Afdrukken

Adviseur preventie (arbeidsgeneesheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP021

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Operationele opdrachten van medisch toezicht en advies uitoefenen binnen een gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk die bevoegd is voor de personeelsleden van de FODs, de programmatorische overheidsdiensten, de wetenschappelijke staatsinstellingen, de organismen van openbaar nut en de overheidsinstellingen van sociale zekerheid die via contract tot de gemeenschappelijke dienst toetreden

teneinde

De gezondheid van de werknemers van de federale overheidsdiensten te beschermen en te verzekeren door het toezicht op hun gezondheid, door de verbetering van de arbeidsomstandigheden en door de evaluatie en de preventie van de risico's, zowel op collectief als op individueel vlak (zie Koninklijk Besluit van 27/03/1998 betreffende de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, in het bijzonder de artikelen 5 tot 7 en de artikelen 20 en volgende)

 

Resultaatgebieden
Als
Medisch expert, preventieadviseur
    Toezien op de gezondheid van de werknemers

teneinde

    het goedkeuren van gemotiveerde beslissingen op het medisch vlak die conform de wetgeving over welzijn op het werk en de verwante reglementering zijn genomen

 

Voorbeelden van taken
  • Het medische dossier opmaken en verwerken. Opstellen van het formulier voor de gezondheidsbeoordeling. De werknemers de verplichte vaccinaties toedienen, de opsporingstests en de bijkomende vereiste onderzoeken doen ondergaan. Risico-analyses en de eventuele medisch-sociale onderzoeken uitvoeren. Op eigen initiatief of op verzoek, regelmatige en systematische bezoeken op de werkvloer doen.
  • Op eigen initiatief of op verzoek, de werkposten onderzoeken en erop toezien dat ze medisch en fysiek aangepast zijn. Analyses uitvoeren of laten uitvoeren. Een onderzoek uitvoeren bij een ongeval of andere incidenten. De beroepsziekten en werkgebonden aandoeningen opsporen.
  • Kennis nemen van de fabricatieprocessen, de werkmethodes en de werkprocessen om maatregelen te kunnen voorstellen die de daaruit voortvloeiende risico's beperken. Onderzoek en studies uitvoeren die nuttig en noodzakelijk zijn voor de verbetering van het welzijn van de werknemers.
  • In noodgevallen de maatregelen nemen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de oorzaken van het gevaar. Gespecialiseerde adviezen inwinnen. Een antwoord geven op medische vragen van werknemers en arbeiders.
  • De werknemers adviezen verlenen en medische expertise aanbieden. De deontologie naleven.

 

Als
Onafhankelijk expert, arbeidsgeneesheer, preventieadviseur
    het uitvoeren van de taken waarin de wetgeving betreffende het welzijn van de werknemers voorziet

teneinde

    Een gezondheids- en preventiebeleid toepassen bij de federale overheidsdiensten.

 

Voorbeelden van taken
  • Een duidelijk beeld hebben van de rol van een overheidsdienst en de verplichtingen die eruit voortvloeien. De organisatie, de directies en de medewerkers advies verlenen bij de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake welzijn en gezondheid van de werknemers en al hun vragen in dit verband beantwoorden.
  • De risicoanalyses in gang zetten en opvolgen, nl. : gevaren identificeren; een advies verlenen over de resultaten van de risico-analyses en maatregelen voorstellen om over een permanente risicoanalyse te kunnen beschikken; advies verlenen en voorstellen doen inzake het opstellen, de toepassing en de aanpassing van het globale preventieplan. Onderzoek verrichten naar de factoren die een invloed hebben op de oorzaak van ongevallen.
  • Deelnemen aan de uitvoering van de analyse van de oorzaak van beroepsziekten. Meewerken aan het bestuderen van de werklast, aan de aanpassing van technieken en arbeidsomstandigheden, aan de fysiologie van de mens en de preventie van fysieke en mentale beroepsvermoeidheid, en deelnemen aan de analyse van de oorzaken van aandoeningen die het gevolg zijn van de werklast en van andere werkgebonden factoren.
  • Een advies verlenen over de organisatie van de werkvloer, de werkposten, de omgevingsfactoren en de chemische, fysische, kankerverwekkende en biologische agensen, de werk- en individuele uitrusting. Een advies verlenen over de hygiëne op de werkvloer. Deelnemen aan het ontwikkelen van interne noodprocedures en de toepassing van maatregelen in geval van ernstig en onmiddellijk gevaar.
  • Deelnemen aan de organisatie van de eerste hulp aan werknemers die slachtoffer van een ongeval zijn. Een advies uitbrengen over de maatregelen die moeten worden genomen voor het welzijn van de agenten en tevens over het opstellen van de verschillende instructies voor werknemers. Een advies uitbrengen over de diensten of organismen waarop de verschillende FOD's beroep kunnen doen voor een gepaste opvolging van de slachtoffers. De gevolgen dragen van de uitgebrachte adviezen.

 

Als
Expert
    de dienst vertegenwoordigen tijdens diverse vergaderingen in functie van de expertisedomeinen van de werknemers

teneinde

    een duidelijk advies uitbrengen aan de vragende instanties, die het volledige overheidsnetwerk beslaan.

 

Voorbeelden van taken
  • De risicoanalyses in gang zetten, eraan deelnemen en ze opvolgen; gedetailleerde nota's opstellen voor een verbetering van het beheer van de beroepsrisico's in de verschillende FOD's.
  • Onderhandelen en samenwerken met elke FOD om het welzijn van de werknemers te garanderen.
  • CCB's bijwonen - onderhandelen met de verschillende partijen (vakbonden, hiërarchie, directiecomité) over de richting die moet worden gekozen om het medisch welzijn van de werknemers te garanderen.
  • Een echt netwerk in gang zetten en ontwikkelen binnen en rond de dienst in functie van het kennisdomein ervan. De resultaten en de kennis verspreiden en een interface ontwikkelen tussen de wetenschap, de psychologie, de strategie en de praktijk om een humanisering van het werk te stimuleren.
  • Beschikbaar zijn en indien nodig, onmiddellijke beslissingen nemen en optreden in noodgevallen, al naargelang.

 

Als
coach
    de medewerkers individueel of in team aanmoedigen en begeleiden

teneinde

    hun in de mogelijkheid stellen zo vlug mogelijk autonoom te kunnen werken

 

Voorbeelden van taken
  • de "starters" (nieuwe dokters) inwijden in de werkmethodes van de federale overheid, hun de rol van een overheidsdienst en van de verplichtingen die daaruit voortvloeien duidelijk uiteenzetten, bij de eerste beslissingen feedback geven, bijzondere gevallen bespreken met een casuïstiek van betwiste gevallen, de opleiding van stagiairs bevorderen, erop toezien dat de kennis wordt ontwikkeld (wettelijke verplichtingen en interventiebehoeften), jonge dokters in opleiding tijdens hun eerste twee specialisatiejaren superviseren
  • de verpleegkundige medewerkers functioneel sturen door hun in te wijden in de visies van de dienst en hun duidelijke richtlijnen (duidelijke operationele doelstellingen) en een positieve feedback te geven, de verpleegkundige medewerkers valoriseren door een zeker aantal taken aan hen te delegeren, op het juiste ogenblik relevante informatie doorgeven aan de verpleegkundige medewerkers, alsook zorgen voor de ontwikkeling van hun kennis en van nieuwe technieken
  • in overleg met de geneesheer-directeur er voor zorgen dat de administratieve medewerkers duidelijke instructies krijgen en te gelegener tijd op de hoogte worden gebracht van wijzigingen aan de agenda om de planning van de preventiepraktijken en de geneeskundige onderzoeken van de werknemers te waarborgen, zich ervan vergewissen dat de dossiers binnen de gewenste tijd behandeld zijn, instructies geven voor de behandeling van het medisch aspect van de dossiers, relevante informatie meedelen aan de administratieve medewerkers, alsook de administratieve medewerkers valoriseren door hun hun taken autonoom te laten beheren

 

Als
kennisbeheerder
    de medisch-wetenschappelijke litteratuur inzake gezondheid op het werk opvolgen en relevante informatie meedelen aan de collega’s

teneinde

    de medische expertise op een hoog niveau houden

 

Voorbeelden van taken
  • wetenschappelijke litteratuur opzoeken, evalueren en samenvatten
  • uitvoerige nota’s opstellen om andere diensten of andere geneesheren in te lichten
  • bijscholing volgen
  • congressen bijwonen
  • de wettelijke verplichting om 15 % van de werktijd aan permanente opleiding te besteden nakomen

 

Als
ontwikkelaar
    nieuwe procedures ontwikkelen die zijn aangepast aan de omstandigheden en aan de overheidsdiensten

teneinde

    een optimale opvolging van de problematiek waarborgen, op basis van de gemeenschappelijk verworven ervaring

 

Voorbeelden van taken
  • de evaluatie- en opsporingsmethodes ontwikkelen en aanpassen, bijvoorbeeld op het vlak van beroepsziekten en de organisatie van de eerste hulp
  • de procedures in het statuut van het rijkspersoneel aanpassen aan de eisen van de reglementering inzake welzijn van de werknemers, vooral wat de kwetsbare werknemers betreft, zoals zwangere vrouwen en personen met een handicap

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per omzendbrief, als voorstel (wet, KB, MB), als dossier, telefonisch, fax

dagelijks, ad hoc

vakbonden

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

maandelijks, ad hoc

collga's

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

FARES (Fond des affections respiratoires) et VRGT (Vlaamse vereniging voor respiratoire gezondheidszorg en tuberculosebestrijding)

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

schriftelijke vragen

per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

juristen/advocaten

per brief, e-mail, als voorstel (wet, KB, MB)

ad hoc

derden

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

louter informeel, per brief, e-mail

dagelijks, ad hoc

vakbonden

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

maandelijks, ad hoc

andere fed. overheidsdiensten

ber brief, e-mail, omzendbrief, als voorstel (wet, KB, MB), als dossier

dagelijks, ad hoc

per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

derden

per brief, e-mail, als dossier

ad hoc

collega's

louter informeel, per brief, e-mail, als dossier

dagelijks, ad hoc

juristen/advocaten

per brief, e-mail, als voorstel (wet, KB, MB), als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Preventieadviseur, hoofdgeneesheer, directeur van de medische dienst op het werk.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Methodes en organisatie van zijn eigen werk.
  • Formele beslissingen op individueel niveau : beslissing over de werkbekwaamheid of -onbekwaamheid van een werknemer (voorbeelden : een besmettelijk persoon, een zwangere vrouw, een vrouw die borstvoeding geeft .... arbeidsonbekwaam verklaren), beslissing over terugbetaling van een aangepaste bril voor het scherm, beslissing over de uitvoering van analyses of bijkomende onderzoeken wanneer er een beroepsziekte wordt vermoed (kosten voor het onderzoek ten laste van de werkgever), beslissing over onbekwaamheid voor bepaalde taken ... De beslissing van de arbeidsgeneesheer is verplicht voor alle situaties waar er een gevaar voor de betrokkene, zijn collega's of de foetus kan zijn. Idem voor alle banen met een risico op ioniserende straling.
  • Bindende adviezen op individueel niveau : over de aanpassing van de werkpost van een gehandicapt persoon, over de noodzaak een een werknemer een aangepaste job te geven, over de noodzaak de werknemer een andere functie te geven, ... Indien de werkgever het advies van de arbeidsgeneesheer niet volgt, en dit tot een arbeidsongeval of een beroepsziekte leidt, dan kan de werknemer het rapport van de arbeidsgeneesheer gebruiken als doorslaggevend argument bij een klacht voor de arbeidsinspectie of de arbeidsrechtbanken.
  • Beslissingen op collectief niveau : de arbeidsgeneesheer kan alleen beslissen, op basis van aanwijzingen die uit een individueel medisch onderzoek blijken, analyses, onderzoeken of een bezoek van de werkvloer uit te voeren, om na te gaan of het hier niet om een collectief probleem gaat.
  • Bindende adviezen op collectief niveau : de arbeidsgeneesheer kan de werknemers de toegang tot de werklokalen verbieden (bijv.: asbest), de machines, de douches te gebruiken, van de waterfonteinen te drinken, & Hij kan de werknemers tevens verplichten veiligheidsschoenen, handschoenen te dragen, ... verschillende producten te gebruiken (bijv.:onderhoudsproducten). Indien de werkgever het advies van de arbeidsgeneesheer niet opvolgt, dan moet die laatste de overtreding aan de arbeidsinspectie melden, die vervolgens een proces-verbaal zal opmaken.
  • Definitie van de lokale preventiemaatregelen.
  • Melden van overtredingen op de reglementering inzake welzijn op het werk aan de arbeidsinspectie. Melden van de besmettelijke ziekten aan de gemeenschappen.
  • Melden van zijn beslissingen en adviezen aan werkgevers, vakbonden, behandelende geneesheren, &
  • Organisatie van het functionele werk van het verplegend en administratief personeel dat hij ter beschikking heeft.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Begroting
  • Planning van de onderzoeken voor alle overheidsdiensten.
  • Aanvragen voor opleidingen (wettelijke en andere verplichtingen)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

3 miljoen euro (Schatkistrekening. Bijdragen van de leden)

 

Eigen werkbudget

Geen eigen budget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Aantal betroffen personen : +/- 80.000

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Koninklijk besluit tot oprichting bij de FOD Volksgezondheid van een gemeenschappelijke interne dienst voor de preventie en de bescherming op het werk voor bepaalde federale overheidsdiensten.
  • Codex over het welzijn op het werk.
  • SLA's (??) afgesloten tussen de FOD Volksgezondheid en de verschillende aangesloten FOD's
  • Alle regelgeving inzake veiligheid en welzijn van de werknemers om een gezondheids- en preventiebeleid toe te passen bij de federale overheidsdienst.

 

Welke vernieuwingen
  • Implementatie van een efficiënt preventie- en veiligheidsbeleid voor een efficiënt preventie- en veiligheidsbeleid. Toepassing van de reglementering, aanpassingen aan de specifieke contexten.
  • De aspecten inzake begrip en aanpassing van de verschillende milieus van de betrokken organisaties ontwikkelen. Indien nodig, aanpassen van de medische inspecties.
  • Op het vlak van de diensten, ontwikkelen van nieuwe procedures en nieuwe werkmethodes op basis van gemeenschappelijke ervaringen.
  • Gesprekken binnen een seminarie om te handelen vóór nieuwe installaties en aanpassingen uitvoeren op nationaal vlak, op basis van opgedane ervaringen.
  • Contacten op alle niveaus.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Wet inzake het welzijn op het werk en de desbetreffende bepalingen.
  • Ervaring als expert arbeidsgeneesheer
  • Reglementering van de arbeidsgeneeskunde
  • Studies inzake arbeidsgeneeskunde en een gezonde werkomgeving
  • Wettelijke technieken betreffende de risicoanalyse

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.