Attaché secretariaat bestuursraad (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA034
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het uitoefenen van de functie van griffier bij de Nederlandstalige en Franstalige kamers voor bemiddeling
teneinde
de ontvankelijkheid van de klachten te beoordelen en er dossiers van samen te stellen voor expertise
het installeren en organiseren van de griffie van de verzoeningscommissie-bouw
teneinde
deskundigen aan te werven en te vormen door de organisatie van opleidingen
Het verspreiden en bevorderen van de werking van de verzoeningscommissie-bouw
teneinde
elk publiek te informeren over de structuur en de werking van de commissie en dit in wetenschappelijke of gevulgariseerde vorm
Resultaatgebieden
Alsorganisatororganiseren van de kamers voor bemiddeling in het kader van de behandeling van de klachtendossiers
teneinde
een deskundige aan te wijzen (architect, ondernemer, ingenieur) onder de 320 door de commissie erkende experts
Voorbeelden van taken
- het bepalen van de ontvankelijkheid van de klacht (technische klachten betreffende de bouw waarin tenminste een particulier tussenkomt)
- het vastleggen van een datum voor de zitting en het oproepen van de partijen hiervoor
- het voorbereiden van het zittingsblad en de lijst van mogelijke experts
- het aanwijzen van de expert in functie van zijn/haar specialiteit
- het sturen van de beslissing naar de partijen
Alsgriffierassisteren bij de expertise op het terrein (5 tot 6 keer per maand)
teneinde
zich te verzekeren van tegenstrijdigheden in de procedure en de voorziene termijnen
Voorbeelden van taken
- verzoeken aan de partijen en de deskundige de strikte termijnen die door het reglement voorzien zijn te respecteren
- het meedelen aan de partijen van elk nieuw stuk dat bij het dossiers gevoegd moet worden
- het organiseren van de tussenkomst van de bevoegde kamer op elk moment van de expertise
- het ontvangen van de processen-verbaal van bemiddeling en het definitieve rapport, en er een rapport van maken voor de leden van de bestuursraad
Alscoördinatorbeheren van de logistieke en de materiële werking van het secretariaat
teneinde
de praktische organisatie ervan te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het bestellen van materiaal bij de ordonnateur van het centraal bestuur
- het ondertekenen van facturen voor akkoord van betaling
- het samenstellen van een gespecialiseerde en bijgewerkte bibliotheek
Alscontactpersoonverzekeren van de permanentie tijdens de week
teneinde
de werking en het belang van de commissie te verspreiden
Voorbeelden van taken
- antwoorden op de informatievragen over de commissie per telefoon
- het beantwoorden van de post
Alsorganisator van evenementenvoorbereiden van evenementen gespecialiseerd in bouw (5 bouwbeurzen per jaar: Bisbeurs, Habitat, Batibouw, Bouw & Reno en Bois & Habitat)
teneinde
de werking van de commissie op deze evenementen promoten
Voorbeelden van taken
- het opnemen van contact met de budgetverantwoordelijke en de inspecteur van Financiën voor de bepaling en de toewijzing van een budget
- het aanvragen van offertes aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in de organisatie van zulke evenementen
- het coördineren van het project met de gekozen firma in samenwerking met de leden van de bestuursraad
- bemiddelen tussen de firma, het centrale bestuur en de leden van de bestuursraad en hen elke verandering van beslissingen met betrekking tot financiën of andere zaken meedelen
Alspromotieverantwoordelijke deelnemen aan evenementen (zoals Batibouw, Bisbeurs of Habitat)
teneinde
de werking van de commissie te promoten
Voorbeelden van taken
- het verzekeren van de aanwezigheid van de commissie tijdens het evenement (gedurende heel het evenement, avonden en weekend inbegrepen)
- belast zijn met de samenwerking met de gekozen firma en besluitname op het laatse moment (bv. praktische organisatie, materiaal, verandering van zaal voor de persconferentie) en zorgen voor het toepassen van de genomen beslissingen
- het organiseren van de perconferentie, de persmap, de contacten met de journalisten
- antwoorden op alle vragen van het publiek danzij directe en informele contacten
- het opstellen en verspreiden van een publireportage in de gespecialiseerde media en de pers
Alsdossierbeheerderverzamelen van de cijfergegevens (zoals het aantal dossiers, het aantal contacten, de verklaring van experten, het slaagpercentage van de bemiddelingen)
teneinde
het werk van de commissie te evalueren
Voorbeelden van taken
- het beoordelen van de cijfers van de dossiers
- extrapolatie en statistieken
- het opmaken van een jaarraport
- het communiceren en goedkeuren van het rapport door de leden van de bestuursraad
Alsdossierbeheerdersamenstellen van de lijst van experten die de commissie gebruikt
teneinde
vakdeskundigen voor te stellen tijdens de verzoeningsprocedures
Voorbeelden van taken
- het onderzoeken van de kandidaturen van deskundigen: het nakijken van de inachtneming van de criteria (ingenieur, architect of ondernemer zijn, 10 jaar ervaring hebben, ...)
- het organiseren van de opleiding voor de deskundigen die gegeven wordt door de leden van de commissie betreffende de verzoeningsprocedure
- het samenstellen van de lijst met deskundigen (ongeveer 320)
- het evalueren van de deskundige en van zijn/haar geleverde werk: de naleving van de kosten en de termijnen, bereikt hij/zij dikwijls een resultaat via bemiddeling?
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers, derden, organisaties/ondernemingen, juristen/advocaten
|
schriftelijk/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, derden, organisaties/ondernemingen, juristen/advocaten, aangewezen deskundige
|
schriftelijk/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, definitief verslag of PV van de bemiddeling
|
wekelijks
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
particulieren/burgers, derden, andere federale overheidsdiensten, organisaties/ondernemingen, juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, studierapporten
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
derden, andere overheden, organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers, organisaties/ondernemingen, pers
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
rechtstreeks en mondeling contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen, statistieken van de commissie
|
studierapporten
|
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers, organisaties/ondernemingen, juristen/advocaten, aangewezen deskundige
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, basisdocumenten en dossiers
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, organisaties/ondernemingen, juristen/advocaten, aangewezen expert
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, bijkomende stukken
|
dagelijks
|
andere overheden, organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail
|
wekelijks
|
particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, collega's, juristen/advocaten, pers
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
derden, andere overheden, organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
maandelijks
|
particulieren/burgers, derden, organisaties/ondernemingen, pers
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers, derden, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
studierapporten
|
in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter van de bestuursraad
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de eigen werkorganisatie op dagelijkse of wekelijkse basis
- de concrete fase van de dossiers
- de tussenkomst van de Commissie in elk dossier
- het bepalen van de prioriteiten van de dossiers
- het organiseren van bijkomende activiteiten
- het ondertekenen van facturen voor machtigingen tot betaling
- de samenwerking met het diensthoofd budget en financiën
- het verdedigen van dossiers voor de toewijzing van een budget
De functie moet autorisatie vragen voor
- de formele beslissing in geval van klachten tijdens het verloop van de expertise
- de wijziging van de procedures en van de basisdocumenten
- de wijziging van het personeelsplan
- bestellingen of aankopen die een aanzienlijke budgettaire impact hebben
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
jaarlijks vastgelegd door het centraal bestuur
Andere kwantitatieve gegevens
1. ongeveer 100 dossiers per jaar
2. 70 procent van de bemiddelingen en 80 procent van de dossiers worden afgesloten binnen de 6 maanden
3. 320 deskundigen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
Welke vernieuwingen
Gebaseerd op welk referentiekader
|