Attaché A2 individuele gevallen (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DMP080
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
Het invalidenbestand en invaliditeitsdossiers beheren, hoofdzakelijk in samenwerking met de Geneeskudige Raad voor Invaliditeit en de mutualiteiten
teneinde
het al dan niet erkennen van de invaliditeitstoestand mogelijk te maken (alsook de hulp van een derde persoon, het overlevingspensioen van weduwes ) met het oog op de vergoeding door de verzekeringsmaatschappij.
Wetenschappelijke evaluatiecriteria van arbeidsongeschiktheid ontwikkelen in samenwerking met de Technisch-Medische Raad
teneinde
de richtlijnen en praktische instructies te ontwikkelen en actueel te houden voor gerechtelijk geneeskundige evaluatie.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderbehandelen van medische invaliditeitsdossiers
teneinde
voor een uniforme toepassing van de gerechtelijk geneeskundige evaluatiecriteria
Voorbeelden van taken
- medische besluitvorming betreffende de invaliditeitserkenning in het kader van individuele dossiers ( en specifieke dossiers: ATP, weduwes)
- opvolging van de individuele invaliditeitsdossiers
- samenvatting en presentatie van een individueel dossier voor de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit
- invoering van statistische gegevens die betrekking hebben op de invaliditeitstoestand
- samenwerking met de artsen-inspecteurs van andere diensten en met openbare ministeries en artsen-adviseurs
Alsartsuitwerken van medische argumenten
teneinde
informatie te verschaffen die de juridische dienst of deskundigen die toegewezen worden door de rechtbanken nodig hebben in het kader van de geschillendossiers
Voorbeelden van taken
- het opzoeken van artikels in de medische literatuur
- de uitwerking van medische adviezen
- lectuur en kritiek van medische documenten die door de tegenpartij worden gegeven en van expertiserapporten
Alsadviseurontwikkelen van een uniform standpunt over de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid
teneinde
een uniforme interpretatie van wetten en regels mogelijk te maken, alsook het geschreven en mondeling antwoord op vragen van burgers , ambtenaren en/of artsen-adviseurs
Voorbeelden van taken
- analyse van de problematiek
- opzoekingen doen in de medische literatuur: vroegere besluiten die genomen werden in hetzelfde type van aanvraag opzoeken
- uiteenzettingen over gerechtelijk geneeskundige of administratieve standpunten in de interne vergaderingen
- formulering van geschreven adviezen met de medische , budgettaire, juridische en ethische aspecten in het achterhoofd
- de naleving van verschillende wetten verzekeren ( medische deontologie, rechten van de patïenten , wet aangaande de persoonlijke levenssfeer, kruispuntbank, sociale zekerheid,...
Alscontactpersoon regelmatig berichten over de activiteiten en de resultaten aan de directie van de overheid
teneinde
deze op doeltreffende wijze op de hoogte te brengen van de elementen in verband met arbeidsongeschiktheid
Voorbeelden van taken
- beslissingen meedelen aan werknemers, aan verzekerden en aan de verschillende interveniërende partijen
Alsbeoordelingsdeskundigeformuleren van aanbevelingen en advies
teneinde
de beoordeling te verbeteren
Voorbeelden van taken
- de wetgeving en de medische literatuur bestuderen
- voorstellen aanbevelen om de beoordeling te verbeteren
- deelnemen aan commissies die ad hoc opgericht worden (Technisch-Medische Raad, Medische Raad voor Invaliditeit, werkgroepen , enz..
- de verantwoordelijken en administratieve of paramedische medewerkers opleiden om ze te informeren over de gerechtelijk geneeskundige aspecten van hun activiteiten
- ontwikkeling van praktische instructies (Evidence-based medecine)
Alsdeskundige/specialistsamenwerken met de juridische diensten en/of met de diensten van reglementering
teneinde
kwalitatief belangrijke wetten en statuten voor te bereiden
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan verschillende commissies
- de voorstellen onderzoeken
- de gekozen opties voorstellen en verdedigen
- de reglementaire teksten mee uitwerken
Alscoachop een optimale wijze zorg dragen voor een team van administratieve, medische en paramedische medewerkers
teneinde
hun de gelegenheid te bieden op de hoogte te blijven van de ontwikkeling van de geneeskunde en van de wetgeving die betrekking heeft op de functie
Voorbeelden van taken
- nieuwe medewerkers opleiden
- de werkverdeling verzorgen
- instructies geven die steunen op opzoekingen of taken
- op geregelde tijdstippen verslag uitbrengen aan de directie of de bevoegde organen over de activiteiten en de resultaten van het team
Alsdeskundige/specialistop de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het vlak van de geneeskunde en meer bepaald met betrekking tot arbeidsongeschiktheid
teneinde
de recentste ontwikkelingen in de beslissingen of adviezen op te nemen
Voorbeelden van taken
- regelmatig vakliteratuur doornemen en op eigen initiatief alle nuttige informatie opzoeken, zowel medisch als wetgevend, op het internet, raadpleging van boeken, gesprekken met de zorgverleners of met andere actoren in de betrokken domeinen
- interne vergaderingen bijwonen die gericht zijn op kennisoverdracht
- rapporteren aan de betreffende diensten aangaande de belangrijkste ontwikkelingen en evoluties overeenkomstig het domein
- de informatiebrochures of -documenten mee uitwerken
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
geneesheer-directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- totale autonomie in de medische besluitvorming en in het individueel beheer van het dossier
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen die verplichtingen met zich meebrengen voor de dienst (administratief, dienstmanagement, aanwerving)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. 220 000 actieve invaliditeitsdossiers
2. 140 000 erkenningsvoorstellen per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving persoonlijke levenssfeer
Welke vernieuwingen
- informatisering van invaliditeitsdossier
- het oprichten van de Medisch-Technische Raad
- actualisering van de classificatie van de ziekten
- actualisering van de statistische gegevens
Gebaseerd op welk referentiekader
|