Afdrukken

Attaché databeheer (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IIC014

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Analisten

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Door analyse van de werkprocedures de gegevens identificeren die er deel van uitmaken en de beschrijving opstellen van elk van deze gegevens op zich (gegevenswoordenboek) en van de onderlinge verbindingen tussen de gegevens binnen een specifieke context en doorheen verschillende interagerende contexten (conceptueel model)

teneinde

het opslaan en de geïnformatiseerde verwerking van deze gegevens mogelijk te maken.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    onderzoeken van de werkprocedures, van de informatiestromen, van de input en van de output

teneinde

    alle gegevens te inventariseren (= alle informatie, van welke aard dan ook, die gebruikt kan worden in de toekomst, alsook beeld, geluid, databank, proces-verbaal, enz.) en hun relevantie te registreren (de relevantie wordt bepaald door de projectverantwoordelijken in samenwerking met de gebruikers)

 

Voorbeelden van taken
  • (het management van) de gebruikers en de betrokken projectverantwoordelijken interviewen
  • de werkprocessen en de gegevens die erbij betrokken zijn, analyseren en beschrijven
  • de gebruikte toepassingen (de informaticaprogramma's) bestuderen
  • de projectleider of het management ondersteunen bij de identificatie van de relevante gegevens

 

Als
semanticus
    structureren en definiëren van de gegevens, bv. het gegeven 'familienaam' (1 veld om in te vullen) moet strikt gedefinieerd worden om door iedereen eenduidig begrepen en gebruikt te worden

teneinde

    een gegevenswoordenboek op te stellen met eenduidige definities zodat de uitwisseling van gegevens tussen de diverse (computer)systeemen van de organisatie mogelijk wordt

 

Voorbeelden van taken
  • definiëren van de relevante gegevens
  • het woordenboek vergelijken en eventueel aanpassen afhankelijk van de woordenboeken die reeds bestaan of in functie van een betere structuur (bv. Fedict wil de betekenis van gegevens harmoniseren doorheen de verschillende organisaties)
  • zorgen voor de samenhang van de gegevens onderling en voor de samenhang tussen de gegevens en hun definitie

 

Als
semanticus
    het woordenboek laten valideren door (het management van) de gebruikers en het als referentie invoeren

teneinde

    de gebruikte woordenschat te stabiliseren en te standaardiseren

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de verspreiding van de relevante gegevens met hun strikte definitie
  • zorgen voor het unieke karakter en de eenduidigheid van de definities door polysemie en synonymie te identificeren en te vermijden
  • ondersteunen van de gebruikers bij het correct interpreteren en begrijpen van de definities
  • de gebruikers overtuigen van de noodzaak de definities te gebruiken en de gewoontes te veranderen, bv. het veld 'familienaam' moet met bepaalde karakters en zonder de initialen van de voornaam worden ingevuld

 

Als
ontwikkelaar
    formaliseren, beschrijven, documenteren en schematiseren van de wijze waarop de gegevens in hun context en in het proces kaderen

teneinde

    een algemeen conceptueel model te realiseren dat als basis dient voor de verwerking en uitwisseling van geïnformatiseerde gegevens

 

Voorbeelden van taken
  • de relevante gegevens en de onderlinge verbindingen beschrijven, door de functionele behoeften van de gebruikers erin op te nemen (bv. in de context van 'berekening van de wedde', welke zijn de gegevens die meetellen, welke verbindingen bestaan er onderling?)
  • de verschillende contexten onderling verbinden (bv. de context 'berekening van de wedde' kan een verbinding hebben met een andere context zoals 'beheer van het persoonlijk dossier'), deze verbinding beschrijven
  • verschillende soorten conceptuele modellen uitvoeren vanuit verschillende invalshoeken om het begrip van de gesprekpartner (het management, de gebruiker, enz.) te verhogen en de modellen te laten valideren
  • het conceptuele model doorgeven aan de technici (database administrator) opdat deze het in een logisch model zouden omzetten, d.w.z. omzetten in computertermen
  • regelmatig bij de gebruikers de overeenstemming tussen het gerealiseerde conceptuele model en de werkelijkheid (de manier waarop het systeem gebruikt wordt) controleren; eventueel het model aanpassen of ongepast gebruik verbeteren

 

Als
coördinator
    het werk van de externe consulenten leiden en opvolgen door eventueel tussen te komen in een bepaald deel van het algemene project

teneinde

    de beoogde resultaten te behalen binnen de vastgelegde tijdsplanning, budgetten en middelen

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de opmaak van het bestek
  • meewerken aan de selectie van de consulent
  • de goede vooruitgang van het geleverde werk controleren (kwaliteit, deadlines, enz.)
  • tussenkomen bij afwijkingen van het projectplan in bepaalde delen van het algemeen project

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

informaticadirecteur of chief information officer in grotere instellingen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.