing op het inframaterieel dat hij/zij dient te beheren ( HCAAP [Hazard Analysis Critical Control Point], liften, ...)
  • Interne normen van MrInfra inzake de vertaling van behoeften ( bvb. het aantal m² per individu)

 

Welke vernieuwingen
  • het aanpassen van de onderhoudspolitiek van de te beheren infrastructuur
  • het wijzigen van methodes inzake beheer
  • het toepassen van nieuwe technieken uit de infrawereld ( domotica, ...
  • facility management (= nieuwe beheerstechnieken )
  • innovaties inzake de invoering van nieuwe principes als bvb. duurzaam bouwen, isolatienormen (door de wetgeving op de overheidsopdrachten dienen er eerst voldoende fabrikanten beschikbaar te zijn vooraleer deze toegepast kunnen worden)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • ervaring
  • benchmarking
  • nieuwe richtlijnen of reglementering (opgelegd door andere, gewijzigde operationele behoeften, ...
  • leveranciers die nieuwe concepten of materialen komen voorstellen
  • normen opgelegd door de federale of regionale overheid

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.