Afdrukken

Attaché A2 spoorvervoer (technisch) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI038

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Actief deelnemen aan de voorbereiding van plannen en projecten van spoorweginvesteringen van de NMBS* en deze opvolgen (* opmerking: onder NMBS moet men in dit document, naar omstandigheid, de NMBS- holding (stations), Infrabel (infrastructuur) en/of de Nieuwe NMBS (rollend materieel) verstaan

teneinde

zich ervan te vergewissen dat deze voldoen aan de doelstellingen van de Staat inzake mobiliteit, en meer specifiek, inzake spoorwegtransport.

 

Deelnemen aan de uitwerking van de internationale, Europese en Belgische reglementering inzake spoorwegtransport, deze reglementering toepassen of laten toepassen en de toepassing ervan controleren

teneinde

(1) de veiligheid van de exploitatie en de interoperabiliteit van het spoorwegtransport, (2) de veiligheid van het transport van gevaarlijke goederen per spoor, (3) de niet-discriminerende toegang tot de Belgische spoorweginfrastructuur aan spoorwegoperatoren te waarborgen.

 

Resultaatgebieden
Als
technisch-economisch analist gespecialiseerd inzake spoorweginvesteringen
    deelnemen aan de analyse van de meerjarenplannen van spoorweginvesteringen van de NMBS (en hun herzieningen) en van de jaarlijkse programma's van spoorweginvesteringen (en van hun amendementen) en het geven van advies over de technische en economische haalbaarheid, over de samenhang ervan alsook over de beoogde rentabiliteit, effectiviteit, efficiëntie en invloed van de investeringsprojecten die deze plannen en programma's bevatten

teneinde

    zich te verzekeren van de overeenstemming van deze plannen en programma's met het beleid van de regering inzake mobiliteit en, meer specifiek, inzake spoorwegtransport

 

Voorbeelden van taken
  • de voorstellen van de NMBS en van de andere mogelijke initiatiefnemers van projecten (bijv. de regio's, andere openbare of privépartners, aangrenzende landen,...) vanuit een technisch, financieel en economisch standpunt analyseren
  • bijkomende informatie opvragen aan de NMBS en andere initiatiefnemers van het project naar aanleiding van hun voorstellen van plannen, programma's en projecten van spoorweginvesteringen en met hen vergaderingen bijwonen die hierop betrekking hebben
  • gemotiveerd advies formuleren/opstellen bestemd voor de bevoegde minister, de NMBS en andere eventuele interveniërende partijen, aangaande de meerjarenplannen (en hun herzieningen), aangaande de jaarlijkse programma's en hun amendementen en aangaande de projecten die deze plannen en programma's bevatten
  • deelnemen aan vergaderingen/overleg/onderhandelingen die betrekking hebben op de grote projecten van spoorweginvesteringen en ook aan stuurcomités van studies (van de geschiktheid, de haalbaarheid, multicriteria, grensstudies, etc.) die uitgevoerd worden ter voorbereiding van deze projecten .. Eventuele presentaties bijwonen van de investeringsplannen/ -programma's en -projecten door de NMBS en door andere projectinitiatiefnemers aan de minister en andere betreffende autoriteiten
  • bijkomende taken waarvoor sommigen instaan: verantwoordelijk zijn voor het secretariaat van het Uitvoeringscomité van de ministers van Mobiliteit en van de werkgroepen die in dit kader opgericht worden. In dezelfde context ook deelnemen aan bilaterale overlegvergaderingen tussen de NMBS en de regio's

 

Als
expert in de spoorwegreglementering en in veiligheid van de spoorwegexploitatie
    deelnemen aan de uitwerking van de internationale, Europese en Belgische reglementering in verband met spoorwegtransport (met name betreffende de communautaire spoorwegmarkt, de interoperabiliteit, de veiligheid van de exploitatie, het transeuropees netwerk van spoorwegtransport, het transport van gevaarlijke goederen (RID : reglement betreffende het internationaal spoorwegtransport van gevaarlijke goederen), intermodaliteit, enz. ), deze reglementering laten toepassen of zorgen voor de toepassing ervan

teneinde

    bij te dragen tot de opbouw van het internationaal en Europees spoorwegbeleid door de nationale belangen veilig te stellen en ervoor zorgen dat het spoorwegtransport op het Belgisch net in overeenstemming met dit reglementair kader verloopt

 

Voorbeelden van taken
  • voorafgaand aan de internationale vergaderingen die betrekking hebben op de reglementaire teksten die in voorbereiding zijn, overgaan tot overleg met alle betrokken partners (naar omstandigheid : NMBS en andere spoorwegoperatoren, regio's, federale diensten, verantwoordelijken van andere transportwijzen, officieel erkende organisaties, etc.) om het Belgisch standpunt over de zaak te verdedigen
  • deelnemen aan (inter)nationale vergaderingen die betrekking hebben op reglementaire teksten in voorbereiding, het standpunt van België ( internationaal niveau) en het directoraat-generaal van het vervoer te land - (nationaal niveau) over de zaak voorstellen en verdedigen
  • advies formuleren betreffende de ontwerpen van reglementaire teksten, zelf ontwerpen van reglementaire teksten opstellen en ze voorstellen/verdedigen tijdens internationale, Europese en Belgische vergaderingen. Een rapport opstellen van de vergaderingen bestemd voor de interne hiërarchie en feedback verzekeren naar alle betrokken actoren toe
  • deelnemen aan de omzetting van de internationale en Europese reglementaire teksten in Belgisch recht ( vooral wat de technische aspecten betreft) , zorgen voor de publicatie van de teksten in het Belgisch Staatblad en de opdrachten realiseren die deze teksten de DG van het vervoer te land opdragen
  • bijkomende taken waarvoor sommigen instaan: het DG Vervoer te Land vertegenwoordigen in de Samenwerkingscommissie Seveso-Helsinki (geharmoniseerde noodplannen in de rangeerstations waar veel gevaarlijke goederen in transito liggen) Deelnemen aan de officiële goedkeuring van subsystemen van de spoorweg. Bijdragen tot de analyse van de aanvragen van vergunningen voor spoorwegbedrijven en de veiligheidscertificaten. Deelnemen aan de werkzaamheden van het Europees Spoorwegagentschap. Deelnemen aan de werkzaamheden van de Commissie voor de Reglementering van de exploitatie van de spoorweginfrastructuur

 

Als
auditor en controleur inzake veiligheid van de exploitatie van het spoor en van het transport via het spoor van gevaarlijke goederen
    uitvoeren van controles inzake veiligheid van de exploitatie van de spoorweg en van het transport via het spoor van gevaarlijke goederen, de actieplannen die opgesteld worden na deze controles en audits opvolgen en de spoorwegongevallen en -incidenten opvolgen alsook het onderzoek dat in dergelijke gevallen moet gevoerd worden

teneinde

    te zorgen voor de naleving door de beheerder van de spoorweginfrastructuur, door de spoorwegoperatoren en de andere interveniërende partijen (bijv. in het domein van de RID) van de regelgeving inzake veiligheid van de spoorwegexploitatie en inzake de RID)

 

Voorbeelden van taken
  • de veiligheid van de spoorwegexploitatie en van de RID controleren, rapporten en/of processen-verbaal opstellen, ze geven aan de rechthebbenden, de acties opvolgen die moeten ondernomen worden. Audits van de veiligheid van de spoorwegexploitatie (in eigen beheer of via een externe consultant) voorbereiden en realiseren op eigen initiatief of op aanvraag en de toepassing van de actieplannen opvolgen. De rapporten van spoorwegongevallen en -incidenten analyseren, en, indien nodig de NMBS ondervragen of advies uitbrengen in geval van een zwaar ongeval en het onderzoek opvolgen. Het jaarlijks veiligheidsrapport van de NMBS analyseren, indien nodig erover discussiëren met de NMBS en advies verlenen aan de bevoegde minister
  • taken specifiek voor de RID waarvoor bepaalde personen instaan: voor de zware ongevallen RID : er verslag over uitbrengen bij het Centraal Bureau van de Intergouvernementele Organisatie voor het Internationaal Spoorwegtransport (OTIF) Toezien op de toepassing van de regelgeving betreffende de adviseurs van de RID-veiligheid en controles uitvoeren van de vennootschappen die aan deze regelgeving onderworpen zijn. Deelnemen aan vergaderingen van de Onderzoekscommissie voor de adviseurs voor de RID- Veiligheid. De jaarlijkse rapporten van de adviseurs voor de veiligheid, van wie men het rapport gevraagd heeft, analyseren (systhematisch voor de NMBS na incidenten, voor de andere vennootschappen)

 

Als
expert/deskundige beheerder van een portefeuille van projecten van spoorweginvesteringen (project portfolio manager)
    regelmatig analyseren van fiches van door de NMBS uitgewerkte/geactualiseerde projecten voor elk project van spoorweginvestering en ervoor zorgen dat de inlichtingen die ze bevatten correct, volledig en up to date zijn. De gegevens van deze fiches, vervolledigd of aangevuld door andere informatie, beheren ( dossiers van investeringsbesluiten, bezoeken van het terrein, boekhoudcontroles, studies, vergaderingen, enz. als belangrijkste hulpmiddel van het portfoliomanagement-project )

teneinde

    op optimale wijze de goede toepassing van het meerjarenplan/ jaarlijks programma van spoorweginvesteringen en de uitvoering van projecten die deel uitmaken van dit plan/programma op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • de projectfiches en hun bijwerkingen regelmatig kritisch analyseren , de mening van de regio's vragen over de fiches die hen aanbelangen en een gecoördineerde reactie formuleren in het algemeen en ook fiche per fiche gericht aan de NMBS. Indien nodig overlegvergaderingen organiseren met de NMBS en/of de regio's met het oog op het verbeteren van het product
  • overgaan tot het beheer van de inlichtingen vervat in de fiches, ze vervolledigen met de informatie die men op eigen intiatief verzameld heeft en de informatie natrekken. In dit kader, bovenop de activiteiten van het analyseren van plannen en programma's ( zie 1.), het onderzoek van de dossiers van investeringsbesluiten (zie 5.),van terreinbezoeken) ( zie 7) en van boekhoudcontroles ( zie 8. , komen de volgende activiteiten erbij: (i) de toepassing van het (toekomstig) analysemodel van kosten/baten van de FOD voor de spoorwegprojecten, (ii) de realisatie van studies van de invloed van de belangrijkste projecten (iii) de verificatie van de naleving van de Europese eisen inzake onderlinge functionering, inzake veiligheid, studies van de gevolgen voor het milieu, inzake een strategische evaluatie van het effect op het milieu; (iv) het nakijken van de mogelijkheden tot financiële steun van Europa of van derden
  • regelmatige contacten aanknopen en onderhouden met de chefs en de promotors van het project van de NMBS , met de directie Financiën en de dienst Beleid & Ontwikkeling van het bedrijf , met de regio's , o.a. door deel te nemen aan regelmatige vergaderingen die betrekking hebben op de investeringsprojecten
  • kritische adviezen opstellen bestemd voor de bevoegde minister met een kopie voor de NMBS over de staat van vooruitgang van de verschillende projecten van spoorweginvesteringen en over de toepassing van een investeringsprogramma van het voorbije jaar
  • een jaarverslag opmaken bestemd voor de bevoegde minister met een kopie voor de NMBS over de staat van vooruitgang van de verschillende investeringsprojecten en over de toepassing van een investeringsprogramma van het voorbije jaar

 

Als
controleur inzake spoorweginvesteringen
    vanuit een technisch, financieel en administratief standpunt onderzoeken van de dossiers van investeringsbesluiten (ook na goedkeuring, " groene lichten"), die betrekking hebben op de werkzaamheden en dienstverrichtingen die nodig zijn om de investeringsprojecten, die voorgesteld worden door de NMBS overeenkomstig de managementcontracten

teneinde

    te beslissen om de voorziene uitgave te aanvaarden die door deze dossiers voorzien is ten laste van het budget van de Staat voor de spoorweginvesteringen

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers kritisch analyseren, met name inzake efficiëntie en effectiviteit van de middelen die werden ingezet om de werkzaamheden/ diensten te realiseren
  • nazichten van budgettaire, technische en administratieve aard uitvoeren
  • nazichten uitvoeren met betrekking tot de uitvoeringsmodaliteiten van de werken/diensten, met name inzake de naleving van de wetgeving van de overheidsopdrachten
  • indien nodig bijkomende informatie vragen aan de NMBS en het terugsturen van informatie opvolgen
  • afhankelijk van het bedrag van het dossier, ofwel de goedkeuring geven ( = groen licht) , ofwel raad geven aan het diensthoofd over het al dan niet geven van goedkeuring. De verschillende voortgangsrapporten mee uitwerken die betrekking hebben op de dossiers van investeringsbesluiten. Deelnemen aan regelmatige vergaderingen met de betreffende diensten van de NMBS

 

Als
expert in het domein van de overwegen
    in samenwerking met de NMBS de voorstellen uitwerken die betrekking hebben op de (her)classificatie van de overwegen (afhankelijk van de uitrustingsgraad die aangepast is naar gelang de behoeften/ ontwikkelingen in het spoor- en wegverkeer) en de voorstellen van de afschaffing van overwegen

teneinde

    de veiligheid van de spoorwegexploitatie en de veiligheid van het wegverkeer te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • ter plaatse gaan kijken om de aanpassingen aan de overwegen die nodig zijn te onderzoeken
  • de ministriële besluiten voorbereiden met betrekking tot de de (her)classificatie van de overwegen en het dossier opvolgen tot en met de publicatie
  • de resultaten van de openbare onderzoeken analyseren en meewerken aan de eventuele aanpassing van het project om de overwegen aan te passen of af te schaffen, dat uitgewerkt is door het management
  • de koninklijke besluiten voorbereiden betreffende de afschaffing van de overwegen en het dossier opvolgen tot en met de publicatie

 

Als
expert/specialist beheerder van een portefeuille van projecten van spoorweginvesteringen (project portfolio management)
    ter ondersteuning van resultaatgebied 4: de investeringsprojecten bezoeken die men aan het uitvoeren is

teneinde

    kennis te nemen van de staat van voortgang van de werkzaamheden, van de eventuele problemen en wijzigingen vergeleken met het oorspronkelijk project (die een bijkomend dossier van investering met zich mee zullen brengen en een modificatie van de projectfiche)

 

Voorbeelden van taken
  • de projecten bepalen die moeten geïnspecteerd worden en de inspecties voorbereiden op basis van projectfiches en/of dossiers van investeringsbesluiten, op basis van maandelijks door het management meegedeelde boekhoudkundige gegevens, of op basis van elke andere indicator en evenals op aanvraag (bijv. door het management, de interne hiërarchie)
  • overgaan tot de inspectie van het project met de projectleider (en/of de leidinggevende ambtenaar van de markt, (dit wil zeggen een deel van het project) : vaststelling en discussie van de vorderingsstaat, van de planning, van de speciaal toegepaste technieken, van de opgetreden moeilijkheden
  • ter plaatse nakijken of de belangrijke fasen van de contracten/projecten (doelstellingen en andere) goed uitgevoerd worden, zoals gedefinieerd in de projectfiche . De relevantie van de productiemethodes en -technieken verifiëren. De veiligheid op de werf controleren, zowel ten overstaan van de arbeiders als ten ooverstaan van de reizigers
  • het verslag van de inspectie van het project opmaken en het richten tot het management en tot de interne hiërarchie. Het terugsturen van de informatie opvolgen

 

Als
expert/specialist beheerder van een portefeuille van projecten van spoorweginvesteringen (project portfolio management)/controleur
    ter ondersteuning van resultaatgebied 4 de boekhouding van het management nakijken met betrekking tot de spoorweginvesteringen

teneinde

    zich ervan te vergewissen dat de uitgaven die in de boeken opgenomen werden correct zijn en in overeenstemming met de investeringsbesluiten en de projectfiche

 

Voorbeelden van taken
  • op basis van de projectfiches en/of de dossiers van investeringsbesluiten, op basis van de boekhoudkundige gegevens die maandelijks door het management meegedeeld worden of op basis van elke andere indicator evenals als op aanvraag, de investeringen selecteren die moeten gecontroleerd worden en de controle voorbereiden
  • de boekhoudkundige documenten bij het betrokken boekhoudkundig kantoor van het management nakijken
  • de eventuele bijkomende informatie verzamelen (bij de projectleider, de leidinggevende ambtenaren, andere boekhoudkantoren)
  • het controlerapport opmaken en het sturen naar het management en de interne hiërarchie . Het terugsturen van de informatie opvolgen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

NMBS

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, groot aantal documenten van een andere aard

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, veragderingen, werkgroepen, vaststellingen

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen, klachten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, presentaties

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, technische documenten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

NMBS

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, veel documenten van een andere aard

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, vaststellingen

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, vaststellingen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, presentaties

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, technische documenten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

ingenieur-directeur, diensthoofd 'Technische aspecten'

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk en de noodzaak om de investeringsprojecten te inspecteren, om boekhoudkundige verificaties of andere toetsing van gegevens uit te voeren
  • technisch-economische aspecten die meespelen tijdens de verificaties van de projectfiches en de dossiers van investeringsbesluiten
  • advies dat aan de interne hiërarchie verleend wordt wat betreft plannen, programma's en projecten van spoorweginvesteringen
  • vaststellingen tijdens de verificatie van fiches van projectinvesteringen, boekhoudkundige controles en inspecties van de werf
  • contacten met de projectleiders, de leidinggevende ambtenaren en de boekhoudkundige kantoren van de NMBS
  • de technische aspecten van de dossiers in verband met de veiligheid van de exploitatie, van de RID en de interoperabiliteit
  • de vaststellingen van onregelmatigheden en PV's van overtredingen van de reglementering in verband met de veiligheid van de exploitatie, de RID en de interoperabiliteit (met name gemandateerd door een koninklijk of ministrieel besluit) en over de opvolging van de acties die ondernomen worden om de onregelmatigheden en overtredingen te verhelpen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • elk formeel bericht bestemd voor de NMBS of voor de beleidscellen moet getekend worden door de interne hiërarchie (ingenieur-directeur, Adviseur-generaal, Directeur-generaal)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. ongeveer 1900 dossiers van investeringsbesluiten per jaar , wat overeenkomt met een gecontroleerd budget van investeringen van ongeveer 850 miljoen euro per jaar

2. ongeveer 250 projectfiches per jaar wat overeenkomt met hetzelfde budget van investeringen

3. 1 boekhoudkundige controle- werf/maand/persoon Analyse van ongeveer 1500 rapporten van spoorwegongevallen of -incidenten per jaar
1 controle van de veiligheid van de spoorwegexploitatie of van de RID/maand/ persoon
1 audit of grondigere studie van de veiligheid van de exploitatie/ 2-3 jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • managementplan tussen de Staat en de NMBS
  • wetteksten en regelgeving in verband met spoorwegtransport
  • praktijken en instructies binnen de DG vervoer te land

 

Welke vernieuwingen
  • een reglementering op internationaal niveau mee uitwerken
  • meewerken aan de omzetting van de internationale reglementering naar het nationale niveau
  • meewerken aan ontwerpen van teksten van managementcontracten tussen de Staat en de NMBS
  • meewerken aan de verbetering van de interne procedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • nationale en internationale reglementering
  • managementplan

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.