Afdrukken

Directeur-generaal financiële en statistische diensten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB062

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het uitwerken, coördineren en beheren van de verschillende directies waarvoor de betrokkene verantwoordelijk is

teneinde

de doelstellingen, opgenomen in de taken van deze directies, te realiseren: financieel beheer van de sociale zekerheid, boekhoudkundig en financieel beheer van de RSZ , organisatie en opmaak van de statistische informatie.

 

De managers van de organisatie informeren

teneinde

hen in staat te stellen het gevoerde beleid te bepalen en te evalueren.

 

de RSZ beheren in afwezigheid van de administrateur-generaal en van de adjunct op grond van een persoonlijke delegatie

teneinde

het dagelijks beheer van de rijksdienst te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van de directieraad van de rijksdienst
    meewerken aan het beheer van de RSZ

teneinde

    de rijksdienst zijn opdrachten te laten vervullen zoals vastgelegd in de bestuursovereenkomst en te laten uitvoeren zoals bepaald in het bestuursplan

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan het beheer van de bestuursovereenkomst
  • meewerken aan de uitwerking en de communicatie van de beleidsvisie van de rijksdienst met betrekking tot de waarden van de instelling en de organisationele structuur en middelen (financiële, technische en personeel) die moeten worden ingezet
  • meewerken aan het beheer van de strategische partnerschappen van de RSZ
  • meewerken aan het beheer van de relaties met de toezichtautoriteiten, de klanten ( werkgevers en sociale secretariaten) en de loontrekkenden
  • deelnemen aan vergaderingen van de beheers-, overleg- en adviesorganen en organen met initiatiefrecht van de instelling, die volgens de statuten voorzien zijn of uit eigen beweging ingevoerd worden: - Directieraad voor de reglementaire beslissingen- Directiecomité voor de beleidsbeslissingen- Basis Overlegcomité- Groep voor informaticabeleid- Stagecommissies- Conferentie voor beoordeling

 

Als
verantwoordelijke van een directoraat-generaal
    organiseren, coördineren en verzekeren van de opvolging van de werking van de verschillende diensten

teneinde

    de optimale werking van de diensten te verzekeren door een passende strategie te ontwikkelen in termen van te bereiken doelstellingen en middelen die moeten worden ingezet (financiële, technische en personeel) en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de coördinatie en de leiding van het directieteam van de verantwoordelijken van de verschillende directies waaruit het directoraat-generaal bestaat; de bemiddeling van alle vragen die geen passend antwoord krijgen binnen de directies of tussen de directies onderling, zowel op intern als extern niveau, in samenspraak met de medewerkers en met het algemeen bestuur
  • het beheer van de organisatie van de eenheid de optimalisering van de werking, de definiëring en invoering van interne procedures en van regels voor de werking van de eenheid controleren
  • het beheer van het ter beschikking stellen van de vereiste informatie in de eenheid en het beheer van de informaticatoepassingen van de eenheid controleren
  • de aanwerving, de ontwikkeling en het beheer van de prestaties van de medewerkers van de eenheid controleren
  • het budgettair beheer van de eenheid controleren

 

Als
verantwoordelijke voor het algemeen financieel beheer
    aansturen van de directie die belast is met het algemeen financieel beheer

teneinde

    de betrokken directie de opdrachten zou kunnen realiseren en de doelstellingen kan bereiken die haar zijn toegewezen

 

Voorbeelden van taken
  • aansturen van de algemene financiering
  • aansturen van de uitwerking van rapporten voor de regering over de evolutie van de opbrengsten en de uitgaven van het algemeen beheer
  • aansturen van de opvolging van het budget, van het beheer van de schatkist (beleggingen op korte en middellange termijn, leningen), het beheer van het reservefonds
  • aansturen van het secretariaat van het beheerscomité van de sociale zekerheid

 

Als
verantwoordelijke van het beheer van de financiën van de RSZ
    aansturen van de directies die belast is met de financiën van de rijksdienst (budget en boekhouding)

teneinde

    de betrokken directie de opdrachten zou kunnen uitvoeren en de doelstellingen zou kunnen bereiken die haar zijn toegewezen

 

Voorbeelden van taken
  • aansturen van de verdeling van de opbrengst van de bijdragen aan de instellingen en fondsen buiten de sociale zekerheid
  • aansturen van de opstelling van het budget van de rijksdienst
  • aansturen van de organisatie en de boekhouding van de rijksdienst

 

Als
verantwoordelijke voor de statistieken
    aansturen van de directie die belast is met de statistieken

teneinde

    de betrokken directie de opdrachten zou kunnen uitvoeren en de doelstellingen zou kunnen bereiken die haar zijn toegewezen

 

Voorbeelden van taken
  • aansturen van de toekenning van codes met het oog op de classificatie van bepaalde statistische variabelen
  • aansturen van de organisatie en de productie van statistische informatie
  • aansturen van de opmaak en de verspreiding van het jaarrapport van de dienst

 

Als
vertegenwoordiger van de algemene directie en van de RSZ
    beheren van de externe betrekkingen

teneinde

    het vooraanstaand imago van de eenheid, van de RSZ en de infomatie die aan derden wordt doorgegeven, te controleren en te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • de officiële vertegenwoordiging van de RSZ controleren, binnen de beperkingen van de toegekende delegaties, in de externe contacten met de kabinetten of de ministeriële secretariaten, de andere instellingen, de andere autoriteiten, overheidsdiensten, etc.
  • het voorzitten van de Commissie voor financiële problemen
  • meewerken aan de technische ondersteuning van de autoriteiten voor het opstellen van nieuwe maatregelen en voor de opvolging van evenementen

 

Als
intern adviseur
    ontwikkelen en toepassen van een controlemethode voor relevant en doeltreffend beheer

teneinde

    mee te werken aan de operationele opvolging van de bestuursovereenkomst

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de inzameling van statistische gegevens bestemd voor de beheerscontrole
  • meewerken aan de productie van statistische informatie bestemd voor de beslissingsbevoegde personen
  • meewerken aan de evaluatie van verbeteringsmogelijkheden van de operationele efficiëntie
  • meewerken aan de verspreiding van de resultaten van de evaluatie en van de aanbevelingen aan de operationele verantwoordelijken en de hiërarchie

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

studierapporten, financiële gegevens

in de vorm van een dossier

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge adviezen

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

wekelijks

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke adviezen, onderzoeksrapporten

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

collega's

schriftelijke en mondelinge adviezen

per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

studierapporten, financiële gegevens

in de vorm van een dossier

wekelijks

collega's

schriftelijke en mondelingen vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB,...)

louter informeel, per brief, mail,...

dagelijks

vakbonden

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, mail,...

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge adviezen, studierapporten

per brief, mail,..., in de vorm van een dossier

wekelijks

beleidscel

schriftelijke adviezen, studierapporten

per brief, mail,..., in de vorm van een dossier

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur-generaal en zijn/haar adjunct

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de door de delegaties gedefinieerde zaken die door het beheerscomité toegekend worden

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • andere zaken buiten de door de delegaties gedefinieerde zaken die door het beheerscomité toegekend worden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

123.300.300 euro

 

Eigen werkbudget

neen

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. financiële bedragen beheerd in het kader van de financiering van de sociale zekerheid: 40.000.000.000 euro per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • reglementering inzake sociale zekerheid
  • boekhouding van de instellingen van openbaar nut

 

Welke vernieuwingen
  • neemt deel aan het uitproberen en het afwerken van het eerste contract en van het eerste bestuursplan

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • autonomie van de overheidsinstellingen van sociale zekerheid

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.