Afdrukken

Attaché e-procurement (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC004

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Meewerken aan de uitwerking, de implementatie en het beheer van een federaal e-procurementsysteem

teneinde

een vereenvoudiging, een grotere transparantie en gemakkelijkere werkprocedures te realiseren op het vlak van overheidsopdrachten.

 

Het leiden van een of meerdere deelprojecten binnen het e-procurementproject

teneinde

de projectdoelstellingen te realiseren, rekening houdend met de beperkingen inzake technologie, mandagen, tijdsplanning, budget, enz.

 

Resultaatgebieden
Als
projectmedewerker
    het uitvoeren van deeltaken binnen het e-procurementproject

teneinde

    de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen mee te helpen bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de planning van het project
  • het plannen en uitvoeren van de acties
  • communiceren omtrent de voortgang van het project met de projectmedewerkers en projectleider
  • het evalueren van de uitgevoerde acties

 

Als
projectleider
    het aansturen en opvolgen van deelprojecten binnen het e-procurementproject

teneinde

    een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van de projectfiche en het uitwerken van het projectplan
  • het opstellen van de lastenboeken en het budgetbeheer
  • instaan voor de realisatie van de acties: het plannen van de acties en het structureren van het werk; het opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van de acties
  • rapporteren aan de sponsor en de stuurgroep van het project; het evalueren van het project
  • het aansturen en coachen van de interne projectmedewerkers

 

Als
functioneel analist
    het opmaken van functionele en organieke analyses

teneinde

    de functionele specificaties en de gebruikersbehoeften in kaart te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • het bestuderen van de oorspronkelijke procedures en de procedures die men wil bekomen via de nieuwe toepassing (o.a. via observaties en interviews met de eindgebruikers)
  • het beschrijven van de actuele en toekomstige procedures onder de vorm van stroomdiagrammen
  • het identificeren van de noden
  • het bepalen van de correcte overdracht van de gegevens uit de vroegere systemen naar het nieuwe systeem

 

Als
ontwikkelaar
    het ontwikkelen van systemen, procedures en instrumenten

teneinde

    over adequate instrumenten en methodes te beschikken om e-procurement in te voeren in de federale overheid

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van service level agreements
  • het helpen bouwen van helpdesksystemen
  • het uitwerken van procedures en handleidingen
  • het ontwikkelen van bestekken voor de markten die nodig zijn voor het project

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden en verbeteren van de competenties inzake overheidsopdrachten en e-procurement

teneinde

    de expertise van de functiehouder en de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • het raadplegen van vakliteratuur, benchmarken
  • zorgen voor intervisies binnen de dienst
  • het volgen van opleidingen, seminaries, studiedagen
  • het opzoeken van goede praktijken

 

Als
intern raadgever/adviseur
    bijdragen tot het voorbereidend beleidsadvies inzake het e-procurementbeleid voor de federale overheid en adviseren bij het operationaliseren van het beleid

teneinde

    het management in staat te stellen een strategie te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen van de strategie in operationele richtlijnen
  • het evalueren van het beleid op het terrein
  • op basis van de eigen ervaringen, het formuleren van voorstellen voor het management

 

Als
extern raadgever/adviseur
    op basis van de behoeften, adviseren bij de implementatie van het e-procurementproject bij de federale organisaties en dit zowel proactief als vraaggericht

teneinde

    de klanten bij te staan bij het optimaal invoeren en gebruiken van het e-procurementsysteem

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van vergaderingen van eindgebruikers (voornamelijk aankoopdiensten)
  • het begeleiden van de eindgebruikers
  • het beheren en organiseren van de helpdesk
  • luisteren naar de noden van de klanten, het beantwoorden van vragen, het ter beschikking stellen van handleidingen
  • deelnemen aan nationale en internationale werkvergaderingen inzake e-procurement

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

richtlijnen, deadlines

mondeling, schriftelijk

wekelijks

collega's

adviezen, vragen

mondeling

dagelijks

federale aankoopdiensten

vragen, noden

mondeling, schriftelijk

wekelijks

ondernemingen/organisaties

adviezen, vragen, info

schriftelijk

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

verslagen, nota's

schriftelijk, mondeling

wekelijks

collega's

vragen, adviezen

mondeling

dagelijks

federale aankoopdiensten

adviezen, procedures, userguides

schriftelijk, mondeling

wekelijks

Directeur-generaal

informatie, vragen

schriftelijk

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de verantwoordelijke e-procurement

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie en planning in functie van de organisatie van de dienst
  • operationele routinebeslissingen
  • operationeel advies aan klanten
  • voorstellen voor nieuwe/verbeterde procedures/tools, enz.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met een impact op de organisatie
  • complexe operationele beslissingen
  • wijzigingen in de prioriteiten
  • belangrijke wijzigingen in de projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. verantwoordelijk voor het budgetbeheer van de overheidsopdrachten waarvoor de functiehouder verantwoordelijk is

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake overheidsopdrachten inclusief de Europese richtlijnen
  • de beleidslijnen van de directie

 

Welke vernieuwingen
  • de functie is gericht op de vernieuwing van het beheer van de aankoopprocessen binnen de overheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • goede praktijken inzake e-procurementsystemen in binnen- en buitenland
  • tendensen in informatiserings- en automatiseringsprocessen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.