Afdrukken

Attaché e-government - Projecten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC002

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Informatie inwinnen, overleggen, acties coördineren, klanten adviseren, ontwerpen en projecten leiden en begeleiden, procedures uitwerken, de aanpak voorstellen, communiceren en rapporteren over projecten

teneinde

de initiatie en planning mogelijk te maken van e-Government en/of ICT projectenen de hem toevertrouwde projecten tot een goed einde te brengen.

 

Resultaatgebieden
Als
initiator
    op vraag van een projectmanager, identificeren van opportuniteiten voor e-Government; verzamelen van de nodige gegevens op basis van eigen inzichten of op grond van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten

teneinde

    de studiefase van een project voor te bereiden

 

Voorbeelden van taken
  • inzamelen van gegevens
  • leggen van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten om deze gegevens te bekomen
  • organiseren van vergaderingen
  • overleggen met en informeren van (interne en externe) klanten, leveranciers en bevoegde overheden

 

Als
functioneel analist
    opmaken, nazien en begeleiden van ontwerpen, het voorbereiden van voorstudies en behoefte-analyses voor FOD overstijgende e-Government projecten en e-Government bouwstenen

teneinde

    de funcionele specificaties en de gebruikersbehoeften in kaart te kunnen brengen

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van processen
  • klanten bevragen over hun behoeften en aansluitend voorstellen formuleren
  • schattingen opmaken om het de projectleider mogelijk te maken projecten uit te werken en ze te toetsen aan beschikbaar budget

 

Als
junior projectleider
    plannen, leiden, opvolgen, beheren en/of coördineren van kleine, weinig complexe e-Governmentprojecten

teneinde

    de kwaliteit en de conformiteit met de doelstellingen ervan te verzekeren en ze succesvol, tijdig en binnen het voorziene budget te kunnen opleveren

 

Voorbeelden van taken
  • plannen en opvolgen van budget, middelen, projectplan, omvang, doelen en op te leveren resultaten
  • maken van voorstellen tot bijsturing overeenkomstig de planning
  • organiseren van opvolgingsvergaderingen, bijwonen van stuur- en werkgroepen
  • adviseren over de resultaten en eventueel bijsturen van proefprojecten
  • pro-actief rapporteren over de uitvoering van de e-governmentprojecten, het tijdig escaleren van mogelijke project-obstakels; identificeren van de risico's, omvang en veranderingsmanagement

 

Als
onderzoeker
    bestuderen van documentatie en vakliteratuur en deelnemen aan opleidingen en studiedagen

teneinde

    de eigen vakkennis en algemene vorming en aansluitend de kennis binnen de afdeling te ontwikkelen en de interne bekwaamheden te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • de eigen technische kennis aan collega's ter beschikking stellen
  • opvolgen van de evoluties op het gebied van: projectmanagement, ICT en e-government
  • op de hoogte blijven van technologische evoluties inzake ICT en e-government

 

Als
lid van de project management gemeenschap
    constructief en resultaatgericht samenwerken met andere Fedict-experten en projectleiders

teneinde

    een goede samenwerking binnen Fedict te bewerkstelligen

 

Voorbeelden van taken
  • een constructief en resultaatgericht overleg samenwerking met de experten van de andere Fedict-diensten
  • een constructief en resultaatgericht overleg en samenwerking met Fedict PMO (Program Management Office)

 

Als
administratief medewerker
    uitvoeren van een aantal administratieve taken

teneinde

    bij te dragen tot een vlotte afhandeling van procedures met betrekking tot de uitvoering van de opdracht

 

Voorbeelden van taken
  • verzorgen van briefwisseling, opstellen van verslagen, rapporteren
  • voorbereiden van antwoorden op parlementaire vragen
  • voorbereiden van aanbestedingsdocumenten, aanbestedingsaanvragen en gunningsvoorstellen
  • respecteren van de binnen Fedict geldende richtlijnen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur-generaal Project- en Programmabeheer

de betrokkene krijgt coaching en ondersteuning van projectmanagers en programmamanagers

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de werkorganisatie van een toegewezen project: wie doet wat, wanneer (deadlines,...) en hoe (via stuurgroep of andere organen); aanwending van tijd en middelen
  • de dagelijkse planning (binnen de opgelegde resultaatgebieden)
  • het indienen van verzoeken tot verandering
  • goedkeuren van de projectresultaten: na advies van andere Fedict-diensten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • technische aspecten (technologische keuzes, …) en functionele beslissingen
  • juridische aspecten
  • budgettaire aspecten (goedkeuren van facturen, tijdsplanning van de facturatie, de aanwending van het voor het project toegewezen budjet): binnen het hem voor het project toegewezen budget
  • opstellen van lastenboeken
  • bepaalde budgetgebonden materies (toewijzing van projecten, contracten, bijwonen werkgroepen of conferenties, vorming en opleiding, logistieke steun,…)
  • persoonsgebonden materies (vakantie en verlof, verloning, loopbaan, relaties met collega's en oversten,…)
  • beleidsmatig gebonden materies (standpunten van Fedict, externe communicatie, parlementaire vragen, perscontacten,…)
  • sommige projectgebonden materies (escalatie van onderwerpen)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

het budget van een project varieert tussen 50 000,00 € en 200 000,00 €; een junior projectleider is verantwoordelijk voor een 2-tal kleinere projecten

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. grootte projectteam: moeilijk in te schatten, in een project wordt in het algemeen met teamverantwoordelijken gewerkt en de projectleiders hebben niet altijd een overzicht van de teams gemiddeld: personen aan wie de betrokkene rechtstreeks rapporteert (projectleiders, sturingscomité, beslissers, andere DG): tussen 5 en 10 per project volledig team dat aan een project deelneemt: tussen 4 en 10 personen.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • specifieke wetgeving: project- en contextgebonden wetgeving
  • algemene wetgeving: (vb. wetgeving op de overheidsopdrachten)
  • richtlijnen: specifieke (die gelden binnen andere FOD's waarmee projecten worden uitgevoerd) en algemene Fedict richtlijnen
  • contextgebonden richtlijnen i.v.m. scheiding van bevoegdheden tussen federaal, regionaal en lokaal niveau enerzijds en tussen kabinet en administratie anderzijds (bv. communicatie)

 

Welke vernieuwingen
  • gezien de korte historiek van e-gov, die op zichzelf vernieuwend is, zijn vernieuwing en verandering inherent aan de functie en zijn ze permanent aanwezig in de organisatiestructuur waarin de projectleider operationeel is

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • e-government
  • visie, missie en objectieven Fedict
  • politiek referentiekader: regeerakkoord, federale beleidsverklaringen
  • virtuele matrix
  • budgetair kader en personeelsplan

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.