Afdrukken

Attaché A2 individuele gevallen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP080

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het invalidenbestand en invaliditeitsdossiers beheren, hoofdzakelijk in samenwerking met de Geneeskudige Raad voor Invaliditeit en de mutualiteiten

teneinde

het al dan niet erkennen van de invaliditeitstoestand mogelijk te maken (alsook de hulp van een derde persoon, het overlevingspensioen van weduwes ) met het oog op de vergoeding door de verzekeringsmaatschappij.

 

Wetenschappelijke evaluatiecriteria van arbeidsongeschiktheid ontwikkelen in samenwerking met de Technisch-Medische Raad

teneinde

de richtlijnen en praktische instructies te ontwikkelen en actueel te houden voor gerechtelijk geneeskundige evaluatie.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    behandelen van medische invaliditeitsdossiers

teneinde

    voor een uniforme toepassing van de gerechtelijk geneeskundige evaluatiecriteria

 

Voorbeelden van taken
  • medische besluitvorming betreffende de invaliditeitserkenning in het kader van individuele dossiers ( en specifieke dossiers: ATP, weduwes)
  • opvolging van de individuele invaliditeitsdossiers
  • samenvatting en presentatie van een individueel dossier voor de Hoge Commissie van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit
  • invoering van statistische gegevens die betrekking hebben op de invaliditeitstoestand
  • samenwerking met de artsen-inspecteurs van andere diensten en met openbare ministeries en artsen-adviseurs

 

Als
arts
    uitwerken van medische argumenten

teneinde

    informatie te verschaffen die de juridische dienst of deskundigen die toegewezen worden door de rechtbanken nodig hebben in het kader van de geschillendossiers

 

Voorbeelden van taken
  • het opzoeken van artikels in de medische literatuur
  • de uitwerking van medische adviezen
  • lectuur en kritiek van medische documenten die door de tegenpartij worden gegeven en van expertiserapporten

 

Als
adviseur
    ontwikkelen van een uniform standpunt over de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid

teneinde

    een uniforme interpretatie van wetten en regels mogelijk te maken, alsook het geschreven en mondeling antwoord op vragen van burgers , ambtenaren en/of artsen-adviseurs

 

Voorbeelden van taken
  • analyse van de problematiek
  • opzoekingen doen in de medische literatuur: vroegere besluiten die genomen werden in hetzelfde type van aanvraag opzoeken
  • uiteenzettingen over gerechtelijk geneeskundige of administratieve standpunten in de interne vergaderingen
  • formulering van geschreven adviezen met de medische , budgettaire, juridische en ethische aspecten in het achterhoofd
  • de naleving van verschillende wetten verzekeren ( medische deontologie, rechten van de patïenten , wet aangaande de persoonlijke levenssfeer, kruispuntbank, sociale zekerheid,...

 

Als
contactpersoon
    regelmatig berichten over de activiteiten en de resultaten aan de directie van de overheid

teneinde

    deze op doeltreffende wijze op de hoogte te brengen van de elementen in verband met arbeidsongeschiktheid

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderingen bijwonen
  • rapporten opmaken
  • beslissingen meedelen aan werknemers, aan verzekerden en aan de verschillende interveniërende partijen

 

Als
beoordelingsdeskundige
    formuleren van aanbevelingen en advies

teneinde

    de beoordeling te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • de wetgeving en de medische literatuur bestuderen
  • voorstellen aanbevelen om de beoordeling te verbeteren
  • deelnemen aan commissies die ad hoc opgericht worden (Technisch-Medische Raad, Medische Raad voor Invaliditeit, werkgroepen , enz..
  • de verantwoordelijken en administratieve of paramedische medewerkers opleiden om ze te informeren over de gerechtelijk geneeskundige aspecten van hun activiteiten
  • ontwikkeling van praktische instructies (Evidence-based medecine)

 

Als
deskundige/specialist
    samenwerken met de juridische diensten en/of met de diensten van reglementering

teneinde

    kwalitatief belangrijke wetten en statuten voor te bereiden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan verschillende commissies
  • de voorstellen onderzoeken
  • de gekozen opties voorstellen en verdedigen
  • de reglementaire teksten mee uitwerken

 

Als
coach
    op een optimale wijze zorg dragen voor een team van administratieve, medische en paramedische medewerkers

teneinde

    hun de gelegenheid te bieden op de hoogte te blijven van de ontwikkeling van de geneeskunde en van de wetgeving die betrekking heeft op de functie

 

Voorbeelden van taken
  • nieuwe medewerkers opleiden
  • de werkverdeling verzorgen
  • instructies geven die steunen op opzoekingen of taken
  • op geregelde tijdstippen verslag uitbrengen aan de directie of de bevoegde organen over de activiteiten en de resultaten van het team

 

Als
deskundige/specialist
    op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het vlak van de geneeskunde en meer bepaald met betrekking tot arbeidsongeschiktheid

teneinde

    de recentste ontwikkelingen in de beslissingen of adviezen op te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • studiedagen bijwonen
  • regelmatig vakliteratuur doornemen en op eigen initiatief alle nuttige informatie opzoeken, zowel medisch als wetgevend, op het internet, raadpleging van boeken, gesprekken met de zorgverleners of met andere actoren in de betrokken domeinen
  • interne vergaderingen bijwonen die gericht zijn op kennisoverdracht
  • rapporteren aan de betreffende diensten aangaande de belangrijkste ontwikkelingen en evoluties overeenkomstig het domein
  • de informatiebrochures of -documenten mee uitwerken

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

geneesheer-directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • totale autonomie in de medische besluitvorming en in het individueel beheer van het dossier

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen die verplichtingen met zich meebrengen voor de dienst (administratief, dienstmanagement, aanwerving)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 220 000 actieve invaliditeitsdossiers

2. 140 000 erkenningsvoorstellen per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving RIZIV
  • recht van patiënten
  • wetgeving persoonlijke levenssfeer
  • medische deontologie

 

Welke vernieuwingen
  • informatisering van invaliditeitsdossier
  • het oprichten van de Medisch-Technische Raad
  • actualisering van de classificatie van de ziekten
  • actualisering van de statistische gegevens

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • wetgeving RIZIV

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.