Directeur-generaal financiële en statistische diensten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB062
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het uitwerken, coördineren en beheren van de verschillende directies waarvoor de betrokkene verantwoordelijk is
teneinde
de doelstellingen, opgenomen in de taken van deze directies, te realiseren: financieel beheer van de sociale zekerheid, boekhoudkundig en financieel beheer van de RSZ , organisatie en opmaak van de statistische informatie.
De managers van de organisatie informeren
teneinde
hen in staat te stellen het gevoerde beleid te bepalen en te evalueren.
de RSZ beheren in afwezigheid van de administrateur-generaal en van de adjunct op grond van een persoonlijke delegatie
teneinde
het dagelijks beheer van de rijksdienst te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alslid van de directieraad van de rijksdienstmeewerken aan het beheer van de RSZ
teneinde
de rijksdienst zijn opdrachten te laten vervullen zoals vastgelegd in de bestuursovereenkomst en te laten uitvoeren zoals bepaald in het bestuursplan
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het beheer van de bestuursovereenkomst
- meewerken aan de uitwerking en de communicatie van de beleidsvisie van de rijksdienst met betrekking tot de waarden van de instelling en de organisationele structuur en middelen (financiële, technische en personeel) die moeten worden ingezet
- meewerken aan het beheer van de strategische partnerschappen van de RSZ
- meewerken aan het beheer van de relaties met de toezichtautoriteiten, de klanten ( werkgevers en sociale secretariaten) en de loontrekkenden
- deelnemen aan vergaderingen van de beheers-, overleg- en adviesorganen en organen met initiatiefrecht van de instelling, die volgens de statuten voorzien zijn of uit eigen beweging ingevoerd worden: - Directieraad voor de reglementaire beslissingen- Directiecomité voor de beleidsbeslissingen- Basis Overlegcomité- Groep voor informaticabeleid- Stagecommissies- Conferentie voor beoordeling
Alsverantwoordelijke van een directoraat-generaalorganiseren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de werking van de verschillende diensten
teneinde
de optimale werking van de diensten te verzekeren door een passende strategie te ontwikkelen in termen van te bereiken doelstellingen en middelen die moeten worden ingezet (financiële, technische en personeel) en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren
Voorbeelden van taken
- het controleren van de coördinatie en de leiding van het directieteam van de verantwoordelijken van de verschillende directies waaruit het directoraat-generaal bestaat; de bemiddeling van alle vragen die geen passend antwoord krijgen binnen de directies of tussen de directies onderling, zowel op intern als extern niveau, in samenspraak met de medewerkers en met het algemeen bestuur
- het beheer van de organisatie van de eenheid de optimalisering van de werking, de definiëring en invoering van interne procedures en van regels voor de werking van de eenheid controleren
- het beheer van het ter beschikking stellen van de vereiste informatie in de eenheid en het beheer van de informaticatoepassingen van de eenheid controleren
- de aanwerving, de ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers van de eenheid controleren
- het budgettair beheer van de eenheid controleren
Alsverantwoordelijke voor het algemeen financieel beheeraansturen van de directie die belast is met het algemeen financieel beheer
teneinde
de betrokken directie de opdrachten zou kunnen realiseren en de doelstellingen kan bereiken die haar zijn toegewezen
Voorbeelden van taken
- aansturen van de algemene financiering
- aansturen van de uitwerking van rapporten voor de regering over de evolutie van de opbrengsten en de uitgaven van het algemeen beheer
- aansturen van de opvolging van het budget, van het beheer van de schatkist (beleggingen op korte en middellange termijn, leningen), het beheer van het reservefonds
- aansturen van het secretariaat van het beheerscomité van de sociale zekerheid
Alsverantwoordelijke van het beheer van de financiën van de RSZaansturen van de directies die belast is met de financiën van de rijksdienst (budget en boekhouding)
teneinde
de betrokken directie de opdrachten zou kunnen uitvoeren en de doelstellingen zou kunnen bereiken die haar zijn toegewezen
Voorbeelden van taken
- aansturen van de verdeling van de opbrengst van de bijdragen aan de instellingen en fondsen buiten de sociale zekerheid
- aansturen van de opstelling van het budget van de rijksdienst
- aansturen van de organisatie en de boekhouding van de rijksdienst
Alsverantwoordelijke voor de statistiekenaansturen van de directie die belast is met de statistieken
teneinde
de betrokken directie de opdrachten zou kunnen uitvoeren en de doelstellingen zou kunnen bereiken die haar zijn toegewezen
Voorbeelden van taken
- aansturen van de toekenning van codes met het oog op de classificatie van bepaalde statistische variabelen
- aansturen van de organisatie en de productie van statistische informatie
- aansturen van de opmaak en de verspreiding van het jaarrapport van de dienst
Alsvertegenwoordiger van de algemene directie en van de RSZbeheren van de externe betrekkingen
teneinde
het vooraanstaand imago van de eenheid, van de RSZ en de infomatie die aan derden wordt doorgegeven, te controleren en te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- de officiële vertegenwoordiging van de RSZ controleren, binnen de beperkingen van de toegekende delegaties, in de externe contacten met de kabinetten of de ministeriële secretariaten, de andere instellingen, de andere autoriteiten, overheidsdiensten, etc.
- het voorzitten van de Commissie voor financiële problemen
- meewerken aan de technische ondersteuning van de autoriteiten voor het opstellen van nieuwe maatregelen en voor de opvolging van evenementen
Alsintern adviseurontwikkelen en toepassen van een controlemethode voor relevant en doeltreffend beheer
teneinde
mee te werken aan de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de inzameling van statistische gegevens bestemd voor de beheerscontrole
- meewerken aan de productie van statistische informatie bestemd voor de beslissingsbevoegde personen
- meewerken aan de evaluatie van verbeteringsmogelijkheden van de operationele efficiëntie
- meewerken aan de verspreiding van de resultaten van de evaluatie en van de aanbevelingen aan de operationele verantwoordelijken en de hiërarchie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
studierapporten, financiële gegevens
|
in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke adviezen, onderzoeksrapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
studierapporten, financiële gegevens
|
in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
collega's
|
schriftelijke en mondelingen vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
louter informeel, per brief, mail,...
|
dagelijks
|
vakbonden
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, mail,...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, mail,..., in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
beleidscel
|
schriftelijke adviezen, studierapporten
|
per brief, mail,..., in de vorm van een dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Administrateur-generaal en zijn/haar adjunct
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de door de delegaties gedefinieerde zaken die door het beheerscomité toegekend worden
De functie moet autorisatie vragen voor
- andere zaken buiten de door de delegaties gedefinieerde zaken die door het beheerscomité toegekend worden
Impact
Totaal werkbudget entiteit
123.300.300 euro
Eigen werkbudget
neen
Andere kwantitatieve gegevens
1. financiële bedragen beheerd in het kader van de financiering van de sociale zekerheid: 40.000.000.000 euro per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- reglementering inzake sociale zekerheid
- boekhouding van de instellingen van openbaar nut
Welke vernieuwingen
- neemt deel aan het uitproberen en het afwerken van het eerste contract en van het eerste bestuursplan
Gebaseerd op welk referentiekader
- autonomie van de overheidsinstellingen van sociale zekerheid
|